Werk & Studie alle pijlers

Zwanger en solliciteren

21-05-2008 14:37 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik te horen gekregen dat er na mijn zwangerschapsverlof geen plaats meer is voor mij bij mijn huidige werkgever. Ik word niet ontslagen, maar mijn huidige werk (heel onregelmatige tijden in de horeca) is niet te combineren met het hebben van een kind.

Ik ging er van uit dat de door mij voorgestelde verschuiving van mijn werkzaamheden naar een baan die gedeeltelijk een kantoorbaan zou zijn en gedeeltelijk nog uit mijn huidige werk zou bestaan geen probleem zou zijn. Helaas blijkt het een week voor ingang van mijn verlof wel een probleem en gaat het echt niet gebeuren.



Er van uit gaande dat de baby niet te laat wordt geboren eindigt mijn verlof op 15 september en ben ik dus per 15 september werkloos.

Ik zal dus op zoek moeten naar een nieuwe baan.

Hoe leg ik dit op een positieve manier uit in een sollicitatiebrief? Stel dat ik niet accuut een positieve reactie krijg, dan zal ik rond/vlak na de bevalling op gesprek moeten komen bij een nieuwe werkgever. Dit lijkt mij ook niet handig, maar een nieuwe werkgever zit natuurlijk ook niet te wachten op een werknemer die gelijk niet kan komen opdagen.



Stel dat het mij niet lukt om voor het einde van mijn verlof een andere baan te vinden. Heb ik dan recht op een uitkering? Of heb je dat alleen als je bent ontslagen en dus niet als je zelf bent opgestapt in verband met werktijden die niet zijn te combineren met het hebben van een baby?

Iemand ervaring met deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
dus als ik het goed begrijp neem je ontslag?



Dan heb je volgens mij geen recht op uitkering. Ik denk niet dat het UWV de combinatie onregelmatig werk en kind niet te combineren als reden accepteert waardoor je een uitkering zou kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, als je zelf ontslag neemt krijg je geen uitkering. Dan moet je ontslagen worden. Ik heb geen ervaring met zwanger zijn. Maar wel als office manager die zwangere vrouwen op gesprek heeft gehad. Ben er eerlijk en heel duidelijk over en maak er geen probleem van, er zijn een hoop werkgevers die het geen probleem vinden. Maar als je er zelf heel veel waarde aan hecht/over gaat praten zal een werkgever al gauw het gevoel krijgen dat het een probleem zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Merretje, gaven die vrouwen in hun sollicitatiebrief al aan dat ze zwanger waren en daarom pas op een bepaalde datum wilden beginnen met hun nieuwe baan? Of kwam dat tijdens het gesprek pas ter sprake?
Alle reacties Link kopieren
Dat van geen uitkering hoeft trouwens niet. Als TO niet verwijtbaar werkeloos is, en dat lijkt me een beetje uit haar verhaal omdat haar zwangerschap en aansluitende werkwens niet gehonoreerd kunnen worden door werkgever, wat eerst wel zo leek, en er sprake is van een beeindigingsovereenkomst waarbij initiatief vanuit de werkgever wordt genomen, kan TO 'gewoon' de WW in hoor.



Omdat je niks te verwijten valt, hoef je wat mij betreft ook geen rare verhalen op het gesprek op te hangen. Maar je hoeft eea ook niet helemaal al in een brief uit een te zetten. Jij bent gewoon op zoek naar werk en per 15-9 beschikbaar. Als ze vragen waarom, kun je dat melden. Ik neem aan dat je op banen solliciteert die wél bij je gewenste uren passen, dus dat je in de andere uren mamma bent, kan alvast geen issue zijn lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
waarom neem je niet contact op met CWI? Je kunt altijd informeren hoe dat no precies zit met jouw situatie. En niet verwijtbaar werkloos is niet een hele stevige positie, zelf opstappen is gewoon nooit handig. Laat je dan ontslaan, hoe vervelend dat ook lijkt, maar zij kunnen je geen gschikt werk meer bieden, dit is niet jouw schuld waarom moet jij dan vrijwllig opstappen?
Alle reacties Link kopieren
Anderen hebben een opzegtermijn bij een andere baan en jij hebt zwangerschapsverlof. Dat maakt voor een werkgever niet zo veel uit, dus wie weet valt het mee met solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Uggla schreef op 21 mei 2008 @ 14:54:

Merretje, gaven die vrouwen in hun sollicitatiebrief al aan dat ze zwanger waren en daarom pas op een bepaalde datum wilden beginnen met hun nieuwe baan? Of kwam dat tijdens het gesprek pas ter sprake?
Sommige geven duidelijk aan pas per een bepaalde datum te kunnen beginnen, andere die al aan het einde van hun zwangerschap zaten gaven ook aan dat dat door hun zwangerschap was. Dat is wel fijn als werkgever, anders schrik je toch behoorlijk als er iemand binnen komt met zo'n enorme buik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook maar even met het CWI bellen en aangeven dat jij eigenlijk niet je baan op wilt zeggen. Het is geen mega-probleem wanneer je tijdelijk zonder inkomsten zit als je dan maar wel een ww-uitkering krijgt. Het is natuurlijk niet leuk, maar kan wel de druk een beetje van de ketel halen zodat jij de tijd hebt om te solliciteren.

Kortom: zoek uit hoe het zit met opzeggen/ontslag en vraag hoe jij in aanmerking kunt komen voor een uitkering. Jij wilt in principe niet weg, maar je baas geeft vlak voor je verlof aan dat je toch weg moet. Lijkt mij dat je dan ontslagen wordt.



En verder: idd gewoon solliciteren en aangeven dat je vanaf 15 september beschikbaar bent. Maar dat stond hierboven al.
anoniem_49658 wijzigde dit bericht op 21-05-2008 18:39
Reden: foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je baas dit eigenlijk wel kan doen zo. Ik neem aan dat je zelf geen ontslag neemt, want dan heb je volgens mij geen recht op een uitkering. Dan moet hij je dus ontslaan en ik vraag me af of dit wel een geldige reden is om iemand te ontslaan. Of heb je een jaarcontract dat niet verlengd gaat worden? Succes!!
Neem niet zelf ontslag! Dan heb je namelijk geen recht op ww na je zwangerschapsverlof.

Laat je dus ontslaan, of laat je contract aflopen (dan heb je ook recht op ww).



Mijn contract liep af tijdens mijn zwangerschapsverlof. Na mijn verlof heb ik 1,5 maand WW gekregen en toen had ik alweer een baan gevonden gelukkig.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wat voor contract heb jij? Heb je een contract voor bepaalde tijd of een contract voor onbepaalde tijd. Jouw contract voor bepaalde tijd kan eindigen tijdens jouw zwangerschaps en bevallingsverlof. De werkgever is niet verplicht een nieuw contract aan te bieden. Na het zwangerschaps en bevallingsverlof heb je recht op een ww-uitkering.



Indien jij een contract voor onbepaalde tijd hebt mag de werkgever niet opzeggen tijdens jouw zwangerschaps en bevallingsverlof.



Hoe zit dit bij jou.

Kijk ook een op deze link

http://www.jobcircle.nl/wiki/Opzegverbod_definitie

Groetjes Sam
Alle reacties Link kopieren
Als er geen plaats meer is voor jou, dan word je toch ontslagen? Einde contract?
Alle reacties Link kopieren
Als jouw contract wordt ontbonden omdat jouw situatie niet in te passen is in de werktijden van het bedrijf, heb je volgens mij recht op een WW uitkering, weliswaar grelateerd aan het aantal dienstjaren etc. en natuurlijk krijg je minder dan je nu verdient. Neem dus niet zelf je ontslag. Je werkgever zal het ontslag moeten aanvragen bij het CWI en e.e.a.aannemelijk moeten maken.

Je kunt dan toch op je gemak uitzien naar iets anders?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven