Mensen leren kennen (Tilburg)

03-12-2018 14:47 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik ben Yvette, 24 jaar en ik woon sinds een tijdje in Tilburg. Ik heb gestudeerd in Nijmegen en ben vanwege werk als een van de eerste van mijn vrienden-/kennisgroep verhuisd uit mijn 'bekende omgeving'. Ik ben een jaar geleden ingetrokken bij mijn vriend, die in Tilburg heeft gestudeerd en daar al een beetje een netwerk heeft opgebouwd.

Ik merk dat het erg lastig is om in een nieuwe stad mensen te leren kennen. Als student lijkt dat een stuk makkelijker af te gaan omdat er veel verenigingen of clubs zijn met leeftijdsgenoten waar je makkelijk bij aan kunt sluiten. Voor mij voelt het nu helemaal lastig omdat ik al jong afgestudeerd ben, en bijvoorbeeld nog niet in dezelfde fase als de meeste collega's (jonge gezinnen etc). En hoewel mijn vriend ook wel leuke vrienden heeft, is het toch wel fijn om mijn eigen kring te hebben om niet van hem afhankelijk te zijn.

Ik ben al wel van plan na de kerst bij een zangkoor en wellicht een dansvereniging te gaan, om mensen met dezelfde interesses te leren kennen. Ook heb ik een oproepje op het (relatief nieuwe?) platform Eetclub.nl geplaatst en houd dat redelijk in de gaten. Ook vind ik uitgaan, koken en bordspellen leuk - wat allemaal dingen zouden kunnen zijn om contacten aan te koppelen.

Toch ben ik benieuwd hoe anderen dat doen - want volgens mij zit een aardig grote groep met hetzelfde probleem. Vaak wordt alle aandacht gestoken aan romantische relaties beginnen en op dat vlak mensen leren kennen, terwijl vriendschappen misschien wel waardevoller kunnen zijn (of in ieder geval, net zo belangrijk).

Dus in het kort, heeft iemand dezelfde ervaringen met onbekend zijn in een nieuwe stad (door werk, verhuizen of andere redenen) en op andere manieren nieuwe vrienden hebben leren kennen, of hier ook moeite mee hebben? En ook vrienden te behouden? (Wat soms net zo lastig kan zijn)