meeting overlevers van narcistisch misbruik

09-09-2017 15:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,
zaterdag 28 oktober a.s. om 14.00 uur wordt er een meeting georganiseerd in Utrecht (vlakbij station) voor overlevers van narcistisch misbruik. De nadruk ligt op overlevers en niet op slachtoffers omdat deze meeting gericht is op diegene die al wat verder zijn in hun herstel zijn. De nadruk zal meer liggen op: Hoe nu verder? Wij hebben een positieve instelling t.a.v. het herstel en willen niet blijven hangen in een slachtofferrol. Als overlever van narcistisch misbruik komen we dagelijks obstakels tegen, waarbij we zoeken naar handvatten om hier adequaat mee om te gaan. Vaak zijn we geheel of gedeeltelijk onze identiteit kwijt geraakt door narcistisch misbruik, weten we niet goed meer wie we zijn en wat we willen. Onze bouwstenen rammelen aan alle kanten en weten we niet meer wat normaal is en wat niet. Wat wij tijdens deze meeting vooral belangrijk vinden is hoe je jezelf weer kunt herpakken en hoe je leert om weer in je kracht te staan. Daar hebben we elkaar voor nodig, door te luisteren en elkaar te steunen, want niemand begrijpt beter dan wijzelf wat wij mee gemaakt hebben en wat we hebben moeten doorstaan tijdens dit narcistisch misbruik. We hopen met deze meeting te kunnen bereiken dat we elkaar ook daarna kunnen blijven steunen in onze weg naar herstel. Wát er precies allemaal met je gebeurd is tijdens het narcistisch misbruik, heeft niet onze prioriteit. Wij willen niet blijven hangen, maar willen verder in ons leven en wij werken volledig aan ons herstel. Ben jij ook zover in deze fase en wil jij ook verder, meld je dan bij ons aan. Bij serieuze interesse krijg je van ons de locatie door waar de meeting gehouden wordt. Er zijn geen extra kosten aan deze meeting verbonden, behalve voor het nuttigen van je eigen consumpties ;-) We hopen van je te vernemen. Indien je vragen hebt, informatie wenst en / of je jezelf wilt aanmelden dan graag je reactie via PB. Hartelijke groet Ben en Tine
Wat is de definitie van narcistisch misbruik?
karin12345 schreef:
09-09-2017 15:22
Wat is de definitie van narcistisch misbruik?
Manipulatief gedrag en zichzelf boven alles stellen en daarvoor niets uit de weg gaan en dan kom je bij narcistisch misbruik.
Maar wie bepaalt dat?
Jijzelf of een hulpverlener?
karin12345 schreef:
09-09-2017 15:27
Maar wie bepaalt dat?
Jijzelf of een hulpverlener?
Doe niet zo moeilijk. Wat heb jij er nou voor last van dat iemand een meeting organiseert voor mensen die in een relatie hebben gezeten met een bokkenlul.
Lady*Voldemort schreef:
09-09-2017 15:29
Doe niet zo moeilijk. Wat heb jij er nou voor last van dat iemand een meeting organiseert voor mensen die in een relatie hebben gezeten met een bokkenlul.
:rofl:
Je hebt gewoon gelijk Lady*Voldemort!
Als iemand je systematisch en weldoordacht de grond in boort om je in zijn/haar macht te krijgen dan kan je persoonlijkheid totaal ontwricht raken. Je weet niet meer wat goed/slecht is, wat waar/onwaar is, je vertrouwt jezelf niet meer enz. Je gaat geloven dat jijzelf de bron bent van alle ontstane ellende.
Een narcist kan ook iemand anders zijn dan je partner he?
francieneke schreef:
09-09-2017 15:34
Als iemand je systematisch en weldoordacht de grond in boort om je in zijn/haar macht te krijgen dan kan je persoonlijkheid totaal ontwricht raken. Je weet niet meer wat goed/slecht is, wat waar/onwaar is, je vertrouwt jezelf niet meer enz. Je gaat geloven dat jijzelf de bron bent van alle ontstane ellende.
Dit indd.
karin12345 schreef:
09-09-2017 15:33
Je hebt gewoon gelijk Lady*Voldemort!
Ik schreef dit niet om de doelgroep van TO belachelijk te maken hoor, integendeel. Een dergelijke relatie kan wel degelijk heel ingrijpend zijn. En dan maakt het geen bal uit of je iemand nou een bokkenlul noemt of een narcist. Dus laat TO en haar lotgenoten lekker en ga je semantische discussies elders voeren.
Lady*Voldemort schreef:
09-09-2017 15:40
Ik schreef dit niet om de doelgroep van TO belachelijk te maken hoor, integendeel. Een dergelijke relatie kan wel degelijk heel ingrijpend zijn. En dan maakt het geen bal uit of je iemand nou een bokkenlul noemt of een narcist. Dus laat TO en haar lotgenoten lekker en ga je semantische discussies elders voeren.
Doe niet zo aangebrand joh, ik zat gewoon fout!


Succes met je bijeenkomst TO!
karin12345 schreef:
09-09-2017 15:46
Doe niet zo aangebrand joh, ik zat gewoon fout!


Succes met je bijeenkomst TO!
Bij die laatste heilwens sluit ik me graag aan :D
Overlevers? Heeft hij je proberen te vermoorden? Wat een dramatisch gedoe.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
09-09-2017 15:33
Je hebt gewoon gelijk Lady*Voldemort!
+een
S00F schreef:
09-09-2017 16:47
Overlevers? Heeft hij je proberen te vermoorden? Wat een dramatisch gedoe.

Mmmmmm....onderschat het niet. Het kan heel ver gaan, zo ver dat je volledig gaat geloven dat je volkomen waardeloos bent. Het zou me niet verbazen als er slachtoffers van narcisten zijn die uiteindelijk zelfmoord plegen.
Veel slachtoffers komen in chronische depressies terecht.
Narcisten kunnen heel gevaarlijk zijn. Ik zeg "kunnen" he, er zijn ook narcisten die voor zichzelf beslissen niet zover te gaan terwijl ze die neiging misschien wel hebben.
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
09-09-2017 15:34
Als iemand je systematisch en weldoordacht de grond in boort om je in zijn/haar macht te krijgen dan kan je persoonlijkheid totaal ontwricht raken. Je weet niet meer wat goed/slecht is, wat waar/onwaar is, je vertrouwt jezelf niet meer enz. Je gaat geloven dat jijzelf de bron bent van alle ontstane ellende.
Een betere omschrijving van mijn ex en ex relatie ben ik nog niet tegen gekomen.....
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
09-09-2017 17:43
Een betere omschrijving van mijn ex en ex relatie ben ik nog niet tegen gekomen.....


Het enge is ook dat als je eenmaal met narcisme te maken hebt gehad het moeilijk is om niet weer in dezelfde valkuil te trappen.
Je wordt er vreselijk door aangetast. Twee keer heb ik zo'n relatie gezeten en vooral de eerste heeft diepe wonden geslagen. Je weet gewoon niet wat je overkomt, je kunt je niet zomaar realiseren dat er iets heel erg fout gaat en dat je weg moet zijn. Je geeft jezelf de schuld, omdat je steeds te horen krijgt hoe onmogelijk, dom, fout enz. je bent en dat ga je nog geloven ook. De tweede keer herkende ik het (alleen ik kende de term "narcisme" nog niet) en toen was ik snel weg.
Alle reacties Link kopieren
anoniem11091445 schreef:
09-09-2017 16:47
Overlevers? Heeft hij je proberen te vermoorden? Wat een dramatisch gedoe.
Ja, zover kan misbruik en mishandeling van een narcist gaan.
Is niet iets om lichtzinnig over te doen.

Ik verneem uit jouw reactie dat jij nooit te maken hebt gehad met de psychopathie van een narcist.
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
09-09-2017 17:03
Mmmmmm....onderschat het niet. Het kan heel ver gaan, zo ver dat je volledig gaat geloven dat je volkomen waardeloos bent. Het zou me niet verbazen als er slachtoffers van narcisten zijn die uiteindelijk zelfmoord plegen.
Veel slachtoffers komen in chronische depressies terecht.
Narcisten kunnen heel gevaarlijk zijn. Ik zeg "kunnen" he, er zijn ook narcisten die voor zichzelf beslissen niet zover te gaan terwijl ze die neiging misschien wel hebben.
Ik heb 12jr. geleden te maken gehad met een zware narcist in mijn relatie.

Hij heeft zich van allerlei misbruiken bediend: emotionele, financiële en ook fysieke. Hij heeft mij met de dood bedreigd, mij fysiek zwaar mishandeld en ja: hij heeft mij willen vermoorden, in een bui van razernij.
Alle remmen waren bij deze man los.
Hij leek geen geweten te hebben.
Hij is er destijds voor veroordeeld.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik op dit moment nog aan het uitzoeken ben of ik wel niet wil doorgaan met mijn huidige relatie, (met mogelijk een narcist) voel ik mij nog niet "klaar" om jullie bijeenkomst te bezoeken.

Wel ben ik een overlever (letterlijk) van een narcist met wie ik 12jr. geleden een relatie had. Ik heb ernstig misbruik meegemaakt, ben toen door het oog van de naald gekropen.

Nu, 12jr. later heeft het tot mijn verdrietige conclusie de schijn van dat ik wederom met een narcist te maken heb.

Ik overweeg deze relatie in een vroeg stadium te beëindigen, dit n.a.v voorgevallen uit de hand gelopen ruzies en herkenning van emotioneel misbruik.

Omdat ik van mijn actuele relatie nog dien te herstellen, voel ik mij nog niet klaar om jullie bijeenkomst bij te wonen.

Wel wil ik laten weten dat ik jullie initiatief geweldig vind.
Ik hoop in de toekomst - mocht ik mij er over een tijd wel klaar voor voelen - een dergelijke bijeenkomst te kunnen bezoeken.

Groetjes,
Amy
Amy, kijk niet te raar op wanneer je inderdaad weer met een narcist te maken hebt. Mij is dit twee keer na elkaar overkomen alleen de tweede keer wist ik dat het weer fout zat, dat ik weg moest wezen. De term narcist kende ik nog helemaal niet, maar ook deze man haalde me naar beneden, vernederde me, werd woest om de meest kleine voorvallen, dreigde me in elkaar te slaan enz. en dat gebeurde al binnen een maand.
Bij mijn eerste narcist geloofde ik wat hij zei (dat ik oer stom was, dat ik nergens voor deugde, dat ik niets kon, dat ik eruit zag als een junk enz. ) en nu, decennia later vecht ik nog steeds tegen innerlijke stemmen die zeggen dat ik waardeloos ben. Mijn eerste vader had ook dergelijke trekjes, die dreigde me te vermoorden toen ik nog heel klein was, ik was heel erg bang voor hem. Maar ik had ook een soort medelijden met hem omdat ik voelde dat hij er geen macht over had.
Wat ik maar wilde zeggen: dergelijk gedrag, een dergelijke persoonlijkheid is een soort van vertrouwd voor je en je hebt de neiging voor zo iemand te kiezen.
Een paar jaar geleden nog leerde ik een man kennen van wie ik erg gecharmeerd was. Binnen no time begon hij me te kwetsen, te dwingen, woedeaanvallen te krijgen en ga zo maar door. Het verschil met vroeger was dat ik zijn gedrag bizar vond in plaats van normaal ("ik zal wel weer iets verkeerd hebben gedaan..."). Vroeger vond ik het vreselijk om vernederd te worden, maar ik dacht ook dat het aan mezelf lag.

Het is niet zo dat je valt op "iemand die je gaat mishandelen", maar instinctief reageer je op iets van vroeger. Een narcist is in het begin altijd enorm charmant en toegankelijk en narcistische mannen hebben vaak op het eerste gezicht iets stoers en zelfverzekerds ("echt een man die weet wat hij wil!").
Om hier toch nog even op terug te komen: net als Amy denk ik wel over deze meeting na. Maar ik krijg voor mezelf niet helder of ik nou een overlever of een slachtoffer ben. Ja, ik ben het beiden en ik denk eigenlijk dat dit onlosmakelijk met elkaar verbonden is, dat er geen "of" is hierin.
Ik ben flink beschadigd (chronische/complexe PTSS), maar ik heb het allemaal wel in zekere zin overleefd. Ik hang niet in een slachtofferrol (zo'n vaak tenenkrommend misplaatst gebruikte term vind ik...), maar ik vecht dagelijks voor een menswaardig bestaan, met een lastige mentale handicap. Ik leef niet aan de rand van de samenleving, maar gewoon, er midden in.
Misschien dat Tine hier iets over kan zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven