Werk & Studie alle pijlers

Beeindiging bijstandsuitkering

30-05-2007 18:03 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand vertellen hoe de gang van zaken is bij het beeindigen van een uitkering, als er werk is gevonden?



Ik heb vernomen dat er een kopie van het contract moet worden gegeven en een formulier moet worden ingevuld met het salaris.

Volgens mij is dat prive, aangezien men dan geen geld meer ontvangt van ze.

(al staat het in het contract)

Ik snap dat ze het willen weten of je boven de uitkering komt of niet, maar het gaat ze toch niets aan hoeveel je verdient?


Kan iemand vertellen hoe de gang van zaken is bij het beeindigen van een uitkering, als er werk is gevonden?



Ik heb vernomen dat er een kopie van het contract moet worden gegeven en een formulier moet worden ingevuld met het salaris.

Volgens mij is dat prive, aangezien men dan geen geld meer ontvangt van ze.

(al staat het in het contract)

Ik snap dat ze het willen weten of je boven de uitkering komt of niet, maar het gaat ze toch niets aan hoeveel je verdient?
Uiteraard gaat het de Sociale Dienst wel aan wat jij in je nieuwe baan gaat verdienen, aangezien de beeindiging van jouw WWB-uitkering (die zij aan jou verstrekken) gebaseerd is op het inkomen dat jij gaat verdienen. En men dientegevolge dus op de hoogte moet zijn van de hoogte van de inkomsten. Verdien jij bijvoorbeeld minder dan jouw norm, dan zul je nog een aanvullende uitkering ontvangen.



Ik ben bijstandsconsulent en zou zelf genoegen nemen met het arbeidscontract, mits daarin het salaris vermeld staat. Maar waarom vind jij het zo'n probleem om in te leveren? Ga je WW aanvragen, of een hypotheek afsluiten, dan zul je ook dergelijke dingen moeten aanleveren.
Om de uitkering te beeindigen hebben ze inderdaad een copie contract nodig. Er zit niks anders op, er moet ook bekeken worden per wanneer de uitkering wordt stopgezet en het maakt ook uit of je een tijdelijk contract hebt. Heb je maar tijdelijk (max drie maanden) werk dan is het aan te raden om je uikering niet stop te zetten. Na drie maanden wordt je uitkering -indien je boven de norm zit- automatisch stopgezet en zul je deze opnieuw moeten aanvragen, mocht je geen inkomsten meer hebben.

Vind het ook logisch, want hoe kunnen ze anders vaststellen dat je ergens (geen) recht op hebt? Ik zou alleen maar blij zijn dat ik er nu vanaf ben.


Om de uitkering te beeindigen hebben ze inderdaad een copie contract nodig. Er zit niks anders op, er moet ook bekeken worden per wanneer de uitkering wordt stopgezet en het maakt ook uit of je een tijdelijk contract hebt. Heb je maar tijdelijk (max drie maanden) werk dan is het aan te raden om je uikering niet stop te zetten. Na drie maanden wordt je uitkering -indien je boven de norm zit- automatisch stopgezet en zul je deze opnieuw moeten aanvragen, mocht je geen inkomsten meer hebben.

Vind het ook logisch, want hoe kunnen ze anders vaststellen dat je ergens (geen) recht op hebt? Ik zou alleen maar blij zijn dat ik er nu vanaf ben.
De uitkering loopt niet drie maanden door. Als men langer dan een maand met de inkomsten boven de norm zit, dan wordt de uitkering beeindigd. Je hebt er dus geen keus in of je de WWB wel of niet wilt beeindigen; die wordt sowieso wel beeindigd.
Alle reacties Link kopieren
De uitkering loopt niet drie maanden door. Als men langer dan een maand met de inkomsten boven de norm zit, dan wordt de uitkering beeindigd. Je hebt er dus geen keus in of je de WWB wel of niet wilt beeindigen; die wordt sowieso wel beeindigd.
Huh, dat was bij mij toch echt niet het geval. Heb een periode lang afwisselend uitzendwerk gehad en dan weer niet gewerkt en kreeg toen ik niets verdiende gewoon weer een uitkering. (Ik moest iedere maand aan het eind van de maand mn loonstrookjes inleveren en dan berekende het CWI/gemeent hoeveel ik kreeg.)



Mss dat het beleid per gemeente hierover verschilt?
Alle reacties Link kopieren




quote: Vella schreef



Kan iemand vertellen hoe de gang van zaken is bij het beeindigen van een uitkering, als er werk is gevonden?



Ik heb vernomen dat er een kopie van het contract moet worden gegeven en een formulier moet worden ingevuld met het salaris.

Volgens mij is dat prive, aangezien men dan geen geld meer ontvangt van ze.

(al staat het in het contract)

Ik snap dat ze het willen weten of je boven de uitkering komt of niet, maar het gaat ze toch niets aan hoeveel je verdient? Uiteraard gaat het de Sociale Dienst wel aan wat jij in je nieuwe baan gaat verdienen, aangezien de beeindiging van jouw WWB-uitkering (die zij aan jou verstrekken) gebaseerd is op het inkomen dat jij gaat verdienen. En men dientegevolge dus op de hoogte moet zijn van de hoogte van de inkomsten. Verdien jij bijvoorbeeld minder dan jouw norm, dan zul je nog een aanvullende uitkering ontvangen.



Ik ben bijstandsconsulent en zou zelf genoegen nemen met het arbeidscontract, mits daarin het salaris vermeld staat. Maar waarom vind jij het zo'n probleem om in te leveren? Ga je WW aanvragen, of een hypotheek afsluiten, dan zul je ook dergelijke dingen moeten aanleveren.




Fijn dat je reageert, vooral omdat jij het natuurlijk precies weet.

Ik vind het een prive-iets, waar zij niks mee te maken hebben, omdat ik dan geen geld van ze ontvang en dus niks meer met ze te maken heb.

Krijg je een uitkering, dan moet je natuurlijk allerlei informatie verstrekken.

Ik begrijp het van de norm, maar als ik bijvoorbeeld zelf aangeef dat ik niet onder de bijstandsnorm zit dan is dat toch voldoende?

Het gaat ze toch niks aan of ik nu bijvoorbeeld 1500 of 2000 verdien?



Maar als ik het goed begrijp is het de vaste procedure dat een kopie van het contract wordt ingeleverd (staat het salaris ook wel in)

Als ik dat evt. weg zou halen, dan zou dat zeker weer een probleem zijn?



Ik kon er nergens wat over vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

Ik dacht dat het voldoen was, als je zelf aangaf dat je ging werken, maar ze willen het zwart op wit, zodat ze de uitkering kunnen stoppen.

Ik heb wel expliciet aangegeven, dat ik niet wil dat ze zich in tussen de werkgever en mij gaan mengen. Is ook geen reden voor, dat is me wel verteld.



Ik moest ook een wijzigingsform. invullen en daarop mijn netto zetten.

Die weet ik nog niet dus, ik neem aan dat bruto voldoende is?

Ze kunnen dan duidelijk zien dat ik "genoeg" ontvang.



Als ik nog even wat aan je mag vragen;

Ik ben een tijdje weg geweest op vakantie, vooraf toestemming gevraagd.

Nu blijkt dat je je bij terugkomst moet melden, op welke wijze dan?

Ik heb dit niet gedaan (wist het niet) en nu moet ik ticket laten zien of kopie paspoort met stempel.

Als ik nou niet weg was geweest, maar gewoon in NL was gebleven, kan ik toch ook niks bewijzen.



De goeie moeten altijd onder de slechte lijden:(



En, ik ben zeker blij dat ik van ze af ben!




quote: Branwen76 reageerde



De uitkering loopt niet drie maanden door. Als men langer dan een maand met de inkomsten boven de norm zit, dan wordt de uitkering beeindigd. Je hebt er dus geen keus in of je de WWB wel of niet wilt beeindigen; die wordt sowieso wel beeindigd. Huh, dat was bij mij toch echt niet het geval. Heb een periode lang afwisselend uitzendwerk gehad en dan weer niet gewerkt en kreeg toen ik niets verdiende gewoon weer een uitkering. (Ik moest iedere maand aan het eind van de maand mn loonstrookjes inleveren en dan berekende het CWI/gemeent hoeveel ik kreeg.)



Mss dat het beleid per gemeente hierover verschilt?



Het kan dat dit per gemeente verschilt. In de gemeente waar ik voor werk is het in ieder geval niet zo. Had jij elke maand nog een aanvullende WWB-uitkering? Als iemand voor een uitzendbureau gaat werken voor gemiddeld bijvoorbeeld 20 uur per week dan zal de uitkering niet beeindigd worden, maar krijg je een aanvulling. Iemand die niet via een uitzendbureau werkt en gewoon een contract heeft van bijvoorbeeld drie maanden zal wel beeindigd worden, omdat al vaststaat dat diegene boven de norm zal zitten, terwijl bij uitzendwerk dit vaak nog niet vaststaat.
Alle reacties Link kopieren




quote: Branwen76 reageerde



De uitkering loopt niet drie maanden door. Als men langer dan een maand met de inkomsten boven de norm zit, dan wordt de uitkering beeindigd. Je hebt er dus geen keus in of je de WWB wel of niet wilt beeindigen; die wordt sowieso wel beeindigd. Huh, dat was bij mij toch echt niet het geval. Heb een periode lang afwisselend uitzendwerk gehad en dan weer niet gewerkt en kreeg toen ik niets verdiende gewoon weer een uitkering. (Ik moest iedere maand aan het eind van de maand mn loonstrookjes inleveren en dan berekende het CWI/gemeent hoeveel ik kreeg.)



Mss dat het beleid per gemeente hierover verschilt?







Verandert vaak, denk ik.

Bij de WW kan je gewoon werken en vul je dat op werkbriefjes in en dat verrekenen ze dan.



Mij is verteld dat de uitkering gelijk stopt en stel het gaat fout binnen een maand, dan is bellen voldoende. Geen nieuwe aanvraag.

Gebeurt het binnen 3 maanden, dan wordt er een verkorte aanvraag ingediend.



Ik dacht dat ze de proefperiode door lieten betalen, maar ze stoppen het dus gelijk.
quote: Vella reageerde



Als ik nog even wat aan je mag vragen;

Ik ben een tijdje weg geweest op vakantie, vooraf toestemming gevraagd.

Nu blijkt dat je je bij terugkomst moet melden, op welke wijze dan?

Ik heb dit niet gedaan (wist het niet) en nu moet ik ticket laten zien of kopie paspoort met stempel.

Goed mogelijk dat de wijze waarop men zich (terug)meldt ook per gemeente verschilt. Bij ons is het zo dat men voordat men weggaat zich meldt bij de balie met id, en als men terug is zich ook weer meldt bij de balie met id. Dit omdat je in totaal 4 weken per jaar weg mag. Er zijn veel mensen die veel langer wegblijven (vaak mensen die in het buitenland familie hebben zitten), en er dus misbruik van maken. Het is overigens een verplichting om je te melden, dus heel theoretisch gezien zouden ze een maatregel kunnen opleggen voor het schenden van de inlichtingenplicht, en als je te lang weg bent geweest ook voor het te lange verblijf in het buitenland. Dus vandaag dat ze een kopie van je ticket op paspoort willen.
quote: Vella reageerde



Ik dacht dat ze de proefperiode door lieten betalen, maar ze stoppen het dus gelijk.

Uiteraard niet; je heb immers voldoende inkomsten :)




quote: Julus reageerde



Om de uitkering te beeindigen hebben ze inderdaad een copie contract nodig. Er zit niks anders op, er moet ook bekeken worden per wanneer de uitkering wordt stopgezet en het maakt ook uit of je een tijdelijk contract hebt. Heb je maar tijdelijk (max drie maanden) werk dan is het aan te raden om je uikering niet stop te zetten. Na drie maanden wordt je uitkering -indien je boven de norm zit- automatisch stopgezet en zul je deze opnieuw moeten aanvragen, mocht je geen inkomsten meer hebben.

Vind het ook logisch, want hoe kunnen ze anders vaststellen dat je ergens (geen) recht op hebt? Ik zou alleen maar blij zijn dat ik er nu vanaf ben. De uitkering loopt niet drie maanden door. Als men langer dan een maand met de inkomsten boven de norm zit, dan wordt de uitkering beeindigd. Je hebt er dus geen keus in of je de WWB wel of niet wilt beeindigen; die wordt sowieso wel beeindigd.
Bij ons werkt dat zo wel; maar inderdaad alleen als je niet heel regelmatig (oproepcontract, of uitzendwerk ) werk doet. Dan is het handiger om even af te wachten totdat je boven de norm zit, en dan pas de uitkering beeindigd. Wordt vaak gedaan, vooral als je in een ri traject zit. Anders is het nogal onzeker, wat ik mij goed kan voorstellen. Na drie maanden regelmatig boven de norm verdienen is automatisch beeindigen.
Alle reacties Link kopieren




Als ik nog even wat aan je mag vragen;

Ik ben een tijdje weg geweest op vakantie, vooraf toestemming gevraagd. Ook gekregen?

Nu blijkt dat je je bij terugkomst moet melden, op welke wijze dan?

Ik heb dit niet gedaan (wist het niet) en nu moet ik ticket laten zien of kopie paspoort met stempel. Wat is het probleem? Laat je dit toch gewoon zien.

Als ik nou niet weg was geweest, maar gewoon in NL was gebleven, kan ik toch ook niks bewijzen. Wat moet je bewijzen? Dat je niet te lang op vakantie bent geweest? ALs dat niet zo is snap ik het probleem niet echt. Jij bent op vakantie gegaan terwijl je geld krijgt van de gemeenschap, het is dan toch ook logisch dat er gecontroleerd wordt of hetgeen je hebt opgegeven ook klopt..



Ben je trouwens te lang op vakantie geweest?



Maar als jij de informatie niet gaat verstrekken van je nieuwe werkgever doet de sociale dienst het misschien zelf wel en dan komen ze dus wel tussen jou en je werkgever.

Bij twijfel vragen ze die dingen na. Ach, en wat is privé? Je moest eens weten wat voor informatie er in de verschillende systemen over  je staat.



En anders schrijf je toch een brief dat je werk heb gevonden en dat het ze geen hol aan gaat wat  je verdient maar dat  je voor de uitkering bedankt. En dan wel de echte datum er in vermelden van aanvang dienstverband anders nemen ze toch nog contact met je werkgever op.

Werkse!
Alle reacties Link kopieren




quote: Vella reageerde



Als ik nog even wat aan je mag vragen;

Ik ben een tijdje weg geweest op vakantie, vooraf toestemming gevraagd.

Nu blijkt dat je je bij terugkomst moet melden, op welke wijze dan?

Ik heb dit niet gedaan (wist het niet) en nu moet ik ticket laten zien of kopie paspoort met stempel.

Goed mogelijk dat de wijze waarop men zich (terug)meldt ook per gemeente verschilt. Bij ons is het zo dat men voordat men weggaat zich meldt bij de balie met id, en als men terug is zich ook weer meldt bij de balie met id. Dit omdat je in totaal 4 weken per jaar weg mag. Er zijn veel mensen die veel langer wegblijven (vaak mensen die in het buitenland familie hebben zitten), en er dus misbruik van maken. Het is overigens een verplichting om je te melden, dus heel theoretisch gezien zouden ze een maatregel kunnen opleggen voor het schenden van de inlichtingenplicht, en als je te lang weg bent geweest ook voor het te lange verblijf in het buitenland. Dus vandaag dat ze een kopie van je ticket op paspoort willen.




Vooraf melden hoeft niet, alleen erna.

Maar ik wist dit niet.
Alle reacties Link kopieren




quote: Vella reageerde



Ik dacht dat ze de proefperiode door lieten betalen, maar ze stoppen het dus gelijk.

Uiteraard niet; je heb immers voldoende inkomsten :)





Nee, joh.

Ik bedoel niet als extraatje.

Maar dat je het erna terugstort/verrekent. :D
Alle reacties Link kopieren




quote: Branwen76 reageerde





quote: Julus reageerde



Om de uitkering te beeindigen hebben ze inderdaad een copie contract nodig. Er zit niks anders op, er moet ook bekeken worden per wanneer de uitkering wordt stopgezet en het maakt ook uit of je een tijdelijk contract hebt. Heb je maar tijdelijk (max drie maanden) werk dan is het aan te raden om je uikering niet stop te zetten. Na drie maanden wordt je uitkering -indien je boven de norm zit- automatisch stopgezet en zul je deze opnieuw moeten aanvragen, mocht je geen inkomsten meer hebben.

Vind het ook logisch, want hoe kunnen ze anders vaststellen dat je ergens (geen) recht op hebt? Ik zou alleen maar blij zijn dat ik er nu vanaf ben. De uitkering loopt niet drie maanden door. Als men langer dan een maand met de inkomsten boven de norm zit, dan wordt de uitkering beeindigd. Je hebt er dus geen keus in of je de WWB wel of niet wilt beeindigen; die wordt sowieso wel beeindigd. Bij ons werkt dat zo wel; maar inderdaad alleen als je niet heel regelmatig (oproepcontract, of uitzendwerk ) werk doet. Dan is het handiger om even af te wachten totdat je boven de norm zit, en dan pas de uitkering beeindigd. Wordt vaak gedaan, vooral als je in een ri traject zit. Anders is het nogal onzeker, wat ik mij goed kan voorstellen. Na drie maanden regelmatig boven de norm verdienen is automatisch beeindigen.









Klopt, daarom vragen ze ook naar het contract.

Voorheen is me ook verteld, dat ze het het soms 3 maanden laten lopen.
Alle reacties Link kopieren




quote: Vella reageerde





Als ik nog even wat aan je mag vragen;

Ik ben een tijdje weg geweest op vakantie, vooraf toestemming gevraagd. Ook gekregen?

Ja!

Nu blijkt dat je je bij terugkomst moet melden, op welke wijze dan?

Ik heb dit niet gedaan (wist het niet) en nu moet ik ticket laten zien of kopie paspoort met stempel. Wat is het probleem? Laat je dit toch gewoon zien.

Wilde weten hoe het precies zit met die melsingsplicht. (laat het ook wel zien, overigens)

Als ik nou niet weg was geweest, maar gewoon in NL was gebleven, kan ik toch ook niks bewijzen. Wat moet je bewijzen? Dat je niet te lang op vakantie bent geweest? ALs dat niet zo is snap ik het probleem niet echt. Jij bent op vakantie gegaan terwijl je geld krijgt van de gemeenschap, het is dan toch ook logisch dat er gecontroleerd wordt of hetgeen je hebt opgegeven ook klopt..

Net als hiervoor, het ging mij om de regels. Net als dat ik bv naar Belgie had kunnen gaan en dan had ik ook geen ticket of stempel (maar dit is me dus al uitgelegd door middel van baliebezoek)

Ben je trouwens te lang op vakantie geweest?

Nee!

Maar als jij de informatie niet gaat verstrekken van je nieuwe werkgever doet de sociale dienst het misschien zelf wel en dan komen ze dus wel tussen jou en je werkgever.

Klopt


Bij twijfel vragen ze die dingen na. Ach, en wat is privé? Je moest eens weten wat voor informatie er in de verschillende systemen over  je staat.

Is ook zo



En anders schrijf je toch een brief dat je werk heb gevonden en dat het ze geen hol aan gaat wat  je verdient maar dat  je voor de uitkering bedankt. En dan wel de echte datum er in vermelden van aanvang dienstverband anders nemen ze toch nog contact met je werkgever op.

Werkse!

Leuk idee, maar ik pas ervoor.

Doe het wel op de gebruikelijke wijze...:P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven