Werk & Studie alle pijlers

O-uren kontrakt .... ja en dan?

14-02-2008 13:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mogelijk een baan krijgen als oproepkracht op basis van een O-urenkontrakt. Er is geen garantie op een vast aantal uren per week of per maand.

Er is sprake van onregelmatigheidstoeslag en vakantiegeld.



Mijn vraag:

Kun je met zo'n 0-urenkontrakt ook gewoon 'nee ik kan niet' zeggen op moment dat er gebeld wordt en het schikt je niet dan te werken?

wie heeft hier ervaring mee ?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er een beetje vanaf. Ik weet van bedrijven die op vrijdag de planning maken voor de week erna en dan wel verwachten dat je ook daadwerkelijk komt (je kunt dan wel 2 weken vooraf aangeven dat je een bepaalde dag / dagdeel niet kunt).

Er zijn echter ook bedrijven die bij wijze van spreken om 9 uur bellen of je om 12 uur kunt komen. In zo'n geval kun je dat wel weigeren. Een bedrijf kan en mag niet van je verwachten dat je je 60 uur per week beschikbaar houdt, voor het geval zij je nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijdje een 0 uren contract gehad. Mijn ervaring was dat ik nee kon zeggen als het niet uit kwam. Ook werd ik wel eens gebeld of ik in een bepaalde periode beschikbaar kon zijn. Als het dan niet uitkwam kon ik ook nee zeggen.Ik weet niet of dit overal zo is, ik werk in de zorg. Kun je dit niet aan de werkgever vragen.

groetjes Leny
Alle reacties Link kopieren
http://www.civiq.nl/emc.asp?pageId=841
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De Wet flexibiliteit en zekerheid (Flexwet) De Wet flexibiliteit en zekerheid (Flexwet) is op 1 januari 1999 in werking getreden. De Flexwet is van toepassing op tijdelijke dienstverbanden. Deze wet - eigenlijk een verzameling veranderingen in verschillende wetten - is gecreëerd om werkgevers voldoende mogelijkheden bieden om flexibele arbeidskrachten aan te trekken en tegelijkertijd zorg te dragen voor meer zekerheden en een betere rechtspositie voor flexwerkers, met name naarmate de arbeidsrelatie met de werkgever langer duurt.



Wet Flexibiliteit en Zekerheid in het kort:



Oproepkrachten: De werkgever moet per oproep minstens 3 uur betalen, ook als er korter is gewerkt.



Loondoorbetalingsplicht: De periode waarover werkgevers geen loon hoeven te betalen over niet-gewerkte uren is maximaal 6 maanden, indien dit in de overeenkomst is opgenomen.



Proeftijd: De maximale duur van de proeftijd blijft 2 maanden.



Tijdelijke contracten : Na drie achtereenvolgende tijdelijke contracten ontstaat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dat gebeurt ook wanneer de totale duur van achtereenvolgende contracten 3 jaar of langer is. Een contract telt mee als er minder dan 3 maanden tussen elkaar opvolgende contracten ligt.



Uitzendwerk: De uitzendovereenkomst wordt beschouwd als een arbeidsovereenkomst. De eerste 26 weken van de uitzendrelatie hebben uitzendbureau en uitzendkracht een zekere vrijheid bij het aangaan en verbreken van de arbeidsrelatie.



Uitzendloon: De uitlener moet een salaris betalen dat vergelijkbaar is met dat van werknemers in gelijke of gelijkwaardige functies bij de inlener. Tenzij in de CAO anders is bepaald.

Arbeidsbemiddeling: Uitzendbureaus hebben niet langer een uitzendvergunning nodig. Voor arbeidsbemiddeling blijft wel een vergunning verplicht.



Ontslag: Werkgevers en werknemers hebben in beginsel een opzegtermijn van een maand. Deze termijn wordt voor de werkgever telkens een maand verlengd bij elke 5 jaar dat de werknemer in dienst is tot een maximum van 4 maanden. Werknemers hoeven niet meer voor de vorm bezwaar tegen ontslag te maken om hun WW-uitkering veilig te stellen.



Over de uitzendovereenkomst zijn nadere bepalingen in het Burgerlijk Wetboek opgenomen. Deze uitzendbepalingen - opgenomen in artikel 690 en 681 BW - zijn tot stand gekomen met de invoering van de Wet flexibiliteit en zekerheid http://wetten.overheid.nl:80/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wijzigingswet%20Burgerlijk%20Wetboek,%20het%20Buitengewoon%20Besluit%20Arbeidsverhoudingen%201945%20enz.%20(Flexibiliteit%20en%20zekerheid).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
je kunt nee zeggen..maar bij te vaak nee zeggen loop je kans dat ze jou in het vervolg minder snel gaan bellen...en dus alleen nog bellen als ze er echt niet meer uitkomen.



ik werk ook in de zorg...en 0-urencontract=flex en dat betekend ook flexibel zijn. het is vaak wel een week of 2 weken van te voren bekend, maar ook wel es opt laatste moment bij bijv ziekmeldingen.

hebben al regelmatig meegemaakt dat een flexer vaak 'nee' zei... nou die wordt in vervolg dus als laatste gebeld.........
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het zo snel even niet vinden nu, maar ik meen dat de hele 0-uren constuctie inderdaad behoorlijk aan banden is gelegd. Sowieso wordt een oproep voor tenminste 3 uur uitbetaald, ook al moet je maar een uur komen opdraven, en indien er wordt gewerkt met roosters zou het ook allemaal nu heel anders moeten zijn.



een 0-urencontract is op zich voor een werkgever ook helemaal niet meer zo handig gelet op 'vermoeden van arbeidsrelatie'. Misschien kunnen Wuiles en nummerzoveel even met de details komen inspringen, maar als je in een bepaalde periode (ik meen 3 of 6 maanden) structureel bv 20 uur in de week hebt gewerkt, óók op een 0-urencontract, kun je die 20 uur per week claimen als een contract met vaste uren. Een werkgever is zich na de invoering van wet Flex en Zekerheid dus genoodzaakt zien worden een andere manier van flexibele inzet van arbeid te kiezen.



Volgens mij zou je (toekomstige) werkgever je ook een boel moeten kunnen vertellen inzake wanneer je wel en niet kan weigeren, en hoe uitbetaling geschiedt.
Bij de organisatie waar ik werkte was dat inderdaad het voordeel van een 0-uren contract..

Je had ook een 4 uren contract...daarbij moest je dus 36 uur per week beschikbaar zijn...en kon je niet zomaar "nee"verkopen als het niet uitkwam...

bij een 0-uren contract kreeg je weliswaar niets uitbetaald als je niet gewerkt had, maar had je ook de mogelijkheid om nee te zeggen...

(voor bijvoorbeeld invalkrachten met kinderen en een oppasprobleem op zeer korte termijn was dit een groot voordeel)

Wat ik hier al eerder las... wanneer we merkten dat iemand heel vaak nee zei, belden we zo'n persoon wel minder vaak....

Ik zou het gewoon even navragen bij personeelszaken oid hoe het bij dat bedrijf zit!
Alle reacties Link kopieren
Bij " ons " is het zo dat flexwerkers 24 uur van te voren hun dienst " terug mogen geven " . Andersom kan dat ook , als het vaste personeel alsnog zelf wat regelen kan . Worden flexwerkers opgeroepen en lopen ze per ongeluk dubbel o.i.d. worden ze toch betaald .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
borrie2 schreef op 14 februari 2008 @ 14:33:



Je had ook een 4 uren contract...daarbij moest je dus 36 uur per week beschikbaar zijn!
bedoel je niet 16 uur per maand ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef op 14 februari 2008 @ 14:41:

[...]



bedoel je niet 16 uur per maand ?




Daar zat ik inderdaad over te twijfelen...

Volgens mij idd 4 uur per week (x4,33 voor per maand...) heb zelf nooit zo'n contract gehad..dus alleen gehoord van invallers...

Maar dat van die 36 uur beschikbaar moeten zijn klopt in ieder geval wel...dat was de keerzijde van die 4 uur per week zowieso uitbetaald krijgen... als die invalkracht al 36 uur gewerkt had per week, mocht ze wel weigeren...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewerkt volgens een 4 uren contract. Volgens mij is de belangrijkste reden dat ze zo'n contract doen, dat ze je niet voor bv 20 uur hoeven betalen als er geen werk is. En natuurlijk kun je weigeren als je kort van tevoren gebeld wordt en je kunt niet. In praktijk werkte ik gewoon volgens een rooster dat een paar weken van tevoren bekend was. En idd werd ik ook wel eens kort van tevoren gebeld of ik kon werken (bv ivm zieken of onverwachtte druktte). Maar dat wordt je met een 30 uren contract evengoed. En wat iemand hierboven ook al zei: als je vaak weigert, heb je kans dat ze minder bellen (ik wilde zoveel mogelijk werken, dus ik kwam altijd). In praktijk draaide ik 40 uur (maar omdat ik studeerde kon en wilde ik dit niet vast op papier, want dan heb je ook de verplichting om beschikbaar te zijn en die had ik nu niet).

En idd kun je na een bepaalde periode uren claimen als je er structureel zoveel gewerkt hebt. Maar ik zou daar wel mee oppassen, want 'claimen' komt nogal negatief over en bevordert de relatie met je werkgever niet.



Wel zou ik even informeren hoe het geregeld is met ziekte. Ik kreeg in geval van ziekte het aantal uren uitbetaald dat ik de laatste 6 weken gemiddeld op een dag gewerkt had (dus in feite best wel royaal). Maar als je dan niets krijgt omdat je een 0-uren contract hebt, is dat wel iets om bij na te denken.
Alle reacties Link kopieren
bij ons krijg je niets trouwens als je ziek bent....
Het klopt dat je bij een 0-urencontract in principe recht hebt op minimaal 3 uur uitbetaling bij elke oproep. Ook heb je recht op een vast contract over het gemiddeld aantal gewerkte uren per week na 3 maanden (dus 3 maanden gewerkt, gemiddeld 3 uur per week, dan kun je aanspraak maken op een contract van 3 uur).



Van het aantal uren dat doorbetaald wordt per oproep, kan bij CAO worden afgeweken. In flexibelere branches, zijn vaak ook flexibelere afspraken vastgelegd. Meestal wordt er dan gekeken naar het moment waarop een eventuele oproep bijv. afgezegd wordt (dat er tot een x aantal uren vantevoren afgezegd kan worden zonder dat er betaald hoeft te worden).



Ben je ziek zonder dat je ingeroosterd stond, dan krijg je ook niets uitbetaald. Wordt je echter ziek terwijl je al wel opgeroepen was, dan horen die uren wel uitbetaald te worden. Meestal wordt daarvoor een referteperiode aangehouden en kijkt men naar het gemiddeld verdiende salaris over de periode voordat je ziek werd. Die periode kan een aantal weken zijn maar ook 3 maanden, een half jaar of zelfs een jaar.



Of je de oproep mag weigeren, hangt een beetje af van de afspraken die er zijn. Meestal worden hierover afspraken vastgelegd in de CAO, het personeelsreglement of in de arbeidsovereenkomst. En dat geldt trouwens ook voor de roosters, meestal is vastgelegd hoe lang van te voren men gebruikelijk op de hoogte wordt gebracht van de te werken uren. Bij ziekte en calamiteiten kan men daar van af wijken en je alsnog op korte termijn oproepen, dan kun je ook weigeren. Echter, als je daarvoor een goede reden hebt (afspraak bij de specialist, binnen 3 uur echt geen kinderopvang te regelen, enz) dan zou ik die zeker ook benoemen. Want inderdaad, anders loop je het risico dat ze je minder snel zullen oproepen bij een volgende gelegenheid. Bovendien is in verschillende CAO's een bepaling opgenomen waarin staat dat oproepovereenkomsten mogen worden ontbonden wanneer een werknemer een bepaald aantal oproepen heeft geweigerd. (Bijvoorbeeld als 6 uit de 10 oproepen zijn geweigerd ofzo).
Alle reacties Link kopieren
Bij ons worden trouwens als je , stel , een 4 uren contract hebt ( 16 uur per maand ) je éxtra gemaakte uren niet automatisch allemaal uitbetaald zodat ze die kunnen uitsmeren over maanden waarin je minder werkt dan die 16 uur . Zo weet je nooit wat je salaris wordt....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven