Werk & Studie alle pijlers

Bidden voor het eten op het werk

11-12-2013 12:22 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort werken wij samen met een andere vestiging en daar wordt ook regelmatig samen geluncht.

Nu is er één collega die graag een minuut stilte wil voor het eten om te kunnen bidden. Omdat we elkaar nog niet zo lang kennen en er verder weinig mensen zijn die deze gewoonte hebben, komt het regelmatig voor dat deze persoon, terwijl anderen hun mond al vol hebben, vraagt om een minuut stilte. Er wordt dan altijd netjes excuus aangeboden en men wacht totdat collega klaar is met zijn minuut stilte. Omdat ik dit nu diverse keren heb meegemaakt, merk ik dat ik enerzijds collega's graag vooraf wil informeren over de gewoonte van deze ene collega, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Anderzijds vraag ik me af waarom deze persoon in een groep van 15 personen aan iedereen een minuut stilte vraagt vanwege zijn geloof. Kun je niet "voor jezelf" bidden voor het eten? Of het alleen thuis doen?

Misschien is dit een bijzonder gevoelig topic, dat weet ik niet, ik zeg er even bij dat ik van huis uit niet gelovig ben opgevoed en ook niet goed bekend ben met de gebruiken.
Persoonlijk zou ik mij er niet mee bemoeien. Als die persoon graag stilte wilt zal ze zelf actie voor moeten ondernemen.



Uit eigen ervaring weet ik dat de mededeling dat ze gaan bidden ook vooral bedoeld is om ongemakkelijk momenten te voorkomen. Althans dat is mij toen zo verteld.Stel je voor je zit naast die collega, deze zit te bidden en je hebt het niet door en je begint enthousiast te praten tegen hem/haar. Dan is het helemaal ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 13 december 2013 @ 12:31:

[...]





Maar denk je wel dat er een moment komt dat er een discussie ontstaat?



Mocht dat mij ooit gevraagd worden zou dat zeker gebeuren.



Heb alle reacties nog eens gelezen en heb besloten dat de discussie niet door mij gestart zal worden. Ik heb namelijk geen probleem met het bidden, maar met het ongemakkelijke gevoel dat bij mij ontstaat als de zoveelste collega met volle mond excuses aanbiedt.

Omdat dat iets is dat tussen mijn oren zit, laat ik het maar gaan. Het zal snel genoeg bekend worden bij collega's dat deze nieuwe collega deze gewoonte heeft en het is niet aan mij om hen voor ongemakkelijke situaties te behoeden. (Ben ik mijn broeders hoeder? )

Mocht de collega ooit aan mij vragen wat ik ervan vind, dan zal ik zeker uitspreken dat ik me afvraag waarom hij tijdens de lunch aan overwegend niet-gelovige collega's vraagt om stil te zijn. En of hij weet dat dit moment alleen voor hem is.
Alle reacties Link kopieren
@ korenwolf, je vraag is door devima beantwoord. Binnen het geloof is zang geen onderdeel van aanbidding. De islamitische liederen muziek die er hedendaags is heeft volgens mij zijn oorsprong van de soefistische moslims .Maar dat hoort niet in een moskee thuis bv. zoals het gezang binnen een kerk wel gebruikelijk is.



Ontopic; ik denk ook dat je er niets mee hoeft te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het nooit zo: als jij wil bidden, doe het dan eerder ofzo. Ik vind het heel vreemd om een hele tafel te vragen stil te zijn. En ik kom wel uit een religieus familie, maar binnen het gezin deden we nooit een gebed. Toen was het echter zo dat wij de enigen waren die niet hoefden te bidden.



Misschien komt het ook wel omdat ik dus ook een collega had die zo ging lopen bieden en dat jong ging vreemd en stal ook nog van het bedrijf. Heb het nooit goed begrepen.



Begrijp me goed: als ik met een vriendin ben en zij wil bidden dan hou ik daar rekening mee, maar ik vind niet dat tien mensen een minuut stil moeten zijn omdat er eentje moet bidden.
http://www.hoemannendenken.nl/2013/12/1 ... um-bidden/
Alle reacties Link kopieren
quote:helianthe schreef op 16 december 2013 @ 15:52:

http://www.hoemannendenken.nl/2013/12/1 ... um-bidden/ geweldige reactie van Jan, ga hem meteen bedanken voor zijn nuchtere mannelijke kijk op de situatie!
Ik ben toch wel benieuwd hoe jullie lunch er precies aan toe gaat?

Gaat iedereen tegelijk eten om half 1? Heeft iedereen zijn eigen eten mee en eten jullie in een aparte kamer, of is het een bedrijfskantine en schuiven jullie allemaal aan dezelfde tafel aan?



Is het een lange tafel waar jullie aan zitten en wacht de biddende collega echt tot iedereen stil is, ook al zitten 2 mensen aan het einde van de tafel druk in gesprek?



en is het echt 1 minuut, of maar 10 seconden?



Dit soort dingetjes vind ik wel veel verschil maken of ik stil zal zijn of niet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven