Werk & Studie alle pijlers

Wat verdienen freelance schrijvers nou echt?

28-08-2015 13:48 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het internet lees ik veel geklaag dat freelance schrijvers erg slecht betaald krijgen. Zelfs een landelijk bekende columniste als Asha ten Broeke schijnt nauwelijks rond te kunnen komen.



Maar als ik op internet zoek op ’wat verdient een freelance schrijver’ zie ik best vaak hoge bedragen voorbij komen. Vaak beginnend bij 60 euro per uur.



Zie bijvoorbeeld deze draadjes:

http://www.hard-c.com/200 ... s-een-geschikt-uurtarief/

http://www.doyoucopy.nl/tarieven/

Ik weet dat daar voor ZZP-ers nog heel veel vanaf gaat, maar al met al is dat toch niet slecht!



Dus vraag ik me af hoe dat nou zit. Werken die mensen in een ander veld als de klagende mensen (vaak journalisten)? Of melden vooral de succesvolle mensen graag wat ze verdienen?
Goh, wat ik mijn freelance redacteurs betaal is afhankelijk of het desk research is, of met telefoons of interviews ter plaatse etc. Maar 60 euro per uur kan een richtlijn zijn ja. Maar inderdaad: dit is bruto en als ik de tekst krijg, en de klant of ik hem niet goed genoeg vindt, dan moet hij hem wel kosteloos aanpassen tot het goed zit. Dus die tijd moet je ook meetellen.

Ik heb zelf gefreelanced in bijberoep en ik zou er in hoofdberoep niet mee rondkomen. Enfin, niet zoals ik nu rondkom met mijn vaste job.
Alle reacties Link kopieren
Dat artikel komt uit 2007, nogal een andere tijd. Ook vermoed ik dat de schrijver van dat blog het over commerciële schrijfopdrachten heeft. Daar kun je nog steeds wel redelijk mee verdienen als je grote opdrachtgevers hebt, maar kranten en bladen betalen tegenwoordig slecht inderdaad. Je moet heel wat opdrachten hebben om een fatsoenlijk maandsalaris bij elkaar te sprokkelen. Vaak krijg je een prijs per woord en dat is dan redelijk voor een snel geschreven stuk, maar niet als je zoals Asha veel research moet doen en veel mensen moet interviewen.
Alle reacties Link kopieren
Je kon niet rondkomen? Omdat er te weinig werk was of omdat het te weinig betaalde?
Toevoeging: enkele experts in hun vakgebied betaal ik stukken meer. Maar zij hebben het voordeel dat ze een bekende naam zijn en er niet direct iemand anders is die even sterk staat op financieel/HR/weet ik wat-gebied.
Alle reacties Link kopieren
Als je veel geld wil verdienen moet je geen journalistieke carrière ambiëren, zullen we maar zeggen. Vaak betalen dagbladen en tijdschriften een vast tarief per stuk, of x aantal cent per woord. Daar is in mijn ervaring weinig onderhandelingsruimte in.



Daarnaast heb je ook freelance copywriters (die dus niet-journalistieke teksten schrijven) en die verdienen meestal wat meer, maar 60 piek per uur is niet ongebruikelijk en zeker geen vetpot. Als je belasting, sparen voor pensioen, ziektekosten, buffer etc eraf haalt hou je schoon 20 p/uur over. En dan ben je niet verzekerd van 40 uur per week inkomen.



Heb je ambities in deze richting?
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen dat wel als vraagprijs hebben staan, maar wie gaat dat vervolgens betalen? Veel mensen vinden toch dat je zo'n tekstje op een website best zelf even kan schrijven, in plaats van daar 200 euro voor te betalen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Je kunt die 60 euro per uur van een ZZP-er totaal niet vergelijken met jouw loondienst tarief. Ik denk dat een beetje tekstschrijver blij mag zijn als hij 600 declarabele uren per jaar haalt. De rest zit in dingen als acquisitie, administratie etc. Op jaarbasis valt dat dus zwaar tegen.
quote:vlunduuurr schreef op 28 augustus 2015 @ 13:56:

Je kon niet rondkomen? Omdat er te weinig werk was of omdat het te weinig betaalde?Ik had werk zat, maar je doet niet zomaar een interview. Je voorbereiding en tijd voor inlezen worden niet meegeteld natuurlijk. Je wordt vaak betaald per teken. En als jij een tekst aanlevert van 5000 tekens, maar ze gooien de layout om naar een tekst van 3000 tekens, dan zijn er magazines zat die je maar voor 3000 tekens betalen. Reken daar de tijd bij van boekhouding en facturatie en het wordt toch krap. Voor mij dan.
Alle reacties Link kopieren
Vroegah klotste het geld tegen de plinten op, maar die tijd is voorbij. Als je broodschrijver bent moet je veel uren maken voor extra beleg.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
@Monatala: En dat zie je dus, als het niet door een professional is geschreven. Ik zit ook in die branche, er is nauwelijks van rond te komen. Veel mensen beunhazen zelf maar wat, met treurige resultaten. Schrijven is een vak.
Alle reacties Link kopieren
quote:drika79 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:56:

Dat artikel komt uit 2007, nogal een andere tijd. Ook vermoed ik dat de schrijver van dat blog het over commerciële schrijfopdrachten heeft. Daar kun je nog steeds wel redelijk mee verdienen als je grote opdrachtgevers hebt, maar kranten en bladen betalen tegenwoordig slecht inderdaad. Je moet heel wat weten schrijven om een fatsoenlijk maandsalaris bij elkaar te sprokkelen. Vaak krijg je een prijs per woord en dat is dan redelijk voor een snel geschreven stuk, maar niet als je zoals Asha veel research moet doen en veel mensen moet interviewen.

Commercieel betaalt dus beter dan dagbladen en tijdschriften, als ik het zo lees.

Dit is een stuk uit 2015, waar een tarief van 60 euro als laag wordt gezien http://www.intermediair.n ... hrijver-3-500-euro-32-uur
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 28 augustus 2015 @ 13:56:

Ze kunnen dat wel als vraagprijs hebben staan, maar wie gaat dat vervolgens betalen? Veel mensen vinden toch dat je zo'n tekstje op een website best zelf even kan schrijven, in plaats van daar 200 euro voor te betalen.



If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.

Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
EUR 60,00 bruto is, als je 40 uur per week, werkt wel aardig. Echter wordt 40 uur lang niet altijd gehaald en heb je ook uren die je niet aan een opdracht toe kan wijzen. Op vakantie betekent geen inkomen, daar dien je dus ook rekening mee te houden in je tarief. Naast natuurlijk alle vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Glitterbom schreef op 28 augustus 2015 @ 13:56:

Als je veel geld wil verdienen moet je geen journalistieke carrière ambiëren, zullen we maar zeggen. Vaak betalen dagbladen en tijdschriften een vast tarief per stuk, of x aantal cent per woord. Daar is in mijn ervaring weinig onderhandelingsruimte in.



Daarnaast heb je ook freelance copywriters (die dus niet-journalistieke teksten schrijven) en die verdienen meestal wat meer, maar 60 piek per uur is niet ongebruikelijk en zeker geen vetpot. Als je belasting, sparen voor pensioen, ziektekosten, buffer etc eraf haalt hou je schoon 20 p/uur over. En dan ben je niet verzekerd van 40 uur per week inkomen.



Heb je ambities in deze richting?Misschien, zit te twijfelen. Die 20 euro per uur is dus netto?
Alle reacties Link kopieren
Volgens die intermediair-rekenmethode zou ik modaal moeten verdienen, 3500 euro per maand. Dat haal ik van je langzalzeleven niet. En ik werk wel meer dan 40 uur in de week.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theemok1 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:58:

@Monatala: En dat zie je dus, als het niet door een professional is geschreven. Ik zit ook in die branche, er is nauwelijks van rond te komen. Veel mensen beunhazen zelf maar wat, met treurige resultaten. Schrijven is een vak.Absoluut! Soms zie je zelfs bij grotere bedrijven stomme fouten of slechts lopende zinnen. Daardoor heb ik als consument dan gelijk minder vertrouwen in hun en hun producten. Een goede tekst kan zoveel voor je bedrijf doen!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:Glitterbom schreef op 28 augustus 2015 @ 13:59:

[...]





If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.

If you pay peanuts, you get monkeys.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theemok1 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:58:

@Monatala: En dat zie je dus, als het niet door een professional is geschreven. Ik zit ook in die branche, er is nauwelijks van rond te komen. Veel mensen beunhazen zelf maar wat, met treurige resultaten. Schrijven is een vak.Helemaal mee eens dat schrijven een vak is. Ik loop daar steeds tegenaan met de website van mijn bedrijf. Nog geen tekstschrijver gevonden die goede technische en productspecifieke teksten kan schrijven. Dus doe ik het zelf. Veel klanten vinden het een verademing dat ik de teksten zelf schrijf ipv tekstschrijvers.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat kun je niet zo zeggen. Die 20 euro is mijn gok. Wat iemand hier ook al zei: je maakt, zeker in de eerste jaren, veel niet-declarabele uren.



Goede rekenmodule: http://www.zzptarief.nl/b ... rs/berekening-uitgebreid/
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 28 augustus 2015 @ 14:00:

EUR 60,00 bruto is, als je 40 uur per week, werkt wel aardig. Echter wordt 40 uur lang niet altijd gehaald en heb je ook uren die je niet aan een opdracht toe kan wijzen. Op vakantie betekent geen inkomen, daar dien je dus ook rekening mee te houden in je tarief. Naast natuurlijk alle vaste lasten.Klopt. Pensioenopbouw? Niet te betalen. Arbeidsongeschiktheidsverzekering? Goddank zijn er broodfondsen, anders heb ik een groot probleem. Vakantie? Je moet behalve je vakantiebudget dus ook reserves hebben om die weken zonder verdiensten te overbruggen. Ik ga hooguit een weekendje weg.
Alle reacties Link kopieren
Okay, het verdient dus slecht. Schrijven jullie voor tijdschriften of voor bedrijven?
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie betekent geen inkomen, maar als je freelance bent hoef je ook niet op kantoor te verschijnen. Dus je kan ook naar een mooie plek gaan en vanaf daar werken. Niet ideaal, snap ik, maar ik moet toch wat..
Alle reacties Link kopieren
Vakantie is echt wel nodig hoor, af en toe eens niet werken.
Ik ken een freelance schrijver die ongeveer op 65-70 per uur uit komt. Hij werkt voor verschillende tijdschriften in een bepaalde branche, maar het is erg lastig om er opdrachtgevers bij te krijgen. In de praktijk zit hij met zijn inkomen ver onder modaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven