Werk & Studie alle pijlers

Bidden voor het eten op het werk

11-12-2013 12:22 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort werken wij samen met een andere vestiging en daar wordt ook regelmatig samen geluncht.

Nu is er één collega die graag een minuut stilte wil voor het eten om te kunnen bidden. Omdat we elkaar nog niet zo lang kennen en er verder weinig mensen zijn die deze gewoonte hebben, komt het regelmatig voor dat deze persoon, terwijl anderen hun mond al vol hebben, vraagt om een minuut stilte. Er wordt dan altijd netjes excuus aangeboden en men wacht totdat collega klaar is met zijn minuut stilte. Omdat ik dit nu diverse keren heb meegemaakt, merk ik dat ik enerzijds collega's graag vooraf wil informeren over de gewoonte van deze ene collega, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Anderzijds vraag ik me af waarom deze persoon in een groep van 15 personen aan iedereen een minuut stilte vraagt vanwege zijn geloof. Kun je niet "voor jezelf" bidden voor het eten? Of het alleen thuis doen?

Misschien is dit een bijzonder gevoelig topic, dat weet ik niet, ik zeg er even bij dat ik van huis uit niet gelovig ben opgevoed en ook niet goed bekend ben met de gebruiken.
Ik heb nog nooit door de mensen die bidden op het werk horen vragen of we allemaal stil wilden zijn. Die respecteren dat wij niet (helemaal) stil zijn en wij respecteren de biddenden die in zichzelf bidden en daarna gezellige mee eten.

Danken doen ze trouwens ook in stilte.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 11 december 2013 @ 12:28:

Ik heb nog nooit iemand zien bidden in de bedrijfskantine, terwijl er mensen zijn van wie ik weet dat ze dat thuis wel doen. Misschien dat ze het in stilte doen, of als ze in de rij staan bij de kassa ofzo.Nou, ik weet wel een bedrijfsrestaurant waar het heel veel gebeurt. Had er in het begin geen idee van, wist ik veel dat het daar een soort biblebelt was. Vind t prima, iedereen moet doen wat hij fijn vind, maar stond in het begin dus wel even raar te kijken.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 11 december 2013 @ 13:17:

[...]





Heb je wel eens aan je collega gevraagd waarom ze niet gewoon een momentje voor zichzelf neemt zonder dat ze de rest tot stilte maant?Nee, dat heb ik nog niet gedaan en dat heeft vooral te maken met mijn onbekendheid met dit gebruik. Ik vind het prima dat collega zijn momentje neemt, maar vind het minder fijn dat wij daarop moeten wachten. Aan de andere kant duurt het vaak nog geen minuut, dus waar hebben we het over? Als ik eerlijk ben zit er ook angst om respectloos over te komen. Da's een beetje dubbel he? Er iets van vinden, maar er uit respect voor de ander niets van zeggen. Is dat wel respectvol?
quote:retrostar schreef op 11 december 2013 @ 13:19:

[...]



Als je eenmaal flink gedronken hebt en lol gemaakt hebt voel je je meestal niet meer zo plechtig. Maar ja, als de gastvrouw dat toch zo voelt, ik bedoel het is haar huis, haar tafel en haar moeite. Zou ik geen probleem mee hebben.



Ikzelf ben eerder van bord op schoot voor de tv. Ze was de gastvrouw niet, dat was het probleem. De gastvrouw had het atheïsme zo ongeveer uitgevonden, en de rest van het gezelschap kon het ook al niet erg boeien .
Ik heb één collega die altijd bidt voor het eten. Als ik het op tijd zie/naast hem zit houd ik dan altijd even mijn mond.



Het verbaast me dat zo veel mensen het een probleem vinden om even (gezamenlijk) stil te zijn tijdens het eten. Je hebt er toch geen last van? (terwijl de 'bidder' te veel lawaai misschien wel storend vindt) Snap ik echt niks van.



Als ik met groepen eet, vraag ik (als organisator) altijd een minuutje stilte voor en na het eten. Op die manier hoeft in mijn ogen geen gelovene zich opgelaten te voelen en eigenlijk vind ik het als groep ook wel lekker om op die manier heel bewust gezamenlijk te beginnen.
quote:MarianneDavids schreef op 11 december 2013 @ 12:55:

Hoe doen die mensen dat in een vol restaurant?

Mijn opa vroeg rustig om stilte in een vol restaurant, tenminste als we met een groot gezelschap waren. Ik weet niet of hij het ook deed als hij alleen met z'n vrouw was.



Ik vind het niet gek als iemand het vraagt, maar ik heb het dan ook van huis uit meegekregen, al ben ik niet meer gelovig.



Een momentje voor jezelf nemen is niet zo makkelijk, mensen beginnen gewoon tegen je te lullen namelijk en het staat zo gek als je dan geen antwoord geeft.



Waarom je het niet thuis alvast doet: omdat je stilstaat bij het eten, dat het niet vanzelfsprekend is dat je eten hebt, maar dat het een geschenk van god is.



Waarom je het niet effies op 't toilet doet: omdat het niet iets is om je voor te schamen.



Verder: die collega bidt toch in stilte, hij doet het toch niet hardop en jullie hoeven toch niet mee te doen? In een volle ruimte voor jezelf bidden is ongeveer net zo moeilijk als mediteren op het Centraal Station: het kán wel, maar echt makkelijk is het niet.
quote:ohbehave schreef op 11 december 2013 @ 13:30:

[...]

Als ik eerlijk ben zit er ook angst om respectloos over te komen. Da's een beetje dubbel he? Er iets van vinden, maar er uit respect voor de ander niets van zeggen. Is dat wel respectvol?

Je kunt er natuurlijk prima wat van zeggen als je er last van hebt. En dan samen een oplossing zoeken.

Maar als je er geen last van hebt, waarom zou je dan moeten meedelen wat je ervan vindt? Ongevraagd je mening geven vind ik niet respectvol. Net zoiets als ongevraagd meedelen dat iemand een belachelijke trui aan heeft. Waarom zou je?

Als iemand graag wil weten hoe je erover denkt, dan is het wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er werkelijk geen snars van. Ik ben zelf niet gelovig, maar heb altijd wel op christelijk onderwijs gezeten. In de bijbel staat echt een paar keer dat bidden niet in het openbaar hoort te gebeuren. Ik heb het even opgezocht (ik heb bij het verlaten van de lagere school een bijbel meegekregen ):



... Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden... (Matthëus 6)



Ook geloof ik dat Jezus de farizeeërs hierop had aangesproken, maar dat kan ik zo ff niet meer vinden in de bijbel. Zullen hier allicht mensen zijn die daar nog veel beter van op de hoogte zijn!



Als je collega overigens dezelfde minuut aanhoud als Sepp Blatter (stilte ter nagedachtenis aan Mandela tijdens WK-loting), dan valt het nog wel mee!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
quote:bettiepage schreef op 11 december 2013 @ 12:32:

Ik bid wel altijd voor mijn eten. Ik vraag dan niet om een minuut stilte maar zeg bijvoorbeeld: 'Ik wil even bidden, hoor.' En dan zijn mijn collega's wel stil of ze praten zachter. Ik houd mijn gebed voor het eten dan kort.



Mijn collega's zeggen nu zelf, even stil, bettiepage bid nog even voor het eten.

Ze respecteren het.



Waarom vraag je om stilte?

Je kunt toch ook in jezelf bidden?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Een ander moet vooral doen wat hij/zij prettig vindt maar ik ga er niet voor wachten met eten of stil zijn. Dan zoekt diegene zelf maar een stil plekje op.
@Fitch, dat stuk gaat over mensen die zich op de borst slaan over hun geloof - zo is het mij tenminste altijd uitgelegd. Dus dat je niet alleen iedereen om stilte vraagt, maar ook nog eens hardop bidt zodat iedereen het kan horen. Het gaat erover dat bidden geen uiterlijk vertoon is, maar een persoonlijk gesprek met god.



Dus dat gaat denk ik meer over de voormalige schoonmoeder van Lady Voldemort, dan over iemand die in stilte bidt, maar wel in gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 11 december 2013 @ 13:54:

[...]





Waarom vraag je om stilte?

Je kunt toch ook in jezelf bidden?



Ja hoor, dat kan.

Als ik bid vind ik het prettig als er stilte is -> eerbied.

Daarom vraag ik of ik even wil bidden. Van die hooguit 30 seconden even stil zijn voor mij krijgt niemand wat van hoor.

En ik dring niemand iets op, als ze niet stil willen zijn, tja dan niet. Maar ik zie geen probleem in het even vragen voor stilte als ik dat prettig vind. Ik mag mijn wensen toch wel aangeven? Hoe ze daarop reageren moeten ze zelf weten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf wel gelovig en zeg altijd dat ik even wil bidden voor het eten tegen mijn collega(s) hoeft die collega opzich niks mee te doen maar zou wel netjes zijn om dan even stil te zijn voor degene die wel wil bidden. Gelukkig respecteren mijn collega's dat wel! Die gaan wel eten en dat vind ik niet zo'n probleem maar praten er niet doorheen enzo . Beetje respect voor elkaar mag toch wel.
Ik vind het respectloos als je iemand anders vraagt zijn mond te houden omdat jezelf per se wil bidden.
Alle reacties Link kopieren
Bij etentjes van mijn werk (en dat is allerminst in de biblebelt, maar midden in wereldstad Rotterdam) is het heel gebruikelijk om bij etentjes om een "ogenblikje stilte" te vragen. Diegenen die willen bidden vouwen dan even de handen of slaan een kruisje. Dat duurt echt geen minuut hoor.

Ik vind het een teken van beleefdheid en goede manieren om dan even je klep te houden.

Vinden jullie dat opdringen? De "bidder" roept toch niet de Here aan in jouw naam en schreeuwt je toch geen bijbelteksten in je oor? Is even je kwek houden te veel gevraagd omdat de bidder een andere levenswijze heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist respectloos er je er doorheen gaat zitten kwekken. Die paar seconden stil zijn maakt toch niet uit je kunt de hele dag kletsen
Interessant Fitch, dat je die bijbeltekst erbij haalt. Ik heb hem er even bijgezocht, maar denk niet dat die alleen maar zo strikt uit te leggen is als 'je mag niet bidden in het openbaar'. Ik lees het meer als 'je moet niet in het openbaar gaan bidden, alleen maar om te laten zien hoe een geweldig trouwe gelovige je bent'.

Daarnaast is 'binnenkamer' misschien ook nog wel dubbel uit te leggen. Je bent zo veel tijd op je werk (bijna meer dan thuis als je het slapen niet meetelt!), het kan zijn dat dat voor sommigen zo vertrouwd voelt als een binnenkamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 11 december 2013 @ 14:03:

Ik vind het respectloos als je iemand anders vraagt zijn mond te houden omdat jezelf per se wil bidden.Dus de "bidder" is volgens jou dan dus net zo respectloos als de ""prater" ?
quote:sushilala schreef op 11 december 2013 @ 14:03:

Ik vind het respectloos als je iemand anders vraagt zijn mond te houden omdat jezelf per se wil bidden.Waarom?
Alle reacties Link kopieren
quote:bettiepage schreef op 11 december 2013 @ 13:57:

[...]





Ja hoor, dat kan.

Als ik bid vind ik het prettig als er stilte is -> eerbied.

Daarom vraag ik of ik even wil bidden. Van die hooguit 30 seconden even stil zijn voor mij krijgt niemand wat van hoor.

En ik dring niemand iets op, als ze niet stil willen zijn, tja dan niet. Maar ik zie geen probleem in het even vragen voor stilte als ik dat prettig vind. Ik mag mijn wensen toch wel aangeven? Hoe ze daarop reageren moeten ze zelf weten natuurlijk.Ik wil niet oneerbiedig overkomen, maar wist je dat je door het vragen mensen geen keuze laat? Bij een eenmalige gebeurtenis geen probleem, echt niet.. Maar indien een collega dit elke dag zou vragen zou ik me er echt aan gaan storen, omdat ik weet dat ik zo'n vraag nooit als keuze zou zien. Men zal nimmer zeggen "nee ik hou geen stilte"..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:amarna schreef op 11 december 2013 @ 14:06:

[...]





Dus de "bidder" is volgens jou dan dus net zo respectloos als de ""prater" ?Wat een vreemde conclusie, dat staat er niet.
Ik ben opgegroeid met grootouders die bidden voor het eten, maar een minuut is wel érg lang hoor. Ik ben gewend dat je misschien 10 seconden? even een moment neemt om stil te zijn, en soms iets langer als mijn oma haar extra lange gebed ging doen.

Maar een minuut, terwijl een kantine op je zit te wachten... vind ik wel redelijk gedurfd. Doe dan even een kort 'Heer, dank voor deze spijzen en dranken, amen', daar is God vast ook wel tevreden mee.
Hoewel ik het idee heb dat ik die minuut niet letterlijk moet nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 11 december 2013 @ 14:09:

[...]



Wat een vreemde conclusie, dat staat er niet.Jij vindt de bidder respectloos naar de ongelovige. Maar iemand die door het minuutje stilte van de bidder heenpraat is toch net zo respectloos naar de gelovige toe?
quote:sushilala schreef op 11 december 2013 @ 14:03:

Ik vind het respectloos als je iemand anders vraagt zijn mond te houden omdat jezelf per se wil bidden.



Maar waarom, waarom, waarom??? Echt, ik snap het niet.



In mijn ogen heb je geen respect voor een ander, als je hem/haar krenkt, geen ruimte laat voor zijn gevoelens. Wat voor een last kun je er van hebben om 30 seconden (want meer is het meestal niet inderdaad) je mond dichthoudt?

Kinderen leren hun mond dicht te houden als volwassenen praten, hoe erg is het om even je mond te houden als iemand met God praat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven