Werk & Studie alle pijlers

Werken bij de politie...

31-05-2008 20:37 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik denk weleens na over een andere baan..

Werk al 8 jaar als verpleegkundige. Als ik ander werk zou mogen kiezen dan lijkt de politie me wel wat...weet niet precies waarom, maar ik denk het mensen-contact en de onregelmatigheid, dat trekt me aan...ben ik als verpleegkundige ook al gewend natuurlijk.

Maar...maar ik dan een hele opleiding gaan volgen en/of cursussen? Wie werkt er bij de politie en kan iets vertellen over het werk/salaris etc..?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg mooi, wat je wilt. Ik heb geen idee hoe je dat aanpakt. Weet wel dat je een heel goede conditie moet hebben.



Succes! We hebben je nodig:)
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Kijk eens op www.kombijdepolitie.nl Daar vind je al je antwoorden. EN zo niet, wel een mailadres oid. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij www.kombijdepolitie.nl Daar kun je per korps aangeven dat je interesse hebt in een functie (mits er vacatures zijn). Dan word je door dat korps uitgenodigd voor een voorlichtingsbijeenkomst. Daar komen al jouw vragen aan de orde.

Ik weet niet of je een voorkeurskorps hebt? Als dat zo is, zou ik gewoon via 0900-8844 de afdeling werving en selectie bellen en daar rechtstreeks je vragen stellen. Weet je het meteen.

Je moet overigens sowieso weer 3 of 4 jaar (afhankelijk van je vooropleiding) naar school en dat betekent dat je slechts zakgeld krijgt. Je kunt met werkervaring wel een béétje onderhandelen over de financien, maar reken er maar wel op dat je er op achteruit zult gaan. Al zijn de grote korpsen (Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Amsterdam-Amstelland) daar een beetje vriendelijker in dan de kleintjes. Maar een vetpot is het niet. Als je klaar bent met je opleiding is het salaris overigens niet eens zo heel slecht. Maar ja, die tijd tussen nu en dan...

Ik zou zeggen: gewoon even bellen maandag!
Alle reacties Link kopieren
Hey Buima,

ik zit zelf in de politieopleiding en ben met het vierde jaar van de opleiding bezig. In november hoop ik klaar te zijn en kan niet wachten...omdat ik de opleiding zat ben en echt toe ben aan het fulltime werken!



De opleiding duurt, afhankelijk van je vooropleiding en uiteindelijke doel, tussen de 1,5 en 4 jaar dit staat ook allemaal op de wervingssite.



Ik zal mijn situatie en ervaringen tot nu toe omschrijven in de hoop dat je er wat aan hebt, voor een buitenstaander is het toch lastig in te schatten wat het werk precies inhoud.



Ik doe de opleiding op niveau 4 (allround politiemedewerker en ben 3,5 jaar geleden begonnen. Ik wilde altijd al bij de politie maar ben op mijn achttiende eerst bij de marine gegaan om volwassen te worden. Een beetje levenservaring is toch wel lekker in het politiewerk!



De keuringen heb ik kennelijk prima doorlopen hoewel je natuurlijk telkens weer zenuwachtig bent en het hele traject een aantal maanden onzekerheid met zich meebrengt. Vervolgens ben ik begonnen met de opleiding en die helpt je stapsgewijs het werk in. De opleiding bestaat uit telkens 3 maanden school, drie maanden werken. Waarbij het de bedoeling is dat je telkens een stukje zelfstandiger wordt en steeds meer dingen zelfstandig kan afhandelen. Je begint met het lopend surveilleren en het opnemen van een aangifte van een vernieling of een diefstal. Vervolgens ga je weer naar school en leer je de basis voor het houden van een verkeerscontrole, dit voer je dan in je volgende stage uit. Steeds een stapje verder dus.



Na ongeveer 2 jaar mag je voor het eerst samen met je coach als collega 112-meldingen rijden. Als je de rijopleiding hebt gehaald mag je ook met zwaailichten en sirene rijden en handel je alles af waarvoor iemand 112 kan bellen en de minder spoedeisende dingen, hierbij krijg je coaching van je begeleider en hij neemt dingen over wanneer je er niet meer uitkomt. Zo rol je in het vak en merk je dat je met gezond verstand een heel end komt.



Je hebt dagen dat er werkelijk niets gebeurt,

je hebt dagen dat er alleen maar geluidsoverlast-meldingen zijn maar je hebt ook dagen dat je van een zwaar verkeersongeval naar een overval rijdt en dus je adrenaline in je kruin zit.



Erg afwisselend werk dus!

Ik vind de voordelen dat je nooit weet wat de dag je brengt,

het contact met mijn collega's is heel intens omdat je toch op elkaar vertrouwd. De onregelmatige werktijden vind ik heerlijk en je mag overal met je neus vooraanstaan (ben nogal nieuwsgierig).



De nadelen vind ik alle administratieve afhandelingen want bijna alles wat je op straat doet moet op papier komen en je werkt met redelijk arbeidsintensieve systemen waardoor het veel tijd kost.



De tip van tientje79 sluit ik mij verder volledig bij aan,

veel succes bij je beslissing!
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren
Heb ook met de gedachte gespeeld om bij de politie te gaan werken, tot dat ik de salarisschalen zag, moest er qua loon zo op achteruit dat het voor mij een reden was om niet te doen, mijn rekeningen moeten immers toch betaald worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven