Werk & Studie alle pijlers

Wat verdient een (directie-) secretaresse tegenwoordig?

08-10-2014 22:37 44 berichten
Een vriendin van mij (40, mavo-opleiding) is sinds een jaar werkzoekend omdat haar werkgever ging inkrimpen. Ze heeft jarenlang een baan gehad als directiesecretaresse met best wel een aardig salaris van 3500 bruto. Het is inmiddels nog niet gelukt om een baan te vinden met een salaris hoger dan haar WW-uitkering. Zijn de salarissen zoveel gedaald of verdiende zij gewoon heel goed? Zou het nog wel lukken om aan de bak te komen met alleen een mavo-diploma?

Ik vind het zo rot voor haar. Ze heeft altijd goede beoordelingen gehad en prima gewerkt, en dan zou ze nu niet meer aan het werk kunnen komen. En wat doe je dan?
Alle reacties Link kopieren
Kijkt zij ook naar PA functies? Andere naam voor de functie, maar vaak behoorlijk wat overlap en volgens mij ook goede verdiensten.
quote:mind_game schreef op 08 oktober 2014 @ 23:52:

3500 euro voor een secretaresse..!?

Dat is een wel erg forse beloning voor een dergelijke functie. Logisch dat men dat heeft gecorrigeerd.Je hebt uiteraard heel veel gradaties in het secretaresse vak. Ik was tot 8 jaar geleden directiesecretaresse en buiten de algemene secretaressewerkzaamheden was ik tevens verantwoordelijk voor alle werkzaamheden op het gebied van HRM en stuurde ik de receptionistes aan. Ik had destijds een bruto salaris van ¤ 4700 per maand, incl. gsm & laptop van de zaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 12 oktober 2014 @ 20:41:

[...]





Je hebt uiteraard heel veel gradaties in het secretaresse vak. Ik was tot 8 jaar geleden directiesecretaresse en buiten de algemene secretaressewerkzaamheden was ik tevens verantwoordelijk voor alle werkzaamheden op het gebied van HRM en stuurde ik de receptionistes aan. Ik had destijds een bruto salaris van ¤ 4700 per maand, incl. gsm & laptop van de zaak.



Dan ben je dus geen secrataresse maar leidinggevende en hebt een brede verantwoordelijkheid. Dan is een hogere beloning passend.

Ik blijf er echter bij dat ¤ 3500,- per maand voor een secretaresse zonder extra verantwoordelijkheid te hoog is, zelfs als assistente van de directie.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
Durf het haast niet te zeggen. Ik vind het zelf echt enorm weinig, maar werk er pas een jaar. Eind december dit jaar word ik 22 jaar. Ik werk als juridisch secretaresse fulltime op een advocatenkantoor en verdien ¤ 1200,- bruto. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en ¤ 60,- kosten OV per maand. Wij hebben geen pensioenregeling/13e maand/bonussen etc.



Ik heb de volgende diploma's: commercieel administrateur, secretaresse, secretarieel medewerker, administratief medewerker en volg op dit moment op eigen kosten de basisopleiding algemeen recht. Dit doe ik puur voor mezelf om mijn kennis uit te breiden.



Wanneer ik 22 ben, is het verplicht om meer loon te ontvangen omdat ik anders onder het minimumloon kom. Mijn loon gaat dus sowieso omhoog in 2015 (jiehaaa)



Ik hou van mijn werk, heb fijne collega's en ben eigenlijk overal tevreden over, alleen mijn loon mag wel wat omhoog!
don't eat yellow snow
Een echte directiesecretaresse heeft doorgaans een hbo opleiding en veel verantwoordelijkheid en een hoger salaris. Dit is niet te vergelijken met een normale secretaresse-baan/opleiding.

Ik denk dat bijna alle salarissen wel lager zijn geworden.
quote:bijbeau schreef op 15 oktober 2014 @ 00:28:

Durf het haast niet te zeggen. Ik vind het zelf echt enorm weinig, maar werk er pas een jaar. Eind december dit jaar word ik 22 jaar. Ik werk als juridisch secretaresse fulltime op een advocatenkantoor en verdien ¤ 1200,- bruto. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en ¤ 60,- kosten OV per maand. Wij hebben geen pensioenregeling/13e maand/bonussen etc.



Ik heb de volgende diploma's: commercieel administrateur, secretaresse, secretarieel medewerker, administratief medewerker en volg op dit moment op eigen kosten de basisopleiding algemeen recht. Dit doe ik puur voor mezelf om mijn kennis uit te breiden.



Wanneer ik 22 ben, is het verplicht om meer loon te ontvangen omdat ik anders onder het minimumloon kom. Mijn loon gaat dus sowieso omhoog in 2015 (jiehaaa)



Ik hou van mijn werk, heb fijne collega's en ben eigenlijk overal tevreden over, alleen mijn loon mag wel wat omhoog!Schoonzus werkte voor een advocatenkantoor en verdiende ook zo bizar weinig. Je zou bijna denken dat ze gewoon heel goed weten hoe ze mensen moeten uitknijpen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Schoevers gedaan en je hebt dan vaak inderdaad een (klein) streepje voor. Maar ik begrijp ook niet waarom hoor, zo'n goede opleiding was het echt niet. En pittig? Mwah, kan ik nou ook niet echt zeggen.



Ik lees hier alleen bruto bedragen? Tenminste, die 2300 euro hierboven is bruto neem ik aan? Ik weet eerlijk gezegd op het moment niet eens hoeveel ik bruto verdien, netto wel uiteraard.

3500 bruto, dat is .... netto? Lijkt me een behoorlijk bedrag voor een secretaresse. Natuurlijk is de ene secretaressefunctie de andere niet. De ene moet wellicht alleen koffie zetten en wat dingen uittypen etc, de andere heeft veel zwaardere verantwoordelijkheden. Dus dat zegt niet altijd gelijk wat.
Alle reacties Link kopieren
even opgezocht. Ik verdien zo'n 800euro bruto voor 2 dagen..
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 09 oktober 2014 @ 00:03:

[...]





Dat hangt er echt enorm vanaf wat de functie precies inhoudt. Als directiesecretaresse bij een groot bedrijf moet je heel wat meer in je mars hebben dan als 'gewone' secretaresse bij een klein bedrijfje. In het laatste geval zou ik 2000 ook een normaal salaris vinden, in het eerste geval kan zo iemand echt een verrijking zijn voor het bedrijf en een paar duizend euro meer per maand waard zijn.



Bij een directiesecretaresse is vaak niet het niveau wat goed betaald maar vooral voor de dingen die men ziet en te horen krijgt.

Er wordt voornamelijk betaald voor discretie, zoals men ook doet voor mensen die werken op de salaris administratie.
Ik werk bij een groot bedrijf met veel secretaresses, directie secretaresses en executive assistentes. (Daar zit verschil in hier) Er lopen hier ongeveer 50 rond verdeeld over die 3 categorien, en niet een met Schoevers.



De meesten hebben een totaal andere opleiding gedaan en komen hier binnen omdat ze bij het bedrijf passen, en met het denkniveau mee kunnen komen.



Ik val onder de laatste categorie. Midden 30, 3600 bruto bij 40 uur, Mac, iPhone 6 en credit card van de zaak.

En ja, daar moet ik hard voor werken. Het is echt wel wat anders dan een agenda'tje bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorgsector. Directiesecretaresses zitten in schaal 7 van de cao welzijn.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Vriendin, bijna pensioengerechtigd, 6.700 Euro per maand, dan nog een dertiende maand, uiteraard vakantiegeld en een bonusuitkering.



Edit: bruto.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 16 oktober 2014 @ 11:54:

Vriendin, bijna pensioengerechtigd, 6.700 Euro per maand, dan nog een dertiende maand, uiteraard vakantiegeld en een bonusuitkering.



Edit: bruto.

WOW!

Mijn laatst verdiende salaris (inmiddels geen secretaresse meer) is 2600 bruto.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 16 oktober 2014 @ 11:54:

Vriendin, bijna pensioengerechtigd, 6.700 Euro per maand, dan nog een dertiende maand, uiteraard vakantiegeld en een bonusuitkering.



Edit: bruto.Is zij niet de directrice van de toko met zo'n salaris.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 16 oktober 2014 @ 12:08:

[...]



WOW!

Mijn laatst verdiende salaris (inmiddels geen secretaresse meer) is 2600 bruto.Ze zit er al zo ongeveer haar hele leven, maakt lange dagen maar dat vindt ze geen probleem, ze heeft nooit een vaste relatie gehad dus ook geen verplichtingen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaja8080 schreef op 16 oktober 2014 @ 12:24:

[...]





Is zij niet de directrice van de toko met zo'n salaris.Als je een verdomd goede secretaresse bent weet je dikwijls meer van het bedrijf dan je baas.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 08 oktober 2014 @ 23:08:

Betjebig serieus? Een bedrijf voor een dubbeltje op de eerste rang?



Misschien vervelend maar die 23-jarige kent misschien wel de modernste systemen etc. Echt, voor haar (voor dat salaris) 8 anderen die minstens zo goed zijn.



En een 40-jarige niet?



Deze 40-jarige (zonder überhaupt een middelbare school diploma) wel hoor. En met plezier (vind ik echt leuk, nerd als ik ben) leer ik het die 23-jarigen die geen drol er van snappen.



Dus ja, medewerkers mét ervaring hetzelfde salaris laten verdien als starters met alleen een opleiding achter de rug, vind ik ook voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.



Maar helaas kan ik dat wel vinden, maar is het ondertussen wel de realiteit. Ik verdiende ook boven de 3000 per maand. En nu net aan 2200. Maar goed ik werk en ik laat starters meegenieten van mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:AmyFarahFowler schreef op 16 oktober 2014 @ 11:22:

Het is echt wel wat anders dan een agenda'tje bijhouden.Agenda'tje bijhouden klinkt zo simpel, maar is zo simpel als diegene voor wie je hem bijhoudt. En poeh hee, wat heb ik toch met ingewikkelde types te maken gehad.
Alle reacties Link kopieren
Begin 30, niet opgeleid voor secretaresse maar inmiddels 5,5 jaar werkervaring. Ik verdien ¤ 2700 bruto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven