Mensen leren kennen (Tilburg)

03-12-2018 14:47 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik ben Yvette, 24 jaar en ik woon sinds een tijdje in Tilburg. Ik heb gestudeerd in Nijmegen en ben vanwege werk als een van de eerste van mijn vrienden-/kennisgroep verhuisd uit mijn 'bekende omgeving'. Ik ben een jaar geleden ingetrokken bij mijn vriend, die in Tilburg heeft gestudeerd en daar al een beetje een netwerk heeft opgebouwd.

Ik merk dat het erg lastig is om in een nieuwe stad mensen te leren kennen. Als student lijkt dat een stuk makkelijker af te gaan omdat er veel verenigingen of clubs zijn met leeftijdsgenoten waar je makkelijk bij aan kunt sluiten. Voor mij voelt het nu helemaal lastig omdat ik al jong afgestudeerd ben, en bijvoorbeeld nog niet in dezelfde fase als de meeste collega's (jonge gezinnen etc). En hoewel mijn vriend ook wel leuke vrienden heeft, is het toch wel fijn om mijn eigen kring te hebben om niet van hem afhankelijk te zijn.

Ik ben al wel van plan na de kerst bij een zangkoor en wellicht een dansvereniging te gaan, om mensen met dezelfde interesses te leren kennen. Ook heb ik een oproepje op het (relatief nieuwe?) platform Eetclub.nl geplaatst en houd dat redelijk in de gaten. Ook vind ik uitgaan, koken en bordspellen leuk - wat allemaal dingen zouden kunnen zijn om contacten aan te koppelen.

Toch ben ik benieuwd hoe anderen dat doen - want volgens mij zit een aardig grote groep met hetzelfde probleem. Vaak wordt alle aandacht gestoken aan romantische relaties beginnen en op dat vlak mensen leren kennen, terwijl vriendschappen misschien wel waardevoller kunnen zijn (of in ieder geval, net zo belangrijk).

Dus in het kort, heeft iemand dezelfde ervaringen met onbekend zijn in een nieuwe stad (door werk, verhuizen of andere redenen) en op andere manieren nieuwe vrienden hebben leren kennen, of hier ook moeite mee hebben? En ook vrienden te behouden? (Wat soms net zo lastig kan zijn)

En als laatste, als er hier nog mensen zijn in de regio Tilburg/Den Bosch/Breda/Eindhoven die ook op zoek zijn om hun vriendenkring te vergroten - stuur me gerust een berichtje! :) Ik sta altijd open voor gezelligheid.

Groetjes, Yvette
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vragen: kun je zingen? En dan voorstellen: zoek een leuk koor! Ik zing zelf bij verschillende verenigingen (in Tilburg) en merk dat als je samen muziek maakt, er snel een leuke vriendschapsband ontstaat. Wij doen bijvoorbeeld ook regelmatig een drankje, gaan samen naar het theater, etc. En hebben juist meerdere mensen van jouw leeftijd/fase :)
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
03-12-2018 15:38
Ik wilde vragen: kun je zingen? En dan voorstellen: zoek een leuk koor! Ik zing zelf bij verschillende verenigingen (in Tilburg) en merk dat als je samen muziek maakt, er snel een leuke vriendschapsband ontstaat. Wij doen bijvoorbeeld ook regelmatig een drankje, gaan samen naar het theater, etc. En hebben juist meerdere mensen van jouw leeftijd/fase :)
Haha dan heb ik de juiste keuze gemaakt! :) Mooi om te horen dat ook er leuke contacten uit kunnen ontstaan. Ik vind zingen inderdaad erg leuk en zat vroeger ook wel bij een koor, maar het is alweer een tijd geleden. En er zijn genoeg mogelijkheden daarvan in Tilburg. Dus had het eigenlijk al eerder moeten doen!
Alle reacties Link kopieren
Jazeker! Tilburg heeft heel veel leuke koren en (muziek) verenigingen :) Ik kom uit Tilburg en zing al 20 jaar in die omgeving (en ik ben tich pas 30 ;) ). Mocht je nog tips willen dan stuur maar een pb!
Ik ken in Tilburg echt heel veel mensen die bij een koor zitten. Is blijkbaar een dingetje hier?
Zelf volleybal ik, daar heb ik veel vrienden aan over gehouden. Dat is natuurlijk niet alleen een volleybal ding, maar een algemeen teamsport ding. Samen trainen, strijden voor overwinning in de wedstrijd en daarna lekker doorzakken in de kantine schept een band.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
03-12-2018 16:12
Ik ken in Tilburg echt heel veel mensen die bij een koor zitten. Is blijkbaar een dingetje hier?
Zelf volleybal ik, daar heb ik veel vrienden aan over gehouden. Dat is natuurlijk niet alleen een volleybal ding, maar een algemeen teamsport ding. Samen trainen, strijden voor overwinning in de wedstrijd en daarna lekker doorzakken in de kantine schept een band.
Ja klopt! Vrienden van mij die zijn verhuisd naar Den Haag, Utrecht en Amsterdam dachten allemaal weer makkelijk ergens anders een leuk koor te vinden (zeker in zo'n grote stad) maar dat viel bij allemaal erg tegen.

Hier heb je bijvoorbeeld ook 'Tilburg in Koor', een soort korendag waar lokale koren zich kunnen presenteren. Inmiddels zijn er die dag 6 podia met afwisselend zo'n 40 koren die dan optreden.

En toch blijft het als koor lastig om voldoende leden te vinden...

Ik denk dat bij een vereniging gaan altijd helpt om contacten te krijgen. Bij sommige sportverenigingen lijkt het me wel lastig als je bijvoorbeeld nog geen ervaring hebt in (die) sport. En vaak teams die al heel lang samen spelen dus moeilijk tussen te komen (dat is waar mijn man nu bij het zoeken naar een hobby tegenaan loopt). Maar misschien heb ik dat mis... :)

Dat laatste is bij ons soms ook wel een beetje (als de samenstelling al wat langer hetzelfde is) maar meestal hebben wij ieder jaar wel wat verloop dus verandert de samenstelling eigenlijk continue. Al zijn er ook leden die er 15 jaar geleden ook al waren, maar die continuïteit vind ik ook wel fijn.
gsleutel schreef:
03-12-2018 16:29
Ja klopt! Vrienden van mij die zijn verhuisd naar Den Haag, Utrecht en Amsterdam dachten allemaal weer makkelijk ergens anders een leuk koor te vinden (zeker in zo'n grote stad) maar dat viel bij allemaal erg tegen.

Hier heb je bijvoorbeeld ook 'Tilburg in Koor', een soort korendag waar lokale koren zich kunnen presenteren. Inmiddels zijn er die dag 6 podia met afwisselend zo' 40 koren die dan optreden.

En toch blijft het als koor lastig om voldoende leden te vinden...

Ik denk dat bij een vereniging gaan altijd helpt om contacten te krijgen. Bij sommige sportverenigingen lijkt het me wel lastig als je bijvoorbeeld nog geen ervaring hebt in (die) sport. En vaak teams die al heel lang samen spelen dus moeilijk tussen te komen (dat is waar mijn man nu bij het zoeken naar een hobby tegenaan loopt). Maar misschien heb ik dat mis... :)

Dat laatste is bij ons soms ook wel een beetje (als de samenstelling al wat langer hetzelfde is) maar meestal hebben wij ieder jaar wel wat verloop dus verandert de samenstelling eigenlijk continue. Al zijn er ook leden die er 15 jaar geleden ook al waren, maar die continuïteit vind ik ook wel fijn.
Ik weet niet zo goed hoe het verloop bij andere verenigingen is, maar bij ons is er jaarlijks verloop binnen teams en we hebben ook al een paar jaar een succesvolle beginners groep vol mensen die nog nooit gevolleybalt hebben tussen de 25 en de 50. Mocht je vriend dit willen volleyen dan kan dat bij ons ;-p
Hey,

Ik herken je verhaal zeker, ik woon sinds een paar maanden in Riel, vlakbij Tilburg. Ik ken ook nog niet zoveel mensen en zou het leuk vinden om wat nieuwe contacten op te doen om een keer een drankje op te doen of een spelletje te spelen (we hebben een mooi aantal:)) of bijvoorbeeld lekker te eten.

Ik zie dat je houdt van dans en ik zat gisteren toevallig te kijken naar een optreden van een soort van dans acrobaat show, panama pictures, requiem for lost things op 19 december (geen idee of het wat is maar t klonk wel leuk hahaha) :) als je het leuk vind zouden we eens af kunnen spreken en er misschien samen heen gaan?

Stuur me anders gerust een DM! 😎

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven