Verhuizen naar Friesland (omgeving Makkum Sneek)

08-07-2019 10:35 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het spannend om te doen maar plaats dit bericht gewoon ☺️, wij zijn een gezin uit Noord-Holland en hebben 3 jongen kinderen. Op dit moment wonen wij nog in Noord-Holland maar zouden graag willen verhuizen naar Makkum. Zijn er nog meer mensen in de omgeving Makkum - Sneek die vanuit het noorden zijn komen wonen en hoe bevalt het. Wij zijn hier totaal onbekend maar verliefd geworden op Makkum en de natuur. Alle tips zijn welkom.
Je kunt daar in ieder geval heel leuk suppen met de kinderen. Sup Kids Makkum. Zoek maar op :)
Alle reacties Link kopieren
Makkum is weer heel anders dan Sneek, en er zit nog best een aantal km tussen. Wel ben je er zo maar ik kan me voorstellen dat je vanuit Makkum meer op Bolsward gericht bent dan op Sneek.
Wat helpt is werk in de omgeving. Wonen in Frl vereist wel echt integratie, je bent als Hollander al snel die buitenstaander (tenzij je duidelijke Friese roots hebt) en zeker als je eigenlijk een soort van permanent vakantie thuis viert maar je werk en sociaal leven aan de andere kant van de plas houdt. Jonge kinderen zijn altijd makkelijk om mee te integreren, doe dat ook en stel je actief maar zonder al te veel bombariemakerij op in school-, dorps- en verenigingsleven. Geldt voor alle provincies buiten de Randstad/de twee Hollanden om. Veel geboren Hollanders die naar de provincies verhuizen stellen zich al snel op het standpunt dat zij de omgeving wel eens even de 21e eeuw in zullen trekken, helaas. De cultuurverschillen zijn er echt. Ben zelf een geboren provinciaal die 20 jaar in het westen heeft gewoond en naar een andere provincie onlangs is verhuisd.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil jehet je 3 kinderen aan doen om fries te moeten leren op school?

Totaal nutteloos om daar je tijd aan te verdoen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
08-07-2019 11:20
Waarom wil jehet je 3 kinderen aan doen om fries te moeten leren op school?

Totaal nutteloos om daar je tijd aan te verdoen.
Echt een goede reden om niet naar Friesland te verhuizen... :bonk:
sugarmiss schreef:
08-07-2019 11:20
Waarom wil jehet je 3 kinderen aan doen om fries te moeten leren op school?

Totaal nutteloos om daar je tijd aan te verdoen.
Tweetaligheid is een bewezen voordeel voor de rest van je leven.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
08-07-2019 11:37
Tweetaligheid is een bewezen voordeel voor de rest van je leven.
Alleen als je van echt heel jongs af aan opgroeit thuis met twee talen die ook echt door native speakers worden gesproken. Ben je zelf niet anderstalig thuis en/of kom je pas in de schoolleeftijd voor het eerst in aanraking met een andere taal, gaan die voordelen niet op en heet het geen tweetaligheid. Maar dat is allemaal off topic.
Alle reacties Link kopieren
Houd er inderdaad rekening mee dat je echt moet aan integreren. Friezen zijn niet de meest makkelijke mensen om tussen te komen vooral qua taal.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
08-07-2019 11:50
Houd er inderdaad rekening mee dat je echt moet aan integreren. Friezen zijn niet de meest makkelijke mensen om tussen te komen vooral qua taal.
Wat dacht je van Limburg? Ik vind Friezen minder stug dan Limburgers, Twenten of Achterhoekers...
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
08-07-2019 11:50
Houd er inderdaad rekening mee dat je echt moet aan integreren. Friezen zijn niet de meest makkelijke mensen om tussen te komen vooral qua taal.
In die omgeving praten ze al weer heel anders fries dan in Sneek, Harlingen, Leeuwarden of Drachten. Fries is bijna nergens gelijk.
En friezen kunnen zich prima aanpassen, wij hebben ook gewoon nederlands op school geleerd hoor. Oke, mijn 70 jarige buurman blijft stug fries praten tegen iedere hollander die hij tegen komt. Maar als je er wat van zegt en vraagt wat sommige woorden betekenen, dan legt hij dat ook gewoon uit en houdt hij er rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
08-07-2019 11:20
Waarom wil jehet je 3 kinderen aan doen om fries te moeten leren op school?

Totaal nutteloos om daar je tijd aan te verdoen.
Goh, nou die max 2 uur friese les in de week op de basisschool. Nee daar zou ik voor wegblijven hoor :bonk: :frusty:
Op de middelbare school wordt fries al niet meer gegeven. En juist kinderen pikken het snel op van leeftijdsgenootjes.
Alle reacties Link kopieren
Lekker naar Sneek verhuizen en zo nu en dan een middagje Makkum doen ;)
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
08-07-2019 11:50
Houd er inderdaad rekening mee dat je echt moet aan integreren. Friezen zijn niet de meest makkelijke mensen om tussen te komen vooral qua taal.
Dat is mijn ervaring helemaal niet. Ik vind ze vriendelijk. In het dorp hier groet iedereen mij ook. En Friezen spreken i.h.a. ook gewoon Nederlands hoor.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
08-07-2019 11:50
Houd er inderdaad rekening mee dat je echt moet aan integreren. Friezen zijn niet de meest makkelijke mensen om tussen te komen vooral qua taal.
Misschien in hele kleine dorpjes wel (met veel oudere bewoners), maar voor de rest valt dat echt wel mee!
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
08-07-2019 11:50
Houd er inderdaad rekening mee dat je echt moet aan integreren. Friezen zijn niet de meest makkelijke mensen om tussen te komen vooral qua taal.
:rofl:

Sorry maar in Makkum valt dat echt wel wat mee hoor.
Je hebt in FRL ook gewoon verschillende regio's, waarin grote verschillen zitten.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
08-07-2019 11:20
Waarom wil jehet je 3 kinderen aan doen om fries te moeten leren op school?

Totaal nutteloos om daar je tijd aan te verdoen.
Je gaat er niet dood van.
En als je er toch gaat wonen komt het wel goed uit dat je het op school krijgt lijkt mij. Al zal het niet mee vallen.
_melon schreef:
08-07-2019 13:36
Misschien in hele kleine dorpjes wel (met veel oudere bewoners), maar voor de rest valt dat echt wel mee!
Precies! In Makkum kan ik me hier wel iets bij voorstellen, maar in de grote steden/plaatsen valt dat heel erg mee.
Alle reacties Link kopieren
Makkum is nogal toeristisch, de mensen daar zijn echt wel gewend aan veel import, tijdelijk of voor langere tijd.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
08-07-2019 16:03
Makkum is nogal toeristisch, de mensen daar zijn echt wel gewend aan veel import, tijdelijk of voor langere tijd.
Ja volgens mij spreken ze er meer Duits dan Fries.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven