Werk & Studie alle pijlers

Reiskostenvergoeding?!

29-05-2008 20:09 6 berichten
Vanmorgen bij de benzinepomp was het weer even slikken hoor, toen ik mn tank volgooide om op mn werk te kunnen komen. En toen bedacht ik me het volgende, zijn er afspraken vast gelegd omtrent de reiskosten vergoeding?? Ik werk in een kledingwinkel, 2 dagen per week, en krijg het magistrale bedrag van 0,08 cent per kilometer!! Nu heb ik al even gegoogled, maar kom er niet zo goed uit. Zie bedragen van 0,19 cent staan, maar geld dat voor alle CAO's?? Wil nl wel gaan aankaarten dat het ietsje meer mag zijn/worden, maar wil halverwege het gesprek niet met mn mond vol tanden komen te staan..

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
bij ons in de zorg valt het ook vies tegen. We krijgen de kosten vergoed die we zouden maken als we met het openbaar vervoer reizen. (Dit is ingedeeld naar kilometerzone's)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
19 cent is het maximaal aftrekbare voor de belasting.

wat je krijgt kan in je cao op genomen zijn, maar je kan het ook altijd bespreken een cao is tenslotte een richtlijn en zolang het niet ten kosten gaat van het personeel mag er van afgeweken worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is er een maximaal bedrag van 190 euro per maand (fulltime), gebaseerd op 25 km woon-werk verkeer. Maar ik woon 40 km van het werk dus dat schiet ook niet op.



Wettelijk is 0.19 cent idd belastingvrij, daarna wordt er belast.
itsme26 schreef op 29 mei 2008 @ 20:10:

bij ons in de zorg valt het ook vies tegen. We krijgen de kosten vergoed die we zouden maken als we met het openbaar vervoer reizen. (Dit is ingedeeld naar kilometerzone's)
Dat nog niet eens compleet. Ik werk in de zorg en reis met het ov, maar ik krijg maar iets van 50 Euro terwijl ik iets van 150 Euro kwijt ben voor mijn busabonnement per maand. Er schijnt een maximum van 50 Euro te zijn plus dat je de eerste 50 Euro ook nog eens zelf betaalt. Ja, zo kan ik ook reiskostenvergoeding geven. Het mag geen eens reiskostenvergoeding heten wat mij betreft. *Mopper-de-mopper*
Alle reacties Link kopieren
gigaluilak schreef op 29 mei 2008 @ 20:20:

19 cent is het maximaal aftrekbare voor de belasting.

wat je krijgt kan in je cao op genomen zijn, maar je kan het ook altijd bespreken een cao is tenslotte een richtlijn en zolang het niet ten kosten gaat van het personeel mag er van afgeweken worden.




Even voor de volledigheid: als een CAO algemeen verbindend is verklaard, mag van die CAO in principe niet afgeweken worden. Wel mag een bedrijf aanvullende regelingen in een bedrijfsregeling vastleggen. In die zin klopt bovenstaande dat er in positieve zin van afgeweken mag worden: er mag áángevuld worden. Maar een CAO is beduidend géén richtlijn.



Reiskostenvergoeding is sinds het verscheiden van de regeling Oort géén verplichting voor de werkgever. De werkgever mag zelf bepalen of hij een reiskostenvergoeding verstrekt, en als hij daar voor kiest, mag hij tot maximaal 19 cent belastingvrij per kilometer betalen, ongeacht je vervoermiddel. Als je een auto-, fiets- of OV-jaarkaart van de zaak hebt, natuurlijk niet. Daarboven moet belasting betaald worden door werknemer over de uitgekeerde reiskosten. De belastingdienst staat ook toe dat de werkelijk gemaakte OV-kosten worden vergoed onder overlegging van de vervoersbewijzen. Maar nogmaals: het is aan de werkgever onder voorwaarden van de verplichte CAO om die regeling al dan niet in te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven