Hoe maak jij je houten was-vloer schoon?

20-10-2007 11:08 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb schitterende houten vloerdelen, zo'n antiek amerikaans eiken vloer. Hij is geimpregneerd en vervolgens dus waslaag eroverheen.

Nu zet ik m van tijd tot tijd in de was en dan ziet ie er geweldig mooi uit, maar sinds ik een kind heb vind ik t vervelend dat ik nooit even lekker de vloer kan dweilen. Ik vind t eigenlijk niet heel erg hygienisch. Als mijn kind heeft lopen leuren met bekers, met roze koeken, met modder onder zn schoenen, met poep onder zn schoenen, of de katten een gedeelte van de kattenbak achter zich aansleuren, dan is t enige wat ik kan doen, goed stofzuigen en plaatselijk schoonmaken en dan een nieuwe waslaag op die plank doen.

Ik heb al gegoogled maar er zijn niet heel veel opties die er vermeld staan om tussendoor je vloer te reinigen.



Heeft er iemand een middeltje ontdekt waarmee je met een vochtige dweil gewoon zonder schade je wasvloer kan reinigen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook een wasvloer, ik dweil hem 1 keer in de week met een goed uitgewrongen dweil,
Alle reacties Link kopieren
En doet je dat met alleen water of met iets erin?
Ik dweil ook, met een sopje met zachte groene zeep (weinig) en goed uitgewrongen.

M'n dochter 10maanden, geeft nog wel eens wat terug terwijl ze op de grond speelt en ik vind het vies als ik dat niet goed kan schoonmaken.

Deze tip kreeg ik van een collega, en bij mij werkt het goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hout, weet niet precies wat voor soort, ik denk gewoon dennehout.

De onze is alleen in de olie gezet, en ik dweil de mijne gewoon met de Leifheit uitwringemmer, werkt hardstikke goed. Ik gooi een houtreiniger voor vloeren erbij gewoon gekocht in de supermarket, en volgens de gebruiksaanwijzing 2 dopjes op een emmer.

Het werkt heel goed, je wil niet weten wat een modder eraf komt.Wij zetten af en toe de vloer weer in de olie, maar dat hoeft steeds minder vaak, toen ie nieuw was zoog ie meer olie op.

Ik moet wel zeggen, die leifheit kan je heel gedoseerd uitwringen, ik gooi niet een hele plas sop over de vloer. Misschien ook iets voor jou? het is een rechthoekig geval met een emmer die ovaal is, je hoeft niet meer te wringen, je drukt met je voet op een handel en dan wordt het lapje uitgeknepen.
Alle reacties Link kopieren
en dat spul kan dan ook op een wasvloer? want das dus t probleem, voor olie en gelakte vloeren is er veel meer om schoon te maken dan voor wasvloeren. Mette heb jij een wasvloer of olie?En toety is de vloerenreiniger voor gelakte vloeren of voor was/olie?

Ik ben als de dood dat mn vloer uitbijt en ik m helemaal opnineuw in de was kan gaan zetten namelijk....
Alle reacties Link kopieren
die emmer met mop klinkt trouwens niet verkeerd toety!
Sunlight,

Waarom vraag je geen advies bij de leverancier van de vloer?
Alle reacties Link kopieren
Die is failliet Mabel X-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen het advies gekregen van de firma bij onze houten eiken vloer om deze af en toe te dweilen met scheutje groene zeep erdoor of alleen warm water. Niet te nat dweilen. Ook zei hij dat wij af en toe (wanneer bijv. de vloer smeriger is) een scheutje onderhoudswas door het schone dweilwater kunnen doen en daarmee dweilen.

Ik doe dit alles ook met Leifheit-dweil, zijn erg fijn vind ik!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dreadlokje gelijk heeft, ik had er niet zo bij stil gestaan dat geoliede vloeren toch weer heel anders zijn dan die met was.
Alle reacties Link kopieren
Oh,ja, op mijn flesje staat gewoon (voor het reinigen van houten vloeren) er staat verder niks over was, of olie
Ik heb een wasvloer, ook amerikaans eikenvloerdelen.



En de groene zeep (heb zo'n rond potje) bijt niet uit, en maakt toch wel lekker schoon.



Ik heb ook zo'n uitknijpdweilgeval, gaat super.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik speciaal schoonmaakspul voor houten vloeren. Koop ik gewoon in de supermarkt. Of het nu echt verstandig is weet ik niet, maar zo nu en dan wil ik toch echt die vloer inderdaad gewoon kunnen dweilen.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
ik heb de groene zeep variant geprobeerd gisteren.....maar kan nu mn vloer weer in de was gaan zetten, hij is toch een beetje uitgebeten, er ligt iig een doffe waas op....maar goed das niet erg, ik heb m in ieder geval even kunnen dweilen....

Ik stap misschien toch wel even naar een vloerenspeciaalzaak van de week, even kijkne of er iets specifieks voor wasvloeren is....



bedankt voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven