Werk & Studie alle pijlers

Bidden voor het eten op het werk

11-12-2013 12:22 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort werken wij samen met een andere vestiging en daar wordt ook regelmatig samen geluncht.

Nu is er één collega die graag een minuut stilte wil voor het eten om te kunnen bidden. Omdat we elkaar nog niet zo lang kennen en er verder weinig mensen zijn die deze gewoonte hebben, komt het regelmatig voor dat deze persoon, terwijl anderen hun mond al vol hebben, vraagt om een minuut stilte. Er wordt dan altijd netjes excuus aangeboden en men wacht totdat collega klaar is met zijn minuut stilte. Omdat ik dit nu diverse keren heb meegemaakt, merk ik dat ik enerzijds collega's graag vooraf wil informeren over de gewoonte van deze ene collega, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Anderzijds vraag ik me af waarom deze persoon in een groep van 15 personen aan iedereen een minuut stilte vraagt vanwege zijn geloof. Kun je niet "voor jezelf" bidden voor het eten? Of het alleen thuis doen?

Misschien is dit een bijzonder gevoelig topic, dat weet ik niet, ik zeg er even bij dat ik van huis uit niet gelovig ben opgevoed en ook niet goed bekend ben met de gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het jouw taak zijn om de collega's vooraf te informeren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf als ik zou willen bidden inderdaad dat minuutje in mijn hoofd bidden. Raar om daar allemaal mensen die daar geen behoefte aan hebben om te vragen. Maar goed, ik heb die bid-behoefte dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Deze collega kan en mag niet verwachten dat men stil is. Bidden kan in stilte. Ik zou de collega hiermee confronteren, op een nette en respectabele manier.
Pardon, waarom zou JIJ anderen informeren? Dat jij je ongemakkelijk voelt is jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bidden voor het eten, prima.. Maar dan wel in jezelf.. Je mag anderen jouw geloof niet opdringen.. En dat is wel wat deze persoon doet.



Er is vast wel een ruimte waar deze persoon even op zichzelf kan zijn om zijn/haar gebed te doen
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik zie niet in waarom ze dat niet voor zichzelf kan doen.

Daarnaast hoop ik niet dat het een hele minuut is. Ik voel me zelf altijd heel ongemakkelijk als ik aan dat soort dingen mee moet doen, maar goed ik ben dan ook niet gelovig.
Ik heb nog nooit iemand zien bidden in de bedrijfskantine, terwijl er mensen zijn van wie ik weet dat ze dat thuis wel doen. Misschien dat ze het in stilte doen, of als ze in de rij staan bij de kassa ofzo.
Je hoeft hier zelf toch helemaal niets mee? Jouw collega lijkt me prima in staat de overige tafelgenoten te informeren.



Ik vind het overigens wel gebruikelijk om even een minuut stil te zijn als een tafelgenoot er om vraagt ( maar ik heb dan ook in de biblebelt gewerkt ).
Hm moeilijk... Heb een keer in zo een situatie gezeten. Had bijna de eerste hap in mijn mond toen iemand vroeg om een moment stilte. Ik had echt geen flauw idee waarom . Totdat ik de desbetreffende man met gevouwen handen en gesloten ogen zag zitten. Oeps...
Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben om even mijn mond te houden als een ander wil bidden, maar aan iedereen vragen of ze een minuut stil willen zijn vind ik erg ver gaan. Ik zou er zelf overigens niet over in discussie gaan en gewoon in stilte mijn ding doen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als eenling anderen niet verplichten stil te zijn, onze lieve heer verstaat je toch wel. Zou je voor een zwaar christelijke instelling werken en de enige zijn die weet dat ze zelf voor haar eten werkt en daarom niemand ervoor hoeft te bedanken, zul je je even moeten aanpassen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan dat minuutje bidden in stilte (tenslotte is alleen de tafel stil) ook effies op de toilet doen. Of moet het perse met het eten voor je neus?
Alle reacties Link kopieren
Ik bid wel altijd voor mijn eten. Ik vraag dan niet om een minuut stilte maar zeg bijvoorbeeld: 'Ik wil even bidden, hoor.' En dan zijn mijn collega's wel stil of ze praten zachter. Ik houd mijn gebed voor het eten dan kort.



Mijn collega's zeggen nu zelf, even stil, bettiepage bid nog even voor het eten.

Ze respecteren het.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk is iemand die 5x per dag een bid- ritueel uitvoert, compleet met een matje enz. Er gaan ongeveer 5 x 10 minuten inzitten. Hij vraagt gelukkig niet om stilte.
Hier gebeurt het ook welleens als we overwerken. Ik heb er geen moeite mee, maar er bidden dan een paar en er zitten geen 15 man aan tafel en ik ben zelf ook gelovig dus bid ik dan gewoon gezellig mee.

Ook duurt het geen 1 minuut, hooguit 10 seconden.



Maar die situatie bij jou vind ik niet kunnen, laat haar lekker effe in dr zelf bidden.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste vind ik het niet aan jou om anderen te informeren over de gewoonten van jouw collega. Dat kan ze heel goed zelf.



Ik heb op het werk ook iemand gehad die wil bidden. Het enige wat ze vroeg is of wij even stil of zachter konden zijn, verder niets. We konden wel eten en zo. Gelukkig duurde dat lang geen minuut.
Alle reacties Link kopieren
quote:bettiepage schreef op woensdag 11 december 2013 12:32 Ik bid wel altijd voor mijn eten. Ik vraag dan niet om een minuut stilte maar zeg bijvoorbeeld: 'Ik wil even bidden, hoor.' En dan zijn mijn collega's wel stil of ze praten zachter. Ik houd mijn gebed voor het eten dan kort.



Mijn collega's zeggen nu zelf, even stil, bettiepage bid nog even voor het eten.

Ze respecteren het. Prima toch?
Alle reacties Link kopieren
@Bergje65, vind ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Geloof hoort niet thuis op de werkvloer, prima dat je wil bidden, maar je kunt niet van anderen verwachten stil te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het na de stilte gewoon eens vragen: waarom moeten wij stil zijn als jij bidt? Kan God je anders niet verstaan?



Wordt vast een interessant lunchgesprek
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 11 december 2013 @ 12:26:

Bidden voor het eten, prima.. Maar dan wel in jezelf.. Je mag anderen jouw geloof niet opdringen.. En dat is wel wat deze persoon doet.



Er is vast wel een ruimte waar deze persoon even op zichzelf kan zijn om zijn/haar gebed te doenDit heeft niets te maken met opdringen maar respect tonen voor de ander. Maar dat is in deze wereld ver te zoeken......
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 11 december 2013 @ 12:26:

Pardon, waarom zou JIJ anderen informeren? Dat jij je ongemakkelijk voelt is jouw probleem.Dat weet ik eigenlijk ook niet...ik vermoed dat ik anderen wil behoeden voor gênante momenten.
Ik heb eens een gelovige collega gehad die wilde bidden voor het eten. Zij vroeg nooit om stilte, maar op een gegeven moment kenden wij haar gewoonte uiteraard en hielden wij er zelf rekening mee door even stil te zijn. Ik vind dat respectvol om te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 11 december 2013 @ 12:40:

[...]



Dit heeft niets te maken met opdringen maar respect tonen voor de ander. Maar dat is in deze wereld ver te zoeken......

Dat is voor mij hetzelfde.. Iets opdringen is toch respectloos?



@bettiepage, waarom meld jij dat je gaat bidden?.. Zou je ook in jezelf kunnen bidden zonder de melding?
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven