Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen Psychiatrie

30-10-2007 20:07 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben 2e jaars verpleegkundige, en ik ga volgende maand stage lopen in de Psychiatrie.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat kan ik allemaal verwachten als stagiaire?

Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb zelf ook de HBO-V gedaan en in het 2e jaar stage gelopen in de psychiatrie. Ik weet niet op wat voor afdeling je terecht komt?

Ik liep stage op een crisis-opname afdeling voor ouderen. Ik dacht echt dat deze doelgroep mij niet zou liggen maar het beviel supergoed!!

Het accent lag hier vooral op het observeren van gedrag en op het instellen van de juiste medicatie en daarna een vervolgtraject voor deze mensen opstellen.

Ik had er geen idee van hoe het zou zijn om iemand tegen te komen die last had van waanbeelden en hallucinaties. Best raar om mee te maken.

Soms (of regelmatig) krijg je te maken met aggressie. Ook daar leer je mee om gaan. Ik heb daar een beetje geleerd om eelt op de ziel te kweken zeg maar.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
soulie schreef op 30 oktober 2007 @ 22:32:



Het accent lag hier vooral op het observeren van gedrag en op het instellen van de juiste medicatie en daarna een vervolgtraject voor deze mensen opstellen. Dat doet de psychiater volgens mij!Ik had er geen idee van hoe het zou zijn om iemand tegen te komen die last had van waanbeelden en hallucinaties. Best raar om mee te maken.

Soms (of regelmatig) krijg je te maken met aggressie. Ook daar leer je mee om gaan. Ik heb daar een beetje geleerd om eelt op de ziel te kweken zeg maar.



Ik ook maar dan vanuit de patient, ik vond het persoonlijk verschrikkelijk en heeft me zeker niet geholpen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
@Claire123 Natuurlijk doet de psychiater of een andere arts de medicatie instellen. Als verpleegkundige heb je daar ook een aandeel in, die observeert immers de patient, rapporteert dat en doet hier verslag van aan de behandelend arts.
Alle reacties Link kopieren
de verpleegkundigen kunnen mischien adviseren maar het werkelijk instellen van de medicatie gebeurd godzijdank?? toch echt door een arts en zeker niet door iemand die stage loopt of door een verpleegkundige!!

Maar goed ik vind het allemaal jammer van de moeite en in mijn geval hebben de opnames die ik heb gehad niets goeds gebracht, eerder kwaad. (Maar ik zei al dat is persoonlijk).

Mensen in een psychose kunnen niet anders ( dan MOET het soms...maar de rest mag van mij een verplichting krijgen om daar weg te blijven pfffff wat je daar allemaal meemaakt!!! Je kunt elkaar de afgrond in trekken omdat er niets anders is voor die overige mensen....( mensen met het gezonde in zich)Iemand die daar stage loopt mag nooit maar dan ook nooit medicatie voorstellen of wat dan ook...kom nou dat zou helemaal mooi zijn!!!





En een tip voor alle verpleegkundigen op een PAAZ zet je eigen voorgevoelens, vooroordelen enz enz uit!!! En luister luister en luister en ik hoop dat jullie dan daarna wel gaan doorverwijzen. Ga het niet zelf proberen op te lossen door te luisteren en geen grip te hebben op de problemen zoals therapeuten dat wel kunnen hebben. Grenzen en afkappen is nodig want anders kan iemand verzuipen in alle problemen..,......



Ja ik heb dat meegemaakt en dat wens ik niemand toe....ik bezef dat ik daar fel in ben......heel fel!
Alle reacties Link kopieren
zodra de psychose handelbaar is zou er een andere opvang moeten zijn maar dat is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Zonde dat de opnames bij jou niet geholpen hebben Claire. Ik hoop dat je op een andere manier wel hulp hebt gevonden en dat het nu beter met je gaat?



Ik schrijf nergens dat stagiaires medicatie voorschrijven of voorstellen. Dit doen idd psychiaters. Maar er zijn wel multi disciplinaire overleggen waar dus de observaties van alle disciplines besproken worden en de verpleegkundige observeert eigenlijk het meest, deze brengt de hele dag tijd door met de clienten. Deze overleggen zul je als stagiaire ook mee maken.

Als verpleegkundige heb je ook inbreng in het vervolgtraject, dus wat is een passende plek voor de client als deze eenmaal redelijk stabiel is en ingesteld is op de juiste medicatie?

Ik heb overigens niet alleen stagegelopen in de psychiatrie maar hier ook nog een tijdje gewoon gewerkt op verschillende afdelingen. Ik vond het erg interessant!
Alle reacties Link kopieren
De psychiatrie is een hartstikke leuk vak als je houdt van afwisseling, hectiek, bizarre situaties, snel moeten/kunnen handelen, humor en scherpte.



Zeker niet iedereen zal het leuk vinden, maar ik weet zeker dat je er veel zult leren. Ik werk al jaren in de pscychiatrie en het is echt dé baan voor mij.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Weten jullie toevallig ook of het weleens voorkomt om verpleegtechnische handelingen bij deze doelgroep uit tevoeren?
Alle reacties Link kopieren
Jazeker komt dat voor. Wel geheel afhankelijk van op wat voor een afdeling je werkt natuurlijk. Aan wat zit je te denken?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lynn1,

Ik ga stage lopen op een woonvorm alleen ik weet niet echt wat ik me hierbij voor moet stellen.

Weet iemand wat je hier kan verwachten?

En wat je taken zijn als verpleegkundige?

Alle reacties Link kopieren
Elke woonvorm is weer anders, dus het is lastig om antwoord op jouw vraag te geven. Maar ik denk dat die woon-afdeling het heel erg leuk zou vinden als je deze vragen aan hen stelt alvorens je daar start met je stage. Is toch zelf ook wel heel leuk en handig om te weten waar je komt te werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven