Werk & Studie alle pijlers

Bidden voor het eten op het werk

11-12-2013 12:22 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort werken wij samen met een andere vestiging en daar wordt ook regelmatig samen geluncht.

Nu is er één collega die graag een minuut stilte wil voor het eten om te kunnen bidden. Omdat we elkaar nog niet zo lang kennen en er verder weinig mensen zijn die deze gewoonte hebben, komt het regelmatig voor dat deze persoon, terwijl anderen hun mond al vol hebben, vraagt om een minuut stilte. Er wordt dan altijd netjes excuus aangeboden en men wacht totdat collega klaar is met zijn minuut stilte. Omdat ik dit nu diverse keren heb meegemaakt, merk ik dat ik enerzijds collega's graag vooraf wil informeren over de gewoonte van deze ene collega, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Anderzijds vraag ik me af waarom deze persoon in een groep van 15 personen aan iedereen een minuut stilte vraagt vanwege zijn geloof. Kun je niet "voor jezelf" bidden voor het eten? Of het alleen thuis doen?

Misschien is dit een bijzonder gevoelig topic, dat weet ik niet, ik zeg er even bij dat ik van huis uit niet gelovig ben opgevoed en ook niet goed bekend ben met de gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de persoon welke om stilte vraagt.

Maar zit je met 15 collega's en wil als enige stilte, dan kan je beter tijdens je rit naar de kantine alvast je gebed doen.





Eerlijk gezegd had ik ook altijd wel moeite met iemand die het normaal vond dat er eerst Smakelijk eten werd gezegt voor je je eerste hap nam. (zelfs in de friettent of mac)

Of het bij iedere nies zeggen Gezondheid.

Zei je dat niet werd dat echt niet geaccepteerd. Je hoorde dan verstaanbaar gemompel.

Tien keer per dag niesen en dan steeds Gezondheid.

Dank je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Uggla schreef op 11 december 2013 @ 13:56:

Een ander moet vooral doen wat hij/zij prettig vindt maar ik ga er niet voor wachten met eten of stil zijn. Dan zoekt diegene zelf maar een stil plekje op.



Ik mag hopen dat je dit zo cru toch niet bedoelt? Wat maken die paar seconden stil zijn voor het eten nu uit? Al zou je maar even genieten van het moment en het eten wat er voor je staat?



Ik las van een andere forummer hier een posting over eerbied hebben voor dat verzoek, ja daar ben ik het mee eens, komt ook omdat ik geen raar verzoek vind die paar seconden stil te zijn.



Ben verder wel benieuwd wat de `tegenstanders` van dit verzoek doen bij een ander verzoek om 1 of 2 minuten stil te zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:hupseflups schreef op 11 december 2013 @ 14:40:



Off topic, heb trouwens een vriendin (die niet voor de lunch bidt), maar als ik daar 's avond ga eten, bidt zij hardop met haar kinderen, niet het onze vader zoals mijn familieleden allemaal doen, maar hele verhalen. Heer, we zijn dankbaar dat het vandaag zo'n leuke dag was en dat hupseflups op bezoek is gekomen en dat we het zo gezellig gehad hebben... Dat vind ik echt hele leuke/ lieve gebeden :-)Ow ja, ik had vroeger een schoolvriendin waar dat ook zo ging. Dan werd er ook vaak iets gezegd als 'en we zijn ook dankbaar dat Kastanjez weer bij ons mee eet' en dan voelde ik me altijd zo vereerd...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 december 2013 @ 14:45:

[...]





Ik mag hopen dat je dit zo cru toch niet bedoelt? Wat maken die paar seconden stil zijn voor het eten nu uit? Al zou je maar even genieten van het moment en het eten wat er voor je staat?



Ik las van een andere forummer hier een posting over eerbied hebben voor dat verzoek, ja daar ben ik het mee eens, komt ook omdat ik geen raar verzoek vind die paar seconden stil te zijn.



Ben verder wel benieuwd wat de `tegenstanders` van dit verzoek doen bij een ander verzoek om 1 of 2 minuten stil te zijn.





Welke andere gelegenheden heb jij nu in gedachten?



2 minuten stilte voor dodenherdenking? Prima, niks mis mee om dat in ere te houden.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 11 december 2013 @ 14:45:

[...]





Ow ja, ik had vroeger een schoolvriendin waar dat ook zo ging. Dan werd er ook vaak iets gezegd als 'en we zijn ook dankbaar dat Kastanjez weer bij ons mee eet' en dan voelde ik me altijd zo vereerd... Wat lief!
Alle reacties Link kopieren
In principe laat je mensen stilstaan bij iets waar ze niet in geloven. Dus worden ze gedwongen aan Hem te denken.

Zal niet altijd bewust de bedoeling zijn.



Als ik vraag om een minuut stilte voor de dode koe op mijn bord die zo heeft mogen lijden, hoe denkt men daar dan over.

Of de plofkip op andermans bord.
Alle reacties Link kopieren
Je mag er tenslotte best wel even bij stilstaan wat je gaat verorberen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 december 2013 @ 14:45:

Ben verder wel benieuwd wat de `tegenstanders` van dit verzoek doen bij een ander verzoek om 1 of 2 minuten stil te zijn.



Daar ga ik precies hetzelfde mee om als een verzoek tot stilte ivm bidden: privé ben ik daar makkelijker in. Om mijn werk vind ik het wat anders... als het incident is ben ik natuurlijk gewoon stil. Als het regelmatig (meerdere keren per week) gebeurd dat iemand een hele groep collega's tot stilte maant, voor iets dat alleen voor hem/haar iets toevoegt, vind ik dat erg vervelend.



5 seconden vind ik dan ook nog iets anders dan 1 minuut...
quote:saaaaar81 schreef op 11 december 2013 @ 14:47:

[...]





Welke andere gelegenheden heb jij nu in gedachten?

Had het laatst nog, bij een begrafenis. 'We lopen in stilte naar het graf'. Best nog veel mensen die dat te moeilijk vonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 december 2013 @ 14:45:

[...]





Ben verder wel benieuwd wat de `tegenstanders` van dit verzoek doen bij een ander verzoek om 1 of 2 minuten stil te zijn.Sepp Blatter (UEFA) vond 11 seconden lang genoeg, toen er bij de loting voor de WK vorige week om een minuut stilte werd gevraagd i.v.m. het overlijden van Mandela.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 11 december 2013 @ 14:45:

[...]





Ow ja, ik had vroeger een schoolvriendin waar dat ook zo ging. Dan werd er ook vaak iets gezegd als 'en we zijn ook dankbaar dat Kastanjez weer bij ons mee eet' en dan voelde ik me altijd zo vereerd... Ja toch? Ik ook!
quote:christiane schreef op 11 december 2013 @ 14:51:

Als ik vraag om een minuut stilte voor de dode koe op mijn bord die zo heeft mogen lijden, hoe denkt men daar dan over.

Of de plofkip op andermans bord.Ik vind het geniaal! Zou je alleen wel vragen waarom je hem dan toch op eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 11 december 2013 @ 14:53:

[...]



Ik vind het geniaal! Zou je alleen wel vragen waarom je hem dan toch op eet.Ja dat zou ik me dus ook afvragen. Misschien dat ik na het moment van stilte nog wel een keer extra nadenk om het op te eten
Alle reacties Link kopieren
quote:pocketsize schreef op 11 december 2013 @ 14:52:

[...]





Daar ga ik precies hetzelfde mee om als een verzoek tot stilte ivm bidden: privé ben ik daar makkelijker in. Om mijn werk vind ik het wat anders... als het incident is ben ik natuurlijk gewoon stil. Als het regelmatig (meerdere keren per week) gebeurd dat iemand een hele groep collega's tot stilte maant, voor iets dat alleen voor hem/haar iets toevoegt, vind ik dat erg vervelend.



5 seconden vind ik dan ook nog iets anders dan 1 minuut...



Wat is een minuut nou (op een mensenleven )?



Maar goed, zelf heb ik er geen probleem mee als andere het vragen dus ik heb makkelijk praten, dat snap ik.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:christiane schreef op 11 december 2013 @ 14:55:

[...]



Ja dat zou ik me dus ook afvragen. Misschien dat ik na het moment van stilte nog wel een keer extra nadenk om het op te eten Dus toch een moment van bezinning.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 11 december 2013 @ 14:27:Maar eigenlijk, dit topic zo lezende, vind ik het toch best een brutale vraag aan de rest van het gezelschap.



Eens. Ik vind het overigens storend dat sommigen hier menen te kunnen uitmaken dat 1 minuut klep of kwek dichthouden niet zo moeilijk moet zijn.



Dan ga ik even het balletje terugkaatsen. Een minuut mediteren in een drukke omgeving is een kwestie van oefenen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 december 2013 @ 14:56:

[...]





Wat is een minuut nou (op een mensenleven )?



Maar goed, zelf heb ik er geen probleem mee als andere het vragen dus ik heb makkelijk praten, dat snap ik.



Helemaal niks natuurlijk, daarom heb ik stil zijn voordat anderen bidden ook nooit echt als vervelend ervaren. Maar zoals ik zei: dat was ook altijd privé, dan is het mijn keuze om erbij te zitten.



Maar ik heb totaal niks met het geloof. En als ik dan elke werklunch weer vrij plotseling een goed gesprek met mijn collega moet afbreken omdat iemand even met god wil kletsen, wordt ik daar op een gegeven moment gewoon iebel van



Het gaat mij niet om die minuut, al waren het tien minuten. Het gaat mij erom dat iemand anders opeens voor mij bepaald wat ik moet doen. Dat heb ik liever niet om mijn werk.
quote:amarna schreef op 11 december 2013 @ 14:26:

Korenwolf en Surface, mooi gezegd!



Ik had hetzelfde willen opmerken. Is het zó erg om even een ogenblikje rust te nemen? Even stil te staan bij de maaltijd die voor je staat, die voor een groot deel van de mensheid helemaal niet zo vanzelfsprekend is.Nee, dat is niet erg. Alleen bepaal jij niet wanneer ik een momentje rust neem. Misschien denk ik wel de hele dag aan de kindertjes in Afrika, waarom moet dat dan in een opgelegde minuut voor de lunch nog een keer? Prima als een collega aangeeft even te willen bidden. Ik zal hem/haar niet storen en als het gewoon zo wordt aangekondigd waarschijnlijk ook gewoon m'n klep houden, hooguit vast een stuk boterham naar binnen duwen. Maar vragen of iedereen een minuut kan zwijgen omdat jij je persoonlijke religie wil beleven, vind ik echt heel gek. Een compromis moet gewoon van 2 kanten komen, anders is het een eenzijdig opgelegd bevel.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 11 december 2013 @ 14:52:

[...]



Had het laatst nog, bij een begrafenis. 'We lopen in stilte naar het graf'. Best nog veel mensen die dat te moeilijk vonden.Wat erger is, mensen die hun mobiel aan laten staan.. en dan nog met de beller in gesprek gaan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maryemma schreef op 11 december 2013 @ 15:02:

[...]





Prima als een collega aangeeft even te willen bidden. Ik zal hem/haar niet storen en als het gewoon zo wordt aangekondigd waarschijnlijk ook gewoon m'n klep houden,



Ik denk dat dit de essentie van deze discussie is.

Het gaat er dus om hoe de wens te willen bidden wordt aangekondigd. Tafelbreed een minuut stilte eisen of tussen neus en lippen door meedelen dat je wilt bidden.
Alle reacties Link kopieren
Een compromis werkt hier ook niet. Want hoe zou dat eruitzien? "Prima, als jij die minuut gebruikt om met jouw vriendje te praten, dan gebruik ik hem om met mijn vriendje te praten"...
Devima schreef:quote:Eens. Ik vind het overigens storend dat sommigen hier menen te kunnen uitmaken dat 1 minuut klep of kwek dichthouden niet zo moeilijk moet zijn.

Kun je aangeven wat er moeilijk aan is, of moeilijk aan kan zijn?



quote:Dan ga ik even het balletje terugkaatsen. Een minuut mediteren in een drukke omgeving is een kwestie van oefenen.Da's ook weer waar.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 11 december 2013 @ 14:26:Ik had hetzelfde willen opmerken. Is het zó erg om even een ogenblikje rust te nemen? Even stil te staan bij de maaltijd die voor je staat, die voor een groot deel van de mensheid helemaal niet zo vanzelfsprekend is.



Toen ik nog in een drukke omgeving werkte, nam ik die rustmomenten ook, alleen verwachtte ik niet dat mijn omgeving stil werd.



Dat niet iedereen te eten heeft sta ik niet alleen bij stil, ik geef regelmatig geld aan anti-honger projecten.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 11 december 2013 @ 15:15:

[...]





Toen ik nog in een drukke omgeving werkte, nam ik die rustmomenten ook, alleen verwachtte ik niet dat mijn omgeving stil werd.



Dat niet iedereen te eten heeft sta ik niet alleen bij stil, ik geef regelmatig geld aan anti-honger projecten.



Dat is lief van je.

Ik gaf het alleen maar als voorbeeld, zo'n "nadenkmoment". Ik wil niemand beschuldigen van gebrek aan naastenliefde. zo heb ik dat echt niet bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 11 december 2013 @ 15:13:

Devima schreef:



[...]



Kun je aangeven wat er moeilijk aan is, of moeilijk aan kan zijn?





[...]

Da's ook weer waar.



In het kader van de respect discussie vind ik het raar om de woorden klep/kwek te gebruiken. Dat bedoelde ik.



Iemand die rust wil om te bidden moet gewoon zelf voor de voorwaarden zorgen.



Het is me om eerlijk te zeggen op de werkplek nooit gevraagd, ik zou het niet waarderen denk ik. Ook omdat ik zoals eerder gezegd mijn atheistische stiltemeditaties doe/deed zonder aan anderen te vragen om stilte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven