Werk & Studie alle pijlers

Iemand tips hoe ik mijn schrijfblokkade kan oplossen?

27-10-2007 20:53 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg het duale traject van een HBO toeristische opleiding. Tot nu toe had ik weinig moeite met de opdrachten die geschreven moesten worden.

Tot nu.... voor het college luchtvaart moeten we beschrijven hoe de huidige situatie is en hoe deze situatie er over 10 jaar zal uitzien. Dit moet gebeuren nav van 16 recent verzamelde krantenartikelen.

Ik heb zelf wel een duidelijk beeld in mijn hoofd hierover maar ik krijg dit niet in een logisch verhaal op papier gezet. Ik heb al gekeken bij de tips die gegeven werden bij het schrijven van een scriptie, voor deze opdracht zat hier niet echt iets bij dat ik kon gebruiken. Als er iemand tips heeft lees ik deze graag!!!
Gewoon beginnen en doorschrijven. Als je niet weet hoe je moet beginnen, begin dan in het midden. Als je geen logische opbouw kunt maken, begin dan met een onlogische. Als je het juiste woord niet kunt vinden, gebruik dan een niet-helemaal-juist woord en zoek het later op. Als je niet verder kunt, schrijf dan op waarom je niet verder kunt.



Als je zoveel mogelijk opgeschreven hebt, kun je gaan redigeren. Tips voor redigeren heb ik ook, maar probeer nu eerst iets op papier te krijgen. Grote kans dat je het daarna vanzelf weet.
Alle reacties Link kopieren
Begin gewoon met schrijven, het hoeft niet goed te zijn, want het is niet meteen de definitieve versie. Begin desnoods heel knullig, dat kan je later altijd weer veranderen. Maar zo kom je wel op gang. Blijf ook niet uren zoeken naar een goede formulering, dan maar even wat minder fraai. Lees je tekst daarna nog eens door, verbeter hier en daar misschien al wat, en maak groen (of willekeurig welke andere kleur) waar je nog wat extra naar moet kijken/wat je veranderen moet.

Succes!
Ja, dat wilde ik ook zeggen: gewoon beginnen. Al begin je ergens in het midden, al begin je aan drie verschillende hoofdstukken tegelijkertijd. Het maakt niet uit. Dingen waar je niet zo tevreden over bent of die je later nog eens nader wil bekijken, markeer je voorlopig even, zodat je altijd weet waar je nog even naar moet kijken. Echt, op den duur wordt het vrijwel altijd een logisch geheel. (Althans, als je een beetje talent hebt voor het schrijven van teksten, anders zal het je denk ik wat meer moeite kosten) Maar als je in je hoofd al een duidelijk beeld hebt, dan komt het zeker goed.

Misschien ben ik een rare hoor, met dat soort dingen. Maar ik schat dat zo'n 2/3e van het schrijven van teksten in mijn hoofd plaatsvindt. Ik maak nooit opzetjes of wat dan ook. Ik zoek literatuur, "scan" de literatuur en ik begin te typen.
Tja, Gewoon beginnen is vaak makkelijk gezegd, maar daar zit em nou juist je blokkade. En toch: Ook al is er misschien veel onduidelijk over waar de opdracht naartoe moet en hoe je het precies aan moet pakken. Er zijn altijd dingen die je WEL kunt doen. Probeer dus niet het eindresultaat te zien, maar de stappen die daartoe gaan leiden. Al doende leg je vanzelf nieuwe verbanden en ontstaat die opbouw wel.



Als ik het goed lees heb je al 16 artikelen (of anders is de eerste stap natuurlijk om die te gaan verzamelen). Een volgende logische stap is dan het samenvatten van die artikelen, wat staat er in elk artikel over - luchtvaart nu, - ontwikkelingen -toekomstperspectief.. Watvoor overeenkomsten/verschillen zie je in de artikelen? Hoe zijn die te plaatsen binnen jouw 'hoofdvraag' (kun je die al formuleren?) . Als je er zo mee bezig gaat, vind je vast vanzelf nieuwe aanknopingspunten. Verder blijft het zoals de anderen zeggen toch gewoon DOEN !
Alle reacties Link kopieren
Misschien eerst een indeling verzinnen mbt in grote lijnen wat je wilt vertellen? Een stuk begint standaard met een intro, eindigt standaard met een conclusie en dan zit er nog een boel tekst tussenin.



"Officieel" geldt volgens mij dat je eerst het middenstuk zou moeten schrijven voordat je een intro en conclusie er aan vastschrijft, maar meestal begon ik zelf juist met de intro of de conclusie omdat dat me weer de juiste inspiratie voor het middenstuk gaf.



Bekijk in ieder geval wat je wilt vertellen: iets over de geschiedenis van de luchtvaart, iets over de ontwikkeling in de luchtvaart zodat je toewerkt naar hoe het ontstaan is naar het nu in de luchtvaart. En dan eventueel nog afsluitend iets over wat voor ontwikkelingen in de luchtvaart verwacht worden. Beetje het standaard verhaal: hoe was het, hoe heeft het zich ontwikkeld naar het nu, hoe is het nu en wat gaat er in de toekomst zijn?



Meestal probeer ik met een intro (een pakkende anekdote of een klein illustrerend "verhaaltje" wat de lezer's aandacht trekt) mezelf de inspiratie te geven om het middenstuk meteen door te gaan schrijven. Of je kunt, als het jou beter ligt, ook bijvoorbeeld samenvattend een conclusie schrijven waarin je slechts in grote lijnen een paar zaken hoeft te herhalen. Vervolgens schrijf je dan het middenstuk waarbij je die grote lijnen in de details verder uitwerkt.



Wat verder al gezegd is: gewoon beginnen! Ik noem het een braindump op papier gooien. Dan schrijf je gewoon op wat in je op komt en dan ga je het op een later moment wel weer verder uitwerken en ordenen. Verbazingwekkend hoe goed dat soms kan werken en hoe weinig je soms zelfs achteraf nog hoeft te corrigeren.



Succes!
kiks76 schreef op 28 oktober 2007 @ 08:17:

"Officieel" geldt volgens mij dat je eerst het middenstuk zou moeten schrijven voordat je een intro en conclusie er aan vastschrijft, maar meestal begon ik zelf juist met de intro of de conclusie omdat dat me weer de juiste inspiratie voor het middenstuk gaf.




Ik heb nog nooit gehoord dat dat 'officieel' zo zou zijn, en ik heb toch heel wat schrijfcursussen gevolgd.



Als je niet vastzit met schrijven is het zelfs handiger om eerst de inleiding te schrijven, omdat daarin de vraagstelling komt te staan. Uit de vraagstelling kun je ook opmaken om wat voor soort tekst het gaat. (Een informatieve tekst is bijvoorbeeld anders dan een wervende.) Dus dan heb je een duidelijke afbakening en een focus om de rest te schrijven.



Als je wel vastzit met schrijven is het vooral zaak om gewoon door te schrijven, en dan maakt het niet uit waar je begint. Als je moeite hebt met de indeling, begin je zonder indeling. Als je de indeling makkelijk vindt en moeite hebt met de formulering, begin je de indeling tot op alineaniveau uit te werken. Je kunt zelfs met jezelf afspreken dat je een halfuur moet schrijven zonder pauze (zodra je het niet meer weet schrijf je dat op.)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel allemaal voor de tips!! Had het echt even nodig dat mensen bevestigde wat ik zelf ook al vond dat ik moest doen. Het is even een drempel over gewoon beginnen te schrijven (normaal gesproken klopt mijn tekst al direct) maar ik ga id gewoon beginnen en dan pas ik het tijdens het schrijven wel steeds aan. Lief dat jullie meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven