Werk & Studie alle pijlers

Probleem op werk, salaris!!

27-05-2008 12:37 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal het zit zo ( gister ook al topic geopend over teveel ontvangen reiskostenvergoeding)

Ik blijk sinds het begin 01-09-2007 al dubbele reiskostenvergoeding te hebben ontvangen. Het is mij echter nooit opgevallen, en het afgesproken salaris klopte ook naar mijn mening á 10.58 bruto per uur ( mij was voorgerekend netto 9,15 per uur)

Het salaris klopte dan ook elke maand gewoon. Nu blijkt dat ik dus al die tijd netto niet 9,15 verdiende, maar eigenlijk slechts 8,20 per uur.

Geen probleem, alleen houdt ik dan per maand maar 900 euro over, aangezien mijn reiskosten grotendeels niet vergoed worden door mijn werkgever. Ik betaal dan 220 reiskosten zelf.

Nu moet ik dus in één klap 500 euro terugbetalen ( wordt ingehouden op mijn loon) Wat betekend dat ik nu deze maand maar € 515,- overhoudt. Hier kan ik onmogelijk van rondkomen en nu kom ik dus financieel zwaar in de problemen. Aangezien ik deze maand dus € 1000,- tekort kom en vervolgens er elke maand nog 125 euro op achteruit ga. Waardoor ik simpelweg niet rond kan komen. Mede door de hoge reiskosten.

Wat moet ik nu doen? Heb ik nog enkele rechten? Wat zijn mijn rechten?



Ik snap wel dat dit in principe nou eenmaal zo is en mijn werkgever niks te maken heeft met mijn financiële situatie, maar ineens € 500,- inhouden zonder te overleggen DAT ik teveel heb ontvangen ( moest ik allemaal zelf maar uitvinden en de directeur er mee confronteren en bleek dat ik dit zelf had moeten uitvinden op loonstrookje) vind ik niet heel netjes. Ik kan ook in termijnen van bijvoorbeeld 175,- per maand terug betalen. Maar dan krijg ik nog maandenlang die €175,- én € 125,- minder, dus kom ik dan elke maand 300 euro tekort.

Heb niemand op terug te vallen zoals ouders of vriend, redde het met mijn loon net, kon alles precies betalen. Werk 36 uur per week en reis 4 uur per dag heen en weer met het openbaar vervoer. Meer werken is dus geen optie, aangezien ik 6 uur opsta en 8 uur thuis kom elke dag…



Kan ik nog iets doen om hier uit te komen? Of wordt het tijd mijn faillissement aan te vragen?



Groetjes!!
Als ik jou was zou ik een andere baan zoeken. Een baan waar je te weinig verdient om rond te komen kan nooit de bedoeling zijn.

4 uur per dag reizen is ook erg zonde van je tijd en dan ook nog voor een baan die slecht betaalt.

Zit er een uitzendbureau bij je in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Heb zo'n zelfde voorval gehad, was alleen wel een lager bedrag (275). Heb dit in termijnen a 40 euro kunnen afbetalen en het geld wat ik normaal kreeg als bonus (denk aan een vergoeding voor het feit dat je niet ziek bent).

Ik heb door deze situatie wel geleerd dat ik altijd mijn loonstrookje goed moet controleren!
Precies, als een speer een baan bij je in de buurt zoeken. En tot je iets gevonden hebt misschien in het weekend iets bijklussen?
Zou ook ander werk zoeken, maar als het toch de baan van je leven is, kun je misschien eens aankaarten dat je reiskosten wel erg hoog zijn en of de werkgever daar niet in tegemoet kan komen. Geloof dat de werkgever ov-kosten via de belastingdienst kan terugkrijgen, maar het fijne weet ik daar niet van.
Alle reacties Link kopieren
Jazeker, waarschijnlijk kan ik als ik wil volgende week al in een call center gaan werken voor misschien 1 euro minder netto per uur, maar dat weegt in dit geval niet meer op tegen de reiskosten die ik moet betalen!

Maar dan komt het volgende. Blijkt dat mijn vakantiegeld ook nog voor het hele jaar betaald is. ( Blijkt dus 50% belasting te zijn, wist ik niks van af)

Terwijl mij wederom was verteld dat dit 8% van mijn Netto salaris was, blijkt ook bruto te zijn.

Dus als ik nu stop, moet ik ook nog eens ¤ 400,- vakantiegeld terug betalen. Terwijl ik dus voor 8 maanden werk, maar ¤ 450,- vakantiegeld heb ontvangen....

Kortom, als ik nu stop, moet ik 900 terug betalen....

Kan ik mijn vaste lasten niet meer betalen....

Pfff...
Alle reacties Link kopieren
Je vakantiegeld is toch 8 % van je bruto salaris en daar gaat ongeveer 1/3 van naar de belastingdienst. Dus jij moet je salaris van de afgelopen maanden (8 geloof ik?) bij elkaar optellen daar 8 procent over berekenen. En dan mijn trucje om een globale schatting te maken delen door 3 en vermeningvuldigen met 2 en dat is het bedrag dat je behoort te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker een andere baan zoeken, zoveel reistijd tegen dit salaris lijkt het mij niet waard.



Helaas mag je werkgever echter wel in 1x de teveel betaalde reiskosten inhouden van je salaris. Het zou netjes zijn als er werd aangeboden dat je het in termijnen mag terugbetalen maar dat is de werkgever niet verplicht.



En inderdaad, je hebt zelf ook een plicht om te controleren of je salarisstrook er goed uitziet. Ik zou ook maar eens kijken naar je belastingaangiftes, wellicht dat je daar ook nog een correctie op gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ik weet en begrijp dat iedereen hier ook een eigen verantwoordelijkheid in heeft, maar ik zou niet blij worden van zo'n salaris adminstratie die dit soort dingen niet oppikt hoor. Ik bedoel als de experts het zo lang fout laten gaan...



Sterkte ermee, geld problemen zijn vermoeiend !
Alle reacties Link kopieren
Vervelende situatie zeg! Ik zou ook maar een andere, beter betaalde baan dichter bij huis zoeken. En ik zou het bedrag in termijnen laten inhouden, is toch beter lijkt me.

Iemand zei dat je altijd je loonstrookje goed moet controleren en dat zal best maar ik begrijp geen bal van die dingen, veel te ingewikkeld.
Kun je niet (nog eens) met je werkgever gaan praten, de situatie uitleggen en vragen of er niet een betalingsregeling kan worden opgesteld? Jij bent misschien nalatig geweest in deze situatie, maar zij zeker ook, dus een beetje coulance van hun kant lijkt me wel op zijn plaats.
Alle reacties Link kopieren
poohtjes schreef op 27 mei 2008 @ 13:14:

Ik zou ook zeker een andere baan zoeken, zoveel reistijd tegen dit salaris lijkt het mij niet waard.



Helaas mag je werkgever echter wel in 1x de teveel betaalde reiskosten inhouden van je salaris. Het zou netjes zijn als er werd aangeboden dat je het in termijnen mag terugbetalen maar dat is de werkgever niet verplicht.



En inderdaad, je hebt zelf ook een plicht om te controleren of je salarisstrook er goed uitziet. Ik zou ook maar eens kijken naar je belastingaangiftes, wellicht dat je daar ook nog een correctie op gaat krijgen.
Inderdaad, maar dit kan voor TO dan misschien weer positief zijn. Ze heeft dan dus teveel loonbelasting betaald (over een loon dat ze niet gekregen heeft). Of zit dat anders met de reiskostenvergoeding? Die wordt toch gewoon bij je loon opgeteld?
Alle reacties Link kopieren
Roelfien schreef op 27 mei 2008 @ 13:23:

Vervelende situatie zeg! Ik zou ook maar een andere, beter betaalde baan dichter bij huis zoeken. En ik zou het bedrag in termijnen laten inhouden, is toch beter lijkt me.

Iemand zei dat je altijd je loonstrookje goed moet controleren en dat zal best maar ik begrijp geen bal van die dingen, veel te ingewikkeld.
Roelfien, neem er de tijd voor en dan ga je het vanzelf een beetje inzien. Ben met mijn loonstrookje achter internet gaan zitten en heb alles uitgezocht en als je dan een beetje aandacht eraan besteed is het zo moeilijk nog niet!!!
Alle reacties Link kopieren
Een andere baan zoeken lijkt me idd geen gek idee...



En vakantiegeld, daar gaat helaas wel wat meer dan 1/3 vanaf. Ga uit van de helft, dan kan het alleen maar meevallen...
Alle reacties Link kopieren
Dat er bijna 50% van je vakantiegeld af gaat is jammer, maar dat geldt voor iedereen. Dat wist jij misschien niet, maar dat is op zich geen fout van je werkgever, dat die je dat had moeten vertellen of iets dergelijks.
Hoi annanasje, misschien een schot voor open doel maar je weet maar nooit, heb je wat je in je post hebt uitgelegd ook met je werkgever op die manier besproken? Over het algemeen staan wg's niet zo raar tegenover (bijvoorbeeld) het uitsmeren van de betaling in een aantal maanden hoor, het zijn net mensen soms....



X-D
Alle reacties Link kopieren
Als jij niet instemt, mag er niet zomaar teveel betaald salaris op je loon worden ingehouden. Je kunt een terugbetalingsregeling afspreken met je werkgever. En verder zou ik zeker nog eens gaan onderhandelen over vergoeding voor de reiskosten.

En idd. eens kijken voor een baan dichter bij je in de buurt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven