Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen verkorte deeltijd (digi)pabo

11-12-2013 15:02 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de verkorte deeltijd (digi) pabo. Ik ben aan het overwegen met deze opleiding te starten in februari. Ik heb al SPH en orthopedagogiek gedaan en afgerond. Ik heb nu een aantal jaar werkervaring, maar een baan als orthopedagoog heb ik nog steeds niet kunnen bemachtigen. Ik zou graag in het onderwijs werken (ook als orthopedagoog of IB' er bv) maar daar wordt ik niet aangenomen omdat ik geen pabo achtergrond heb. Daarnaast zit het al heel lang in mijn hoofd om te doen, omdat het voor de klas staan me ook leuk lijkt! En ik dacht, ik moet maar eens een knoop door gaan hakken:) Heb inmiddels al wat info vanuit de opleiding gehad, maar vroeg me af hoe de ervaringen zijn en hoe zwaar het is. Ik woon vooralsnog alleen en moet dus echt 4 dagen blijven werken naast de ene dag stage. Voordeel is dat ik onregelmatig werk en dus 2 ochtenden en een middag in de week vrij ben (vandaar ook de digipabo, ik kan niet 2 avonden in de week naar school). Mijn werk is ook erg rustig (en daarom ben ik ook ernstig toe aan meer uitdaging) en daardoor kan ik ook onder werktijd wel dingen doen.



Ik weet overigens dat er nu erg weinig banen zijn als leerkracht. Toch wil ik mezelf graag verder blijven ontwikkelen en mijn kansen op een leuke baan verbreden.



Nou ja, kortom, wie heeft het gedaan, hoe is het bevallen?
Geen ervaring, wel overwogen om het ook te gaan doen. Informeer alleen even naar het collegegeld, want grote kans dat je instellingscollegegeld moet betalen en dan ben je grof geld kwijt. Daarnaast zou ik als ik jou was ook kijken naar je toekomstperspectieven met betrekking tot de digipabo, of dat anders is dan van een gewone deeltijdpabo.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja wat betreft het instellingsgeld heb ik het al uitgezocht en daar is geen sprake van omdat ik geen onderwijs of medische opleiding heb gedaan. Ze stimuleren het nog steeds het onderwijs in te gaan, dus betaal het gewone collegegeld. En met de tegemoetkoming leraren is dat goed te doen!



Zover ik heb kunnen vinden is de digipabo niet van negatieve invloed op toekomstperspectieven. Maar veel is er niet over te vinden dus ik hoor graag ervaringen:)
Bedenk wel dat er enorm bezuinigd wordt op het onderwijs en het nu al heel moeilijk is om een baan te krijgen. Zelfs een jaarcontract schijnt niet echt meer te lukken.
Je zegt geen werk te kunnen vinden als orthopedagoog, bereid je daar ook maar vast op voor als leerkracht. Ik heb nu na 5 jaar eindelijk een baan, maar ben ongeveer de enige van mijn afstudeerjaar. Denk dus goed na of dit is wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
ja dat realiseer ik me. Maar zou de combi sph, orthopedagogiek en pabo niet meer mogelijkheden op werk opleveren? + een paar jaar werkervaring.
Nee, ik denk het niet.

Bij ons trouwens gewoon orthopedagogen zonder pabo. Je hoeft als orthopedagoog ook helemaal niets te weten over de didactische kant.

Ik vind het een rare eis iig.



Onderwijskunde al eens overwogen?
Alle reacties Link kopieren
mm oke, ja ze hebben orthopedagogen ook voor het kiezen, dus denk dat ze daarom eerder iemand kiezen met een onderwijsachtergrond dan zonder, sluit toch wat beter aan denk ik.



Onderwijskunde zeker overwogen, maar onbetaalbaar ivm instellingsgeld... Zo ook met een research master of andere master.



Heb ook cursussen bekeken (bv voor dyslexiebehandelaar) meeste zijn tevens onbetaalbaar als je niet erg veel verdient met een hbo baan in de hulpverlening..
Geen idee of het bestaat, maar kan je niet ergens een speciaal onderwijs aantekening halen? Ik denk dat dat wel je kansen vergroot, zeker als je het speciaal onderwijs in wil. Daar zit toch het overgrote deel van de orthopedagogen.

En oriënteer je ook op VSO. Vrij groot verloop in personeel.



Desnoods met je SPH een jaar of 2 als onderwijsondersteunend personeel aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
thanx voor de tips! zover ik weet heb je alleen de master special educational needs, maar ook daarvoor moet je eerst leraar zijn. Maar kan nog eens verder zoeken. En zal ook eens richting VSO kijken!
Voor de master SEN moet je inderdaad je onderwijsbevoegdheid hebben (ik ga volgend schooljaar starten)

En of je meer kans maakt met jouw combinatie van opleidingen? Tja daarvoor zullen er toch eerst vacatures moeten zijn, maar aangezien het leerlingenaantal nog steeds terugloopt zit die kans er niet echt in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat je je kansen vergroot op een baan. Niet omdat je met meer diploma's beter zou zijn in je werk, maar omdat je breder inzetbaar bent.

Is er behoefte aan een ortho? Dan vervul je die rol. Is er behoefte aan een leerkracht? Dan ben je leerkracht. Met sph kan je ook nog een stukje maatschappelijk werk doen, toch?



Nu werk ik wel op een cluster IV school, dus wij hebben veel deskundigen zelf in huis. Meerdere ortho's, ib'ers, MW'ers, logopedisten etc.



Bij ons is iemand dit jaar gestart als ortho en staat nu voor de klas. Volgend jaar weer een ortho zwanger, dus grote kans dat zij de vervanging gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet ook dat het leerlingenaantal terug loopt. Een aantal vrienden van mij zijn leerkracht, dus hoor veel van hen. Ook dat toch verwacht wordt door de vakbond dat in 2017 het weer beter zal gaan.



En wat je schrijft gelukkigleven, is idd wat ik veel zie. Door die combi zijn veel medestudenten aan het werk geraakt.



Ik weet dat ik er niet vanuit moet gaan dat ik meteen een baan vindt met de pabo, echter sta ik nu voor mijn gevoel al een jaar stil in mijn ontwikkeling en dat vindt ik echt helemaal niks. Ik wordt hier ook niet gelukkig van, dus ik wil doen wat ik kan om mezelf verder te ontwikkelen en mogelijk aantrekkelijker te maken. En daarnaast dus weer een uitdaging te hebben.



Is er niemand hier die me kan vertellen hoe zwaar de studie is naast een baan?
Alle reacties Link kopieren
Ik volg op dit moment de verkorte deeltijd pabo aan de inholland in Haarlem. Ik werk hiernaast 3 dagen en zet me daarbij in het weekend in voor een halve dag begeleiding bij kinderfeestjes. Ik ben nu bezig met de eerste 3 maanden en ik merk dat het nu nog wel goed te doen is (afgezien van de slechte organisatie van de inholland). Nu loop je 1 dag stage, maar je hebt de weekenden wel echt nodig om de stage voor te bereiden en te leren voor de tentamens. Ik kan je zeggen dat het wel heel veel is, maar dat als je het echt leuk lijkt om te gaan doen zeg ik doen!



In het laatste gedeelte van het tweede jaar moet je daarnaast ook 2 dagen stage gaan lopen, dus zou je wel een werkdag hiervoor moeten opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het nog goed te doen is! Volg jij de digipabo of ga je dan wel 2 avonden naar school? en wat gaat er niet goed op Inholland?

En qua hoeveelheid, heb je nog wel tijd om bv wat leuks met vrienden te gaan doen/sporten ed? Het is denk ik een kwestie van alles heel goed inplannen, zodat je ook nog tijd voor andere dingen over hebt, of zie ik dat verkeerd?

Laat ik nou iig goed in plannen zijn ;)



Het lijkt me echt leuk, gister nog met een vriendin over gesproken die leerkracht is. De combi van het zijn van leerkracht en orthopedagoog / IB'er spreekt me erg aan, dus hoop dat dat gaat lukken in de toekomst!



Ik heb inmiddels begrepen dat je idd in de laatste periode van het 2e jaar 5 van de 10 weken 2 dagen stage moet gaan lopen. Dat is nog te overzien en dat moet wel lukken denk ik.



Bedankt voor jullie reacties iig:)
Alle reacties Link kopieren
verder geen ervaringen meer van mensen dei de digipabo hebben gedaan?
Alle reacties Link kopieren
ae25 schreef:
11-12-2013 15:02
Hallo!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de verkorte deeltijd (digi) pabo. Ik ben aan het overwegen met deze opleiding te starten in februari. Ik heb al SPH en orthopedagogiek gedaan en afgerond. Ik heb nu een aantal jaar werkervaring, maar een baan als orthopedagoog heb ik nog steeds niet kunnen bemachtigen. Ik zou graag in het onderwijs werken (ook als orthopedagoog of IB' er bv) maar daar wordt ik niet aangenomen omdat ik geen pabo achtergrond heb. Daarnaast zit het al heel lang in mijn hoofd om te doen, omdat het voor de klas staan me ook leuk lijkt! En ik dacht, ik moet maar eens een knoop door gaan hakken:) Heb inmiddels al wat info vanuit de opleiding gehad, maar vroeg me af hoe de ervaringen zijn en hoe zwaar het is. Ik woon vooralsnog alleen en moet dus echt 4 dagen blijven werken naast de ene dag stage. Voordeel is dat ik onregelmatig werk en dus 2 ochtenden en een middag in de week vrij ben (vandaar ook de digipabo, ik kan niet 2 avonden in de week naar school). Mijn werk is ook erg rustig (en daarom ben ik ook ernstig toe aan meer uitdaging) en daardoor kan ik ook onder werktijd wel dingen doen.



Ik weet overigens dat er nu erg weinig banen zijn als leerkracht. Toch wil ik mezelf graag verder blijven ontwikkelen en mijn kansen op een leuke baan verbreden.



Nou ja, kortom, wie heeft het gedaan, hoe is het bevallen?
Hoi Hoi,

Ik heb een account aangemaakt om te vragen wat je uiteindelijk hebt gedaan. Geeen idee hoe het werkt op dit forum of je hier nog een melding van krijgt, want het is nu geloof ik 5 jaar later haha.

Mijn verhaal is een beetje vergelijkbaar ook ortho achtergrond, maar in het onderwijs willen ze toch wel iemand met een pabo achtergrond. Zou ik mogen vragen wat je uiteindelijk hebt gedaan? Hoe is de opleiding bevallen en heb je al een baan als ortho?

Ik hoor graag van je (als je dit nog leest)

Groeten,

Giloo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven