Werk & Studie alle pijlers

Engels en duits opfrissen voor nieuwe baan

28-11-2007 22:46 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin janauri met een nieuwe baan. Waar ik veel engels zal moeten spreken. Nou heb ik heel veel jaren engels gehad tijdens de studie, maar dat is natuurlijk nogal verwaterd. Heb al op interne twat rondgezocht, maar of de taalopfriscursussen of lessen zijn echt voor middelbare school leerlingen die net beginnen of voor vakanties enzo. Of alles is betaald.

Wier heeft er tips. Want ik ben nu wel engels aan het lezen en op tv enzo, maar dan ben ik er nog niet in het zakelike wereldje straks vrees ik.



Ook moet ik straks meteen in mijn 2e week naar duitsland. Duit s spreek ik amper (2 jaar middelbare school) en was ook niet vereist bij sollicitatie. Maar heeft iemand daar ook nog tips voor hoe ik dat snel kan verbeteren zodat ik me met handen en voeten daar kan redden?



Alvast bedankt :)
Zorg dat je zo snel mogelijk de typische woorden uit jouw vak (jargon) in beide talen spreekt en maak je voor de rest niet druk, je zal het vanzelf weer steeds makkelijker gaan vinden. En voor je het weet spreek je prima Engels. Door twee weken als een gek te gaan oefenen maak je jezelf horendol.
je zou ook bij een privé leraar enkele conversatielessen in de taal kunnen volgen.. dan voel je je misschien ook wat zekerder.. ik heb destijds mijn frans opgehaald door gewoon wat avonden met een franse kennis te gaan zitten die dat wilde doen
Alle reacties Link kopieren
Is het niet handig als je zoekt naar iemand in je omgeving die (eventueel tegen betaling) met je duits wil spreken en/ of engels? Er zijn genoeg mensen uit een duits- of engelstalig land die nu hier wonen en het leuk vinden iemand te helpen of een centje bij willen verdienen.

Zou zeggen: zet een advertentie op marktplaats ofzo.



Mijn vriend is een duitser en gewoon door het te spreken leerde ik het vrij vlot en lollige is dat we in het begin alleen engels spraken, zo nu zijn beide talen flink opgevijzeld!



Maar je kunt ook boeken krijgen die specifiek ingaan op het zakelijk duits. misschien moet je zelfs eens kijken op angeboten op duitse boekensites?



Good luck and tschus (kan umlaut niet vinden, maar moet 1 op de u)
Alle reacties Link kopieren
Kijk de komende tijd veel naar de BBC (vooral het journaal e.d.) en naar de Duitse zenders om in elk geval weer gewend te raken aan de talen.

Lees Engelse boeken, tijdschriften en de kranten via het internet.

Dit geldt ook voor Duitse kranten, die kun je ook via het internet lezen.



Schaf wat woordenboeken aan zodat je woorden die je niet begrijpt kunt opzoeken en inderdaad, bij de diverse boekhandels vind je misschien ook wel wat specifieke boeken v.w.b. het voeren van b.v. telefoongesprekken in het Duits of zo.



Succes, als je er eenmaal een paar maanden inzit dan gaat het weer vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Ga in je hoofd eens met jezelf in het Duits en/of Engels praten (niet tegelijk). Ik ging op een gegeven moment gewoon bewust denken in een andere taal op bepaalde momenten om me inderdaad klaar te stomen voor bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld mijn mondeling Duits (eindexamenjaar).



Het helpt een bepaalde woordenschat omhoog te halen, bepaalde zinnetjes makkelijker eruit te laten rollen... het scheelt in ieder geval zeker omdat je dan weer middenin de taal zit en niet ineens weer blanco voor een Duitser/Engelsman staat.
Alle reacties Link kopieren
Lees de betere Engelse kranten, zoals bv. The Guardian (www.guardian.co.uk). Ook kun je bij de BBC de Engelse ondertiteling aanzetten, zodat je niet alleen je spreek- maar ook schrijfvaardigheid kan ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips! ik kijk al buitenlandse zenders. Die tip van de ondertiteling van lavenderleo is ook een goeie. Ga ik vanavond proberen.

Ik heb al wat woordenboeken erbij. Want ik probeer nu meer te denken in het engels, maar dan zoek ik nu nog gauw de dingen op die ik niet weet. Zeker dat met vakjargon. Dat ik dat in ieder geval maar weet en me kan redden.

Ik ben maar begonnen met engels, want dat leek me makkelijker.

Duits doe ik dan over een week of 2/3.

Nu zoek ik alleen nog wat dingen waar je kan oefenen, bijvoorbeeld lesjes kan volgen enzo. Ik zocht dit al op internet, maar dat zijn gelijke taalcursussen die veel geld kosten, of echt woordjes voor de vakanties en echt beginners.

Met boeken is dit eigenlijk ook zo, meestal beginnen ze helemaal bij niks.



Wanneer iemand nog tips heef tvoor websites of boeken zijn die altijd welkom natuurlijk. Ook andere tips ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven