Werk & Studie alle pijlers

Theater opleiding

24-06-2007 14:13 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt met m'n opleiding en na een tijd dingen voor mezelf uitzoeken ben ik erachter komen dat ik de opleiding HBO theater wil gaan doen. Of in ieder geval iets artistieks.

Ik wil sowieso naar de opendag gaan van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, maar ik vroeg me ook af of er hier mensen zijn die deze opleiding gedaan hebben, er misschien mee willen beginnen en me er meer over kunnen vertellen. Bijvoorbeeld hoe is de opleiding en hoe verlopen de audities etc.

Daarnaast zijn andere ideeën voor artistieke opleidingen (en dan het liefste richting theater, muziek, film etc.) ook van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Zit je zelf te denken aan richting acteren enz. of meer om zelf achter de camera/op het toneel te staan? Die twee verschillen nogal van elkaar namelijk. Ook zit er een wereld van verschil tussen camera acteren en toneelacteren.
Alle reacties Link kopieren
Google op Theateropleidingen, Kleinkunstacademie, Drama-opleidingen, Academie voor woord & gebaar, enz.

Voor de vooropleidingen en auditie's vrees ik dat je te laat bent voor het komende jaar.

Vraag de boekjes aan, en geef je op voor een vooropleiding.
heb je al wel ervaring op het gebied van theater?<br /><br />met alleen "ik wil iets artistiekerigs"redt je het vaak niet op de kunstacademie. Er zijn vele vele aanmeldingen en niet zoveel plaatsen.<br />Misschien benje toevallig een natuurtalent maar de meeste mensen op de toneelschool zijn al van jongs af aan bezig met acteren bij amateur of jeugdgroepen. Doe eens een auditie voor een amateurgezelschap en kijkeens of je het wel kunt. <br /><br />Voor kunst en muziek geldt eigenlijk hetzefde; je moet echt al een behoorlijk niveau hebben om te worden toegelaten.. Dus bedenk voor je je in de audities stort of je wel het gewenste niveau hebt.
Alle reacties Link kopieren
Thanx voor jullie reacties!! Zal er even op reageren :-)Zit je zelf te denken aan richting acteren enz. of meer om zelf achter de camera/op het toneel te staan? Die twee verschillen nogal van elkaar namelijk. Ook zit er een wereld van verschil tussen camera acteren en toneelacteren.Ik wil echt zelf op het podium staan. En voornamelijk toneelacteren lijkt me echt super!!Google op Theateropleidingen, Kleinkunstacademie, Drama-opleidingen, Academie voor woord & gebaar, enz. Voor de vooropleidingen en auditie's vrees ik dat je te laat bent voor het komende jaar.Vraag de boekjes aan, en geef je op voor een vooropleiding.Ik ga nu eerst een jaar werken en naar de opendagen, zou dus in principe volgend jaar mee kunnen doen met de selectierondes. Zit zelf te denken aan de HKU… heb je al wel ervaring op het gebied van theater?met alleen "ik wil iets artistiekerigs"redt je het vaak niet op de kunstacademie. Er zijn vele vele aanmeldingen en niet zoveel plaatsen.Misschien benje toevallig een natuurtalent maar de meeste mensen op de toneelschool zijn al van jongs af aan bezig met acteren bij amateur of jeugdgroepen. Doe eens een auditie voor een amateurgezelschap en kijkeens of je het wel kunt. Voor kunst en muziek geldt eigenlijk hetzefde; je moet echt al een behoorlijk niveau hebben om te worden toegelaten.. Dus bedenk voor je je in de audities stort of je wel het gewenste niveau hebt.Toen ik op de basisschool zat wilde ik altijd al toneelspeelster worden. Stond vaak op de voorgrond en erg “aanwezig”, deed altijd dansjes en gekke dingen voor de spiegel etc. Doordat ik op de middelbare school behoorlijk gepest ben, raakte ik heel erg in mezelf gekeerd en was totaal niet meer mezelf. En soms ben ik nu zelfs nog bang om mezelf te zijn. Ik ben er nu heel erg mee bezig om mezelf weer terug te vinden (dat is ook een reden dat ik pas in september 2008 wil beginnen met een nieuwe opleiding) en de dingen te doen waar ik me goed bij voel. Daarom was ik ook gestopt met mijn opleiding, die opleiding paste niet écht bij mij en bij wie ik ben.Ik heb vorig jaar februari een half jaar een toneelcursus gevolgd en wil dat nu in september weer gaan doen. Inderdaad niet heeel veel ervaring, maar het gevoel dat ik dit wil is zo sterk!
Alle reacties Link kopieren
De spoeling is erg dun in theateropleidingen, de kans dat je aangenomen wordt is heel klein. Hoe graag je wilt, zorg dat je iets anders achter de hand hebt, de selectie's zijn zwaar en zo te lezen is je motivatie (nog) niet goed onderbouwd.
Alle reacties Link kopieren
Naast motivatie vermoed ik dat ervaring en talent erg belangrijk zijn in dit vak, dus zou net als vorige spreekster zeker zorgen dat je iets achter de hand hebt als alternatief voor het geval je niet aangenomen zou worden.



Dus zeker niet je droom opgeven, maar er wel realistisch mee omgaan en zorgen dat als het niet lukt dat je weet wat je dan gaat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven