Werk & Studie alle pijlers

Faalangst

27-05-2008 12:31 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier in meer of mindere mate last van? In welke situaties? Wat doe je eraan? Lukt dat altijd of is het toch iets wat je vaak belemmert in de dingen die je (wilt) doe(n)t. Met als gevolg dat je soms diep ongelukkig bent omdat weer iets niet gelukt is.
Alle reacties Link kopieren
ik heb hier vooral in mijn werksituatie wel last van. Ik merk dat ik bijvoorbeeld veel makkelijker werk als ik alleen in een ruimte zit, omdat ik dan niet het gevoel heb dat mensen zitte mee te kijken of luisteren met wat ik doe. Door de faalangst stel ik vaak dingen tot het laatste moment uit. Maar als ik het dan toch doe, dan herken ik niet je stelling dat ik diepongelukkig word omdat iets weer niet si gelukt, nee dat ben ik juist trots dat het toch is gelukt!



In privesfeer heb ik ook last van onzekerheid, ik weet niet of je dat faalangst kan noemen. Ik vind het vaak moeilijk om mezelf te profileren in grotere groepen en als ik nieuwe contacten leg ben ik vaak bang dat ze niet echt op mij zitten te wachten. Als ik mensen beter leer kennen, verdwijnt dat gelukkig.



Wel iets waar ik regelmatig last van heb en graag iets aan wil doen. Dus als iemand met goeie tips komt, lees ik graag mee.



Wat is jou reden om dit topic te openen? Wat zijn je eigen ervaringen?
Brum?
Alle reacties Link kopieren
Ja dacht ik ook!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoelen jullie met Brum?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu toch echt nieuwsgierig! Wat bedoelen jullie met Brum?
Alle reacties Link kopieren
Ze bedoelen Brummetje; is een forummer, die blijkbaar ook last heeft van faalangst. Ben je in geval van die vraag verlost.



Is daarmee je oorspronkelijke vraag niet opgelost. Even kort wat punten wat ik erover denkt/ervaren heb:

- vaak is het iets wat in je persoon zit: je bent onzeker in meer dingen die je doet, niet alleen op het werk. Dat betekent overigens niet dat dat het is, en je er niks aan kunt doen. Als je leert meer zeker van jezelf te worden (afhankelijk van hoe erg het is of je dat zelf kunt doen of dat je daar hulp van buitenaf voor nodig hebt), komt dat ook in je houding op het werk naar voren.

- je kunt vaak meer dan je denkt. De meeste mensen (denk dat dat voor mensen met faalangst vaak nog sterker geldt) willen helemaal niet zo snel dingen die buiten bereik liggen. Wat echter wel het probleem is bij onzekere mensen is, is dat ze geen stappen durven te nemen, dingen durven te doen. Het enige waar ze door worden tegengehouden is hun eigen onzekerheid. En net zoals Soepkippie zegt, meestal blijkt dat het achteraf toch wel goed gaat. Misschien dat het niet meteen de eerste keer geweldig gaat, maar hé iedereen moet en kan leren. Dus zak ook niet meteen terug in een soort zwelgen in zelfmedelijden als iets niet direct lukt. Denk voor jezelf 'oke, dit ging nog niet 100% goed, maar kijk eens wat allemaal al wél goed gegaan is. Er zijn wat dingen die ik zou kunnen verbeteren, dus daar ga ik aan werken'.

Dit is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is echt de moeite waard je ervoor in te zetten. Het is namelijk zo jammer dat je kansen laten schieten die je graag wilt doen (en ook zou kunnen), omdat je bang bent dat het niet zal lukken. Vaak zijn de mensen die het verste komen degenen die ook weleens een gokje durven te wagen en hun nek uit durven te steken. Dit is niet iets wat 1-2-3 verandert, maar probeer het rustig op te bouwen. Meer zelfvertrouwen opbouwen(als je merkt dat dingen keer op keer goed gaan, ook als je dit vooraf niet gedacht had, versterkt dit ook je zelfvertrouwen) en kleine stapjes gaan nemen. Dan komt het zeker goed!



Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Girl-1983. Dit was net even de bevestiging die ik nodig had.
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan :flower:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven