Werk & Studie alle pijlers

kind ziek, wat doe jij met je werk?

10-10-2011 08:22 96 berichten
Hallo,



Mijn dochter is ziek (koorts, spugen) en ik heb van mijn leidinggevende geen telefoonnummer dus kon niet overleggen over vandaag. Heb dus gister op eigen houtje besloten thuis te blijven omdat we geen oppas konden regelen. Opa's en oma's werken zelf.

Mijn vriend kon vandaag echt niet thuisblijven, maar morgen wel, zodat ik dan kan gaan werken en mijn 'gemiste' dag inhalen. Beetje gedoe maar het leek ons de netste oplossing. Wat doen jullie met je werk als je een ziek kind thuis hebt?
Alle reacties Link kopieren
Oma kan bij ons inspringen!



Beterschap voor je dochter!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het keurig hebt opgelost, voor zover het binnen je bereik ligt.



Maak je borst maar nat voor alle o-zo fijne 'je hebt zelf voor kinderen gekozen en daar mag je je werkgever niet voor benadelen'-reacties.



Toen mijn kinderen nog klein waren hadden wij hetzelfde probleem: kind ziek, ik kon niet vrij krijgen, man wel of net andersom. Oppas niet bereikbaar of kan niet, etc.

Ik vond het het echt een ellendige periode!



Of mijn man bleef thuis, of ik bleef thuis als de oppassen niet konden. Dit werd dan voor mij een 'gewone' vrije dag. Het was niet anders.

Nu waren mijn kinderen niet vaak ziek, maar ik had nogal asociale kinderloze collega's of collega's wiens kinderen al de puberteit waren gepasseerd en dus was er echt nergens begrip. Uitzonderingen daargelaten (;



Later toen mijn collega's ook kinderen kregen en die van mij al wat groter waren, heb ik de rollen eens lekker omgedraaid.

Toen was het payback time



Heb jij ook calamiteitenverlof? Daar zou je je thuisblijven nog op kunnen 'gooien'.



Succes en beterschap
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer, als ik het op tijd weet, een dag te ruilen met een collega.

Vorige week stond ik met kind bij het kdv waar ingebroken bleek, dus kind kon er niet heen.

Dan probeer ik alsnog te ruilen of andere oppas te regelen als dat niet lukt neem ik een dag vrij.
Alle reacties Link kopieren
Wie neemt er vandaag voor je waar dan?
Alle reacties Link kopieren
Netjes opgelost TO.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken "calamiteitenverlof" niet. Heb even gegoogled en het klinkt goed. Dat gaat dus niet van je gewone verlof af??



Ik zorg dat ik altijd enkele dagen verlof over houd (mag x aantal uren mee overnemen naar volgende jaar), zodat ik in noodgevallen verlof kan opnemen.

Gelukkig heb ik flexibele collega's die best willen bijspringen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zou het wel een probleem zijn. Ik werk onregelmatig volgens rooster en wanneer ik niet kan komen hebben ze op mijn werk een probleem. er moet dan acuut vervanging regeld worden.

Ik vroeg mij ook af hoe je dat dan doet? Als je werk hebt dat kan wachten kun je inderdaad een dag vrij nemen en de volgende dag extra werken maar als je bijvoorbeeld in het verzorgingstehuis werkt kun je niet gewoon een dag skippen.



In ieder geval; erg vervelend zulke situaties, TO beterscchap met je kindje!
Nou, ik denk wel dat mensen wat vindingrijker worden op het moment dat ze niet zoveel achtervang hebben. Ik heb een collega die alleenstaande moeder is en hier nauwelijk familie heeft en je zou dus verwachten dat zij zo nu en dan wel thuis is ivm haar zieke dochtertje. Maar niks is minder waar. Ik weet niet hoe ze het doet, maar zij is er gewoon altijd. Zij vindt dat haar werkgever en collega's er niet voor hoeven op te draaien dat zij ervoor heeft gekozen om alleenstaand moeder te worden. En mensen die een baan hebben waarbij ze niet zo makkelijk zomaar ineens die dag kunnen beslissen thuis te blijven, die lukt het kennelijk ook. Dus inderdaad, ik vind het soms wel vreemd ja, hoe makkelijk mensen thuis blijven als hun kind ziek is. En dit zeg ik als kinderloze, dus ik haal me hier vast veel op de hals, maar ik was niet van plan mijn werkgever/collega's er mee op te zadelen als mijn toekomstige kind ziek is. Waarmee ik overigens niet zeg da jij da doet TO, maar ik zie dat bijvoorbeeldop mijn eigen werk wel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
In geval van een ziek kind kun je ook nog kortdurend zorgverlof aanvragen. Dat is daar juist voor bedoeld.



Onze kinderen zijn gelukkig zelden ziek, maar wanneer we daar bij het opstaan achterkomen blijft diegene die weg zou brengen thuiswerken. Als de opvang belt dat ze ziek zijn, gaat degene die zou halen eerder weg.



Vandaag was het wat onhandig, man en ik allebei cursus en we konden de twee jongsten vrijdag eerder ophalen omdat ze ziek waren. Gelukkig waren ze vanmorgen weet genoeg opgeknapt en koortsvrij, dus dan starten ze wel gewoon. Gaat het niet, dan halen we ze weer vroeg op.



Bij oudste hebben we al een aantal ziekenhuisopnames gehad, daar neem ik vakantie voor op. Zorgverlof doen de werkgevers dan weer moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens hoor astrape.

Als je een kind hebt en je wil gaan werken moet je zorgen voor oppas als het kind een keer ziek is. Volgende keer ben jezelf ziek, dan moet er ook al een oplossing gezocht worden voor vervanging. Dus je collega's draaien voor jouw werk op.

Heb je ook collega's met kinderen en die blijven ook thuis als kind ziek is etc. etc. nou ja, vul maar in.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, zieke kinderen horen bij het leven. Een bedrijf gaat ook niet meteen failliet als iemand een dag vrij moet nemen daarvoor. En ja, ik weet als leidinggevende van 5-35 mensen hoe vervelend het is als iemand een dag niet komt werken. Kan de boel aardig in de soep lopen en soms ook niet, ligt aan het soort werk, de drukte etc.



Dus ja, het is klote maar de werknemer kan ook zelf ziek zijn en dan moet je het als leidiggevende ook maar weten op te lossen. Je kunt een kind ook niet alleen thuis laten, toch?
louise1 wijzigde dit bericht op 10-10-2011 08:47
Reden: Stuk tekst bleek weggevallen
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Als mijn dochter ziek is blijven we om de beurt thuis. Verder hebben mijn schoonzus, moeder en twee vriendinnen een vrije dag door de week en meestal kan een van hen oppassen maar soms lukt dat niet en dan moet ik vrij nemen. Mijn ex neemt zo nu en dan ook wel eens vrij maar dat kan niet zo makkelijk in bepaalde periodes en als dochter zo ziek word dat ze niet naar de opvang kan is dat vaak in die periodes.



Ik ben van mening dat mijn werkgever en collega's er niet voor op hoeven te draaien dat ik een kind heb, maar soms is het niet anders.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe ziek je kind is. Je kunt de oppas niet opzadelen met een ernstig ziek kind, maar wel met een goeie verkoudheid vind ik.
Nou wij hebben ook een goed netwerk dus dit is voor het eest dat we het echt niet anders konden oplossen. Maar ik weet dus niet of onze afdeling goed bezet is vandaag! Ik weet dat mijn andere collega vandaag nog weg is op een lastminute weekendje en ik weet dus niet of mijn leidingevende er vandaag is (normaal niet) om waar te nemen.

Nou werk ik daar nog niet zo lang maar bij eerdere banen had ik altijd wel een telefoonnummer wat ik bij calamiteiten kon bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag ook ziek thuis. Single en heb niets in huis. Moet straks echt naar dd etos voor hoestsiroop en dan gelijk ernaast naar de AH maar. Maar wil niet! Kkkk oo u d!
Nou mijn werk kan gewoon tot morgen op mij wachten dus daar draait niemand voor op.
Dat is naar Liesse, beterschap en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 10 oktober 2011 @ 08:52:

Nou mijn werk kan gewoon tot morgen op mij wachten dus daar draait niemand voor op.



Dat scheelt weer.

Dan heb je het netjes opgelost!
Het zou me echt totaal niets kunnen schelen als het op mn werk in de soep loopt omdat ik vrij moet nemen voor m'n zieke kindje.

Maar goed, ik wil ook liever niet werken, maar tegenwoordig moet je wel.

En als dit zo'n maatschappelijk probleem is moet er ook kinderopvang voor zieke kinderen geregeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Voor een ziek kind heb je de eerste dag calamiteitenverlof en evt daarna kortdurend zorgverlof; dit is speciaal hiervoor bedoeld. Als collega's jouw werk moeten opvangen, is het wel zo collegiaal om dat ook voor anderen te doen, dus je soms flexibel op te stellen. Geven en nemen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorkeur gaat er naar uit dat een van ons bij macMini is als hij ziek is. Gelukkig is dat ook altijd te regelen met vrije dagen/ andere uren etc.
Calamiteitenverlof, tja als het niet anders zou kunnen. Maar kan gewoon morgen 'inhalen'. Mijn collega's hebben geen kinderen en hebben straks met mijn zwangerschapsverlof te maken dus dat vind ik al meer dan genoeg voor ze.
quote:astrape schreef op 10 oktober 2011 @ 08:39:

Nou, ik denk wel dat mensen wat vindingrijker worden op het moment dat ze niet zoveel achtervang hebben. Ik heb een collega die alleenstaande moeder is en hier nauwelijk familie heeft en je zou dus verwachten dat zij zo nu en dan wel thuis is ivm haar zieke dochtertje. Maar niks is minder waar. Ik weet niet hoe ze het doet, maar zij is er gewoon altijd. Zij vindt dat haar werkgever en collega's er niet voor hoeven op te draaien dat zij ervoor heeft gekozen om alleenstaand moeder te worden. En mensen die een baan hebben waarbij ze niet zo makkelijk zomaar ineens die dag kunnen beslissen thuis te blijven, die lukt het kennelijk ook. Dus inderdaad, ik vind het soms wel vreemd ja, hoe makkelijk mensen thuis blijven als hun kind ziek is. En dit zeg ik als kinderloze, dus ik haal me hier vast veel op de hals, maar ik was niet van plan mijn werkgever/collega's er mee op te zadelen als mijn toekomstige kind ziek is. Waarmee ik overigens niet zeg da jij da doet TO, maar ik zie dat bijvoorbeeldop mijn eigen werk wel gebeuren.Heel stellig, en ik had je direct geloofd als je een kind zou hebben en het altijd goed zou kunnen regelen. Maar je hebt geen kinderen, het is een voornemen, en dus is het maar afwachten of en hoe je het later kunt organiseren. We hebben allemaal voorbeelden hoe we het willen gaan doen later. Maar de realiteit is helaas niet altijd zo.
godzijdank zijn mijn kinderen heel weinig ziek (*afkloppen).

Als het gebeurd probeer ik met collega's te ruilen of oma in te schakelen (maar die werkt ook een aantal dagen dus dat is niet altijd mogelijk.)

Als kind niet onzettend ziek is, kan hij bij onze gastouder terecht.



Mijn man en ik proberen het verder ook af te wisselen wie thuis blijft. Lijkt me wel zo eerlijk aangezien het ONZE kinderen zijn. Ik heb alleen meer mogelijkheden om diensten te ruilen en hij niet.



Het argument 'jij kiest voor kinderen, dus mijn collega's hoeven daar niet onder te lijden' gaat imo niet altijd op. Als al je mogelijkheden uitgeput zijn, kun je je kind toch ook niet alleen laten?

Bovendien heb ik zat kinderloze collega's die ook diensten ruilen omdat ze met hun zieke hond naar de dierenarts gaan, of hun zieke moedertje naar het ziekenhuis moeten brengen.

Ik probeer in die gevallen altijd bij te springen en dat doen ze voor mij ook.

Een beetje collegialiteit is nooit weg, ik hou niet zo van die houding van 'ieder voor zich en God voor ons allen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven