Werk & Studie alle pijlers

Kunnen jullie me tips geven?

17-02-2008 16:01 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, heel graag zou ik adviezen willen krijgen over het volgende zaken. Ik lees vaak goede tips hier en ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen :)



Ik ben al een tijdje bezig met solliciteren. Ik word best vaak uitgenodigd en de gesprekken gaan goed, dus dit is een leuke opsteker voor me aangezien ik een paar jaar thuis heb gezeten, dat maakt het toch lastig om er weer tussen te komen. Ik word alleen steeds niet aangenomen. Omdat ik te lief overkom. Ik denk dat ze hiermee onzeker en niet stressbestendig genoeg bedoelen, sommigen zeggen dit wel meteen :-( Terwijl dit niet klopt met hoe ik echt ben dus mijn presentatie is niet goed.



Maar niet getreurd, ik moet hier ook aan werken dat zie ik zelf ook en ondertussen heb ik wel leuke ervaringen opgedaan. Al zouden tips hiervoor erg fijn zijn :)





Nu nog iets, ik heb ik via via een tijdelijke baan kunnen krijgen, dit was maar voor een maandje. Maar ik vind het heel erg leuk en ik wil wel langer blijven!



Ik ben al extra dingen aan het oppikken, gewoon omdat ik het leuk vind en ook zodat ik hopelijk een toegevoegde waarde krijg. Ook doe ik moeite om de mensen te leren kennen enz, het zijn leuke collega's dus dit gaat vanzelf eigenlijk.



Ik wil dus een gesprek aangaan met de directie om te vragen of ik langer mag blijven. Het is wel een beetje eng maar goed, als ik het niet doe gaat het sowieso niet door haha. Ik wil ook niet gaan lopen slijmen enzo maar ik ben oprecht erg enthousiast over dit bedrijf.



Alleen hoe pak ik dit allemaal het beste aan?? Als ik bij sollicitatiegesprekken niet optimaal overkom zal ik voor dit gesprek toch echt wat moeten veranderen. Ik heb hiervoor geen gesprek gehad, ze vertrouwen degene via wie ik binnen ben gekomen en hadden gewoon snel even iemand nodig. Het gaat wel via een uitzendbureau.

Er ligt nog veel werk plus allerlei andere dingen die ik ook zou kunnen doen als ik dat geleerd heb, nu heeft niemand daar echt tijd voor.



Dus ik wil vragen of ik langer kan blijven én of mijn takenpakket kan worden uitgebreid.



Heb ik het nog niet eens over het salaris, dat zou ik ook wel omhoog willen hebben maar ik weet niet of het slim is om hier ook al over te beginnen (of juist wel omdat ik tenslotte ook meer taken wil?).
Alle reacties Link kopieren
Allereerst is het eigenlijk wel van belang te weten, waarom je maar voor een maand daar mag werken. Het kan zijn dat er na de verstreken maand gewoon geen werk meer voor je is of dat het financieel niet haalbaar is voor het bedrijf om er iemand bij te nemen.

Toch zou het goed zijn om met de verantwoordelijke voor personeelszaken (kan ook de directie zijn) een gesprekje aan te vragen over hoe je functioneert, hoe jij de functie vindt etc. Je kunt dan een beetje aftasten wat de mogelijkheden zijn en je kunt direct laten weten hoe gemotiveerd je bent en welke mogelijkheden je ziet binnen het bedrijf. Leg niet te veel gewicht in de schaal, pas wanneer je meer weet over eventuele mogelijkheden, pas dan kunnen zij en jij met concretere punten komen.

Je werkt nog geen maand binnen dit bedrijf, het is niet handig om nu ook al je salaris te gaan bespreken. Kijk eerst eens wat de mogelijkheden zijn. Wanneer ze daadwerkelijk met een contract komen, dan kun je ook echt over je salaris gaan praten.



Of je nu wel of niet hier kan blijven werken, dit werk zal je wel degelijk van hulp zijn bij andere sollicitatiegesprekken. Omdat dit goed gegaan is zul je ook zekerder overkomen en dat is altijd een goed punt in zo'n gesprek. Probeer tijdens een sollicitatiegesprek ook eens wat arroganter te zijn, alsof je die week nog meer gesprekken hebt voor banen die ook interessant zijn. Stel je niet te afhankelijk op van die baan waarvoor je op gesprek bent.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Goed plan! Maar weet je ook of er iemand nodig is voor langere termijn?

Ik denk dat het een goede indruk maakt als je zegt dat je werk en werkomgeving zo bevalt dat je langer wilt blijven, dus daar zou je je geen buil aan kunnen vallen. En jou leergierigheid is ook alleen maar een plus...

Werkt degene die jou heeft voorgesteld daar ook, misschien zou je met deze persoon hierover kunnen praten?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk gewoon vragen of zij het ook een goed idee vinden als je langer zou blijven. Het is misschien verstandiger als je een concreet plan maakt en dat plan voorlegt aan degenen die beslissen over jouw verblijf daar. Vertel hen dat je een maand hebt rond gekeken en dat je een aantal zaken opgevallen is. Vervolgens benoem je die zaken en vertel je wat jij kunt bijdragen aan de doelstellingen van de afdeling en hoe je dat zou willen doen. Daarna vraag je om een reactie daarop. Succes is uiteraard niet gegarandeerd maar op die wijze kom je tot een inhoudelijk gesprek over de werkzaamheden en leg je het initiatief bij jezelf. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, goede tips!



Ja het is inderdaad beter om eerst eens af te tasten en erna verder te kijken en praten. En om een goed plan te bedenken.

Ik wil ook weer niet te pusherig overkomen maar juist omdat ik blijkbaar onzeker overkom ben ik aan het zoeken naar een goede manier om het te brengen, niet te bescheiden dus. Maar inderdaad ik zit er nog maar kort dus dan kun je ook weer niet te hoog van de toren blazen.



Degene die me heeft voorgesteld werkt er ook, alleen ik wil het wel graag zelf regelen want ik vind het anders teveel lijken op vriendjespolitiek. Maar diegene zegt dat er nog zoooooveel werk ligt en ik vind het er erg leuk, vandaar dat ik nu wil proberen er langer te blijven :)
Joh, wat ontzettend positief dat je er op die manier over nadenkt en gewoon de stoute schoenen aan trekt! Natuurlijk ben ik het geheel eens met voorgaande posts (waarom zou deze functie maar tijdelijk zijn etc) maar ik moet zeggen: voor iemand die "te bescheiden" is (als ik dat goed vertaald heb) vind ik het een grote en goede stap eens te vragen wat ze ervan zouden denken als je langer zou blijven omdat je het zo naar je zin hebt! Je hebt tenslotte niets te verliezen. Succes!

(f)
Alle reacties Link kopieren
Dank je sartan! En zo had ik het nog niet bekeken :)



Het is gewoon even geleden dat ik gewerkt heb, dus bij veel dingen denk ik echt pffff hoe ging dat ook alweer, of wat is ook alweer done/not done. Ik denk ook wel dat het onzekere daar vandaan komt. ik was altijd al het type 'kat uit de boom kijken', maar wel zeker van mezelf. Ook het hele sociale gebeuren op de werkvloer moet ik weer inkomen al vind ik het ook weer erg leuk. Misschien bedoelen ze inderdaad wel (te) bescheiden ipv lief (wat meestal niet handig is als je in teamverband moet werken), dat is zo'n lekker vage term haha.



Maar ja, zeker bij zo'n eerste indruk/in een gesprek lukt het blijkbaar nog niet helemaal om goed uit de verf te komen. Al zie ik zo wel veel bedrijven wat ik ook leuk vind en weet ik steeds beter wat ik wil, het is toch erg jammer dat degenen die enthousiast over me zijn het ook om deze redenen niet aandurven.



Ik heb niets te verliezen inderdaad dus ik ga er mee aan de slag, kan alleen misschien nog een even duren voor ik het weet :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven