Werk & Studie alle pijlers

Etiquette opzeggen baan?

31-10-2007 16:39 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kogel is voor 99 % zeker door de kerk: ik ga mijn baan opzeggen.

Nu vraag ik me af hoe dat eigenlijk hoort.

Mijn situatie is de volgende: ik werk bij een kleine stichting, ik ben een van de drie werknemers, allen parttimers. Er is geen hiërarchie, we hebben allen een autonome functie.

Er is een stichtingsbestuur, waarvan het Dagelijks Bestuur het dichtst bij de medewerkers staat. Er is maandelijks een overleg en buiten dat nog aparte afspraken met relevante bestuursleden (b.v. over de financiën, personeelszaken etc).

Mijn functionerings- en beoordelingsgesprekken heb ik met de voorzitster en nog een ander lid van het dagelijks bestuur.



Elke vrijdag heb ik overleg met mijn twee collega's. Komende vrijdag wil ik hen eigenlijk op de hoogte stellen (indien ik de knoop dan al voor 100 % heb doorgehakt).

Vólgende week vrijdag heb ik een voortgangsgesprek met mijn 'beoordelaars'. Dat zou een goed moment zijn om hen op de hoogte te stellen.

Vraag: kan ik het maken vrijdag al met mijn collega's hierover te spreken, terwijl ik het dus nog niet aan het bestuur gemeld heb?



Nog een vraag: is het 'done' om te vertellen dat je vrijwel zeker wilt stoppen? Dus nog niet helemáál zeker?



Verder kan het ook nog zijn dat ik tijdens dat voortgangsgesprek te horen krijg dat mijn contract niet wordt verlengd.

Is het slim om dat eerst af te wachten? Ik zou dan immers recht hebben op WW, als het contract niet wordt verlengd.

Ik wil er zelf niet om vragen, om niet-verlenging zogenaamd op hun initiatief mochten ze me wél willen houden. En ik toch weg willen.

Heb trouwens überhaupt geen zin in WW en sollicitatieplicht enzovoort.

Ik ga het contract dan ook wel gewoon uitdienen en ben ook bereid daarna nog door te werken tot ze iemand anders gevonden hebben. Die wil ik ook nog inwerken.



Anyway. Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen?

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst wachten totdat je het 100% zeker weet.

Niets zo lullig als om je baan moeten smeken omdat je opzegt voordat je weg wil.



Vind dat je het het beste eerst tegen je directe collega's kan vertellen. Vertel erbij dat je het nog niet aan het besuur hebt verteld maar dat je graag eerst hun wilde inlichten.



En nee.... ik zou niet wachten totdat jouw contract niet wordt verlengd. Stel dat ze aan jou vragen of je iets wil zeggen nee en dan krijg je te horen dat je contract niet is verlengd.

Op dat moment is het heel lastig om alsnog te zeggen dat je weg wil.



Speel het open en eerlijk maar vooral duidelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voorstander van open en eerlijk. Maar wat sourire zegt klopt niet...



Als je niks zegt, en dan te horen krijgt dat je contrcast niet verlengd wordt, is er toch helemaal geen probleem. Contract einde betekent einde baan. Dat is wat je wil, en je krijgt nog ww ook! je hoeft dan helemaal nieteens te zeggen dat je al weg wilde (hoewel je dat natuurlijk best kan vertellen, want zij zeggen toch je contract op...)



Ben ik nog duidelijk?



Mijn tip:



heb het er voorzichtig over met collega's (dat je niet zo zeker meer bent van je baan. dat je niet weet of je contract wel verlengd wordt, en dat je niet zeker weet of je wel wil blijven als je contract topch wel verlengd wordt...



een week later bij je beoordelingsgesprek wacht je af tot ze aangeven of je contract verlengd wordt,. zoja: dan zeg je dat je misschien weg wil. zonee.... dan geef je aan dat je het snapt. jammer vind, en dat je het al een beetje had zien aankomen. en daardoor je in had gesteld om weg te gaan.



klaar is kees!



groetjes

Millie

PErsoneelsfunctionaris bij een klein bedrijfje (dus ik zeg dit uit professioneel standpunt)

wacht even op je gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.

Mag ik een vraag stellen Millie?

Hoe zit dat contractueel als ik bijvoorbeeld nog een paar weken of maanden zou doorwerken na december? Dat ik opzeg, er gezocht gaat worden naar een opvolger en dat niet snel lukt. Kan ik per maand een contract krijgen bijvoorbeeld? Of zou ik ook als freelancer kunnen werken na afloop van mijn contract?

Ik ben van plan om per januari serieus aan de gang te gaan met allerlei plannen die ik heb, en ook deels al in gang gezet heb, qua werken als zelfstandige/freelancer. Ik zou dus meerdere opdrachtgevers kunnen hebben.

Kan dat wettelijk? Eerst ergens in loondienst en dan meteen als freelancer verder gaan bij diezelfde werkgever?

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ok, maar dat is hoe jij het ziet.



Ik heb zelf ook gesprekken met collega's die onder mij staan en ik begin een gesprek standaard met 'hoe vind jij het gaan' (niet bij beoordelingsggesprek trouwens) om zo een gesprek op gang te brengen. Stel dat iemand niets zegt over het beeindigen van een baan en aan het eind ineens wel, dan voel ik me mooi genaaid hoor
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan ik me voorstellen Sourire. Dat is zo berekenend, eerst eens uithoren hoe er over je geoordeeld wordt en dan met de uitsmijter op de proppen komen zeg maar.

Maarja, aan de andere kant wil iemand denk ik toch ook wel weten hoe dat oordeel zou luiden zonder dat 'de overkant' weet dat je toch weggaat. Lastig!

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je met je plannen als zelfstandige erover denkt te wachten tot jou eventueel wordt meegedeeld dat je contract niet wordt verlengd. Immers, dan heb je tenminste nog een poosje een inkomen. En als je nog niet 100% zeker bent dat je gaat stoppen, zou ik er zeker niet over beginnen. Als jij erover gaat praten met je naaste collega's, komt het zeker bij het bestuur terecht, en ook al zouden ze van plan zijn om jouw contract te verlengen, dan nog kan het best zijn dat op dat moment toch nog eens kritisch wordt gekeken. Hoelang is je opzegtermijn? Een maand? Als jij volgende week vrijdag een gesprek hebt en je krijgt te horen dat je kunt blijven, kun jij toch altijd nog een week of twee later zeggen dat je er zelf over na hebt gedacht, maar dat je hebt besloten weg te gaan? Als je maar vóór 1 december schriftelijk opzegt. Het balletje ligt niet alleen aan hun kant, maar ook aan de jouwe.



Daarnaast vind ik dat je leidinggevenden of in dit geval het bestuur als eerste op de hoogte moet worden gesteld van je vertrek, als het eenmaal zover is, en niet je naaste collega's. Ik ben geen leidinggevende, maar als ik dat was, zou ik me behoorlijk lullig voelen als ik uit andere hand dan van de persoon zelf zou moeten vernemen dat die persoon weggaat, en dat gebeurt geheid als je erover gaat praten.
Alle reacties Link kopieren
sourire schreef op 31 oktober 2007 @ 18:25:

Ok, maar dat is hoe jij het ziet.



Ik heb zelf ook gesprekken met collega's die onder mij staan en ik begin een gesprek standaard met 'hoe vind jij het gaan' (niet bij beoordelingsggesprek trouwens) om zo een gesprek op gang te brengen. Stel dat iemand niets zegt over het beeindigen van een baan en aan het eind ineens wel, dan voel ik me mooi genaaid hoor
Ik vind dit een beetje rare bewoordingen voor iemand die zegt als leidinggevende gesprekken te houden. Maar in ieder geval spreek jij vanuit de positie van de werkgever. Mijn ervaring is toch dat je als werknemer (eveneens) van jezelf uit moet gaan, en dat is in dit geval dus afwachten en je eigen plan trekken. Kwestie van tegengestelde belangen ja.
Alle reacties Link kopieren
Dropje, ik wil de beslissing graag autonoom nemen. Of vind eigenlijk dat ik dat moet. Ik heb in het verleden te vaak dingen van anderen laten afhangen. Uiteindelijk gebeurde wel wat ik wilde, maar het sleepte vaak langer omdat ik de knopen niet durfde doorhakken. In relaties bijvoorbeeld.

Dit voelt trouwens echt als het 'uitmaken' van een relatie! Ik weet dat het gaat gebeuren, kan nog wel een tijdje blijven hangen maar er zit geen toekomst in. En hoe langer ik wacht met écht voor mezelf kiezen, hoe meer tijd ik daardoor verlies. En jonger word ik er niet op (ben 39).



Dat met die opzegtermijn is natuurlijk wel waar, ik heb een maand opzegtermijn maar ook ongeveer nog vrije uren voor een hele maand staan. Dus ik zou per direct weg kunnen. Maar dat wil ik ook weer niet. Ik wil de projecten waar ik mee bezig ben gewoon afwerken en als het nodig is ook best nog een paar weken of zelfs maanden doorwerken na beëindigen van mijn dienstverband.

En, ja, eerlijk is eerlijk, ik ben ook heel bang om toch te horen te krijgen dat mijn contract niet verlengd wordt. Gek vind ik dat. Ik kan best tegen een stootje denk ik altijd, maar van dit idee krijg ik het toch wel benauwd.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ter update: ik had het zo bedacht dat ik morgen in het werkoverleg van 9.00 uur, met alleen mijn twee directe collega's, zou aangeven dat ik wil gaan stoppen. Direct na dat overleg komt de voorzitster toch langs voor iets, dan kon ik het haar ook meteen zeggen.

Maar nu vroeg mijn college daarstraks rechtstreeks of ik het wel naar mijn zin had, want ze kon zien dat ik met iets worstelde. Toen heb ik het verteld. Het leek me nogal raar om luchtig 'jawel hoor' te zeggen en dan morgen met mijn opzegging voor de dag te komen.

We hebben zo'n drie kwartier zitten praten, was heel prettig.

Dus die kogel is door de kerk, er is geen weg meer terug, haha!

Moet zeggen dat ik er toch best een beetje beduusd van ben. Op een goede manier, dat wel.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven