Werk & Studie alle pijlers

eigen (klus/opknap)bedrijfje beginnen, waar op letten?

28-01-2012 21:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo zelfstandig ondernemers,



ik heb een aantal vragen voor jullie (orienterende fase):



ik ben sinds een aantal maanden thuis, officieel loopt mijn -kleine- contract af eind februari. Ik heb een Wajong en krijg mijn inkomen dus aangevuld tot minimum. Straks is dat een mix van ww en wajong. Op zich geen (acute) inkomstenzorgen gelukkig.



Nu komt mijn vraag, ik heb al zolang als ik me kan herinneren een passie voor klusserijtjes en pak in mijn vrije tijd altijd graag een paar kasten aan om die uit elkaar te slopen en daarna vijf keer mooier weer terug in elkaar te zetten. Ik doe dit nu erg hobbymatig, maar wil gaan proberen of ik hier niet een (gedeeltelijk) inkomen uit kan halen. Het is het soort werken wat ik goed kan waarmaken. Zonder al te veel pressie, in te delen naar goede dagen en ook lekker veel alleen, me, myself en stof.



Ik heb momenteel een loods waar ik in kan werken (van mijn oude werkgever mag ik die gebruiken). Ik heb nog nooit wat verkocht, behalve iets voor een klein prijsje via MP. Ik ben dus niet "al" bekend met het verkopen van spullen en heb dus ook nog nooit iets hoeven aangeven bij de Wajong. Moet dit meteen zodra je met amper winst een kast verkoopt? Per wanneer ben je aan het illegaal bijwerken (is nogal een grijs gebied als je vooral eerst moet starten en niet eens weet of je kosten terug gaat verdienen).



Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken? En waar moet ik dan allemaal op gaan letten qua regeldingen en vooral, moet ik veel kosten gaan maken om te investeren, verzekeringen af te sluiten en dat soort dingen? Ik leef nu op minimum niveau, heb geen ondernemersplan geschreven waarbij ik een dikke lening zou kunnen krijgen (en weet eerlijk gezegd ook niet of ik zoiets aandurf). Ik hoop gewoon al doende te groeien, op een gegeven moment (een bescheiden) huur te kunnen betalen voor de loods en van mijn uitkering het liefst zoveel mogelijk terug te kunnen betalen tot zelfstandigheid aan toe.



Ik heb geen enkele opleiding of relevante werkervaring door mijn ziektegeschiedenis. Dus adviezen om maar een 'gewone' baan te nemen zijn vast goed bedoelt, maar dat is dus niet mijn vraag.



Alvast bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Nee Snormel, ik klus graag thuis en bij vrienden en ben zeker wel basis handig te noemen. Maar ik kom pertinent niet in de buurt van een ervaren klusser die zo effe een muurtje uit zijn/haar mouw schut. Daar doe ik drie keer zo lang over haha. En leidingen leggen kom ik niet verder dan het niveau assistent, dat ik in theorie weet wat ik moet doen en welke gereedschappen je nodig hebt. Maar als je mij een radiator laat ophangen, kun je er ongeveer 2 dagen voor uittrekken, terwijl een vakman dat in 2 uur doet.



Sepetember Girl, tot nu toe heb ik altijd maar zo'n drie kasten tegelijk opgeknapt. Die staan in de loods en zijn meestal oude kasten die ik op de kop heb getikt, al dan niet voor mezelf. Of dat ik kasten en meubels opknapte voor vrienden en familie. Geef maar aan mij, ik maak er wel wat moois van. Zoiets.



Dus ik werk of een aantal kasten af die ik bij elkaar sprokkel (eigen werk) of mensen komen bij mij met een meubelstuk dat ze graag in de familie willen houden, maar dan opgeknapt of aangepast. En dan hangt het ervan af of ze dat geld ervoor over hebben. Dat weet ik nu nog niet >> dan mogen ze de kast/meubel ook zelf komen brengen en op eigen risico ook weer ophalen.



Kijk, die kasten die ik zelf op de kop tik en opknap, kan ik op zich wel kwijtraken voor hetzelfde geld wat ik er aan kwijt ben geraakt. Dan ben ik op z'n slechtst mijn uren kwijt en geen geld. Dat gaat mij uiteraard geen winstgevend bedrijf opleveren en dan weet ik dat het niet gaat werken. Dan heb ik mijn uren besteed aan een soort arbeidsparticipatie dat niks oplevert op de lange termijn. Maar ben op dat moment nog wel 'slechts' uren kwijt en geen geld.
Maar dan heb je ook niks verdiend (als ik het zo lees)



Heb even voor je zitten kijken op Etsy, is dat iets voor je (als afzetkaaal)?



Ik ben zo onhandig met Etsy, weet niet hoe je op nederlandse aanbieders kan zoeken....
Alle reacties Link kopieren
Pfff, hoeveel winst? Tja, dat hangt ervan af hoeveel uren ik erin steek. Als ik een kast met niet teveel moeilijke lagen en moeilijke hoeken kaal moet maken, ben ik sneller klaar, dan dat ik een kast met allemaal sierhoekjes en krulletjes moet afkrabben die lagen was en lak door elkaar hebben. Dat is echt precisie en geduld werk en ik moet dan met verschillende oplossers werken.

Ik zou denk ik willen werken met een uurloon van 12-15 euro netto per uur overhouden ongeveer. Maar dat zal op momenten en bij bepaalde projecten ook een stuk minder zijn, misschien wel 7, 8 of 9 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, Etsy zou zeker wel kunnen. Maar denk dat je het nog meer moet hebben van naam hebben in de omgeving/regio. En via MP achtige kanalen. Maar voor de volledigheid neem je Etsy er denk ik wel bij ja. En een eigen website uiteraard met aanbod van wat je hebt gemaakt en wat je aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
waarom neem je niet wat meer opleiding in leidingen leggen, of de loodgieterkant?

volgens mij moet je flink geld kunnen verdienen als vrouwelijke loodgieter wanneer je je richt op alleenstaande vrouwen.

ik zou t wel prettig vinden als ik kon kiezen voor vrouwelijke klussers.
wij slapen nooit.
Gaat zoiets per uur?



Maar als ik naar jou kom: hoi ik heb hier een oude eikenhouten servieskast van met veel krulletjes etc, je mag 'm opknappen, wat kost me dat?



Ik wil dan wel vantevoren weten wat dat me zal kosten.



En kan je de kast dan wel komen halen en brengen?
Alle reacties Link kopieren
Denk aan dit soort dingen:



samengesteld meubel





Om die krullen kaal te krijgen is nie leuk nie









opgeknapte lockers









Samengesteld meubel met groene accenten

Alle reacties Link kopieren
En nu ga ik slapen : )
Die met al die laadjes koop ik acuut van je! Kom ik 'm zelf halen!
Ik vind ze allemaal prachtig! Heel creatief!!
Weet niet waar in NL je ongeveer zit, maar je zou eens bij zaken als Neef Louis moeten gaan kijken, voor inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
September Girl, voor zaken als opknappen van spullen van anderen zal het inderdaad zo zijn dat ze zelf het spul moeten brengen en ophalen. Tenminste, zolang ik er geen fatsoenlijke inkomsten uit haal. Ik heb nog geen geld om te investeren in een goede aanhangwagen en een auto heb ik ook niet altijd tot mijn beschikking. En wat te denken van mogelijke schade onderweg? Ik ben daar niet voor verzekerd. Dus als de opgeknapte kast aankomt met butsen en deuken, ben ik verantwoordelijk.



En het zal inderdaad om een uurprijs gaan. Ik zal zo'n meubel moeten bekijken (al dan niet van foto's) om een inschatting te maken hoe lang ik ermee bezig ben. Dan moet ik dat x mijn uurprijs doen en kijken wat daar uitkomt. Soms zal het geld dan niet in verhouding staan en zou ik ervoor kunnen kiezen om voor een minimaal uurbedrag (7 euro) het op te knappen, zodat het totaalbedrag past bij het meubel. Bijzondere meubelstukken zullen mensen doorgaans meer voor over hebben om te laten repareren/ opknappen, dan een ikea kastje. Dat laatste staat dan niet in verhouding.
Wil je ook gaan inkopen-opknappen-verkopen? Of ga je alleen aan de slag met meubels die al een baasje hebben?



Heb jij de meubels op onderstaande foto's opgeknapt? Echt heel mooi!
Ziet er goed uit! en een mooi plan.

ik zou als ik jou was eerst beginnen met kopen en opknappen en dan via marktplaats je kasten proberen te slijten. Vandaar uit kan je dan verder groeien en heb je ook een beter beeld van wat je kunt vragen voor je kasten.



Ik zelf denk dat een netto uurloon van 12 tot 15 euro wat hoog is. wellicht zou je kunnen beginnen met het minimum uurloon te vragen.



en wajong uitkering betekent toch dat je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent? Ben je niet bang dat de uitkeringsinstantie gaat zeggen: als je voor jezelf kunt beginnen dan kun je ook weer gewoon werken? ( niet om je te veroordelen want ik weet niet waarom je die uitkering hebt en dan hoef ik/wij/het forum ook niet te weten maar kijk ermee uit dat je niet onterecht je uitkering kwijt raakt).
Alle reacties Link kopieren
@Kitty, ik heb dus de afgelopen twee jaar gewerkt en de wajong was daarbij mijn basisinkomen. Wat ik verdiende werd ingehouden. Werken kan ik onder bepaalde voorwaarden en met beperking van uren inderdaad. Dat heb ik de afgelopen twee jaar dan ook gedaan. Het is alleen niet makkelijk om met die beperkingen regulier werk te vinden, omdat werkgevers vaak toch niet zitten te springen om je dan aan te nemen als een ander het wel zonder voorwaarden kan.



Het voordeel (wat ik er in denk te zien) van zelf werken in een loods, is dat ik het kan aanpassen aan wat goed bij mij past. Als ik slechte dagen heb, ben ik flexibeler om later te beginnen, eerder op te houden of misschien zelfs een dag over te slaan. Ook functioneer ik vaak het best zonder mensen om mij heen. Ik ben een loner en voel me daar erg fijn bij. Dus er zijn wel degelijk redenen dat ik kan uitleggen waarom ik denk dit beter te kunnen dan regulier werk en dan heb ik het nog niet eens over de werkgever die dus niet snel zal zitten wachten op iemand als ik, onopgeleid en al met beperkingen.
Alle reacties Link kopieren
September Girl, nee, dat zijn niet mijn foto's, hoewel ik wel vergelijkbare projecten doe met hetzelfde niveau. Ik maak dus ook gecombineerde meubelen, zoals de onderste wit met groen of de kofferkast (heb iets vergelijkbaars gedaan). Ik knap kasten op zoals die met de grote bloemen. Ik maak daar verschillende uitvoeringen van, van neutraal, tot grote schilderingen. Ik knap oude lockers op en kan ze diverse uitstralingen geven, die grote krullen-kast is ter illustratie dat in dat soort versieringen heeeeeel veel tijd gaat zitten en dat dat dus relatief kostbaar is als je dat in uren gaat omzetten. Die oude postkast zijn dingen die ik inderdaad opknap en weer in oude luister probeer te herstellen, etc. Dus het zijn representatieve foto's.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 28 januari 2012 @ 23:03:

Bij klusbedrijf denk ik eerder aan klussen bij de klant thuis, en als je meubels kunt maken zou ik denken dat je ook plinten kunt maken, vloeren kunt leggen en klemmende deuren repareren.



Eerlijk gezegd denk ik dat daar meer markt in zit. Maar in elk geval: wees duidelijk over wat je wel en niet doet.

Dit was ook mijn gedachte! Voor zo een klusvrouw zou ik nog wel werk hebben.

Het repareren van meubels is denk ik meer liefhebberij. Wie is dan je doelgroep? Als in: stel je bent rijk, dan koop je wel een nieuw meubeltje, of stel je bent arm, dan heb je geen geld voor een klusvrouw en daartussenin is het sop de kool niet waard waarmee ik bedoel dat je dan niet zulke dure meubels hebt dat die een echte opknapbeurt waard zijn. Zo schat ik het een beetje in hoor. Maar misschien heeft jouw marktonderzoek heel wat anders uitgewezen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de foto's die je plaatst overigens wel heel mooi hoor!!!
Schouderklopje, voor hoeveel procent ben je afgekeurd?
Alle reacties Link kopieren
Zou je ook kleinere dingen willen/kunnen doen?

Want dan zou je misschien bij antiek/kunsthandelaren kunnen informeren of zij ook dingen aanbieden om op te knappen. Bijv. schilderijlijsten, houten beeldjes etc.

Deze dingen zijn in ieder geval makkelijker te vervoeren.

Je zou die kleinere dingen natuurlijk ook voor particulieren op kunnen knappen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 29 januari 2012 @ 14:40:

Schouderklopje, voor hoeveel procent ben je afgekeurd?80-100%, oftewel volledige wajong.
Alle reacties Link kopieren
quote:12bloem34 schreef op 29 januari 2012 @ 12:50:

[...]

Zo schat ik het een beetje in hoor. Maar misschien heeft jouw marktonderzoek heel wat anders uitgewezen?Ik heb geen marktonderzoek gedaan. De praktijk moet uitwijzen of en hoe het zich uiteindelijk moet gaan ontwikkelen of dat er uberhaupt geen droog brood mee te verdienen is.
quote:schouderklopje schreef op 29 januari 2012 @ 16:13:

[...]



80-100%, oftewel volledige wajong.Ah ok. Gelukkig heb je dan (waarschijnlijk) niets te maken met de wetswijzigingen van januari 2013.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 80-100% ongeschiktheidspercentage is wel bepaald toen het een stuk slechter met me ging en ik eigenlijk helemaal niet in staat was tot werken. Dus als ik nu herkeurt zou worden, zou dat kunnen betekenen dat het mogelijk minder is, omdat ik de afgelopen twee jaar wel een klein baantje heb gehad. Dat weet ik niet. Of dat er inmiddels andere voorwaarden gelden. De wetswijziging van 2013 zegt me niks.
Hier kun je de grote lijnen lezen: http://www.uwv.nl/wajong/ ... werken_naar_vermogen.aspx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven