Werk & Studie alle pijlers

Uiterlijk werk/sollicitatie

16-02-2011 20:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als het gaat om uiterlijk, in combinatie met je werk of sollicitatie. Ikzelf ben 26 maar heb een jong uiterlijk, mensen schatten me vaak 20 en hierdoor heb ik het idee mezelf altijd dubbel te moeten bewijzen. Pas als ik met klanten op serieus niveau begin te praten lijken ze geinteresseerd en ook met sollicitaties heb ik vaak het idee dat degene die tegenover me zit het idee heeft met een puber in gesprek te zijn.



Ik werk in de marketing/verkoop.
Alle reacties Link kopieren
interessant, ik lees mee

Ben ook benieuwd of recruiters zichzelf er weleens op betrappen dat ze eerder geneigd zijn knappe mensen aan te nemen of wellicht juist niet.
Tjah,



Ik heb vorig jaar stage gelopen bij een personeelszaken afdeling ( zit nu in het laatste jaar van de opleiding P&O) En uiterlijk speelde wel mee bij het selecteren van de personen.

Dit kwam omdat het een functie was, waar men het eerste aanspreekpunt in de organisatie zou zijn en er dus netjes uit moest zien. We keken niet naar hoe knap iemand was, maar hoe verzorgd ze eruit zagen. Dit is gewoon belangrijk. Uiterlijk zegt mij weinig. Zolang het CV er goed uitziet, het gesprek goed verloopt en men er verzorgt uitziet ben ik over het algemeen tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Het zal onbewust meespelen. Sterker nog, ik denk dat uiterlijk een grote rol speelbij het solliciteren.

Ik ben het type dat niet ''spontaan'' overkomt, helaas word dit opgevat als: niet enthousiast of zelfs negatief. En dit bij banen die ik supergraag wilde hebben.



Maar spontaan zijn is ook niet iets dat je kunt acteren, helaas......
Alle reacties Link kopieren
quote:cosmopolitan2208 schreef op 16 februari 2011 @ 20:45:

interessant, ik lees mee

Ben ook benieuwd of recruiters zichzelf er weleens op betrappen dat ze eerder geneigd zijn knappe mensen aan te nemen of wellicht juist niet.

Zelf werk ik momenteel in een klein bedrijf wat ook betekent dat ik regelmatig de eerste sollicitatie ronde gesprekken voer.



Ik merk dat ik niet persé let op uiterlijk, maar vooral screen op het feit of iemand goed bij het team pas. Ongeacht of deze persoon de benodigde ervaring/diploma's heeft merk ik dat ik ook veel op gevoel af ga.
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt graag de functie wil dan ga ik op en top verzorgd maar wel ingetogen... en als ik hem dan heb dan ga ik elke dag een beetje meer als mezelf haha, mijn haar eens los, de volgende dag een beetje rommelig, een keertje korte mouwen en dan eens een keertje blauwe nagellak enzovoort haha... totdat ik lekker mijn enigzins alternatieve zelf kan zijn en dan nog vind iedereen me een braaf meisje.
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 16 februari 2011 @ 20:53:

Als ik echt graag de functie wil dan ga ik op en top verzorgd maar wel ingetogen... en als ik hem dan heb dan ga ik elke dag een beetje meer als mezelf haha, mijn haar eens los, de volgende dag een beetje rommelig, een keertje korte mouwen en dan eens een keertje blauwe nagellak enzovoort haha... totdat ik lekker mijn enigzins alternatieve zelf kan zijn en dan nog vind iedereen me een braaf meisje.

Verzorgd is denk ik iets wat we allemaal zijn als we gaan solliciteren.



Je omschrijft jezelf als alternatief?

Ervaren anderen dit als storend en heb je weleens opmerkingen hierover gehad tijdens je werk/sollicitate?



En in welke sector is dat dan?
Alle reacties Link kopieren
veel verschillende sectoren, vroeg of laat gaat er wel eens iemand wat zeggen van mijn nagels of de hoeveelheid oorbellen... of de kleding ook, maarja... dan ben ik al binnen he. ik hou me heus wel een beetje in, kom bijvoorbeeld niet in een spijkerbroek al zou ik dat wel heel graag willen... het gaat nog wel lastig worden naarmate ik meer tattoo's krijg maarja, ik vind eigenlijk dat het gewoon moet kunnen
Het ligt maar net aan welke functie je uitvoert en binnen welke organisatie. Bij mijn stageorganisatie kon een zichtbare tattoo gewoon echt niet. ( ook geen zichtbare piercings).
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog een leidinggevende functie had noemde ik mijn leeftijd en opleiding altijd nadrukkelijk. Was toen dertig en zag eruit als twintig
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, maarja... vind het onzin. Het doet niks af aan je capaciteiten of je van inkt houdt of niet...
Als je het gevoel hebt dat mensen denken met een puber te maken te hebben, dan denk ik dat dat toch zit in de manier waarop je overkomt en niet in je uiterlijk.

Ik zie er zelf ook jong uit, maar gek genoeg word ik werkelijk nooit als jonkie behandeld of benaderd. Mensen zijn juist altijd verbaasd als ze horen hoe oud ik ben, want ondanks m'n jonge kop word ik standaard ouder geschat. Simpelweg door wat ik uitstraal, hoe ik me gedraag en wat ik te vertellen heb. Blijkbaar heeft dat laatste dan toch de overhand op mijn uiterlijk.

Ik ben overigens 25.
quote:mymelody schreef op 16 februari 2011 @ 20:53:

Als ik echt graag de functie wil dan ga ik op en top verzorgd maar wel ingetogen... en als ik hem dan heb dan ga ik elke dag een beetje meer als mezelf haha, mijn haar eens los, de volgende dag een beetje rommelig, een keertje korte mouwen en dan eens een keertje blauwe nagellak enzovoort haha... totdat ik lekker mijn enigzins alternatieve zelf kan zijn en dan nog vind iedereen me een braaf meisje.Zou voor mij een erg goede manier zijn om je proeftijd kot te houden
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 16 februari 2011 @ 21:25:

Ik weet het, maarja... vind het onzin. Het doet niks af aan je capaciteiten of je van inkt houdt of niet...



Het doet inderdaad helemaal niets af aan je capaciteiten maar je maakt het je zelf wel een stuk moeilijker om aan een baan te komen met veel zichtbare tatoeages. Tegenwoordig werkt bijna niemand meer 40 jaar voor dezelfde baas dus ook al zit je nu ergens waar het helemaal niet uitmaakt of je van top tot teen getatoeeerd bent, je kan zo maar ineens een nieuwe baan nodig hebben vanwege een reorganisatie en als je die dan niet kan vinden....



Jarenlang op bijstandniveau leven is echt niet leuk dan maar wat minder zelfexpressie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de enige vrouw op het kantoor en vrijwel de enige vrouw die vele mannen in deze wereld tegenkomen. Ik probeer er vooral niet sexy uit te zien want heb geen zin in gezeik..



Niemand weet dat ik een tattoeage heb en 11 gaatjes in mn oren. Ik draag echter geen standaard pakken zoals wellicht verwacht word, maar wel veel vintage rokken en blouses. Als er eens een vrouw in huis is wordt ze publiekelijk nagestaard als lustobject, dit haat ik. Ik word meer gerespecteerd om mn werk dan die vrouwen die een decolletee hebben..



oo ja en ik ben ook nog eens veel jonger en heb een lager opleidingsniveau en geen rijke ouders, integendeel tot al die mannen bij mij op kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet het één is dan is het wel het ander... ik heb liever dat ik word afgewezen wegens mijn zelfexpressie dan omdat ze me te sexy zouden vinden bijvoorbeeld... jammer dat het niet gewoon alleen kan gaan over je kennis en ervaring. Ik wil wel ooit voor mezelf beginnen, dan durf ik het wel aan om nog wat 'controversiëler' te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of het uitmaakt of je heel dik bent of juist slank. Ik denk dat er bij gelijke geschiktheid snel voor de slanke persoon gekozen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik ben 30 maar word vaak rond de 22/23 geschat en word dan behandeld als een persoon die niets weet en je wel even kan commanderen. Als ze dan horen dat ik 30 ben slaan ze stijl achterover.
quote:mymelody schreef op 17 februari 2011 @ 18:10:

Als het niet het één is dan is het wel het ander... ik heb liever dat ik word afgewezen wegens mijn zelfexpressie dan omdat ze me te sexy zouden vinden bijvoorbeeld... jammer dat het niet gewoon alleen kan gaan over je kennis en ervaring. Ik wil wel ooit voor mezelf beginnen, dan durf ik het wel aan om nog wat 'controversiëler' te worden.Je uiterlijk zou me minder boeien, je wat achterbakse aanpak zou maken dat je eruit zou gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 16 februari 2011 @ 21:25:

Het doet niks af aan je capaciteiten of je van inkt houdt of niet...Klopt. Maar er zijn klanten die niet van inkt houden, en daar moet een bedrijf rekening mee houden. Het gaat er niet om of de personeelsman van tatoos houdt of niet, maar of het het werk wel of niet verstoord.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 17 februari 2011 @ 18:10:

Ik wil wel ooit voor mezelf beginnen, dan durf ik het wel aan om nog wat 'controversiëler' te worden.En als je dat te veel klanten/inkomsten kost?
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Alle reacties Link kopieren
Zet in je CV niet alleen je geboortedatum, maar ook je leeftijd.

Geboortedatum 1 januari 1981

Leeftijd 30 jaar

Om te benadrukken dat je ECHT al 30 jaar bent.



En verzin een regel die je makkelijk ergens in het gesprek kunt droppen, iets in de trant van: "Ik heb nu zo'n 10 jaar ervaring en ....." Als ze denken dat je 23 bent, en jij zegt dan '10 jaar ervaring' gaan de alarmbellen rinkelen, gaan ze stiekem in je CV gluren, en gaat langzaam het kwartje bij hen vallen.



Ik had ooit bij een bank telefonisch een afspraak gemaakt voor een bankgarantie om mijn bedrijf te starten. Het was 'ja mevrouw, nee mevrouw, dank u wel mevrouw, natuurlijk mevrouw' tegen mij.

Totdat ik me bij de balie meldde: "Ga JIJ daar maar even zitten."

Het bankmannetje bekeek mij van top tot teen en zijn mening over mij was duidelijk minnetjes. Maar binnen 5 minuten had ik hem omgeluld. Ik had op alle vragen een strak antwoord, ik had alle papieren bij me, en ik dulde geen geleuter van het ventje.

Hij had na 5 minuten toch respect voor me!
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 17 februari 2011 @ 18:10: Ik wil wel ooit voor mezelf beginnen, dan durf ik het wel aan om nog wat 'controversiëler' te worden.Dat heb ik ook. Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, komt over (en is) een onwijs sterke vrouw, als in sterke persoonlijkheid. Zij is goed in wat ze doet, heeft haar eigen bedrijf in een mannenwereld. Zij laat soms wel decolletee bijvoorbeeld zien, amar wordt niet als sexobject (minder) gezien omdat ze zich al bewezen heeft en goed is in wat ze doet. Ik kijk uit naar die tijd. Af en toe zou ik me wel iets vrijer willen kleden, maar daar wacht ik nog even mee. Ik ben hard bezig me te bewijzen in deze wereld en merk duidelijk het verschil tussen vrouw zijn en man zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 17 februari 2011 @ 18:10: Ik wil wel ooit voor mezelf beginnen, dan durf ik het wel aan om nog wat 'controversiëler' te worden.Dat heb ik ook. Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, komt over als (en is!) een onwijs sterke vrouw, als in sterke persoonlijkheid. Zij is goed in wat ze doet, heeft haar eigen bedrijf in een mannenwereld. Zij laat soms wel decolletee (bijvoorbeeld) zien, maar wordt niet als sexobject (iig minder) gezien omdat ze zich al bewezen heeft en goed is in wat ze doet. Ik kijk uit naar die tijd. Af en toe zou ik me wel iets vrijer willen kleden, maar daar wacht ik nog even mee. Ik ben hard bezig me te bewijzen in deze wereld en merk duidelijk het verschil tussen vrouw zijn en man zijn.
Alle reacties Link kopieren
@rider... nou achterbaks... hallo zeg. Omdat ik ze rustig laat wennen aan hoe ik er eigenlijk graag bijloop??

Zou je me ook beledigen als ik er op dag 2 meteen helemaal voor uit kwam? Ik vind het niet zo gek dat ik eerst graag laat zien wat ik waard ben en dan vervolgens in kleine stapjes wie ik ben.



@maria.... Ik wil een 'creatief bedrijf' beginnen, dan heb je gelukkig wat minder last van conventies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven