Werk & Studie alle pijlers

roosterwensen VO: hoe gaat dat bij jullie?

03-06-2015 16:57 170 berichten
Hallo,

Ik ben docente in het VO en het is weer de tijd van de roosterwensenformulieren voor komend schooljaar. Ik vraag me af hoe dat op andere scholen gaat.

Ik werk momenteel nog 0,6 FTE maar ik ga terug naar 0,5 FTE (neem deeltijd ontslag, althans, dat is het plan)

Ik heb 2 kinderen en om die reden wil ik minder werken (om hun clubjes, sport, huishouden etc beter te kunnen combineren met werk)



Nu is het zo dat je met 0,5 FTE op 5 dagdelen inzetbaar bent. Mijn vraag is of jullie op jullie school inspraak hebben in welke dagdelen dat dan zijn.

Het liefst werk ik 2 hele dagen en een ochtend, maar ze kunnen me ook 2 hele dagen en een middag inplannen (waar ik dus niets mee op schiet, want 's ochtends zitten de kinderen op school)

Daarnaast mogen we aangeven welke dagen we het liefst vrij zijn, maar dat kunnen andere dagen worden als dat voor het rooster gunstiger is. Dit betekent dus dat ik van te voren niet weet welke dagen ik BSO nodig heb en mijn man is vrijdagmiddag vrij , maar het kan dus zijn dat ik dan ook vrij geroosterd word (waar we dus oppastechnisch natuurlijk niet blij mee zijn)



Ik weet dat velen zullen zeggen dat ik niet moet zeuren, maar het is natuurlijk knap lastig als je pas 2 weken voor begin schooljaar weet welke dagen je werkt ; zeker als het toch een middag blijkt te zijn en geen ochtend en je dus extra bso moet zien te regelen)



Hoe gaat dat bij jullie? Ik werk nu 15 jaar in het VO en voorheen werden de roosterwensen altijd gehonoreerd (tenzij je woensdag en vrijdag vrij wilde, dat willen natuurlijk de meeste mensen)

Nu zeggen ze keihard: 5 dagdelen zijn 5 dagdelen; welke dat zijn, bepalen wij.



Ben benieuw hoe dat bij jullie gaat!
Alle reacties Link kopieren
Zo lullig als de werkgever zich niet wil voegen naar degene wiens salaris ze betalen. Ze kijken wat hun het beste uitkomt en wanneer ze je dus het hardste nodig hebben
Alle reacties Link kopieren
Dat is idd lastig. Maar zou het er in de praktijk op neer kunnen komen dat je dus niets opschiet met dat deeltijdontslag?
Alle reacties Link kopieren
Pffffff je gaat 20 uurtjes werken en dan nog moeilijk doen over je uren?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Misschien aangeven dat je 0.6 wil blijven werken als je dan tóch 3 middagen moet werken, omdat het anders qua kinderopvang in verhouding te hoge kosten hebt?
Ik vind het juist wel begrijpelijk... stel dat je minder uren bent gaan werken om oa de kinderen op te vangen en je moet 5 middagen gaan werken ivm de 5 dagdelen. Betekent dat er bijvoorbeeld in dit geval voor 4 dagdelen BSO moet worden afgenomen terwijl dat met 5 ochtend niet het geval is. Dan kun je er financieel behoorlijk inschieten.



Hoe het verder gaat weet ik niet.. ik werk niet in het VO maar hoop wel voor je dat ze het een beetje naar je wensen kunnen plannen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dan blijf je dus meer werken. Het valt me wel op dat part timers vaak zo flexibel zijn als een loden deur.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
pffff...ja natuurlijk wil ze graag weten wanneer ze gaat werken. Bij mij weet je ook laat op welke dagen je ingeroosterd bent, een vriendin beweerde laatst dat dat niet mag volgens de cao, dat je dus voor de zomervakantie je rooster voor volgend schooljaar al moet weten. Maar het is inderdaad lastig plannen!
Alle reacties Link kopieren
En je partner? Hoeveel uur gaat hij / zij minder werken voor de kids?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 03 juni 2015 @ 17:15:

En je partner? Hoeveel uur gaat hij / zij minder werken voor de kids?volgens mij moet jij een minder strak broekje aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat parttimers wel flexibel zijn, als ze het maar ruim van te voren weten. Twee weken voor start van het onderwijs is niemand meer flexibel. (ervaring: hoger onderwijs)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuorrebout schreef op 03 juni 2015 @ 17:16:

[...]





volgens mij moet jij een minder strak broekje aantrekken.Oja, de kids zijn natuurlijk enkel de verantwoordelijkheid van de TO
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Zo gaat dat bij ons ook. En als je al een vrij dagdeel hebt waar de vergaderingen zijn dan moet je terugkomen. Een van de vele redenen waarom ik gewoon 1 FTE ben blijven werken. Volgend schooljaar zet ik ouderschapsverlof in waardoor ik minder dagdelen ben in te roosteren. Welke dagdelen dat zijn weet ik ook nog niet (en dat verschilt dan ook van maand tot maand) maar werk van man is flexibeler dus die kan last-minute nog wijzigen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:hatsetats schreef op 03 juni 2015 @ 17:14:

Tja, dan blijf je dus meer werken. Het valt me wel op dat part timers vaak zo flexibel zijn als een loden deur.Je bent vaak geen parttimer om de planten te verzorgen. Met een beetje geven en nemen kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb gehoord kun je alles doorgeven wat je wil, maar of dat past is wat anders. Lastig werk hoor, roostermaker. Daarbij zullen de meeste mensen maandag en vrijdagmiddag vrij willen zijn. Misschien als jij expliciet doorgeeft dat je op deze momenten graag wil werken dat dat invloed heeft.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
dat je ruim van te voren je uren wilt weten dat snap ik best. Maar dat gemiep over de indeling van die uren, daar kan ik niks mee.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 03 juni 2015 @ 17:17:

[...]



Oja, de kids zijn natuurlijk enkel de verantwoordelijkheid van de TO Nou nee dat lijkt mij niet, maar de keuze om minder te werken is binnen het gezin gemaakt. Daar heeft een ander niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de roostering best eerder te maken, je weet nu immers al hoeveel kinderen er volgend jaar verschijnen in de brugklas en hoeveel 2e, 3e, 4e, 5e en 6e klassen je hebt. De profielkeuze is ook gemaakt.

Dus hup aan de inzetplanning en de roostering.
quote:hatsetats schreef op 03 juni 2015 @ 17:19:

dat je ruim van te voren je uren wilt weten dat snap ik best. Maar dat gemiep over de indeling van die uren, daar kan ik niks mee.Dan zoek je een ander topic... ik hoop niet dat jij werkgever of leidinggevende bent. Zo weinig inlevingsvermogen werkt vaak averechts. Daar waar de werkgever een beetje meedenkt met de werknemer geeft een prettige werksfeer en een prettige werksfeer geeft de werknemer net dat zetje om inzet te tonen. Met jouw houding bereik je vaak het tegenovergestelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuorrebout schreef op 03 juni 2015 @ 17:18:

[...]





Je bent vaak geen parttimer om de planten te verzorgen. Met een beetje geven en nemen kom je een heel eind.Oja, fulltimers hebben naast hun werk natuurlijk geen kids, ouders of anderen die ze moeten verzorgen. Ik vergeet dat steeds.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuorrebout schreef op 03 juni 2015 @ 17:21:

[...]





Dan zoek je een ander topic... ik hoop niet dat jij werkgever of leidinggevende bent. Zo weinig inlevingsvermogen werkt vaak averechts. Daar waar de werkgever een beetje meedenkt met de werknemer geeft een prettige werksfeer en een prettige werksfeer geeft de werknemer net dat zetje om inzet te tonen. Met jouw houding bereik je vaak het tegenovergestelde.Oja, ik mag alleen meehuilen. Goh, wat leer ik toch veel van jou!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat het zoals je omschrijft, maar je moet wel een back up dag aangeven, mochten de gewenste dagen roostertechnisch niet uitkomen.



Wij weten wel al vrij vroeg, begin zomervakantie meestal, hoe ons rooster er ongeveer gaat uitzien.
quote:hatsetats schreef op 03 juni 2015 @ 17:21:

[...]



Oja, ik mag alleen meehuilen. Goh, wat leer ik toch veel van jou!Ach.. muts... je leest wat je wilt lezen.
quote:hatsetats schreef op 03 juni 2015 @ 17:19:

dat je ruim van te voren je uren wilt weten dat snap ik best. Maar dat gemiep over de indeling van die uren, daar kan ik niks mee.Nou ja, de meeste parttimers zijn parttimer geworden vanwege verplichtingen elders, zoals kinderen of zo. Dus die voorkeuren snap ik dan wel weer. Roostertechnisch waai ik op dit moment met alle winden mee omdat mijn man zeer flexibel is qua werk, maar als dat laatste verandert zal ik ook wat minder flexibel zijn. Gelukkig dan maar dat ik wel een LG heb die daar enig begrip voor kan opbrengen.
Mijn god Hatseflats, wat een gezeur zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven