Werk & Studie alle pijlers

wie ook eigen winkel begonnen?

26-11-2007 17:21 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje loop ik met het idee om een eigen kinderkledingzaakje te beginnen...ben nu bezig met orienteren op dit vlak. WIe is dit ook begonnen en wil mij vertellen welke stappen ik moet doorlopen? ook graag positieve en negatieve kanten van een eigen zaakje.



Bedankt alvast.
* financiering rond krijgen. Banken zijn daar niet makkelijk in. Bij bijna alle banken moet je voor het volledige bedrag een garantstelling hebben. Door bijv. overwaarde van je huis, of een spaarrekening van iemand met hetzelfde bedrag. Bij voorkeur dus proberen een eigen inleg ergens te vinden. Dan wil de ING bank soms wel eens lenen. (niet bij de abn lenen, die rentes zijn zonder eigen inleg ontzettend hoog!)

* pand vinden. Bedenk van te voren hoe groot je het pand wil hebben. En verdiep je in de huurprijzen in je stad. En bedenk waar je wil zitten. A-locatie of B-locatie?

* concept: kijk in je stad wat er al is en wat er in jouw ogen nog mist. Is er een soort gelijke winkel in een andere stad? Ga daar eens vragen hoe het loopt, welke merken wel of niet lopen. (probeer een winkel in een stad veel verder dan de jouwe, dan willen ze nog wel eens meewerken)

* wees flexibel in je concept. Wat jij denkt dat leuk is, hoeft een ander nog niet te vinden. Koop zo weinig mogelijk in, om te kijken hoe klanten reageren en reageer daar weer op met je inkoop.

* schrijf je in bij de Kvk, met dat nummer kan je daar de beurs in Utrecht en eventueel naar andere leveranciers. Dan krijg je een idee wat er is, wat de afneem-voorwaarden zijn, wat de prijzen zijn etc.

* ga ervan uit dat je er de eerste 2 jaar niet van kan leven. Lukt je dat qua financien? Heb je bijv. een man die verdiend? Je kan dat inkomen wel mee-financieren, maar dat wordt je financiele risico nog groter.

* wil je elke dag in de winkel staan? Hoe lijkt je dat? Door de week zijn rustige dagen, vind je het niet erg veel alleen te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Denk naast het inkopen van kleding ook aan kosten voor adverteren e.d., het ontwerpen van een website en een logo. Belettering of lichtreclame.

Hoe ga je aan klanten komen?



Voordelen eigen zaak: Je hart volgen, doen wat jou goed lijkt en je superstoer voelen ; ) en als het goed gaat lekker verdienen

Nadelen: Altijd bezig, de eerste 2 jaar nauwelijks tijd voor andere dingen, veel verantwoordelijkheid, stress of er genoeg inkomsten zijn.



13 en 14 januari kinderkledingbeurs in de RAI: http://www.kleinefabriek.nl/

Erg leuk als je inspiratie wilt opdoen wat er zoal te koop is.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de startersdagen van de Kamer van Koophandel.

Die kunnen je goede adviezen geven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gelukkig een man die voldoende verdient dus we zijn niet afhankelijk van mijn geld wordt het wel krap en moeten we zeker op gaan letten dan. Maar dat is geen probleem.



De bedoeling is om iets te gaan proberen als de meiden 4 zijn en naar school gaan. Wil mij nu alvast orienteren dus vandaar mijn vraag.



Bedankt voor de tip van de beurs in de Rai!!
Alle reacties Link kopieren
Hopeful, als je investeerd moet er natuurlijk ook geld binnenkomen. Ik zou zeggen: begin vast met je ondernemingplan te schrijven.
Bedenk ook dat je straks, als je zelf maar 4 dagen in de winkel wilt staan, personeel moet aannemen. En personeel betekent slapeloze nachten!

Administratie en ineens héél andere wetten....
Alle reacties Link kopieren
De bedoeling is dat ik er dan 4 en halve dag in zou staan. De winkels zijn hier op maandagochtend nog gesloten en op zaterdag wil mijn vriend in de winkel staan. HIj werkt 4 dgn in de week en zou zelfs nog op vrijdag de winkel kunnen runnen (of samen). Wil zeker in het begin geen personeel aannemen.



Het probleem is dat wij geen start kapitaal hebben. Wel een eigen huis met overwaarde. Is dit niet te riskant?



Graag zou ik mijn winkel in het winkelcentrum in de buurt willen openen. Daar staan regelmatig winkeltjes leeg en te huur ... in deze omgeving is dus nog niks aan kinderkleding te koop (behalve zeeman) dus moet je altijd naar de stad voor dit soort dingen. Ik geloof er sterk in dat de winkel zeker zal gaan lopen aangezien kinderen groeien en er altijd nieuwe kleding aangeschafd dient te worden. Moet een goede leverancier vinden en voor ieder wat wils in de winkel hebben hangen (ook qua prijs)...



Is al een lange tijd een droom van mij en mijn vriend. Het liefst gaan we er meteen samen in, want hij vind het ook helemaal super. Maar dat kan pas als het echt super loopt. TOt die tijd houdt hij gewoon zijn baan aan natuurlijk.



ALs iemand nog tips of ervaringen wilt delen graag!



Thanx
Ik zou niet snel in een winkel centrum zo'n winkel beginnen. Ligt er ook wel aan welke merken je wil verkopen, maar ik neem aan dat je een leuke winkel-winkel wilt beginnen en dan zou ik toch naar het centrum gaan, want daar komen de mensen voor het echte winkelen en komen ook de toeristen, vergeet die niet!



Aan welke merken denk je?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werkt het juist beter als er wel meerdere winkeltjes bij elkaar zitten. Dus ik zeg ook: Centrum. Heb je veel meer aanloop, ook mensen die een dagje winkelen, of een cadeautje willen kopen.

Verder is een startkapitaal voor een winkel wel nodig, ga eens bij je bank praten. Dat vergat ik nog te melden in mijn eerste mail: De kosten voor het inrichten van de winkel! Dat hoeft niet al te duur te zijn als je het zelf doet.



Houd er ook rekening mee als jij de hele week in de winkel staat en je man op zaterdag, dat je minder tijd voor elkaar hebt.
De winkeltjes in het winkelcentrum staan niet voor niets leeg en te huur....en je hebt niet zoveel aan het gevoel dat het wel iets gaat worden; je zult marktonderzoek moeten doen. Behoefte en aanbod. Met een goed buikgevoel bereik je niet zo heel veel.



en je wilt geen personeel. Dat begrijp ik; personeel betekent heel vaak (niet altijd maar wel vaak) gedonder.

Maar hoe meot het als er iets met één van jullie is? Ziek of erger; heel ziek? Wat als de ander daardoor ook gedeeltelijk uit de running is? dan kun je je zaak sluiten en je inkomen gedag zeggen (tenzij je je inkomen verzekert maar dat is heel, heel duur)

Heb je een prognose, van wat de kosten zullen zijn, binnen welke tijd je dat denkt terug te gaan verdienen etc etc?
Je zou eens op de site van het CBS kunnen kijken naar cijfers over de markt.



Qua personeel: heb je een moeder of zus in de buurt die kan inspringen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jou antwoord. Ik wil graag een winkel beginnen op het winkelcentrum in de buurt. DIt betreft een druk bezocht winkelcentrum met veel verschillende klanten van onder modaal tot ver boven modaal. Er is geen concurrentie in de buurt. Behalve de zeeman is er geen winkel die kinderkleding verkoopt. Daarvoor moeten de mensen echt naar de stad zo'n ruim 10 tot 15 min hier vandaan. Waar dus wel al talloze kinderkledingzaakjes zijn....



Er staat op dit moment nog geen winkel te huur. Maar dat is niet erg, want wil eerst alles op orde hebben en genoeg info en derg. Ook wil ik eerst mijn ondernemingsplan klaar hebben. Ook zal ik mij inderdaad moeten bezig houden met marktonderzoek. Een vriendin van mij huurt ook een winkel in hetzelfde winkelcentrum en dit loopt super goed. Ook hoort zij veel van klanten dat zij echt een kinderkledinzaakje in de buurt missen....



Dus er valt nog genoeg te doen en te onderzoeken....



Iemand ook nog ervaring met de leukere kanten van een eigen winkel.. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Voor jullie antwoord bedoel ik he!!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je je vast inschrijven voor een winkelruimte te huren. Is er een wachtlijst oid?
Alle reacties Link kopieren
hopeful schreef op 27 november 2007 @ 13:50:

Iemand ook nog ervaring met de leukere kanten van een eigen winkel.. ;-)
Hopeful: het is heerlijk om eigen baas te zijn ik zou echt niets anders meer willen! dat staat boven alles en daarom neem je al dat gedoe waar wij mee aankomen voor lief :hello:
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
foutje
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb nog niet alle reacties gelezen...

maar het eerste wat in mij opkomt is:

Als je geen ervaring hebt in de kleding zou ik op dit moment zeker geen kledingzaak beginnen! Ook geen kinderkleding zaak.

De textiel is al jaren echt een ramp, er zijn veel te veel kledingzaken, de consument wordt steeds kritischer, huren zijn erg hoog, fatsoenlijk persoonlijk is onvindbaar of te duur. Heel veel kleine zelfstandigen die al jaren (lees minstens 10 jaar) bezig zijn, sluiten de deuren of denken er over na. En dat is echt niet uit luxe. Heel veel winkeliers in de kleding staan echt op het randje van de afgrond, en dat zijn heus niet alleen maar beginners die er geen kaas van hebben gegeten.



Ik werk nu zo'n 10 jaar in een kledingzaak, het was altijd de planning dat ik deze over zou nemen. Om eerlijk te zijn, heb ik daar niet veel oren meer naar.

Het is echt heel leuk om te doen, veen contact met mensen, je kan er je creativiteit in kwijt met inrichten en etaleren. Bij de inkoop kan je je verlekkeren aan al die leuke dingen.

Maar, 6 dagen per week aan het werk (en dan reken ik de administratie nog niet mee),geen vakantie....en dat voor relatief weinig inkomen en altijd onzekerheid. Nee, dat vind ik geen prettig vooruitzicht.



Bovendien is kleding echt geen makkelijke bizniz. Inkopen is moeilijk, je moet goed in kunnen schatten wat de klant wil en hoeveel geld ze daarvoor uit willen geven. (De artikelen die ik zelf helemaal geweldig vind zijn vaak de grootste miskopen). Heb je het artikel aan het eind van het seizoen nog niet uitverkocht? Dan kan je het voor inkoopsprijs in de uitverkoop wegschieten, en het jaar erop krijg je er al helemaal niks meer voor... dus kan je het met verlies wegdoen.

Daarnaast moet je ook gevoel hebben voor pasvormen en kwaliteit van materialen.



Het lijkt allemaal zo leuk.. maar makkelijk is het zeker niet.

Bij een bank krijg je sowieso geen geld om een kledingzaak te beginnnen.. die lachen je keihard uit, veel te riskant.



Ik hoop dat ik je flink ontmoedigd heb, en dat je alles wel 50x op een rijtje zet voordat je begint. Mocht je toch eigenwijs zijn, kijk dan of je een goede franchise formule kunt vinden waarbij je je aan kunt sluiten. (bijv jilly & mitch is een leuke formule).
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nog vergeet te vermelden is dat je ook na moet denken over je collectie. Wil je merkkleding of juist niet?

Veel merken hebben erg hoge eisen aan hun klanten. Je bent verplicht 8 tot 12 x per jaar een standaard pakket af te nemen. Heb je niet genoeg ruimte hiervoor? jammer dan, dan ga je toch naar een ander? Heb je pakket 1 nog niet verkocht? jammer dan, maar pakket 2 staat alweer voor de deur, en wel binnen 30 dagen betalen hoor! Dan kan je pakket 1 wel weer in de uitverkoop doen.. daar gaat je winst... leuk he? ondernemen? ;)



Zelfstandig ondernemer zijn is hartstikke leuk (niet sarcastisch bedoeld dit keer). Maar reken wel op minstens 3 zware jaren, weinig inkomen, weinig vrije tijd, veel geregel en gedoe, hoge onkosten.. en als je in die 3 jaar toch nog een beetje winst hebt gemaakt komt de belastingdienst na die 3 jaar nog even afrekenen... valt dat even tegen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje lillibit dat is best heavy als ik dat zo lees...dat van die pakketten wist ik niet. Tja,,,,ik zal inderdaad eerst alles op een rijtje moeten zetten voordat ik hiermee verder ga....heb ook nog een tweeling van ruim 2 en half dus dat maakt het ook een stuk lastiger...jammer want het is echt onze droom..



Bedankt voor de reactie
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet teveel afschrikken,hoe goed bedoeld sommige reactie;s kunnen zijn.De standaard reactie wat je meestal krijgt als er zo;n topic wordt geopend is 1. de belastingdienst 2. belastingdienst/administratie 3de beroemde eerste 2 jaren 4, hard werken 5 weinig vakantie

Voordelen:je vrijheid niet onder een baas werken.

Dat geldt voor alle zaken wat je opent.Tuurlijk is een kledingzaak wat riskanter,maar als je erin gelooft, ga er dan voor.Want als je oud ben,moet je natuurlijk niet spijt krijgen, van had ik maar.....



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
klopt gewoon katie....

maar je moet niet op een roze wolk beslissingen gaan nemen.. het is handig om te weten waar je aan begint... en als je dan nog niet afgeschrikt bent moet je gewoon voor je droom gaan!



maar teveel mensen denken net iets te makkelijk over zelfstandig ondernemer zijn... ik ken bijvoorbeeld iemand die een eigen winkel is begonnen zodat hij lekker veel vrij kan nemen... dat hij nu zo goed als failliet is is dan ook niet raar.. en al het personeel staat ook op straat...



Wat ik wil zeggen is: begin niet voor jezelf om de verkeerde redenen...

wil je een relaxed leventje? blijf dan lekker in loondienst.

wil je snel rijk worden? koop dan een staatlot.

wil je onafhankelijk zijn, uitdaging, heb je plezier in dat wat je doet, ben je bereid keihard te werken voor je doelen? begin dan voor je zelf!
Alle reacties Link kopieren
Hopeful, ( je naam zegt het al: ) laat je niet ontmoedigen. Als je het echt wilt dan kun je het ook! Je moet er wel het type voor zijn, ik vind bv voor een baas werken helemaal niet relaxed, ik ben nu veel gelukkiger met mijn werk dan ik ooit in loondienst was! Dus je moet het geen probleem vinden om lange dagen te maken of 's avonds je administratie te doen.

Zoals eerder ook werd geopperd: zoek een zaterdaghulp, invalkracht.

Ga je lekker orienteren! en ga je naar de beurs in de RAI?
Alle reacties Link kopieren
Als je kindermerkkleding wilt gaan verkopen,als er reeds iemand in je gemeente oilily verkoopt heeft die het alleenrecht daarin dus kun jij dat merk niet verkopen,heel veel merken werken met dat alleenrecht.

Wat echt goed loopt momenteel zijn de merken outlet stores,oilily zit daarmee in alkmaar.Maar je hebt zoveel kindermerken,je koopt merkkleding van het vorige seizoen en verkoopt dat voor minimaal de helft van de prijs.Heel veel groothandels verkopen zo massapartijen tegelijk en maken weer ruimte voor de nieuwe collectie.

En je bent eigen baas dus kun je zelf je openingstijden bepalen wo t/m zaterdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven