Werk & Studie alle pijlers

ALLE werkervaring op cv, of niet?

06-04-2012 10:37 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Ik zie hier al een aantal topics over solliciteren etc voorbij komen. Ook ik moet er aan geloven. Dit wordt (hopelijk) mijn eerste echte baan. Ik heb een cv maar daar staat qua werkervaring alleen mijn bijbaantjes op. Is het relevant voor mijn toekomstige werkgever om al die bijbaantjes erop te zetten? Dat ik toen ik 15 was in de zomer op een camping heb gewerkt, dat soort flauwekul?



Hoe maak je die keuze? Vanaf wanneer zet je je werkervaring erop?
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is heet het kopje, relevante werkervaring.



Ik heb mijn eerste baantje er inmiddels ook van verwijdert.
Inderdaad: relevant werkervaring. Als je net begint zijn dat ook de bijbaantjes enzo. Maar later verdwijnen die als t goed is van je cv omdat ze niet relevant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog niets anders had, had ik het er wel opstaan. Toch laten zien dat je bereid bent te werken.



Ik zou het wel als bijbaan neerzetten en niet te uitgebreid beschrijven.



Later toen er meer kwam had ik twee kopjes: Relevante werkervaring (relevant voor de functie van de vacature dus) en overige werkervaring. Dit kan per sollicitatie verschillen. Toen verdwenen de bijbaantjes van mijn CV.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is dan relevant?



Ik heb in de horeca en in een winkel gewerkt, dat lijkt me allebei niet echt relevant...
Als je nog geen werkervaring hebt anders dan bijbaantjes en stages dan zet je die op je cv. Om te laten zien dat je wel enige werkervaring hebt opgedaan en ook dat je graag wilt werken.

Dat maakt t relevant toch!
Als je alleen nog maar bijbaantjes hebt gehad, dan zijn ze absoluut relevant, al is het alleen maar omdat je daarmee laat zien dat je weet wat werken is.



En daarnaast zou je eens goed kunnen kijken welke relevante ervaring je wel in die bijbanen hebt opgedaan. Werkte je in een team, dus weet je wat teamwork is? Moest je veel contacten onderhouden en heb je daarmee je communicatieve vaardigheden ontwikkeld? Enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:aardbeientaartje87 schreef op 06 april 2012 @ 10:45:

Maar wat is dan relevant?



Ik heb in de horeca en in een winkel gewerkt, dat lijkt me allebei niet echt relevant...



Als het relevant is ;)



Oftewel een functie die lijkt op de functie waar je op aanschrijft. Als je die nog niet gehad hebt, heb je nog geen kopje 'Relevante werkervaring' mijns inziens.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is waar... Maar kies je er dan voor om er alles op te zetten? Of kies je vanaf een bepaalde leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Benadruk van je bijbaantjes vooral de punten die wel raakvlak hebben met je gewenste nieuwe baan, bijvoorbeeld het teamwork waar nummerzoveel het over heeft.



Je kan ook kiezen voor een functioneel CV, daarbij ligt de nadruk op de vaardigheden die voor je gewenste baan relevant zijn, en leg je uit waar je dit hebt opgedaan (itt een traditioneel CV waar je benadrukt waar je hebt gewerkt en wat je daar hebt gedaan). Niet alle werkgevers/ P&O afdelingen kunnen een afwijkend CV waarderen, maar dat is soms wel een risico om te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en vergeet ook vooral de vaardigheden die je in je hobby of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk hebt opgedaan. Omdat je dat doet omdat je het leuk vindt, en een baan zoekt die je leuk vindt, zitten daar vaak raakvlakken in.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even inhaken in dit topic?

Heel toevallig had ik deze week ook deze vraag en ben er nog niet helemaal uit in mijn situatie.

Ik studeer voor orthopedagoog en heb al erg veel praktijkervaring met kinderen opgedaan.

Van oppasbaantjes, vakantiekampen, aupair tot aan echte baantjes op de BSO en in de PGB begeleiding.

Mijn CV is door al die extra dingen die ik doe echt heel erg aan het groeien en dat zal wel zo blijven doorgaan want ik vind het super om te doen en het zorgt voor veel meer ervaring.

Enkel laat ik echt al die dingen op mijn CV staan? Want het is wel echt lang aan het worden en wil ook niet overdrijven in wat ik op mijn CV zet.

Ben ook van MBO, HBO nu naar de Uni gegaan dus ook veel Grote stageplekken die ik op mijn CV heb staan die wel relevant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt allerlei kleine vergelijkbare baantjes samennemen:

2006-2008 verscheidene banen in de horeca: bediening in restaurants en achter de tap in cafes. Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
En Adeline: super dat je zo'n cv hebt! Zeker wel vermelden want er is veel concurrentie! Maar dan zou ik dus ook gaan voor het clusteren van vergelijkbare baantjes en niet een chronologisch overzicht. Dat maakt het ook nog eens veel overzichtelijker.

En eventuele andere niet relevante baantjes weglaten.



Ik heb een keer een sollicitatie gekregen waarin alle totaal niet relevante kassabaantjes etc. uitvoerig vermeld waren en een zeer relevante stage stond ergens in 1 regeltje onderaan. Zo moet het dus niet!
Alle reacties Link kopieren
Thanks.

Ja, misschien moet ik eens wat gaan sorteren.

Heb al wel een kopje met werkervaring en dan nog overige waarbij ik bij overige dan dingen als aupair, vakantiekampen etc..neerzet en bij werkervaring echt de baantjes en stages.

Ik heb echt maar één ding dat niet relevant is en die zal ik maar een keertje weghalen verder is alles relevant voor mijn studie.

Helemaal super natuurlijk maar het is wel erg veeel, haha.
Voor je eerste baantje zou ik het denk ik wel vermelden. Dan is het fijn om te zien dat je niet stil hebt gezeten. Zit je wat verder in je carriere dan zou ik het samenvoegen en alleen de relevante informatie laten zien.



Verder hecht ik als P&O-er meer waarde aan een overzichtelijke cv dan aan een afwijkende cv. Ben nu ook bezig met een procedure en daar kwamen alleen de eerste dag al meer dan 50 sollicitaties op. Als je dan sommige cv's ziet. Heel irritant om snel te screenen.



Omdat we nu zoveel reacties krijgen is het niet te doen om alle brieven en cv's te lezen. Wij screenen in snelheid de cv's. Dan is overzichtelijk wel praktisch.
Alle reacties Link kopieren
Met Tuorrebout eens



Verder: indien mogelijk clusteren



Ik zit al jaren in de sollicitatie-cie op mijn werk. Soms hebben mensen een gat in hun loopbaan of hebben langer gedaan over hun opleiding. De reden kan veel uitmaken en zelfs positief uitpakken



Maar werkervaring an sich is echt positief.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Zet erop wat relevant is. Heb je geen relevante ervaring dan is een andere werkervaring erop zetten beter dan niets, probeer dan wel voor jezelf te bedenken of er aspecten zijn geweest bij dat baantje die je zouden kunnen helpen bij hetgeen waar je voor solliciteert.



Mijn eerste baan staat nog op mijn cv omdat ik hier gelijk leidinggevende ben geworden, veel verantwoordelijkheden had en er meer dan 5 jaar heb gewerkt. Bepaalde andere kleine baantjes in de tussentijd heb ik eraf gehaald, totaal niet interessant.



Zelf zie ik de laatste tijd ook vaak cv's voorbij komen en als er weer een enorme waslijst opstaat van oppassen, krantenwijk, pizzabezorger etc dan vind ik dat onhandig (is irrelevant voor wat ik/wij zoeken namelijk). Wat mij betreft zet je dan neer 'diverse bijbaantjes' met een beknopte beschrijving erbij, i.p.v. verschillende kopjes voor elk baantje.
Alle reacties Link kopieren
quote:aardbeientaartje87 schreef op 06 april 2012 @ 10:45:

Maar wat is dan relevant?



Ik heb in de horeca en in een winkel gewerkt, dat lijkt me allebei niet echt relevant...



En dat kan zeker wel relevant zijn.



Je moet daarvoor bepaalde eigenschappen hebben en daarnaast zegt het ook dat je gewerkt hebt.
Ik heb 2 baantjes gehad (horeca (2 jaar gedaan), verkoopmedewerkster Bruna (4 jaar gedaan) en heb deze vermeld op mijn CV toen er tijdens mijn stage (hbo studie) een baan vrijkwam bij de organisatie waarbij ik stage liep en ik daarop sollicteerde.

Ik ben toen aangenomen, daar 5 jaar gewerkt en toen kwam er ergens anders een baan vrij waar ik interesse in had.

Daarop heb ik ook gesolliciteerd, maar op deze CV heb ik alleen de baan van 5jr er op vermeld.



Gewoon mijn gevoel. Geen idee waarom ik dat eigenlijk zo gedaan heb, vond die 2 andere banen niet passend.

Voordat ik mijn eerste baan vond bij die betreffende organisatie had ik wel verder gesolliciteerd bij andere bedrijven, maar overal vroegen ze om 'ervaring'. Ik snap het wel, maar ooit moet er toch iemand mij eens de kans geven om die 'passende werkervaring' op te bouwen toch?



Gelukkig kreeg ik de kans na een paar maanden stage lopen en heb deze toen ook met beide handen aangegrepen.

Maar ik snap het dillema in ieder geval!

Ik zou de bijbaantjes zo de eerste keer er wel op zetten, als ik er lang(er) zou werken. Elke maand/kwartaal een ander baan wordt soms ook als negatief ervaren (waarom moest ze er weg etc) ook al ligt het soms echt niet aan die persoon.



:-}

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven