Werk & Studie alle pijlers

Radboud universiteit of Maastricht University?

25-04-2014 10:31 33 berichten
Hallo lieve mensen



In september start ik (hopelijk) mijn research master opleiding. Hiervoor moet ik solliciteren en dit heb ik ook gedaan voor Maastricht en Nijmegen, ik wacht nog op hun antwoord, maar laten we even van het beste scenario uitgaan .



Nu is het zo dat Maastricht een ander manier van onderwijs heeft, namelijk Problem Based Learning. Ik weet alleen niet goed wat ik er van moet vinden en hoe het er in de praktijk aan toe gaat in de onderzoeksmaster.

Ik zie er nogal haken en ogen aan; als niemand zich voorbereid op de discussie of er niks boeiends uitkomt dan verliest het al snel zijn voordelen en ben je voor Jan met de korte naam daarheen gegaan.



Nijmegen is bij de beste universiteiten in het land (althans voor mijn 'vakgebied'), erin komen is echter wat moeilijker aangezien ze niet de plaatsen die ze hebben willen opvullen maar echt alleen de besten kiezen. Nu weet ik alleen niet hoe het daar zit met onderwijs, contacturen, wel of geen colleges ed.



Nu zijn mijn vragen:

Heeft er iemand ervaringen met Nijmegen of Maastricht (liefst in de onderzoeksmasters) die hij/zij wil delen met mij?

Wat vinden jullie van het onderwijssysteem welke deze hanteren?

Welke universiteit zouden jullie kiezen?



Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje in Maastricht gestudeerd en ik vond het probleemgestuurd onderwijs maar niets. Ik ben niet zo van het in groepsverband herkauwen van stof die je zelfstandig gelezen hebt: het voegde voor mij niets toe. Maar dat is natuurlijk persoonlijk
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijdje in Maastricht gezeten (bachelor) en ik vond het PBL juist heel fijn. Maar, ook door met anderen te praten, ik ben wel tot de conclusie gekomen dat het heel afhankelijk is van de studie en het vak of het wel of niet werkt.

Voor wiskundige vakken werkt het veel minder dan bijvoorbeeld voor een rechtenvak, waar je kunt discusseren over een oplossing.

Ik heb op de economische faculteit gezeten en ik merkte wel dat het naar het einde van mijn bachelor toe steeds meer wordt afgeweken van het basismodel. Ik het 3e jaar heb ik geen een keer "learning goals" op moeten stellen. Maar met anderen over de stof praten werkt voor mij persoonlijk gewoon veel beter dan alleen maar luisteren. Toen ik voor mij master naar een andere stad ging miste ik dat echt heel erg.

Bovendien, als belangrijke stof niet (goed) behandeld wordt dan grijpt de tutor wel in om te zorgen dat iedereen het wel goed begrijpt. Oh, en als je te vaak niet voorbereid bent moet je een extra opdracht doen, dus meestal is iedereen wel enigzins op de hoogte van de stof.

Nadeel is wel dat je echt maar heel zeldzaam contact hebt met een professor. Ik heb vakken gehad waar ik de professor uberhaupt niet heb gezien, omdat je altijd met je tutor zit. Ik denk wel dat dit bij een onderzoeksmaster meer is, maar ik weet het niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met mijn research master (ecology) aan de RU.

Wat ik fijn vind is dat de opleiding voldoende stage adressen in huis heeft. Zo hoef je niet verder te reizen dan nodig en kun je daardoor makkelijk bijvakken volgen en even een afspraak tussendoor plannen met bv je scriptie begeleider.

Wel vakgebied ga jij doen? Ik ervaarde het helemaal niet als 'moeilijker' om binnen te komen (wellicht omdat ik cum laude van HBO kwam, dat weet ik niet).

Als je nog meer vragen hebt laat maar weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens het niveau in maastricht kwa vakken een stuk lager dan op de andere uni waar ik heb gestudeerd.



Ik had echt niets met dat PBL (aangezien ik ook vaak bij bepaalde vakken de enige was die iets zei/berekeningen maakte op het bord) de rest zal erbij en keek ernaar.



(wel master wil je overigens gaan doen?)
Hallo! Erg bedankt voor de reacties dus ver



Ik zit in een honours programma op mijn huidige universiteit waarbij dat PBL een beetje wordt toegepast, alleen zitten er zowel tweede jaars als derde jaars in en ik merk wel het verschil qua inzet waardoor het gewoon stroef loopt. (De tweedejaars zijn in feite aan het free riden). Ik had gehoopt dat het op een research master niet zo zou zijn omdat mensen geselecteerd worden en moeten solliciteren (dus gemotiveerd moeten zijn) maar ik vind het dus moeilijk in te schatten.



De researchmaster die ik wil doen is cognitive neuroscience, is best gewild en moeilijk om in te komen x-D. Hebben jullie misschien ook wat informatie of vrienden die in die hoek zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel mensen die een andere selectiemaster doen (AKO) en naar wat ik hoor is iedereen daar echt gigantisch gemotiveerd. Ik weet helaas niemand die in jouw richting zit.



Ik vond trouwens het niveau in Maastricht veel hoger dan in mijn master-universiteit, dus dat ligt waarschijnlijk aan de richting/faculteit.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover als dat ik weer is het Donders Instituut van de Radboud Universiteit een van de beste wereldwijd op het gebied van cognitive neuroscience. Dus mocht je daar worden toegelaten zou ik het wel weten!
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 25 april 2014 @ 12:57:

Hallo! Erg bedankt voor de reacties dus ver



Ik zit in een honours programma op mijn huidige universiteit waarbij dat PBL een beetje wordt toegepast, alleen zitten er zowel tweede jaars als derde jaars in en ik merk wel het verschil qua inzet waardoor het gewoon stroef loopt. (De tweedejaars zijn in feite aan het free riden). Ik had gehoopt dat het op een research master niet zo zou zijn omdat mensen geselecteerd worden en moeten solliciteren (dus gemotiveerd moeten zijn) maar ik vind het dus moeilijk in te schatten.



De researchmaster die ik wil doen is cognitive neuroscience, is best gewild en moeilijk om in te komen x-D. Hebben jullie misschien ook wat informatie of vrienden die in die hoek zitten?Nee ik ken verder alleen mensen van medische biologie..
Ik denk dat het inderdaad op die motivatie van de anderen zal aankomen en laat ik dat net een beetje moeilijk vinden (want ik heb er geen controle over ). Welke richting is AKO?



Ik had over Nijmegen al gehoord dat het inderdaad een echt goede universiteit is, ik zit dan wel met de vraag hoe het zit om daar op kamers te gaan of iets dergelijke. Ik had gehoord dat niet alleen de universiteit nogal gewild is maar ook om een kamer daar te bemachtigen een crime is. Heb je daar wat meer weet van Masque?
Alle reacties Link kopieren
Arts Klinisch Onderzoeker
quote:nijntje_pluis schreef op 25 april 2014 @ 13:06:

Voor zover als dat ik weer is het Donders Instituut van de Radboud Universiteit een van de beste wereldwijd op het gebied van cognitive neuroscience. Dus mocht je daar worden toegelaten zou ik het wel weten!Helemaal mee eens
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met research master maar wel met PGO op UM.

was bij mijn studie volledig afhankelijk van de studiegenoten (en tutor) of het systeem werkt of niet. Waren vakken waar iedereen elkaar met holle ogen aan bleef staren, de tutor bleef wachten op initiatief van de groep en er dus uiteindelijk niets werd besproken. Nog nooit zo nutteloos een dag doorgekomen.

Maar bij andere vakken met een leuke tutor en actieve medestudenten kan het juist een mega aanvulling zijn om op deze manier les te krijgen. Veel van geleerd, leuke lessen gehad en veel kennis opgedaan dat bij een HC nooit aan de orde zou zijn gekomen.
Don't waste your time waiting
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 25 april 2014 @ 14:56:

Ik denk dat het inderdaad op die motivatie van de anderen zal aankomen en laat ik dat net een beetje moeilijk vinden (want ik heb er geen controle over ). Welke richting is AKO?



Ik had over Nijmegen al gehoord dat het inderdaad een echt goede universiteit is, ik zit dan wel met de vraag hoe het zit om daar op kamers te gaan of iets dergelijke. Ik had gehoord dat niet alleen de universiteit nogal gewild is maar ook om een kamer daar te bemachtigen een crime is. Heb je daar wat meer weet van Masque?Jaa op kamers gaan is wel lastig maar niet ondoenbaar. Ik vond er één via kamernet.nl (wel betalen) ook zijn er echte studentenflats maar dan moet je aan heel veel voorwaarde voldoen (zoiets als 2 jr in nmgn wonen enz). Nijmegen is verder een hele leuke studenten stad (beetje vergelijkbaar met Breda ed). Als je aan de RU studeer dan kun je goedkoop eten in de Refter en goedkoop sporten in het gymnasion. De RU heeft zeer goede faciliteiten en wisselen ook niet steeds van protocol met afstudeereisen ed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de researchmaster in Maastricht gedaan (de Psychopathology variant) en kan hem zeker aanraden. Het PGO in de RM master is anders dan tijdens de bachelor, in de zin dat je met een kleine groep van internationale studenten bent die allemaal erg gemotiveerd zijn en dat je tutor meestal de prof zelf is (ipv een ouderejaars student). Dat maakt dat de discussies een stuk levendiger en doeltreffender zijn en je ook met je docenten een goede band opbouwt (wat handig kan zijn als je bv op zoek gaat naar een (buitenland)stage). Ik vond het een prettige manier van werken, die naar mijn idee beter aansluit bij de (onderzoeks)praktijk. Niet alles is strikt PGO trouwens, wij hadden destijds ook veel trainingen en workshops waarin andere werkvormen werden gehanteerd. De Neuroscience master van Maastricht staat ook heel goed bekend en er zijn prima onderzoeksfaciliteiten. Heb tijdens mijn bachelor een aantal keuzevakken (psychologie en pedagogiek) gevolgd in Nijmegen en vond daar het niveau nogal wisselend. Maar het Donders centrum is idd dan wel weer heel goed dus kan me voorstellen dat de researchmaster ook daar prima is. Succes met je keuze ;)
Alle reacties Link kopieren
Die is zeker prima! Ik heb 'em gedaan en echt (bijna) iedereen is ontzettend gemotiveerd. Inderdaad ook veel internationale studenten. Het programma sloot precies aan bij wat ik wilde (maar is inmiddels weer veranderd, geloof ik) en er was grote vrijheid om een passende onderzoeksplek te vinden.



Een kamer was wel lastig inderdaad. Ik heb er uiteindelijk via via één gevonden.
Talk dirty to me.
Zijn er over al die onderzoeksmasters veel internationale studenten verdeeld? Lijkt me wel leuk op die manier x-D



Welke master heb jij gedaan en waar Penelope?
Alle reacties Link kopieren
Die jij wil doen, daar zijn in ieder geval wel veel internationale studenten. Volgens mij kan ik je niet PB'en, wel?
Talk dirty to me.
Eehh ik heb geen idee hoe het zit met PB, ik zal er eens naar kijken!
Als het goed zou het nu wel mogelijk moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je alleen maar een PB sturen als ik een contact ben. Ik heb je toegevoegd.
Talk dirty to me.
Ik vind het niet terug, wat gek. Moet zeggen dat ik deze website sowieso niet handig vind voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Is het ook niet.



Als je naar 'mijn viva' gaat en dan 'mijn vrienden', zie je het dan? Never mind.
Talk dirty to me.
Kleine update:



Beide universiteiten willen me hebben. Wat een luxe positie, maar het brengt wel het luxe probleem met zich mee, welke te kiezen?



Ik vind het erg moeilijk om een afweging te maken om de volgende redenen:



1. Nijmegen zou net iets beter zijn voor mijn carrière, maar als ik naar de manier van lesgeven kijk, zie ik dat een aantal vakken verspreid zijn over een periode van 4-6 maanden in plaats van kleinere blokken. Ik weet van mezelf dat ik beter presteer met kleinere blokken, semesters ging minder goed voor mij in mijn vorige opleiding. Toen was ik ook een luiere student, het zal ook deels daar aan gelegen hebben.



2. Ik kan niet op kamers in Nijmegen (enfin, zal moeilijk worden om een kamer te vinden) en ik zal op kamers moeten in Maastricht, reistijd met OV voor beiden is 4 uur heen en weer. Bereikbaarheid hangt ook af van hoe snel die snelcursus autorijden is voor mij. Met de auto naar Maastricht zou ik sowieso telkens in de file eindigen.



3. Ik heb opeens acuut last van koudwatervrees en ben erg bang dat ik de verkeerde beslissing maak en het niet ongedaan kan maken of dat de opleiding misschien te zwaar is voor mij / ik niet slim genoeg ben. Leuke effecten heeft het, keuzestress met minderwaardigheidscomplex .



Gaarne input en de spreekwoordelijke schop onder mijn cavia kont :3
Alle reacties Link kopieren
Wat goed!



Waarom kan je niet op kamers in Nijmegen? Ja, het is lastig om iets te vinden, maar niet onmogelijk. En als Nijmegen niet lukt, waarom zou je dan in Maastricht gaan wonen? Je zou ook randgemeenten kunnen proberen dan.



Punt 3 is een beetje onzin natuurlijk. Je bent bij beide opleidingen aangenomen en er is een redelijk strenge selectie. Lijkt me niet erg waarschijnlijk dat beide opleidingen zich vergist hebben.
Talk dirty to me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven