Werk & Studie alle pijlers

hoe zit dat met werkervaring

26-05-2012 23:01 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel banen willen werkervaring. Echter schijnt een stage niet als ervaring te tellen... hoe doe je dan in godsnaam werkervaring op in je werkveld als een stage niet telt?
Alle reacties Link kopieren
Wat werkgevers in vacatures aangeven te willen/zoeken is niet altijd hetgeen ze uiteindelijk krijgen. Maar als er veel werkzoekenden in 'n bepaald werkveld zijn, dan zou 'n werkgever wel gek zijn als ze niet diegene met werkervaring er uit pikken maar gaan voor iemand die ze 't vak nog moeten leren.



Van iemand met werkervaring in 'n bepaald werkveld is 'n werkgever ook zekerder dat diegene ook daadwerkelijk beseft wat het werk inhoudt en niet na 'n paar weken weer de kuierlatten neemt omdat het werk niet is wat er van verwacht werd o.i.d..



En ja, werkgevers hebben momenteel heel wat noten op hun zang, niet alle eisen die gesteld worden zijn even redelijk. Maar er is een overschot aan sollicitanten, dus die eisen kunnen ze stellen. Die vacature wordt ook met die absurde eisen toch wel ingevuld. Niks aan te doen.
Vroeg beginnen met werken, vooral in relevante bijbanen.
Dat is lastig. Ik had hetzelfde. Gelukkig een leuke baan gevonden, direct na mijn afstuderen ( had mijn diploma nog niet, dus een heerlijk gevoel). Gezocht naar startersfuncties en iets onder mijn niveau gekeken. Ik had een relevante bijbaan gehad, wat scheelde. Vooral in deze tijd kom je gewoon erg moeilijk ergens tussen. Geluk hebben dat je cv opvalt en wordt uitgenodigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een vak uitoefenen welke je niet mag uitoefenen zonder diploma... heb wel bijbanen die deels relevant zijn, maar als ik nu solliciteer nemen ze me niet aan hoor, of de nood moet echt hoog zijn daar...
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel die een baan zoeken, dus degenen met werkervaring worden al snel verkozen boven iemand zonder die werkervaring. Tja hoe doe je dan ooit die ervaring op inderdaad.

Ik had dit probleem ook, en toen ben ik een soort werkervaringstage gaan doen. Helaas wel tegen slechts een stagevergoeding, dus je moet het financieel wel aankunnen.

Voor mij heeft het echter wel goed uitgepakt, want ik was eenmaal ergens binnen en heb nu een jaarcontract gekregen bij dat bedrijf.



Dus misschien ook zo'n soort stage zoeken? Eventueel voor 2-3 dagen in de week en dan iets anders erbij omdat je toch ook aan de financiën moet denken.
Alle reacties Link kopieren
Dus NA m'n stage voor mijn diploma? Ik heb dan een bevoegdheid om mijn werk uit te mogen oefenen... die stage wordt niet betaald. Dus met mijn diploma nog een extra stage doen?



Denk dat ik dat financieel niet aankan maar kan wel aankloppen bij mijn ouders... denk dat ze me wel zouden steunen.
Alle reacties Link kopieren
rosecupcake schreef op 26 mei 2012 @ 23:09:

Ik ga een vak uitoefenen welke je niet mag uitoefenen zonder diploma... heb wel bijbanen die deels relevant zijn, maar als ik nu solliciteer nemen ze me niet aan hoor, of de nood moet echt hoog zijn daar...


Dan wordt het idd. een werkervaringsstage zoals prachtnaam opperde, en/of gewoon verder solliciteren.



Kennelijk zijn er meer sollicitanten als vacatures, vindt je het echt vreemd dat de werkgevers dan kiezen voor diegenen met werkervaring?
Alle reacties Link kopieren
Vind het absoluut niet vreemd maar hoe kan je iets opdoen als je de kans niet krijgt... het is een beetje tegenstrijdig.
Er zal niet veel anders opzitten als ze je niet willen hebben door je tekort aan werkervaring. Het is een veel voorkomend hulpmiddel. Mijn vriendinnen die allemaal een Master hebben afgesloten zijn via dit soort trajecten bezig om een baan te vinden. Het is gewoon lastig in deze tijd. Ik heb echt geluk gehad, nu ook een vast contract na een half jaar contract en ik knijp echt

mijn handjes dicht.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe het moet dan maar, heb wel oud-klasgenoten van mijn studie die een jaar eerder klaar waren (deden alleen vakken over en gingen toen de master een jaar eerder doen) meteen een baan zien krijgen na hun stage, maar wel in huppelkutteveen dus wat dat zegt weet ik niet.
Dat zegt dat er ook banen in huppelkutteveen zijn. Meer niet.



Weet je, de markt is gewoon waardeloos nu. Als je niet iets extra's op je cv hebt of connecties ergens, dan is het gewoon ontzettend moeilijk een baan te vinden.
Alle reacties Link kopieren
rosecupcake schreef op 26 mei 2012 @ 23:36:

Vind het absoluut niet vreemd maar hoe kan je iets opdoen als je de kans niet krijgt... het is een beetje tegenstrijdig.
Dat is het probleem van deze tijd. Wat je kan doen is blijven solliciteren uiteraard, maar misschien kan je vrijwilligerswerk zoeken dat gerelateerd is aan je studie. Ik weet niet wat je studeert, maar er zijn bijv. veel vrijwillige bestuursfuncties, functies m.b.t. communicatie, etc. te vinden. Zo doe je werkervaring op en het staat altijd goed op je CV.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat onbetaald werkervaring opdoen (dus niet vrijwilligerswerk, maar een functie die normaal betaald zou zijn onbetaald vervullen) eigenlijk niet zo goed. Daardoor komen er alleen maar minder startersbanen. Ik snap dat mensen het doen omdat het een van de weinige manieren is om werkervaring op te doen in sommige vakgebieden (het gebeurt bijvoorbeeld veel in psychologie) maar ik vind het een slechte trend en hoop dat het snel stopt!
Alle reacties Link kopieren
m
Alle reacties Link kopieren
In deze tijd zou ik maar blij zijn als je aangenomen wordt in huppelkutteveen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een moeilijke markt waarbij veel startersfuncties zijn verdwenen. Pak gewoon wat je pakken kan al is het wat verderop in een durp. Vergeet niet dat als de markt weer aantrekt, ze liever iemand hebben die fris van school komt of iemand die toch in het vakgebied is blijven werken, al is het d.m.v. nevenfuncties/vrijwillige functies. De lichting die de afgelopen paar jaar van de opleiding is gekomen heeft het gewoon een stuk moeilijker dan de mensen die al eerder klaar waren, en als je nu al moeilijk doet over bepaalde secundaire voorwaarden, heb je kans dat je het in de toekomst nog veel moeilijker gaat krijgen in je vakgebied, want geen ervaring, niet meer de meest up-to-date kennis, maar wel ouder.
Alle reacties Link kopieren
minnim schreef op 27 mei 2012 @ 01:49:

Ik vind dat onbetaald werkervaring opdoen (dus niet vrijwilligerswerk, maar een functie die normaal betaald zou zijn onbetaald vervullen) eigenlijk niet zo goed. Daardoor komen er alleen maar minder startersbanen. Ik snap dat mensen het doen omdat het een van de weinige manieren is om werkervaring op te doen in sommige vakgebieden (het gebeurt bijvoorbeeld veel in psychologie) maar ik vind het een slechte trend en hoop dat het snel stopt!
Mee eens! Al zou ik het in dit geval/deze tijd wel aannemen (maar dan wel pt en goede begeleiding "eisen")
Onbetaalde stages na afronding van een studie mogen niet eens. Je hebt recht op minimaal het minimum loon als je werkt, ook wanneert dat een traineeship of werkervaringsplaats of wat dan ook in die richting betreft. Een stage mag alleen als zodanig worden aangemerkt, en gehonoreerd worden met minder dan het minimum loon, als er aantoonbaar een bijbehorende studie wordt gevolgd.
Is dat bij wet geregeld nummerzoveel? Een heel goede vriend van mij wilde jaren geleden (hij was toen begin 30) overstappen van de commerciële sector naar een andere sector. Hij is vertrokken bij het commerciële bedrijf met een zakje geld en heeft toen gedurende een half jaar onbetaald werk in de gewenste sector gedaan om ervaring op te doen en mensen te leren kennen. Dat heeft hem geholpen om in die sector aan de slag te gaan en daar geld te verdienen. Ik vond dat juist een heel slim plan en het heeft goed uitgepakt.
Alle reacties Link kopieren
onbetaalde stages mogen wel na afronding van een studie, dit is dan gewoon vrijwilligerswerk waarbij diegene werkervaring opdoet, dat zie ik zoveel om mij heen gebeuren....
Alle reacties Link kopieren
Werkervaring vinden ze in ons bedrijf belangrijk omdat het aantoont dat je discipline hebt mbt op tijd komen bijvoorbeeld. Of dat je daarmee aangeeft dat je gewend bent om in een team te werken etc etc.



Dus ook stages zijn opgedane werkervaringen op de werkvloer en telt net zo zwaar.



Functie ervaring is iets anders in mijn ogen en is soms heel erg belangrijk
Vrijwilligerswerk mag uiteraard wel. Maar een werkgever mag niet zomaar elke willekeurig baan als vrijwilligerswerk bestempelen, daar zijn heel strikte regels voor. En dat is maar goed ook, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat werkgevers onder het betalen van het wettelijk minimum loon uit kunnen komen, door zomaar elke functie als "stage" of "vrijwilligerswerk" aan te merken en als zodanig in te laten vullen.
@hedda2hedda

Ja, in elk geval in de wet op het minimum loon en ik meen ook nog eens in wetgeving omtrent stages. En er is jurisprudentie over.
nummerzoveel schreef op 27 mei 2012 @ 09:10:

Vrijwilligerswerk mag uiteraard wel. Maar een werkgever mag niet zomaar elke willekeurig baan als vrijwilligerswerk bestempelen, daar zijn heel strikte regels voor. En dat is maar goed ook, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat werkgevers onder het betalen van het wettelijk minimum loon uit kunnen komen, door zomaar elke functie als "stage" of "vrijwilligerswerk" aan te merken en als zodanig in te laten vullen.




En toch hoor ik het in mijn omgeving veel..



Ik ben het wel eens met minnim, ik vind het ook een rare trend al komt het natuurlijk door de huidige banenmarkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven