Werk & Studie alle pijlers

Faalangst: wat doe je ertegen?

12-11-2007 19:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds september bezig met een deeltijdopleiding HBO Personeel & Arbeid (ben 33 jaar). Tot nu toe vind ik echt alles erg interessant, maar morgenavond heb ik de eerste tentamens en ik ben BANG. Ik vind het moeilijk om dingen echt uit mijn hoofd te leren en omdat ik bang ben om essentiele dingen te missen, ben ik vanmiddag van ellende opgehouden met studeren. Hoe voorkom je dat je je kop in het zand gaat steken omdat je bang bent te falen? Ik weet dat bij sommige mensen faalangst ervoor zorgt dat ze juist meer en harder gaan leren, maar bij mij is het dus precies andersom. Kop in het zand dus... Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf veel ervaring met faalangst, met name in werksituaties, maar ook tijdens het studeren. Tijdens mijn studie kon ik mezelf altijd redelijk kalmeren met de gedachte dat er altijd wel weer een herkansing kwam als ik het niet zou halen. Het hangt echt niet van dat ene moment af!!! Verder heb ik tijdens mijn studie de tweede schrijfblok-methode geleerd. Dat wil zeggen dat je naast je schrijfblok voor je studieaantekeningen nog een tweede blok hebt liggen waar je al je angstgedachten op kwijt kunt zodra ze de overhand opnemen. Door het opschrijven raak je toch een deel van die gedachten weer kwijt. En verder moet je angstgedachten altijd afmaken, dat wil zeggen dat je als je bang bent dat je het niet haalt, niet daar moet stoppen, maar moet denken: wat gebeurt er dan? Dan haal ik misschien dit ene tentamen niet.. En wat dan? Dan moet ik het nog een keer proberen, dus tot het uiterste doordenken. Daarmee leer je dat de uiteindelijke consequenties vaak best meevallen en leer je alles weer te relativeren.



Maar uiteindelijk is het zaak uit te vinden wat voor jou werkt. Dit zijn slechts enkele methoden die ik weet, er zijn er nog zoveel meer. Wat voor jou werkt, hangt ook van je persoon af etc. Succes iig en zorg dat je ook ontspant! Door een lekkere warme douche oid...
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil je eerst even becomplimenteren dat je die studie aan het doen bent. Ben zelf 30 en ben ook weer volop aan de studie en het valt niet mee. Heb net als jij enorme moeite de dingen in mijn kop te krijgen en het gaat echt moeilijker dan toen ik 19 was.



Wat bij mij het beste helpt is schrijven, samenvatten en herhalen. Echt regelmatig dezelfde dingen in mijn kop stampen, ezelsbruggetjes zijn ook goed. Probeer voor je gaat leren, je hoofd leeg te krijgen. Doe wat ontspanningsoefeningen of mediteer, ruim eerst je huis op. Ik kan namelijk niet leren als mijn huis een bende is en ik in mijn achterhoofd weet dat ik nog moet afwassen, de was op moet hangen en rekeningen moet betalen.



Het leuke aan nu studeren is, dat je weet waarom je het doet en zodoende meer gemotiveerd bent. Faalangst is niet erg, je bent juist dapper dat je er nog aan begonnen bent! Denk aan het gevoel dat je het tentamen hebt gehaald, en dat is vast een heel voldaan gevoel. Als je stopt voel je je echt alleen maar meer een loser.



Succes, het gaat je lukken!
Alle reacties Link kopieren
wat stoer om te studeren op je 33e ik beneid jullie.



faalangst heb ik niet met studeren gehad maar verder met alles. als ik

een confrontatie aan moet gaan of een presentatie moet geven, zodra ik me moet bewijzen, voel ik me bekeken en beoordeeld, en hop klap ik dicht. toch zing ik voor een publiek en doe ik de gekste presentaties, hoe? ik doe alsof. het klinkt heel stom maar het helpt op het moment. ik had gister mijn allereertse klasje engels voor me zitten. ahum, welcome.. ik deed alsof ik jaren ervaring had en alsof er geen betere prof bestaat en het kon niet mis gaan. het was een heerlijk ontspannen les, want ik voelde me goed genoeg om deze volwassenen een lesje te leren.





Geef je zelf een beetje credit. idd als je het examen niet haalt jammer dan doe je het og een keer. en je bent een serieuse studente dus het komt vast goed!

succes
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ik heb gisteravond twee tentamens gehad en denk dat ik in elk geval een ervan wel gehaald heb. De andere was zo anders dan ik had verwacht dat ik qua voorbereiding uberhaupt niet helemaal in de goede richting zat. Medestudiegenoten hadden datzelfde gevoel, dus dat scheelt... Ik zal jullie tips zeker gebruiken en ik denk dat ik ook nog ff kijk of ik een boekje kan kopen met studietips of een cursus ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Was net van plan een topic te openen mbt studeren op latere leeftijd en toen kwam ik dit topic tegen. Ben 34, jaren niet geweten wat ik wilde doen en dus nu met veel spijt terugkijkend dat ik toch geen studie heb gedaan toen ik jonger was. Maar het is nooit te laat denk ik dan maar, dus ben serieus aan het overwegen om deeltijd studie Facility Management te gaan doen. Ben eigenlijk benieuwd hoe het jullie tot nu toe vergaat, werken jullie er full time naast?



Ook bij deze een complimentje voor jullie dat jullie dit opgepakt hebben en mbt faalangst, heb ik ook last van maar met de jaren toch minder geworden doordat ik mezelf minder druk opleg.
Alle reacties Link kopieren
@Cappi, ik werk er vier dagen naast. Ik wil toch wel erg graag alle tentamens in een keer halen omdat je anders zo lang bezig bent. Anderzijds is er ook nog een leven naast je studie dus het blijft lastig. Facility Management heb ik zelf ook aan gedacht, lijkt me ook erg leuk! Heel veel succes bij het maken van je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Hoi haagse medebewoner;-) bedankt voor je reactie. Daar ben ik dus wel een beetje bang voor (ik werk namelijk 5 dagen) dat het toch vrij pittig is en dat er weinig ruimte is voor andere dingen. Heb momenteel sowieso een vrij drukke baan en ben meestal behoorlijk afgepeigerd als ik thuis ben maar aan de andere kant wil ik wat ik nu doe niet de rest van m'n werkende leven doen en heb het idee dat ik stilsta en dat vind ik jammer en wil toch mezelf een beetje verbreden. Jouw deeltijd opleiding, doe je niet bij een hoge school of via een thuis studie? En waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben, aangezien je van dezelfde leeftijd bent, jouw medestudenten zijn die een stuk jonger of jouw leeftijd, niet dat dat wat uit moet maken maar gewoon even benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Via de Haagse Hogeschool. Qua leeftijd zo tussen de 25 en de 45 denk ik. Voordeel van HHS vind ik wel dat ze deeltijd wel echt deeltijd houden, dus alles in de avond of op 1 dag doordeweeks. Tentamens ook op je reguliere lestijden. Open dagen zijn best wel informatief dus daar zou ik zeker heen gaan. En het is pittig, ik heb ook zo'n baan die vermoeiend is, maar dat komt ook doordat baan niet leuk is. En je weet waar je het voor doet. Succes met nadenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmorgen naar dit forum gegaan omdat ik momenteel ontzettend met mijn faalangst in mijn maag zit.

Het heeft bij mij niet met studie te maken: destijds had ik er weinig last van (al haatte ik stages, omdat ik beoordelingen vreselijk vind) Afgelopen september ben ik met een nieuwe baan begonnen:eindelijk in mij vakgebied, wat erg lastig is! Ik wil dit zo graag zo goed doen, dat ik mezelf volledig in de weg zit. Ik zeg voor m'n gevoel domme dingen, zoek van alles achter opmerkingen/aanwijzingen van collega's: dat ze dat zeggen omdat ik het vast niet goed doe. Klap om het minste dicht, terwijl ik een op het oog erg extravert type ben.



Ik heb zo ontzettend de balen dat ik niet gewoon kan genieten van deze fijne nieuwe baan, want dat is het. Waarom wil ik in 2 maanden al volledig mijn draai gevonden hebben en me kunnen meten aan mijn collega die er al 7 jaar werkt?!?

Dit alles frustreert me zo, ik lig er snachts wakker van: krijg paniekaanvallen en voel me vooral ontzettend alleen.



Zijn er meer mensen die dit hebben??
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je precies de vinger op de zere plek legt: je wilt je meten aan collega's die er al veel langer werken en dat is echt niet reeel. Probeer dat vooral voor ogen te houden en ontspan! Je leert veel meer door vragen te stellen en fouten te maken. En nogmaals, over zeven jaar kun je je meten met hen, maar nu hoeft en kan dat nog niet. Heel normaal! Sterkte en wees wat liever voor jezelf...
Ik herken mezelf ook in jullie. Ik heb veel baat gehad bij de cursus faalangst van mijn universiteit. Ik heb de RET-methode geleerd en in tijden van stress pas ik deze toe. Komt er op neer dat je met positieve gedachten je negatieve gedachten leert ontkrachten. Overigens heeft niet lang geleden een heel artikel in de hogeschoolkrant gestaan over faalangst, met allerlei verwijzingen bij wie je je kunt melden.

Tijdens mijn studie in het buitenland heb ik een goed gesprek gehad met mijn docente, die zeer verbaasd was hoe een extraverte, sterke studente zoals ik in eens helemaal dichtklapte. Door het bespreekbaar te maken neem je de angst voor een deel ook weg. Ik kondig het ook altijd aan voor presentaties etc. Het is best moeilijk om te laten zien dat je geen superwoman bent, maar doordat te erkennen, kom je al een heel eind. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een aantal vriendinnen die een beetje in dezelfde situatie zitten als ik: ambitieus, voor het eerst in een “echte” serieuze baan die net als ik het moeilijk vinden om te erkennen dat je na 2 maanden niet al volledig je draai gevonden kan hebben in een nieuwe baan.

Ik hoor mezelf aan hen een peptalk geven, dan lijkt het allemaal zo logisch. Maar waarom kan ik het als het om mijzelf gaat niet toepassen?!!?



Zima, ik herken ook goed wat jij zegt van het dichtklappen. Ook ik ben een extravert persoon die haar babbeltje klaar heeft. Nu heb ik niet zozeer met presentaties dat ik dichtklap, maar wel bijvoorbeeld bij bijeenkomsten waar mijn inbreng verwacht wordt.

Dan wil ik zulke briljante ideeën hebben dat mijn hoofd soms gewoon blanco is. Terwijl ik in een ontspannen situatie vaak ineens op hele goed dingen kan komen.



Mezelf de tijd gunnen … alles stapje voor stapje doen: je kan niet in 1x van onderaan de trap naar bovenaan de trap, je moet de tussenliggende treden nemen. Maar hoe?!?!



De RET-methode die je noemt Zima ga ik ook proberen. Heb het boekje Beren op de weg, spinsels in je hoofd gekocht van Theo IJzerman. Ben jij, of is iemand anders hier me bekend??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven