Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe samenstelling binnen een team.

23-06-2007 13:27 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar forummers die ervaring hebben met of een visie hebben op 'strubbelingen' bij het samenstellen van een nieuw team.



Sinds een paar maanden is ons team namelijk veranderd van samenstelling. Een nieuwe externe manager en interne verschuivingen. Interne collega's zijn ook allemaal als enige van een ander kantoor. We zijn met z'n vijven.



Het loopt niet soepel, zeg maar. Er wordt onderling wel gesproken, maar er zit een 'nare sfeer' omheen. Onze nieuwe manager heeft nog weinig feeling met hoe het voorheen bij ons ging en heeft zijn eigen ideëen/ervaringen. Dat is logisch, maar het is net of hij voorbij gaat aan een werkproces, dat wij al jaren gewend zijn en voornamelijk zijn eigen plannen wil implementeren. Het lijkt erop, dat hij (nog) niet geïnteresseerd is in het waarom wij zaken op bepaalde manieren doen of regelen.



Ook onderling merk je nog goed dat ieder zijn eigen werkwijze hanteert zoals voorheen gewend. En dit terwijl we toch echt een nieuw team moeten vormen. We zijn al een aantal maanden onderweg namelijk!



Omdat ik ook graag naar mijn eigen handelen wil kijken, zou ik graag meningen/ervaringen lezen.



Overigens kunnen we allemaal wel normaal met elkaar praten. Maar ernaast wordt er nog veel 'gekletst' met de collega's van de 'oude' werkplek, waardoor misverstanden en roddels ontstaan.



Hoe kan ik/kunnen we dit nu aanpakken en een zakelijke eenheid gaan vormen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Bij m'n vorige werkgever werkten we met drie teams. Deze teams bestonden al jaren in dezelfde samenstelling. Toen werd besloten om alles door elkaar te husselen en er twee teams van te maken sloeg de vlam in de pan. Heel veel onvrede en ruzie, zowel naar de leidinggevende als collega's onderling. Er was geen draagvlak voor en het was gedoemd te mislukken. Wat uiteindelijk leidde tot het weer terugdraaien van alles. Nadat er mensen ander werk hebben gekregen en nadat er een nieuwe leidinggevende is gekomen is er weer de bezem doorgehaald. Nieuwe leidinggevende kon echter heel goed beargumenteren waarom en kreeg van (enkele) medewerkers steun. Nu is het wel goed gegaan. Volgens mij is het helemaal niet verkeerd om zoiets door te voeren, als het maar duidelijk is waarom en als je je er met elkaar voor wil inzetten om tot succes te komen. Vaak is het de angst om het vertrouwde te verruilen voor het nieuwe wat voor onrust en onvrede zorgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven