Werk & Studie alle pijlers

32 uur werken na WW

02-12-2007 12:47 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Misschien dat jullie mij kunnen helpen met wat tips en ervaringen.



Mijn man zat een aantal maanden in de WW na een vervelend ontslag. Bij zijn vorige werkgever was hij er al mee bezig om 32 uur te gaan werken (ik werk ook 32 uur en zo willen we de zorg voor onze kinderen eerlijk verdelen). Dit is niet gebruikelijk in de branche dat hij werkzaam is.



Nu heeft hij via een IRO project een baan gevonden voor 40 uur. Uiteraard heb je na WW bij een nieuwe start niet zo heel veel te willen, maar als hij een nieuw contract aangeboden krijgt, na dit half jaar contract, wil hij toch proberen om 32 uur te gaan werken.



Mijn vraag, hoe pak je dit tactvol en slim aan, zonder direct tegen de haren in te strijken bij de werkgever. Zoals ik al zei is het in zijn branche nog lang niet gebruikelijk voor mannen om parttime te werken.



Ben benieuwd naar de reacties.



Groet,

iMac
Alle reacties Link kopieren
net zoals je alles bespreekt, rustig, en goede argumenten bedenken.

als het niet gelijk lukt er na een paar maanden weer eens op terug komen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je geeft aan dat hij via een IRO deze baan heeft gekregen dus heeft hij als het goed is een jobcoach die er heeeeeeeeeeeeeeeeelemaal in thuis is hoe je dit soort kwesties aanpakt en jezelf goed verkoopt bij een werkgever. Die jobcoaches worden goed betaald, dus zij moeten hem duizend-en-een tips kunnen aanreiken! Succes.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst van harte gefeliciteerd!

Misschien is het een idee om even af te wachten hoe de zaken gaan lopen? Het lijkt me dat jullie een gezonde instelling hebben en best in staat zijn het parttime werken straks op een verstandige manier aan de orde te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Na een jaar bij deze werkgever moet je op zich 32 uur kunnen werken. Tenzij je werkgever zwaarder belangen heeft. Ik zou het zo aanpakken. Probeer even 40 uur te werken en als zijn werkgever tevreden is over hem. Kan hij met zijn werkgever om de tafel zitten en aangeven dat hij 32 uur wil werken. Misschien zijn er zaken die hij eventueel thuis kan doen. Dan zou de werkgever er misschien minder moeite mee hebben.

Probeer met goede argumenten te komen als je werkgever na een jaar het afwijst. En anders vanuit een werkende positie kan hij misschien kijken of hij iets anders kan vinden wat wel 32 uur per week kan. Voor vrouwen is het moeilijk om een part-time baan te hebben,maar mannen wordt het nog minder geaccepteerd.
kleine correctie, na een jaar in vaste dienst heeft je man pas wettelijk recht op deeltijdwerken. als ie nu een halfjaar-contract heeft, denk ik dat ie daarna nog een keer een tjdelijk contract krijgt en dan pas een vaste aanstelling. dan ben je dus 2 jaar verder voor ie terugkan naar 32 uur.



Tip van de jobcoach lijkt me wel een goede. Die heeft daar vast wel ideeen over. kan wel betekenen dat, wanneer je man zijn contract niet wordt verlengd, ie ook minder WW krijgt, omdat ie niet meer fulltime beschikbaar is .
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ten eerste bedankt voor het advies!



Hij gaat het ook zeker bespreken met zijn IRO begeleider, maar het was mijn idee om dit topic te openen om verschillende kanten te horen.



Krengiserweer: met mijn opmerking dat hij niet zoveel te willen heeft, heeft inderdaad deels te maken met zijn WW. Hij is nu 40 uur beschikbaar omdat anders zijn WW minder wordt. Het liefst gaat hij wanneer hij een tijdelijk contract krijgt 32 uur werken (hij werkt nu via een proefperiode via het IRO). Maar goed, we weten dat de kans groot is dat het niet gaat lukken.



Inderdaad is hij dan zo'n twee jaar verder en dat vind ik een behoorlijke tijd waar in onze verantwoordelijkheden best schreef groeien. Daarom willen wij voor die tijd het bespreekbaar maken met de werkgever. Mijn man heeft er bij zijn vorige werkgever geen goede ervaringen mee, vandaar onze voorzichtigheid. Maar aan de andere kant vinden wij het ook van de zotte dat het nog zo is achtergesteld in sommige branches voor mannen.



Nlies: het rustig bespreken met goede argumenten zal hij zeker doen. Maar wij hebben het idee toch meer handvatten nodig te hebben omdat in zijn branche het zo ongebruikelijk is om parttime te werken. Ikzelf werk bij een onderzoeksbureau waar de meeste mannen parttime werken, maar in de technische treinen wereld gaan de wenkbrauwen omhoog als je er over begint.



Ik heb altijd gezegd dat ik geen man wil die vind dat de verzorging van de kinderen bij de vrouw ligt. Zo'n man heb ik ook niet, maar helaas heeft hij wel werkgevers die er zo over denken! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat ie aan moet geven, graag 32 uur te willen werken. Wat mij betreft heeft ie daar niet buitengewoon veel argumenten voor nodig. Het feit dat hij het belangrijk vindt om samen met jou de zorg voor de kinderen te delen moet al voldoende zijn.



Je zegt dat het in die wereld niet gebruikelijk is. Dat wordt vaak ook wel als argument gebruikt door mensen die het eigenlijk wel prima zo vinden en niet 'echt' parttime willen werken. Dus misschien valt dat allemaal best wel mee.

Een vriend van ons werkt in de ICT (gedetacheerd) en daar is het ook zeer ongebruikelijk om parttime te werken, maar toen hij dat aangaf, ging men er eigenlijk zonder problemen mee accoord.



Mocht men helemaal geen kant op willen, dan staat het hem natuurlijk vrij om elders te gaan solliciteren waar er wel mogelijkheden zijn om parttime te werken. Hij kan dan deze baan als overbrugging zien.



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Recht op deeltijd werk

Wist u dat er een wettelijk recht bestaat om korter of langer te gaan werken?



Volgens het recht op aanpassing van de arbeidsduur móet uw werkgever een verzoek tot vermindering of uitbreiding van de arbeidsduur inwilligen, tenzij dit om zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen niet van hem of haar kan worden verwacht. Zwaarwegende bedrijfsbelangen kunnen zijn: ernstige problemen bij het inroosteren van medewerkers en/of veiligheidsproblemen. Indien uw werkgever het verzoek weigert, dan dient dit schriftelijk met opgaaf van reden te gebeuren.



Enkele bijzonderheden met betrekking tot het recht op aanpassing van de arbeidsduur:



*



Het recht op aanpassing van de arbeidsduur is bestemd voor werknemers en ambtenaren die minstens een jaar in dienst zijn. Werkgevers met minder dan 10 werknemers zijn uitgezonderd van de wet.

* U mag een keer per twee jaar aanpassing van uw arbeidsduur vragen.

* U moet uw wens tenminste 4 maanden voor de beoogde ingangsdatum kenbaar maken. Als uw werkgever niet uiterlijk een maand voor de beoogde ingangsdatum een beslissing heeft genomen, wordt de arbeidsduur aangepast overeenkomstig uw verzoek.

* De vermindering of uitbreiding van de arbeidsduur vindt plaats binnen de eigen functie. Gaat het om een andere functie, dan geldt de gebruikelijke interne sollicitatieprocedure.

* De werkgever is verplicht om het verzoek in te willigen voor wat betreft de datum van ingang en het aantal uren, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten. Voor wat betreft de spreiding van de uren heeft de werkgever meer beslissingsruimte. Als hoofdregel moet de werkgever weliswaar de spreiding vaststellen overeenkomstig de wensen van de werknemer, maar hij/zij kan daarvan afwijken als men daarbij een zodanig belang heeft dat de wens van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken. De strenge eis van "zwaarwegend bedrijfsbelang" geldt hier dus niet.



Om u als werknemer te beschermen is in de wet bepaald dat de werkgever de arbeidsverhouding met een werknemer niet kan beëindigen vanwege het feit dat de werknemer om aanpassing van de arbeidsduur heeft verzocht.



CAO regeling

Wilt u gebruik maken van het recht op aanpassing van de arbeidsduur, kijk dan ook goed naar uw CAO regeling:



* Van het recht op UITBREIDING van de arbeidsduur kan worden afgeweken bij CAO. Als er geen CAO is, kan de werkgever door een besluit van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging afwijken van de wet.

* Van het recht op VERMINDERING van de arbeidsduur kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. De werkgever moet het verzoek van de werknemer honoreren, tenzij er zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zijn.





Bron: FNV site

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven