Werk & Studie alle pijlers

Ook op tijdelijke banen solliciteren of niet???

09-03-2012 19:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nu sinds 2 maanden op zoek naar werk, maar het wil nog niet echt vlotten. Omdat er weinig werk is en ik heel graag aan het werk wilde, heb ik sinds eind 2010 al 3 verschillende tijdelijke banen gehad. Nu ben ik deze tijdelijke banen helemaal zat en wil me echt concenteren op een baan voor langere tijd.

Maar dat lukt dus nog voor geen beter... Zouden jullie dan nu toch weer op tijdelijke banen solliciteren of niet??? Allemaal tijdelijke banen op mijn CV staan natuurlijk ook niet goed...

Ik ben overigens op zoek naar administratief werk. (wie niet tegenwoordig?? zucht)



Groet
Alle reacties Link kopieren
als het echt niet anders kan wel beter een tijdelijke baan dan geen. en het is crisis dus ik denk dat geen enkele nieuwe baas raar zou opkijken van een tijdelijke baan in deze tijd
Alle reacties Link kopieren
het is toch heel normaal dat mensen nu allemaal tijdelijke banen op hun CV hebben? Als je elke keer voor een tijdelijke baan wordt aangenomen, dan doe je ook iets goed. Vooral als je aanbevelingen mee krijgt...
Heb je financieel gezien een baan nodig?



Persoonlijk zou ik op alles solliciteren wat langskomt. Of het nou vast of tijdelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Beter tijdelijke banen door tijdelijke contracten (ipv weg wegens slecht functioneren) dan 'gaten' op je cv. Tijdelijke banen kun je goed verantwoorden en het feiit dat je aangenomen bent lijkt me positief!
Alle reacties Link kopieren
Beter een tijdelijke baan, dan een hele tijd werkloos. En wie weet wordt een van die tijdelijke banen nog een keer toch een permanente baan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties! Financieel is het nog niet nodig, want ik heb nog WW tot december, maar ik word een beetje wanhopig van het solliciteren na 2 maanden en ik weet dat de banen nu echt niet voor het oprapen liggen....

De reden dat ik twijfel over weer een tijdelijke baan is ook, dat het elke keer weer zoveel energie kost om ergens anders te beginnen en ik ben het "gezwem"een beetje zat en wil nu echt ergens voor langere tijd wat opbouwen.
Ik reageer gewoon op alles wat mij leuk lijkt en kijk dan niet naar tijdelijk, vast of het aantal uur. In deze tijden kun je niet zo kritisch meer zijn. Gelukkig kwam het deze week eens in het nieuws en ik hoop dat het kabinet er snel wat aan doet.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was in het nieuws dat er in 2011 maar 2000 vaste contracten zijn gegeven in tegenstelling tot 83000 in 2010.



Ik zou het dus maar wel doen ja...
Ehm, wanhopig na 2 maanden? Ik solliciteer me suf, alles wat maar een beetje in mijn cv pas. Ik zit sinds mei vorig jaar in de ww. Dusbijna een jaar. 80 sollicitaties verder.....



Wees niet te kritisch en solliciteer overal op, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Echt al sinds mei vorig jaar thuis? Maar solliciteer je dus ook op tijdelijke functies??? Jeetje mina, dan kan ik me je reactie voorstellen dat ik al na 2 maanden wanhopig ben.quote:origineel schreef op 09 maart 2012 @ 20:07:

Ehm, wanhopig na 2 maanden? Ik solliciteer me suf, alles wat maar een beetje in mijn cv pas. Ik zit sinds mei vorig jaar in de ww. Dusbijna een jaar. 80 sollicitaties verder.....



Wees niet te kritisch en solliciteer overal op, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie feedback, dat doet me echt goed.

Ik weet ook wel dat ik niet al te kritisch kan zijn in deze tijd...

Ik heb al wel gesolliciteerd op deze tijdelijke baan, dus afwachten maar...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zou op dit punt niet al te kritisch zijn en wel solliciteren op de tijdelijke banen.



Doordat je nu zonder werk zit, is je uitgangspositie minder sterk. Als je al ergens aan het werk bent, een vast contract hebt en een andere werkgever wil je graag hebben, dan heb je een veel betere onderhandelingspositie.



Zit je niet in die luxe situatie, dan is het heel lastig om op dit moment direct bij het begin van een nieuwe baan een vast contract te krijgen. Maar ook tijdelijke contracten kunnen uitmonden in een vast contract...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik ben ook al jaren in de weer met tijdelijke banen, ik ben er mee gestopt toen ik weer in de WW kwam. Ik heb net zolang gewacht tot ik aan de slag kon bij een bedrijf met uitzicht op een vast dienstverband. (Al heb je die garantie nooit, maar met tijdelijke banen van een aantal maanden al helemaal niet).

Ik volg een studie naast mijn werk en iedere keer ingewerkt worden in een nieuwe baan kostte mij te veel energie. Iedere keer als het bedrijf en de functie mij eigen was, kan ik weer vertrekken.



Ik heb wel tijdelijke receptioniste klussen gedaan tijdens mijn WW, maar dat was steeds voor een aantal dagen. Ondertussen wachtte ik op een vaste baan met een contract van minimaal een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Josephine, jij bent de enige die anders reageert :-) Natuurlijk omdat je goed begrijpt hoe het is om telkens weer tijdelijke banen te hebben.

Wanneer heb je uiteindelijk die baan met uitzicht op vast gekregen, hoe lang heeft dit geduurd? Is dit nog recent gebeurd? Omdat nu natuurlijk de banenmarkt helemaal op zn gat ligt...





quote:josephine_ schreef op 10 maart 2012 @ 00:17:

Ik ben ook al jaren in de weer met tijdelijke banen, ik ben er mee gestopt toen ik weer in de WW kwam. Ik heb net zolang gewacht tot ik aan de slag kon bij een bedrijf met uitzicht op een vast dienstverband. (Al heb je die garantie nooit, maar met tijdelijke banen van een aantal maanden al helemaal niet).

Ik volg een studie naast mijn werk en iedere keer ingewerkt worden in een nieuwe baan kostte mij te veel energie. Iedere keer als het bedrijf en de functie mij eigen was, kan ik weer vertrekken.



Ik heb wel tijdelijke receptioniste klussen gedaan tijdens mijn WW, maar dat was steeds voor een aantal dagen. Ondertussen wachtte ik op een vaste baan met een contract van minimaal een jaar.
Verkijk je niet op banen die aangeven "tijdelijk met uitzicht op vast contract". Het komt heel vaak voor dat je alsnog ontslagen wordt zodra ze je daadwerkelijk een vast contract moeten geven omdat je aan het maximum van tijdelijke contracten zit. Bedrijven hebben dan ook nog wel eens de constructie dat ze je na 3 maanden weer aannemen maar dan begin je weer onderaan en lig je er na 3 jaar, of eerder, weer uit als je pech hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bij tijdelijke banen heb je ook nog de kans dat je jezelf in de kijker werkt. Dus dat ze tevreden over je zijn en je daarna bekend bent bij dat bedrijf. Dat kan altijd voordelig uitpakken in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Idd eens met Yavanna.

Ik heb de ervaring dat als je goed functioneert en je zit op een functie die gewoon nodig is binnen het bedrijf en je hebt een tijdelijk contract, je best een goede kans maakt op een vast contract bij goed functioneren. Een werkgever is er uiteindelijk ook bij gebaat dat zij een ervaren werknemer binnen het bedrijf hebben waarvan ze weten hoe die functioneert.



Als ze elke keer na drie contracten iemand niet vast in dienst nemen, hebben ze weer opnieuw kosten voor inwerken en werven.



Maar op dit moment willen werkgevers eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, voordat ze een werknemer aan zich binden dmv een vast contract. Dat snap ik in deze tijden wel.



Je moet alleen niet direct denken: ojee tijdelijk contract, dat wordt niks.



Ook is het zo dat als je eenmaal binnen bent in een organisatie je ook makkelijker kunt solliciteren op andere functies binnen de organisatie en meer kans maakt. Men weet immers hoe je functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er in dit topic enige spraakverwarring over 'tijdelijke baan'.

Ik denk dat een aantal reacties daarbij uitgaan van 'een dienstverband voor bepaalde tijd', wat daarna 3x verlengd kan worden etc. Maar dus wel in een functie die er voor lange tijd is (met de onzekerheid of ze jou ook langer in de functie willen hebben na afloop van je contract).

Vrijwel alle banen beginnen met een contract voor bepaalde tijd, en nu in de crisis helemaal.



Ik versta onder 'tijdelijke baan' een baan waar van tevoren al vaststaat dat het maar over een beperkte periode gaat; zoals vervanging van zwangerschapsverlof of een tijdelijk project.



Ik vermoed dat TO het ook meer over die laatste categorie heeft?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:mm_25 schreef op 10 maart 2012 @ 00:41:

Josephine, jij bent de enige die anders reageert :-) Natuurlijk omdat je goed begrijpt hoe het is om telkens weer tijdelijke banen te hebben.

Wanneer heb je uiteindelijk die baan met uitzicht op vast gekregen, hoe lang heeft dit geduurd? Is dit nog recent gebeurd? Omdat nu natuurlijk de banenmarkt helemaal op zn gat ligt...





[...]





Ik heb 3 jaar lang in tijdelijke functies gewerkt. 2 keer ter vervanging van zwangerschapsverlof, een keer anderhalf jaar bij een bedrijf die overging op een self service systeem, waardoor bij het begin bekend was dat de helft van de medewerkers ontslagen zouden worden. (Alleen de medewerkers met een vast dienstverband zouden blijven)

Ik ben in december 2011 bij mijn huidige baan begonnen, ik heb een contract voor 6 maanden, nu wordt mij een contract voor onbepaalde tijd aangeboden. Dus ik ben recentelijk bij mijn huidige werkgever begonnen.
quote:closednote schreef op 10 maart 2012 @ 02:24:

Verkijk je niet op banen die aangeven "tijdelijk met uitzicht op vast contract". Het komt heel vaak voor dat je alsnog ontslagen wordt zodra ze je daadwerkelijk een vast contract moeten geven omdat je aan het maximum van tijdelijke contracten zit. Bedrijven hebben dan ook nog wel eens de constructie dat ze je na 3 maanden weer aannemen maar dan begin je weer onderaan en lig je er na 3 jaar, of eerder, weer uit als je pech hebt.



Ik heb dit nog nooit meegemaakt, ik werk zelf in de HR en ik heb bij geen een bedrijf gewerkt waar deze constructie gebruikt wordt.

En natuurlijk kan het voorkomen dat een bedrijf deze constructie gebruikt, maar een tijdelijke baan ter vervanging van zwangerschapsverlof geeft nog altijd minder zekerheid dan een tijdelijke functie met uitzicht op een vast dienstverband.
Yavanna, dat klopt, ik heb ook met alle bedrijven waar ik tijdelijk gewerkt heb contact gehouden. Maar het is nog nooit voorgekomen dat er een functie vrijkwam. Ik wil alleen in het HR vak werken, ik ben niet inzetbaar op andere afdelingen, dat maakt het voor mij (of voor het betreffende bedrijf) al een stukje lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Broedkippetje, dat is een hele goeie wat je daar aankaart.

Nu is mijn volgende vraag:



Zouden jullie ook solliciteren op een tijdelijke baan ivm zwangerschapsverlof of ziekte? Want dan is het zo goed als zeker dat het echt tijdelijk is, alhoewel, je weet maar nooit natuurlijk...

Ben weer benieuwd naar jullie reacties!!!





quote:Broedkippetje schreef op 10 maart 2012 @ 08:22:

Volgens mij is er in dit topic enige spraakverwarring over 'tijdelijke baan'.

Ik denk dat een aantal reacties daarbij uitgaan van 'een dienstverband voor bepaalde tijd', wat daarna 3x verlengd kan worden etc. Maar dus wel in een functie die er voor lange tijd is (met de onzekerheid of ze jou ook langer in de functie willen hebben na afloop van je contract).

Vrijwel alle banen beginnen met een contract voor bepaalde tijd, en nu in de crisis helemaal.



Ik versta onder 'tijdelijke baan' een baan waar van tevoren al vaststaat dat het maar over een beperkte periode gaat; zoals vervanging van zwangerschapsverlof of een tijdelijk project.



Ik vermoed dat TO het ook meer over die laatste categorie heeft?
quote:josephine_ schreef op 10 maart 2012 @ 11:17:

[...]

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, ik werk zelf in de HR en ik heb bij geen een bedrijf gewerkt waar deze constructie gebruikt wordt.

En natuurlijk kan het voorkomen dat een bedrijf deze constructie gebruikt, maar een tijdelijke baan ter vervanging van zwangerschapsverlof geeft nog altijd minder zekerheid dan een tijdelijke functie met uitzicht op een vast dienstverband.



Ik heb gewerkt bij een bedrijf die dat wel deed omdat ze de werknemers niet kwijt wilden maar ook geen vast contract wilden geven omdat men moest bezuinigen. Er werd ook gewoon gezegd tegen de werknemer van we verlengen je contract nu niet maar we nemen je na 3 maanden weer in dienst.

Het werd deze week ook genoemd in het nieuws dus dat bedrijf waar ik heb gewerkt is echt niet de enige.



En natuurlijk is er een verschil tussen tijdelijk in de zin van projectwerk en ter vervanging van zwangerschapsverlof etc en tijdelijk qua 3x een jaar contract krijgen. Mijn baan begon ook als vakantiebaantje voor 3 maanden en heb er uiteindelijk 3 jaar gezeten. Toen ik ontslagen werd moest ik in mijn laatste week wel mijn opvolger inwerken van uit uitzendbureau die net die week was begonnen om het gat op te vullen.



En ja ik zou ook solliciteren ook al is het ter vervanging van iemand anders. Misschien is er tegen die tijd dat die persoon terug komt van zwangerschapsverlof wel weer een plekje vrij ergens anders binnen het bedrijf of wil de kersverse moeder minder gaan werken wat ze ook weer op moeten vangen.
Ik geloof ook wel dat het gebeurd, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Maar ik heb de laatste jaren ook veel tijdelijke banen gehad en bij al die bedrijven moest er bezuinigd worden. Als een tijdelijk contract afliep, ging iemand er uit en werden de werkzaamheden opgevangen door de vaste medewerkers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven