Hogere hypotheek...oeps

18-10-2007 10:50 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend betaald de hypotheek en ik de vaste lasten.

Tot nu toe prima verdeeld en geen problemen.

Maar sinds deze maand is de hypotheek erg verhoogd, zo hoog zelfs dat mijn vriend amper wat overhoudt.....

Wil graag meebetalen aan het huis, verdien genoeg, maar mijn vriend wil daar niks van weten.

Hij zegt dat ik al zat meebetaal en dat we er wel uitkomen. Maar ik zie het niet zitten om zelf ruim te leven en hem moeilijk te zien rondkomen. Hij wil het even laten rusten, vind het al moeilijk genoeg, maar ik zit nu te malen.

Er spelen meer dingen mee hoor, maar vermeld ik liever niet ivm herkenning eventueel.

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.

Mijn vraag is nu: komt dit vaker voor (man betaald zowat hele salaris aan hypotheek)? Wat voor mogelijkheden zouden er nu zijn?



Pfff het benauwd me wel hoor, vooral als ik aan de toekomst denk......(kinderen, minder werken straks) Wat dan?????
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet zo goed begrijp, een hypotheek wordt toch niet zomaar verhoogd? Dat doe je toch zelf, als je wil verbouwen oid?



Maar het lijkt me geen fijne situatie als één van beiden al z'n geld kwijt is aan de hypotheek, en de ander ruim in het geld zit. Waarom wil hij je niet mee laten betalen, staat het huis soms alleen op zijn naam?
het kan natuurlijk zijn dat de periode waarop de rente vaststond is afgelopen en dat de rente nu fors hoger is.



Of dat die vriend een zgn "startershypotheek" had waarbij je de eerste jaren nauwelijks betaalt en daarna je lasten ineens fors omhoog gaan.



Als het huis en de hypotheek lleen op zijn naam staan zou ik trouwens NIET gaan meebetalen, jij staat dan met een eventuele breuk met lege handen terwijl je wel fijn hebt bijgedragen aan zijn overwaarde. wel kun je mss een extra deel van de overige lasten op je nemen.



Toen ik nog samenwoonde hadden we een huisrekening, waar we allebei de helft van ons inkomen op stortten en waar alle vaste lasten van werden betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Ja hij woonde er al toen ik er kwam wonen. Hij had voor 5 jaar een hypotheek afgesloten, maar die zijn nu voorbij en de rente is inmiddels verhoogd ofzo waardoor voor de komende aantal jaren de hypotheek verhoogd is.

Hij zei ooit eens dat hij voor het huis gekozen heeft en dus dat ik daarvan niet de dupe moet worden door veel te moeten betalen.

Terwijl ik overigens weer vind dat ik er ook voor gekozen heb door met hem te gaan samenwonen. Hij wil het volgens mij zelf redden, als ik meebetaal dan is dat natuurlijk een teken van: ik red het niet alleen=falen.
Alle reacties Link kopieren
Ja krengiserweer, het huis staat dus op zijn naam.

Hij heeft wel gezegd: als je ooit wel meebetaald dan wil ik het als lening doen, dus idd bij evt breuk of anders gewoon later krijg ik het dus terug.

Vind dat maar een raar idee, omdat ik er zelf woon, dus vind ik dat ik best mee kan betalen. Al die jaren profiteer ik anders op zijn kosten zeg maar, zo'n gevoel geeft het me anders.
Alle reacties Link kopieren
Oja meerdere vasten lasten kan ik niet meebetalen want hij betaald al de hypotheek en zijn eigen verzekeringen. Alles gezamelijk betaal ik dus al. Maar dat is net zoveel (iets minder zelfs) als toen ik een huis huurde, dus ik ben niet zoveel kwijt. Maar goed...besef wel dat ik het nu nog kan doen omdat ik nu veel werk, straks misschien minder werken in de toekomst...tja en dan he....
Nou dan heb je geluk hoor, dat hij alles betaalt. Maar wel lullig van die hypotheek.. heeft hij variabele rente genomen? Kan hij nog oversluiten ofzo?

Wij doen alles 50/50, en straks als ik minder ga werken ivm baby dan ga ik pro rata betalen.

Ik los dus ook af en heb dan ook recht op 50% van de eventuele overwaarde straks (over 100 jaar ofzo pff).

Misschien kan jij een ander deel van de lasten op je gaan nemen. Dus het huishoudgeld ofzo. Kleding voor hem.. onderhoud huis..
Ohja, het huis staat dus op ons beider naam en er is een levensverzekering aan gekoppeld. Mocht een van ons dood gaan dan is de helft van de schuld ineens afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Vana77: zoiets heb ik dus ook: 50/50, net zo eerlijk.

Maar vind hij dus niet.....zucht.

Schaam me dood maar voor de rest heb ik niet veel verstand van hypotheken, dus waar jij het over had zou ik niet weten (variabele enzo). Gelukkig is ons interieur af, enkel nog boven afmaken maar daar hebben we al geld voor. Maar bij alles wat ik dus betaal daar voelt hij zich dus niet lekker bij. Volgens mij voelt hij zich dus afhankelijk. Als hij mijn kleding zou moeten betalen zou ik het eerlijk gezegd ook niet leuk vinden.

Hij heeft gelukkig nog wel verdere inkomsten uit iets anders, maar dat is niet vast en moet hij delen met collega en in dat bedrijf moet je ook weer geld investeren dus zal soms geld opleveren en dan weer juist niet.

Wil niet teveel ingaan over wat precies, nogmaals vanwege herkenning.
Alle reacties Link kopieren
Oja huis is een bedrijfwoning dus zal op zijn naam blijven staan ook. (vanwege regels, winst-verlies, etc)
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van al jullie geld op een hoop gooien, en het daarvan gewoon doen?

Ik snap dat verdelen nooit zo goed (maar ben dan ook meteen getrouwd in gem van goederen). Als jullie je allebij 100% inzetten dan is dat geld toch maar bijzaak.

De eerste 3 jaaar heb ik meer dan fulltie gewerkt en man gestudeerd (lange medische studie) Hij verdiende niets maar deeed wel zijn best om zo snel mogelijk af te studeren, en nu werkt hij fulltime en ik parttime en zorg ik thuis voor ons dochtertje.

Als jullie je allebij goed inzetten om jullie relatie, geld huis ed goed op peil te houden zouden voor mij persoonlijk de verschillen wegvallen.



Wie weet draait in de toekomst de situatie zich wel weer om...



Liefs Joep
Alle reacties Link kopieren
Hoi Joeppie was het maar zo simpel.

Soms denk ik ook: was het maar zoals bij mijn vrienden: die kopen samen een huis en verdelen daarmee ook de kosten. Gezamelijke rekening enzo. Geen gedoe met wie betaald wat.

Bij ons ligt het dus anders en is het ff niet anders omdat hij dus al de woning had.

Wat betreft gezamelijke kosten komen we er gerust wel uit hoor, maar hij zit er bijv nu over na te denken om met zijn hobby te stoppen (kost best wat) maar dat is zijn passie. Moet er niet aan denken dat hij dat dus moet opgeven vanwege die te hoge hypotheek.

Ik weet het, had ie eerder moeten bedenken, maar toch....leuk is het niet om te zien.
Alle reacties Link kopieren
[quote]wen schreef op 18 oktober 2007 @ 11:06:

Wat ik niet zo goed begrijp, een hypotheek wordt toch niet zomaar verhoogd? Dat doe je toch zelf, als je wil verbouwen oid?



Wat wen zich af vraag vraag ik me dus ook wel af want de hypotheek wordt niet zomaar omhoog gehaald hoe veel jaar had je vriend de hypotheek staan??
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje dom van je vriend. Je sluit een hypotheek namelijk af voor 30 jaar en de rente zet je voor een bepaalde periode vast. Je weet zelf hoe lang dat is. Hij had dus gewoon zelf in de gaten moeten houden wat de rente doet. Dan had hij namelijk de rente voor 15 jaar vast kunnen zetten. Hij had dus na 2 jaar kunnen vragen aan een hypotheekadviseur wat de rente toen was en die op dat bedrag voor langer vast kunnen zetten. Dus beetje eigen schuld.



Ik vind het wel vreemd dat hij niet wil dat je meer gaat meebetalen, is dat zijn trots??? Wel een harde leerschool zo
Alle reacties Link kopieren
Meest neemt een hypotheekadviseur ook wel contact met dei persoon op als de hypotheek bijna af gelopen is en dan gaan ze kijken wat ze voor je kunnen doen



Zoiets is ook niet voor gevallen??
Alle reacties Link kopieren
Fancy78, zie boven: rente gold voor 5 jaar dus, die nu inmiddels verstreken zijn. Ja is ook zijn eigen schuld, maar ja is nu te laat he.
Alle reacties Link kopieren
nou hij kan toch naar de bank toe stappen??



Er is volgens mij heus wel wat te regelen.

Maar ja wie ben ik
Alle reacties Link kopieren
Fancy78 schreef op 18 oktober 2007 @ 12:00:

Meest neemt een hypotheekadviseur ook wel contact met dei persoon op als de hypotheek bijna af gelopen is en dan gaan ze kijken wat ze voor je kunnen doen



Zoiets is ook niet voor gevallen??
Er zijn wel gesprekken geweest ja, maar wat hieruit is gekomen, geen idee, zal het navragen, want wil nu wel meer weten.
Alle reacties Link kopieren
Minameut, houd wel in de gaten dat als jij 'de rest' betaalt, al jouw geld gewoon verdwijnt, terwijl je vriend aan vermogensopbouw doet omdat zijn geld in het huis gaat.

Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal dom dat ie nu opeens 'verrast' wordt doordat de rente is gestegen: leest ie nooit kranten of zo? Maar goed, dat is nu toch al te laat!!

Als ik jou was zou ik een aantal dingen heel erg zakelijk gaan regelen. Ik proef bij jou iets van 'ach, ik hou van hem en het was mijn keus om met hem te gaan samenwonen'. Allemaal waar en zolang alles goed blijft gaan is er ook verder geen probleem, maar als er iets gebeurt kun je wel eens van een hele koude kermis thuiskomen.

Toen ik ging samenwonen was dat ook in het huis van mijn vriend (mijn huis is toen verkocht). Hij heeft toen ook alleen de lasten betaald. Na ongeveer 1,5 jaar hebben we samen een huis gekocht dat wel van ons beiden is en waar naar rato aan betalen. Toen we echter nog in zijn oude huis woonden, zijn we wel vrij snel naar de notaris gegaan om een testament en samenlevingsovereenkomst op te laten stellen. Ik weet niet of jullie iets in die zin geregeld hebben; maar zo niet en je vriend komt vanmiddag onder een bus, dan erven zijn ouders (of andere wettige erfgenamen als zijn ouders niet meer leven) van hem (en dus ook het huis) en zij kunnen jou dan zonder pardon op straat zetten. Nu denk je misschien: ach dat zullen ze nooit doen. Nou, er zijn echt wel gekkere dingen gebeurd!!



Mijn advies: om tafel met hem, je niet laten afschepen en gewoon zeggen dat je de zaken goed geregeld wilt hebben, juist omdat jullie van elkaar houden en voor elkaar willen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat te typen, dus had je laatste berichtjes nog niet gelezen, maar inderdaad: vraag door en laat je niet met een kluitje in het riet sturen!!
Alle reacties Link kopieren
is een goed plan meid

Het is voor je vriend ook niet fijn maar ja.

en voor jou ook niet jij vreet je nu natuurlijk ook op succes
Alle reacties Link kopieren
Fancy78 schreef op 18 oktober 2007 @ 12:02:

nou hij kan toch naar de bank toe stappen??



Er is volgens mij heus wel wat te regelen.

Maar ja wie ben ik
Familiebedrijf is het en helpen elkaar wel hoor, dus komt op zich wel goed hoor. Maar als ik aan de toekomst denk benauwd het me dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Dit mag ik ook best geloven
Misschien van heel andere orde hoor maar ik snap niet zo goed het verschil tussen of jij nou meebetaalt aan de hypotheek of aan de boodschappen. Hij wil jou afkopen als je meebetaalt aan de hypotheek en jullie uit elkaar zouden gaan. Maar als jij niet meebetaalt aan de hypotheek maar wel aan boodschappen e.d. dan is dus alles wat jij betaalt "op" als jullie uit elkaar zouden gaan. En wat hij betaalt (de hypotheek) zit in zijn huis als een grote spaarpot. Dus als de relatie op de klippen loopt dan neem jij mee wat jij betaalt hebt (niks dus uiteindelijk want er valt niks mee te nemen) en hij wat hij betaalt heeft (het huis dus). Misschien is dit een mooi moment om e.e.a. goed te laten regelen via een notaris want dit is geen goede situatie. Ik weet wel dat je er niet vanuit gaat dat je uit elkaar gaat maar toch moet je dit soort dingen goed regelen als je gaat samenwonen, zeker als 1 van de twee al een huis heeft. Een vriendin van me is zo ongelofelijk veel kwijt geraakt omdat hij kon blijven wonen en zij er uit moest. Toen moest zij dus ook een heel nieuw huis opnieuw stofferen etc. Conclusie: ik snap het verschil wel, namelijk dat jij er berooid af komt als jullie ooit uit elkaar zouden gaan.



Dat de hypotheek verhoogd werd had hij kunnen voorzien. Neemt zijn gevoel niet weg dat hij er verantwoordelijk voor is. Ik heb het ook gehad met mijn studieschuld. Heb me 2 weken erg lullig gevoeld dat vriend er ook voor moet opdraaien en toen heb ik het maar van me af gezet. Hij geniet tenslotte ook van mijn hogere salaris, net zoals jij ook van het huis geniet.



Maar nogmaals: Dit is nou een mooi moment om alles eens goed te bekijken en het goed te regelen en vast te laten leggen.
He, Pauline en ik hebben tegelijk hetzelfde zitten typen. Ook toevallig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven