Werk & Studie alle pijlers

Krijg mijn scriptie maar niet af..

21-08-2013 19:30 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit wel eens meegemaakt. Mijn oplossing: typen typen typen. Gewoon gaan typen. Ook al zal je uiteindelijk alles wat je typt weggooien, typen! Typ wat er in je opkomt, typ terwijl je de gegevens leest, alles typen! Uiteindelijk komt alles bij mij dan weer vanzelf. Gebeurt natuurlijk ook vaak dat ik alles weer weggooi, maar vaak zie ik dat het een psychologische boost geeft. Alsof ik, als ik de tekst zie, denk: oh ik ben écht ver gekomen, het lukt goed! En dan gaat het vanzelf weer.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor ik herken het heel goed. Ik heb, mede door mijn werk trouwens, met tussenpozen wel 5 jaar ofzo over dat ding gedaan.



Uiteindelijk ben ik opeens maar gaan zitten en toen kon het me niet meer schelen. Ik wilde altijd een hoog cijfer, maar dat hele cijfer maakte me toen helemaal niks meer uit. In een paar maanden elke vrije dag op mijn werk gaan zitten om dat ding te schrijven. In totaal was het niet meer dan een paar weken (maar verspreid over 1 dag in de week)



Writer's block had ik niet, wel ontzettende angst om weer te beginnen en schaamte om iedereen weer in te schakelen (begeleider enzo)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben van nature ook nogal perfectionistisch.. op het einde ben ik totaal dichtgeklapt. ik hoopte dat het na een vakantie wel weg was geebt maar dat is dus niet zo. :(
Alle reacties Link kopieren
Loslaten dat het perfect moet zijn. Ik zag hier boven al een goede tip: typen, typen, typen. Je kan het!
Alle reacties Link kopieren
Schrijven, gaan schrijven. Al is het onzin, door het doen gaat alles weer stromen en als je een stuk hebt kun je gaan verbeteren. Je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 1,5 jaar over gedaan, maar het is eindelijk zo ver. Over 2 weken ga ik hem inleveren. Het is gewoon zo'n blok aan je been. Nooit rust. En het kost ook nog eens een hoop geld. Wat mij heeft geholpen is om deadlines af te spreken met iemand waar je "bang" voor bent. Bij mij was dat een collega. Zij kon echt wel "zeuren" als ik iets niet af had. En ze zat ook echt te wachten op nieuwe stukken. Misschien helpt dat ook voor jou. Je bent goed op weg.. Zonde als je er nu mee kapt. Gewoon er voor zitten, telefoon weg en typen!

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
quote:mavipa schreef op 21 augustus 2013 @ 19:52:

Ik heb er 1,5 jaar over gedaan, maar het is eindelijk zo ver. Over 2 weken ga ik hem inleveren. Het is gewoon zo'n blok aan je been. Nooit rust. En het kost ook nog eens een hoop geld. Wat mij heeft geholpen is om deadlines af te spreken met iemand waar je "bang" voor bent. Bij mij was dat een collega. Zij kon echt wel "zeuren" als ik iets niet af had. En ze zat ook echt te wachten op nieuwe stukken. Misschien helpt dat ook voor jou. Je bent goed op weg.. Zonde als je er nu mee kapt. Gewoon er voor zitten, telefoon weg en typen!

Succes!!oh ja, die deadlines met een collega heb ik ook gehad. Die ging op een gegeven moment ook nog mijden. Echt verschrikkelijk. Maar zodra ik op gang was, was ik hartstikke trots dat ik progressie kon laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver ben je al? Toen ik mijn scriptie schreef, was het meeste werk, het theoretisch kader en de testen zelf. De rest was interpretatie van resultaten en samenvatten etc. Ik sluit mij aan bij het hierboven advies, gewoon gaan schrijven ook al slaat het voor je gevoel nergens op. Daarna doorlezen en wegstrepen wat je niet nodig hebt, hierdoor kom je weer op gang.
No one can make you feel inferior without your consent. - Eleanor Roosevelt
Alle reacties Link kopieren
bij mijn resultaten en conclusies
Alle reacties Link kopieren
Joh.. breek me de bek niet open.

Hier is het probleem het vinden van een geschikt onderwerp en daar een goede probleemstelling uit af kunnen leiden.

Dat onderwerp en die probleemstelling moeten voldoen aan een aantal criteria. O ja moet ik ook nog een opdrachtgever zien te vinden die met dat probleem te maken heeft en het er mee eens is dat ik dat ga onderzoeken.

Tot nu toe niks goedgekeurd dus ik ben nog niet eens begonnen.



En ik baal er ontzettend van.
Alle reacties Link kopieren
quote:sesamzaadje0043 schreef op woensdag 21 augustus 2013 20:11 bij mijn resultaten en conclusiesMoet je je resultaten nog interpreteren? Als dat zo is, zit het probleem dan in dat er niet uitkomt wat je verwacht? Want dat had ik namelijk. Misschien is het dan een idee om terug te lezen wat je hebt geschreven bij de gehanteerde methode en je verwachtingen. En dan toch proberen je resultaten te interpreteren of je verwachtingen bij te stellen. Je bent al zo ver gekomen, meer dan 90 procent is al gedaan. Je moet een mooi verhaal schrijven aan de hand van je verwachtingen en je gehanteerde methode en waarom je verwachtingen juist wel of niet uitkomen. Ik heb eerst een analyse gemaakt van de testen, gewoon opschrijven wat de uitkomsten van de variabelen zijn en dat bij alle testen. Als je daar mee begint dan kan je gemakkelijker de relatie leggen met je hypothese. Beste is gewoon ergens beginnen.
No one can make you feel inferior without your consent. - Eleanor Roosevelt
Alle reacties Link kopieren
ja, ik moet op basis van mijn resultaten een oplossing bieden en uitschrijven in planvorm.. daar loop ik de laatste maanden al op vast. Echt heeeel kut, maar ik kan niks verzinnen omdat het probleem geen probleem is op mijn vakgebied. ik heb al bij mijn begeleiders om hulp gevraagd, zij zeggen dat ik moet proberen de scriptie af te ronden omdat hij in essentie goed is. Jammer van de resutlaten maar dat maakt dus dan niet uit. Alleen ik krijg het niet voor elkaar??
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik op zoek gaan naar scripties via Google en dan inlezen in je onderwerp of oplossing. Of een avond googlelen en studieboeken er bij pakken voor opzet van je plan. Paragrafen uit een zetten en beginnen met het begin. Wat je wel weet. Misschien een idee om een student te zoeken bij wie dit wel in het vakgebied valt.
No one can make you feel inferior without your consent. - Eleanor Roosevelt
Tip van mijn begeleider: neem er eens een paar weken helemaal afstand van, gewoon even helemaal niks er aan doen en andere dingen gaan doen.



Hielp voor mij heel erg en door de afstand die ik nam kon ik ook zien hoe krampachtig ik er mee bezig was. En na de paar weken weer met frisse moed en een wat luchtigere houding er weer mee bezig. Kreeg toen ook opeens zin om het af te maken en bleef er erg voor behoed dat het niet perfect hoefde te zijn (dat was mijn grootste probleem geworden, dat ik een SUPERscriptie wilde afleveren). Maar dat zag ik dus allemaal pas toen ik er even uitstapte. Goede tip dus, wat mij betreft!
Wat doe je dan precies op de dagen dat je aan je scriptie werkt?



Misschien helpt het om even op een rijtje te zetten wat er nog precies moet gebeuren, en dat zo concreet mogelijk. Dus niet 'resultaten en conclusies'. Maar echt stapje voor stapje, tot het stapje 'uitprinten en inbinden' aan toe.



En wat bedoel je precies met dat het probleem eigenlijk geen probleem is in jouw vakgebied? Dat zal toch niet, want dan was je onderwerp nooit goedgekeurd toch?
Alle reacties Link kopieren
Nu? Schermstaren.. daar lijkt het naar gereduceerd. in het begin, actief aan het werk, goede stappen, productieve en nette planning. maar nu lijkt het alleen nog schermstaren, voorbeeldscripties opzoeken, piekeren??



Ja ik merkte al in maart dan mijn resultaten anders uitvielen dan de verwachting was. het is ene wat theoretische scriptie voor een hbo studie. Op school waren ze wle erg enthousiast over de scriptie tot nu toe (inhoudelijk goede diepgang e.d.), alleen ik kan er weinig mee wat betreft het stramien dat de hogeschool voorschrijft (dat is dus resultaten omzetten in een plan). Mijn begeleiders zijn echter dik tevreden en spoorden me dus aan het "gewoon af te maken", maar op de een of andere manier krijg ik zelfs geen "niet perfect" aansluitend plan op basis van mijn bevindingen uit mijn duim gezogen.. En zonder een plan is de scriptie niet compleet.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen klasgenoten/ studiegenoten/ jaargenoten of hoe je het ook wil noemen niet helpen? Het helpt wel om even met iemand te sparren. Je zit zelf vast.
Goede tip om even afstand te nemen en over een week/twee weken weer met frisse moed te beginnen.



Wat bij mij hielp was dat ik afspraken met mijn begeleider had gemaakt. Om de zoveel weken een hoofdstuk. Je hebt dan deadlines en daarbij: het blijft overzichtelijk en je kunt de grote scriptie als ware in stukjes knippen waardoor het niet meer wordt dan een paar grote essays. Als je weer een hoofdstuk hebt ingeleverd kun je bijv met jezelf afspreken dat je een dagje iets leuks gaat doen ofzo.



Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
sesamzaadje0043, ik ben momenteel ook bezig met mijn scriptie. Ik vind het ook erg lastig om het ding in te vullen. Ben nu ook bezig met de resultaten en dan de overige zaken als conclusie, aanbevelingen, discussie en reflectie.. pfff..



Ik wens je veel geluk met het schrijven. We moeten er gewoon maar voor gaan. Ik heb nu ook zoiets van: "met een 5,5 ben ik ook geslaagd" :-$!!
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook erge faalangst toen ik aan mijn scriptie begon. Ik dacht dat alles wat ik zou opschrijven, dat dat toch hartstikke stom zou zijn of dom zou overkomen. Wat bij mij hielp is dat mijn vriend alles is gaan lezen voor me, maar dan ook echt alles. En niet om te verbeteren, maar om te zeggen: 'Meid, je bent hartstikke ver gekomen, wat ontzettend goed van je. Ik ben trots op je.' Ik moest ook gewoon een aantal woorden typen, bijvoorbeeld 500 en daarna zouden we dan samen televisie gaan kijken. Dat hielp. Het maakte niet zoveel uit waar ik die 500 woorden zou gaan schrijven, als ik ze maar schreef.



Het kan ook helpen om met iemand samen in een bibliotheek te gaan zitten, op een plek waar je goed kunt werken en waar er minder afleiding is. Voor mij was dat op het werk van mijn moeder, omdat dat dichterbij huis was, maar ik zat ook wel eens in de keuken bij mijn ouders thuis. Mijn ouders waren dan de psychologisch 'druk' om iets te moeten schrijven, maar perfectie hoefde niet bij hen, dus die druk was verdwenen.



Ik zou dus vooral zoeken naar een juiste omgeving, om te gaan schrijven, schrijven, schrijven en op zoek gaan naar de juiste steun om paniek los te laten . En meid: je bent hartstikke stoer dat je nog verder durft te gaan, wees je daarvan bewust. Voor de meeste mensen is de scriptie mentaal heel ingewikkeld en zwaar, maar ook jij kunt het. Het feit dat je hier om tips komt vragen, laat al zien dat ook jouw scriptie zal worden afgeschreven! Zet 'm op!
Alle reacties Link kopieren
quote:sesamzaadje0043 schreef op 21 augustus 2013 @ 20:11:

bij mijn resultaten en conclusiesIk begon ook weleens 'gewoon' mijn hoofdstukken samen te vatten als ik in een dipje zat. Dan had ik alvast een opzetje voor de conclusie. Die kon ik later dan wel weer herschrijven. Uit die opzetjes kon ik dan de grote lijnen halen die me hielpen met echt conclusies trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nucky schreef op 22 augustus 2013 @ 00:23:

Goede tip om even afstand te nemen en over een week/twee weken weer met frisse moed te beginnen.



Wat bij mij hielp was dat ik afspraken met mijn begeleider had gemaakt. Om de zoveel weken een hoofdstuk. Je hebt dan deadlines en daarbij: het blijft overzichtelijk en je kunt de grote scriptie als ware in stukjes knippen waardoor het niet meer wordt dan een paar grote essays. Als je weer een hoofdstuk hebt ingeleverd kun je bijv met jezelf afspreken dat je een dagje iets leuks gaat doen ofzo.



Veel succes!hou je daar dan ook echt aan. Afstand nemen was bij mij de grootste valkuil waardoor het zo lang heeft geduurd. (Maar ik had ook meer en meer dan genoeg andere dingen om mijn tijd te vullen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven