Werk & Studie alle pijlers

Bidden voor het eten op het werk

11-12-2013 12:22 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort werken wij samen met een andere vestiging en daar wordt ook regelmatig samen geluncht.

Nu is er één collega die graag een minuut stilte wil voor het eten om te kunnen bidden. Omdat we elkaar nog niet zo lang kennen en er verder weinig mensen zijn die deze gewoonte hebben, komt het regelmatig voor dat deze persoon, terwijl anderen hun mond al vol hebben, vraagt om een minuut stilte. Er wordt dan altijd netjes excuus aangeboden en men wacht totdat collega klaar is met zijn minuut stilte. Omdat ik dit nu diverse keren heb meegemaakt, merk ik dat ik enerzijds collega's graag vooraf wil informeren over de gewoonte van deze ene collega, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Anderzijds vraag ik me af waarom deze persoon in een groep van 15 personen aan iedereen een minuut stilte vraagt vanwege zijn geloof. Kun je niet "voor jezelf" bidden voor het eten? Of het alleen thuis doen?

Misschien is dit een bijzonder gevoelig topic, dat weet ik niet, ik zeg er even bij dat ik van huis uit niet gelovig ben opgevoed en ook niet goed bekend ben met de gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 11 december 2013 @ 12:40:

[...]



Dit heeft niets te maken met opdringen maar respect tonen voor de ander. Maar dat is in deze wereld ver te zoeken......Phips, hoe zit het dan met het respect naar de overige 15 collega's toe?
Alle reacties Link kopieren
Bidden voor het eten is toch een oud Hollandse protestantse tradities. Op de bijbelbelt gebeurd dit nog regelmatig. Jij vindt deze situatie misschien genant. Dat wil niet zeggen dat andere mensen dit ook zo vinden.



Ik ben wel zo opgevoed, maar ik bid niet meer voor en na het eten. Maar respecteer dit wel wanneer andere mensen dit wel willen doen.



Waarom laat je de biddende collega niet in zijn waarden? Hij vindt het bidden kennelijk belangrijk, en hij wil dit graag in een stille omgeving doen. Dus vraagt hij om stilte. Willen andere collegas daar niet aan meewerken, dan is dit aan hun om dit aan te geven. En aan je biddende collega om aan te geven waarom dit voor hem belangrijk is.



Ga daar niet tussen zitten. Of je moet merken dat er achter de rug van je collega geroddeld wordt en problemen zijn. Dan kan je hem dit vertellen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 11 december 2013 @ 12:40:

[...]

Dit heeft niets te maken met opdringen maar respect tonen voor de ander. Maar dat is in deze wereld ver te zoeken......



Ik vind 'respect' dat je de ander zijn ding laat doen. En niet zegt dat het belachelijk is dat hij/zij bidt o.i.d. Ik vind het niet nodig om met zijn allen een minuut stil te zijn omdat 1 collega wil bidden. Dat kan hij/zij toch ook voor zichzelf doen? Krijgt hij een betere stoel in de hemel als zijn collega's stil zijn geweest tijdens zijn bidden?



Ik respecteer mijn Jehova-collega dat zij geen verjaardag viert en ik feliciteer haar dan ook niet. Zij respecteert mijn ik-geloof-niet. Prima toch?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf protestant opgevoed (we gingen ook bijna iedere zondag naar de kerk), maar ik heb die stortvloed aan gebeden eerlijk gezegd nooit begrepen. Tijdens een kerkdienst bijv. werd er 3of 4 maal een gebed gedaan. Ik weet nog dat ik als kind toen eens tegen een ouderling zei "Die dominee van ons is nogal vergeetachtig, hè, heeft hij net gebeden, en dan komt hij erachter dat hij iets vergeten is en dan moeten we vijf minuten later wéér bidden".



Wat voor de maaltijd bidden betreft, daar begreep ik ook nooit iets van. Als we aan tafel gingen eten, moest er gebeden worden, maar kreeg ik dezelfde boterham om 4 uur als ik uit school kwam als tussendoortje, dan hoefde het weer niet.



Ik was er dan ook al vroeg van overtuigd dat Onze Lieve Heer het helemaal niet erg vond als je een keertje niet bad.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan waar het is. In besloten kring, bij iemand thuis, kan je wel vragen om een halve minuut stilte voor iemand die wil bidden. Maar niet in een kantine op een kantoor, ook niet aan een bepaalde tafel. Stel je voor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
@ hamerhaai, wat is er mis met een compromis? Respect werkt 2 kanten op
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Als iemand het vraagt ben ik gewoon even stil en wacht ik met eten. Van die minuut krijg ik niets. Ik ben zelf verder niet gelovig en heb al helemaal niet het gevoel dat het me zo opgedrongen wordt
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen die mensen dat in een vol restaurant?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 11 december 2013 @ 12:49:

En aan je biddende collega om aan te geven waarom dit voor hem belangrijk is.Waarom? Die collega is toch niemand verantwoording verschuldigd over waarom bidden voor het eten voor hem belangrijk is? Als hij wil bidden, dan bidt hij, hoeft hij geen tekst en uitleg voor te geven hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 11 december 2013 @ 12:55:

[...]



Waarom? Die collega is toch niemand verantwoording verschuldigd over waarom bidden voor het eten voor hem belangrijk is? Als hij wil bidden, dan bidt hij, hoeft hij geen tekst en uitleg voor te geven hoor.En waarom zou hij/zij dat niet in zichzelf kunnen doen?
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik heb er een hekel aan als mensen mij iets opdringen. Zeker als het met geloof te maken heeft. Ik ga niet met een groep van 15 man een minuut stil zijn omdat iemand wil bidden. Dan ga je maar alleen aan een tafel zitten en schuif je na een minuut aan, of je doet het maar in je hoofd.



De rest van de kantine is toch ook niet stil neem ik aan? Of roept collega in kwestie het even om met een microfoon?
Ik vind het altijd een beetje genant als iemand een hele groep ongelovigen tot stilte maant omdat ie zo nodig moet bidden. Geloven en bidden doe je voor jezelf, en daar hoef je niet zo opzichtig over te doen. Het getuigt ook niet van respect naar de niet-gelovige medemens. Gelukkig denken de meeste gelovigen die ik ken daar net zo over. Bidden is voor hen een gesprek met God, en daar hoeven derden niet tegen wil en dank mee te worden geconfronteerd.



Overigens hou ik wel netjes mijn mond als ik aan een tafel zit waar iedereen juist wel wil bidden, zo'n hork ben ik nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
In besloten kring zegt de gastvrouw ook meestal iets voordat men aanvalt. Je wacht tot iedereen zit en de gastvrouw geeft een teken dat je mag beginnen. Vaak vraagt ze dan ook om een paar momenten stilte.



Iedereen zit dan te bedenken welke schaal hij dan als eerste gaat pakken en kijkt daarna afwachtend naar de bidder. Ja!! Het mag!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 december 2013 @ 13:02:

Ik vind het altijd een beetje genant als iemand een hele groep ongelovigen tot stilte maant omdat ie zo nodig moet bidden. Geloven en bidden doe je voor jezelf, en daar hoef je niet zo opzichtig over te doen. Het getuigt ook niet van respect naar de niet-gelovige medemens. Gelukkig denken de meeste gelovigen die ik ken daar net zo over. Bidden is voor hen een gesprek met God, en daar hoeven derden niet tegen wil en dank mee te worden geconfronteerd.



Overigens hou ik wel netjes mijn mond als ik aan een tafel zit waar iedereen juist wel wil bidden, zo'n hork ben ik nou ook weer niet.Exact!
Alle reacties Link kopieren
@sense, ben t met je eens hoor. Degene die bidt doet t gewoon in stilte, maar hoeft geen verantwoording af te leggen waarom t belangrijk is aan anderen.
quote:MarianneDavids schreef op 11 december 2013 @ 12:55:

Hoe doen die mensen dat in een vol restaurant?



Die bidden gewoon even en de mensen die aan tafel zitten zijn stil of fluisteren. Ik heb er zelf geen problemen mee, een vriendin van mij wil ook graag even bidden voor het eten. We wachten dan allemaal even op haar voordat we beginnen met eten, ze kan snel bidden

Ook als we in de Mac/Hema, whatever zitten te eten.

Op mijn werk zijn er diverse mensen die voor het eten even bidden, als ze aanschuiven bij al etende mensen bidden ze gewoon even (niet hardop) en iedereen eet ondertussen gewoon door.
quote:retrostar schreef op 11 december 2013 @ 13:03:

In besloten kring zegt de gastvrouw ook meestal iets voordat men aanvalt. Je wacht tot iedereen zit en de gastvrouw geeft een teken dat je mag beginnen. Vaak vraagt ze dan ook om een paar momenten stilte.



Iedereen zit dan te bedenken welke schaal hij dan als eerste gaat pakken en kijkt daarna afwachtend naar de bidder. Ja!! Het mag!Zo ongemakkelijk... mijn voormalige schoonmoeder had er ook een handje van. Zaten we met een mannetje of 25 aan tafel, het was carnaval dus de meesten hadden lekker zitten bieren en waren navenant vrolijk en spraakzaam, maande zij iedereen tot stilte en begon uitgebreid kruizen te slaan en er een compleet onzevader tegenaan te gooien. We hebben ook wel eens tegen haar gezegd dat het god vast niet kon schelen als ze er een keertje niet zo'n drukte van maakte, maar dat viel niet in goede aarde .
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme26 schreef op 11 december 2013 @ 12:54:

Als iemand het vraagt ben ik gewoon even stil en wacht ik met eten. Van die minuut krijg ik niets. Ik ben zelf verder niet gelovig en heb al helemaal niet het gevoel dat het me zo opgedrongen wordtHe scheelt weer typen , + 1.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=15513047,noline]paper-clip schreef op 11 december 2013 @ 13:07[/

Op mijn werk zijn er diverse mensen die voor het eten even bidden, als ze aanschuiven bij al etende mensen bidden ze gewoon even (niet hardop) en iedereen eet ondertussen gewoon door.Bij ons is het er maar één, die aan de hele tafel vraagt stil te zijn. Ik vind jullie compromis een stuk prettiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:ohbehave schreef op 11 december 2013 @ 13:13:

[...]

Bij ons is het er maar één, die aan de hele tafel vraagt stil te zijn. Ik vind jullie compromis een stuk prettiger.Heb je wel eens aan je collega gevraagd waarom ze niet gewoon een momentje voor zichzelf neemt zonder dat ze de rest tot stilte maant?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op 11 december 2013 @ 12:59:





De rest van de kantine is toch ook niet stil neem ik aan? Of roept collega in kwestie het even om met een microfoon? STILTE!!!
Alle reacties Link kopieren
Die collega kan toch ook gewoon 1 minuut vroeger naar de lunch vertrekken, zodat ze 1 minuut alleen aan tafel zit? Tegen dat zij klaar is kunnen de anderen er dan gewoon rustig bij.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet zelf weten of hij/zij bidt, ik pas me makkelijk een minuut aan. Wat ik wel frappant vind, is dat die collega pas aangeeft dat hij wil bidden, als een deel van de collega's al aan het eten is. Moet hij even zijn punt maken of zo? Dan plaats je die collega's ook onnodig in een ongemakkelijke situatie. Hij kan ook zorgen dat hij net een paar minuten eerder aan tafel zit en dan alvast bidden. Of gewoon voor zichzelf bidden.

Bij ons is ook nog een aparte ruimte, met bidkleedjes, maar daar heb ik nog nooit iemand naar binnen zien gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 december 2013 @ 13:10:

[...]





Zo ongemakkelijk... mijn voormalige schoonmoeder had er ook een handje van. Zaten we met een mannetje of 25 aan tafel, het was carnaval dus de meesten hadden lekker zitten bieren en waren navenant vrolijk en spraakzaam, maande zij iedereen tot stilte en begon uitgebreid kruizen te slaan en er een compleet onzevader tegenaan te gooien. We hebben ook wel eens tegen haar gezegd dat het god vast niet kon schelen als ze er een keertje niet zo'n drukte van maakte, maar dat viel niet in goede aarde .

Als je eenmaal flink gedronken hebt en lol gemaakt hebt voel je je meestal niet meer zo plechtig. Maar ja, als de gastvrouw dat toch zo voelt, ik bedoel het is haar huis, haar tafel en haar moeite. Zou ik geen probleem mee hebben.



Ikzelf ben eerder van bord op schoot voor de tv.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me altijd afgevraagd waarom je respect dient te hebben voor iemands geloof. Ik ben hartstikke respectvol, beschouw iedereen - van jong tot oud, hoog tot laag, mismaakt tot mooi, hoogsensitief tot hoogbegaafd ( ) etc. - als gelijkwaardig, maar persoonlijke keuzes kunnen nooit voorrang hebben boven andermans keuzes.

En dat is het geloof natuurlijk, een keuze. Net zoiets als op welke partij je stemt, of welke schilder je mooi vindt, of van welke muziek je houdt. Een kwestie van smaak, een leuk onderwerp voor een stevige discussie misschien, maar in elk geval niet iets dat zomaar respect verdient.



Kortom: ik zou zo'n verzoek om stilte naast me neerleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven