Werk & Studie alle pijlers

Twee parttime banen en belastingen?

29-10-2007 12:48 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat iemand mij iets uit kan leggen :)



Hoe zit het nu precies als je twee banen hebt, qua belastingen?



Ik zoek een parttime baan, en aangezien ik een kind heb zit ik soms een beetje met de werktijden. Nou ja ik zit er niet erg mee maar ik ben een evenwicht aan het zoeken tussen alles dus ik moet er wel over nadenken hoe en wat. Hij gaat al bijna naar een KDV dus die is al geregeld.



Dan zie ik bv een kleine parttime administratieve baan voor doordeweeks, maar ik zou ook best in het weekend willen werken (dan is vriend thuis) maar dan zit je in een andere sector, bv in een winkel met ook koopavonden enzo wat ook goed zou uitkomen.



Is het nou handig om dit zo te combineren, ik vind het trouwens ook leuk als er zo'n afwisseling in zit, of schiet je dan niet veel op qua salaris omdat de belastingen dan anders in elkaar zitten. En kan ik dan beter voor de goede uren/tijden 1 baan zoeken? Of hangt het van de uren of het salaris af en/of wat mijn vriend verdient?



Ik heb geen idee wat voor salaris ik zou kunnen krijgen, echt hoog is het denk ik niet ook omdat ik er een paar jaar tussenuit ben geweest en ik ben 29 (dus toch wel te duur voor een winkel haha maar zou ook een callcenter kunnen zijn bv bij een bank, en is ook vaak 's avonds en ik de weekenden en dan eem combi met iets anders overdag).



Oh ja ik krijg voorlopig nog een deeltje WIA uitkering van het UWV. Heeft dit nog invloed op belastingen in combi met banen of met 1 baan?
Hoi,



Voor zover ik er iets vanaf weet zal ik proberen om je het een en ander uit te leggen.



Voor de belasting is het zo dat je een bepaald bedrag mag verdienen zonder dat je daarover belasting betaald, de zogeheten "heffingskorting". Werk je bij verschillende banen, dan mag slechts 1 werkgever met deze korting rekening houden en de ander(en) niet. (Want je mag dat bedrag maar 1 keer verdienen zonder belasting te betalen en niet twee keer). Hierdoor lijkt het alsof je bij de ene werkgever netto meer overhoudt dan bij de andere, maar uiteindelijk betaal je wel hetzelfde aan belasting, ongeacht of je bij 1 of meer werkgevers werkt.



Omdat dit verhaal voor veel mensen lastig is om te begrijpen, zal ik proberen dat uit te leggen aan de hand van een rekenvoorbeeld. Let op, alle bedragen zijn slechts rekenvoorbeelden, ik heb geen idee hoeveel de heffingskorting exact bedraagt!



Stel: je verdient 3000 euro bruto. Van die 3000 euro bruto mag je 1000 euro verdienen zonder dat je daar belasting over betaalt (de heffingskorting). Over de rest, dus 2000 euro, betaal je ca. 33% belasting. Je verdient dan dus 3000 euro bruto, waarvan 1000 euro "belastingvrij" en 2000 euro waar je wel belasting over moet betalen en waar dan netto ongeveer (2000-33%=) 1340 van overblijft: in totaal verdien je dan dus 3000 euro bruto en (1340+1000) 2340 euro netto.



Stel nu dat je bij 2 werkgevers werkt en bij elk 1500 euro bruto verdient, dus weer die 3000 euro bruto in totaal. De ene werkgever zal rekening houden met die 1000 euro "belastingvrij", de ander niet. Dat betekent dat je bij de ene werkgever 1500 euro bruto verdient en netto 1000 "belastingvrij" en 500 belast. Netto is dat dan 1000 euro + (500-33%=). In totaal is dat dus (100+335=) 1335 netto. De ander werkgever houdt geen rekening met het "belastingvrije" deel (want dat heb je bij de eerste al gehad) en daar verdien je dus bruto 1500 en ontvang je netto slechts (1500-33%)= 1005 euro.



Tel je de twee netto bedragen echter bij elkaar op, dan kom je weer uit op hetzelfde als dat je bij 1 werkgever zou verdienen, namelijk (1335+1005=) 2340 euro!
PS Voorgaande geldt voor alle inkomens die je hebt, dus ook voor uitkeringen.
Alle reacties Link kopieren
Ok heel erg bedankt :) Ja dat met die heffingskorting snapte ik niet zo goed.



Je kunt toch zelf aangeven welke werkgever het doorgeeft, dit was toch het handigste om te doen bij degene waar je het meeste verdient? Ga sowieso even opzoeken hoeveel dit bel. vrije bedrag is.



En ok als ik dus werk én een stukje uitkering heb, is dit dus al van toepassing dat had ik nog niet door haha. Dan maakt het dus al niet meer uit eigenlijk of er dan nog een baan bijkomt behalve dat ik dan moet kijken bij wie ik die heffingskorting doe.

Dus dan valt het wel mee allemaal denk ik.
Alle reacties Link kopieren
nummerzoveel schreef op 29 oktober 2007 @ 19:10:

Hoi,



Voor zover ik er iets vanaf weet zal ik proberen om je het een en ander uit te leggen.



Voor de belasting is het zo dat je een bepaald bedrag mag verdienen zonder dat je daarover belasting betaald, de zogeheten "heffingskorting". Werk je bij verschillende banen, dan mag slechts 1 werkgever met deze korting rekening houden en de ander(en) niet. (Want je mag dat bedrag maar 1 keer verdienen zonder belasting te betalen en niet twee keer). Hierdoor lijkt het alsof je bij de ene werkgever netto meer overhoudt dan bij de andere, maar uiteindelijk betaal je wel hetzelfde aan belasting, ongeacht of je bij 1 of meer werkgevers werkt.



Omdat dit verhaal voor veel mensen lastig is om te begrijpen, zal ik proberen dat uit te leggen aan de hand van een rekenvoorbeeld. Let op, alle bedragen zijn slechts rekenvoorbeelden, ik heb geen idee hoeveel de heffingskorting exact bedraagt!



Stel: je verdient 3000 euro bruto. Van die 3000 euro bruto mag je 1000 euro verdienen zonder dat je daar belasting over betaalt (de heffingskorting). Over de rest, dus 2000 euro, betaal je ca. 33% belasting. Je verdient dan dus 3000 euro bruto, waarvan 1000 euro "belastingvrij" en 2000 euro waar je wel belasting over moet betalen en waar dan netto ongeveer (2000-33%=) 1340 van overblijft: in totaal verdien je dan dus 3000 euro bruto en (1340+1000) 2340 euro netto.



Stel nu dat je bij 2 werkgevers werkt en bij elk 1500 euro bruto verdient, dus weer die 3000 euro bruto in totaal. De ene werkgever zal rekening houden met die 1000 euro "belastingvrij", de ander niet. Dat betekent dat je bij de ene werkgever 1500 euro bruto verdient en netto 1000 "belastingvrij" en 500 belast. Netto is dat dan 1000 euro + (500-33%=). In totaal is dat dus (100+335=) 1335 netto. De ander werkgever houdt geen rekening met het "belastingvrije" deel (want dat heb je bij de eerste al gehad) en daar verdien je dus bruto 1500 en ontvang je netto slechts (1500-33%)= 1005 euro.



Tel je de twee netto bedragen echter bij elkaar op, dan kom je weer uit op hetzelfde als dat je bij 1 werkgever zou verdienen, namelijk (1335+1005=) 2340 euro!






Ik wil niet al te vervelend overkomen, maar ik ben bang dat je hier e.e.a. helemaal door elkaar heen haalt.

Over elke euro die je verdiend wordt je geacht belasting te betalen. Er is dus geen bedrag waarover je geen belasting hoeft te betalen.

De algemene heffingskorting waar je het over hebt, is een korting op het te betalen bedrag aan belastingen.



Om één en ander duidelijk te maken, heb ik hier een voorbeeld onder geplaatst.

Situatie : Vrouw, met fiscaal partner wil bij gaan verdienen. Dit doet ze als alphahulp. ( ze krijgt dus haar loon bruto)





De algemene heffingskorting is een korting op het te betalen bedrag aan belastingen.

Als niet of minst verdienende partner, kun je er voor kiezen om die algemene heffingskorting via het inkomen van je man uit te laten betalen. ( dat hij meer dan ¤12000 euro per jaar verdiend.



Stel, je werkt als alpha hulp, en je verdiend daarmee 6000 euro op jaar basis, en je krijgt geen algemene heffingskorting via de belastingdienst uitbetaald.



Dan wordt de

Verschuldigde inkomstenbelasting/premi volksverzekeringen: : 6000 x33.65% =2019 euro.



Heffingskortingen :

Algemene heffingskorting 2043 euro



Te betalen aan belastingen : 2019-2043=-24 euro.



Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet :

4.4% van 6000 euro =264 euro.



M.a.w. jou recht op algemen heffingskorting "verzilver" je omdat je dat als het ware "wegstreept" tegen de belastingen die je moet betalen.



Je totale jaarinkomen zou dan 6000-264=5736 euro zijn. En je zou via de BD nog 24 euro terug kunnen krijgen, waardoor het totaal op 5760 komt.



Nu gaan we nog een keer de berekening maken, maar dan met het verschil, dat je de algemene heffingskorting elke maand via de belastingdienst uitbetaald krijgt ( dat is die 170 euro)



Dan wordt de

Verschuldigde inkomstenbelasting/premi volksverzekeringen: : 6000 x33.65% =2019 euro.



Heffingskortingen :

Algemene heffingskorting 0 euro (Die heb je namelijk al uitbetaald gekregen via de belastingdienst)



Te betalen aan belastingen : 2019-0=2019 euro.



Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet :

4.4% van 6000 euro =264 euro.



Je totale jaarinkomen zou dan 6000-264=5736 euro zijn.



Loon alfahulp: 6000

Algemene heffingskorting via de belastingdienst 2043



Totaal maakt dat 8043 minus de verschuldigde belasting 2019=6024 minus Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet :

4.4% van 6000 euro =264 euro=5760



Zoals je ziet maakt het niets uit, of je nu de algemene heffingskorting uitbetaald krijgt via de belastingdienst, of via je werk. Je verdiend in beide gevallen evenveel op jaarbasis.



Stel je nu eens voor dat je 3000 euro verdient op jaarbasia.



Dan zien de voorbeelden er als volgt uit :



Je verdiend 3000 euro op jaar basis, en je krijgt geen algemene heffingskorting via de belastingdienst uitbetaald.



Dan wordt de

Verschuldigde inkomstenbelasting/premi volksverzekeringen: : 3000 x33.65% =1010 euro.



Heffingskortingen :

Algemene heffingskorting 2043 euro



Te betalen aan belastingen : 1010-2043=-1033 euro.

Je betaald dus geen belasting, en kunt nog 1033 terugvragen d.m.v aangifte doen.



Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet :

4.4% van 6000 euro =132 euro.



M.a.w. jou recht op algemen heffingskorting "verzilver" je omdat je dat als het ware "wegstreept" tegen de belastingen die je moet betalen.



Je totale jaarinkomen zou dan 3000-132=2868 euro zijn. En je zou via de BD nog 1033 euro terug kunnen krijgen, waardoor het totaal op 3901 euro komt.



Nu gaan we nog een keer de berekening maken, maar dan met het verschil, dat je de algemene heffingskorting elke maand via de belastingdienst uitbetaald krijgt ( dat is die 170 euro)



Dan wordt de

Verschuldigde inkomstenbelasting/premi volksverzekeringen: : 3000 x33.65% =1010 euro.



Heffingskortingen :

Algemene heffingskorting 0 euro (Die heb je namelijk al uitbetaald gekregen via de belastingdienst)



Te betalen aan belastingen : 1010-0=1010 euro.

Netto loon : 3000-1010=1990



Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet :

4.4% van 3000 euro =132 euro.



Je totale jaarinkomen zou dan zijn:



Netto loon 1990 euro + Algemen heffingskorting 2043 = totaal 4033-132 = 3901 euro





Het maakt dus aan het einde van de rit niet uit, via welke manier je de algemene heffingskorting verzilverd.

Hoe dan ook, je hebt aan het einde van het jaar hetzelfde inkomen.



JOjanneke

( ps, in dit voorbeeld is de arbeidskorting niet meegenomen, het ging mij erom om inzichtelijk te maken, hoe e.e.a berekend of verrekend wordt. Er is dan ook geen rekening gehouden met eventuele andere heffingskortingen waar iemand voor in aanmerking kan komen, mits die persoon aan de voorwaarden voldoet)
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
[quote]jojanneke66 schreef op 01 november 2007 @ 01:10:

[...]





@ Jojanneke

Ik ben inderdaad geen expert in belastingen oid, dus ik snap jouw reactie helemaal. Ik heb echter geprobeerd om aan de hand van een zeer vereenvoudigde rekensom en in Jip en Janneke-taal te laten zien hoe het ongeveer werkt. Mijn ervaring is namelijk dat als je er teveel info bijhaalt, dat het mensen dan gaat duizelen.



Uiteindelijk zijn jouw en mijn conclusie gelukkig hetzelfde, namelijk: je betaalt altijd evenveel belasting, ongeacht hoeveel uur je voor welke werkgever werkt, omdat de belasting uiteindelijk over jouw persoonlijke totaal inkomen wordt berekend.
Alle reacties Link kopieren
bij 1 baan heb je in het begin geen recht op heffingskorting, bij je belastingaangifte elk jaar krijg je dat weer terug..
Alle reacties Link kopieren
Shebyte schreef op 01 november 2007 @ 09:33:

bij 1 baan heb je in het begin geen recht op heffingskorting, bij je belastingaangifte elk jaar krijg je dat weer terug..




En ook dit is niet correct.



Quote belastingdienst :

Algemene heffingskorting

Iedere werknemer (en uitkeringsgerechtigde) heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is ¤ 2.043.





Normalerwijze als je werkt verrekent je werkgever dit bij door middel van een korting op het te betalen bedrag aan belastingen,



Als je er voor gekozen hebt dat je werkgever geen rekening houdt met de heffingskortingen, dan kun je het via je aangifte IB terugvragen.



JOjanneke.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven