Werk & Studie alle pijlers

Stewardessen

21-09-2008 01:54 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik stel me ff voor. Ik ben 26 jaar en werk 5 jaar als stewardess. Regelmatig krijg ik vragen over wat we allemaal uitspoken boven in de lucht, voordelen, overnachtingen,...

Dus als je iets wilt vragen, vraag gerust.

Groetjes

Vliegmiep
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben zeer benieuwd wat stewardessen altijd uitspoken in het vliegtuig als de taxfreeproducten en het eten brengen achter de rug is dus brand maar los!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben stewardess/purser 25 jaar werk parttime en verdien netto iets van 1500 daarbij komen nog daggelden voor eten en vertier op de nachtstops afhankelijk van de bestemming.

Heb een mbo opleiding en spreek 5 talen vloeiend.

Vraag me af hoeveel leeftijdsgenoten verdienen met een parttime baan.


Dit schreef je in het topic over salarissen...

Bij welke maatschappij werk jij, en in welk deeltijdpercentage?
Wie vliegt er internationaal? En hoeveel dagen blijf je dan op de plaats van bestemming voordat je weer terugvliegt?
Alle reacties Link kopieren
Hm dat is een flink salaris (netto!) als je deeltijd werkt en 25 bent... Begin aan mezelf te twijfelen nu. Maar lekker wel voor je!
Ik ben ook benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik vlieg 70 % en hou dus 1500¤ over. Je moet er wel bij bedenken dat we ook in de weekenden werken en het leven ontzettend onregelmatig is. Je hebt nooit op dezelfde dag vrij. Wel kan je aanvraagjes doen, zo kun je min of meer je rooster een beetje bepalen. Ik vlieg bij KLM Cityhopper en heb hiervoor bij Transavia gevlogen. Verder heb ik ook een seizoen op de grond gewerkt bij Martinair, dus heb in bijna alle keukens kunnen kijken.

Ik blijf overal een dag, dus als ik vroeg aankom op bestemming dan moet ik weer de vlogende dag vroeg weg. Als we laat aankomen dan ga je de volgende dag ook weer laat weg.

Samengevat: Je kunt dus of shoppen, of stappen. Of niks, of een museum bezoeken. Het is onze eigen vrije tijd die je dus besteed hoe je wilt.

Als je buiten Europa vliegt dan heb je meer vrije tijd vanwege de jetlags. Dat is afhankelijk van de bestemming.

Wat doen we als we niet rondlopen met taxfree of eten in de cabine en het gordijn is dicht getrokken? Dan eten we (vaak verzinnen we dingen als broodjes op elkaar plakken en de oven in),drinken,lezen (mag eigenlijk niet) of vertellen we over ons zelf. Vaak ken je je collega's niet dus dan vertellen we over thuis,vriendjes, problemen,...
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me een nadeel van het werk.. dat je je collega's vaak niet kent. Klopt het dat bij de klm ook veel oudere vrouwen werken?
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde leeftijd bij klm is 32 jaar, de meesten hebben dus gewoon een gezin of er nog een eigen zaak naast. Ik ken een freelance stylist, opvangmoeder, schoonheisspecialiste,enz



Het is voor mij een voordeel dat ik mijn collega's niet altijd ken. Als je iemand niet leuk vindt, dan ben je er na een paar dagen vanaf, en je blijft nieuwe mensen ontmoeten. Je kan ook reizen aanvragen met een collega/vriendin. Dat doe ik vaak. En je kunt ook iemand meenemen oftewel 'Company Travel". Zo heb ik mijn vriend meegenomen een keer. Die betaalt dan weinig en slaapt in mijn kamer. Zo heb je een beetje vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat het een vereiste is om binnen een uur rijden van Schiphol te wonen?



Heb er namelijk vaak over na gedacht om te informeren naar een functie als stewardess, maar ik hoorde overal dat dit een vereiste is. Omdat ik niet in de randstad wil wonen, eigenlijk ook nooit verder naar geinformeerd...
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Lang geleden heb ik ook wel eens op dit forum geschreven.. toevallig kwam ik weer eens langs en dacht ik reageer maar weer eens, want ik ben namelijk stewardess bij de grote blauwe.



Dat salaris klopt wel ongveer, hoor. Bij ons verdien je niet zo veel als je begint, maar je kan flink doorgroeien. Ik vlieg nu bijna twee jaar, krijg netto ongeveer 1550 euro.

Na drie jaar mag je solliciteren naar de functie van purser, waar het salaris het eerste jaar dan 2500 bruto is, daarna ga je naar 2800 en uiteraard ieder jaar nog eens 100 erbij, de hoogste trede ligt rond de 5400 euro... Bruto bedragen dus. Daarnaast krijg je nog geld om op te maken op reis, voor eten. Dat verschilt heel erg per bestemming. Bij mij is het per maand ongeveer 400 euro. Maar daar gaat het meeste wel van op, aangezien je niet naar de super de boer kan om goedkoop je eigen prakje te maken, maar uit eten moet. Luxe probleem X-D . Van wat er over blijft koop ik kleren, goedkoop in amerika en benzine, helaas mag je daar geen jerrycans van meenemen..



Binnen een uur op schiphol zijn, hoeft alleen als je reservedienst hebt. Als je dan wordt opgeroepen moet je er dus binnen een uur kunnen zijn. Meestal bellen ze trouwens eerder. Er is op schiphol een speciale ruimte ingericht, daar kun je ook gaan zitten als je reserve staat. Staat een tv, computers, enz. Dan ben je sowieso op tijd!



Dan nog de laatste vraag. Wat doen wij aan boord van het vliegtuig als jij je maaltijd hebt gehad. Hier verbaas ik me altijd enorm over dat mensen dat zelf niet kunnen verzinnen, maar vooruit ;-] Hier een gemiddeld werkschema. Stel, je maakt een vlucht van 10 uur. Dan zijn we de eerste 3 uur bezig met de maaltijd en de faxfree. Op het eind van de vlucht krijg je nog iets te eten, daar zijn we dan ongeveer 2 uur mee bezig. Houd je dus

nog 5 uur over. Tussendoor krijg je nog een ijsje en wat te drinken, doen we 1 uur over. Houd je dus nog 4 uur over. Die delen we door twee, eerst de ene helft pauze dan de andere helft. Als je pauze hebt, mag je ook daadwerkelijk even slapen of jezelf achter een gordijn verstoppen. Helaas vliegen de maaltijden niet vanzelf uit de oven in karren en ontdooien de ijsjes zichzelf ook niet, dus dat zijn de klusjes die je doet als je geen pauze hebt. Daar komt dan nog ieder passagier die wat wilt vragen, dronken is, flauwvalt over over jou stoel heen kotst bij... oh ja en dan lopen we ook nog met blaadje glazen door de cabine heen, voor wie er wakker is en te ingebouwd om zelf naar de galley te lopen..

Een vlucht van 10 uur betekend trouwens voor ons een werkdag van +/- 12,5 uur. Instappen, uitstappen, taxieen, secruritychecks etc. Tel daar de tijdsverschillen bij op en de nachtvluchten die je maakt en je begrijpt dat daar een normaal salaris met aardig wat vrije tijd tegenover staat.



Zo, toch nog een heel verhaal geworden!

Vergeet ik toch nog te vertellen dat je bij ons 100, 80, 67 of 50% mag vliegen.

Als iemand nog meer vragen heeft, brand los.

Op een kan ik alvast antwoord geven, is het leuk om te doen? JA, heel erg :-]. Ook al zakt de moed je soms in de schoenen als je eigenlijk geen zin hebt om weer een paar dagen van huis te zijn, je lief mist of een leuk feestje. 's Ochtends vroeg door new york lopen, fietsen over de golden gate bridge in san francisco, windsurfen op aruba, naar de verboden stad in peking, ik krijg er nog steeds kriebels van!



ciao stes
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd al heb willen weten...krijg je extra sjans van de piloot, uh, gezagsvoerder? Da's mijn fantasie namelijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
uh.. er zijn ook nog andere piloten dan de gezagvoerder aan boord.. Maar je gaat voor de vier gouden strepen?? Als je er voor open staat kan je vast een heleboel sjans krijgen.. ( je ziet er zelf wel een beetje uit neem ik aan??) ik kan het je niet vertellen, ik en lesbisch en helaas zitten er niet een hele hoop lekkere wijven in de cockpit. gelukkig heb ik er thuis wel een zitten :love:
Alle reacties Link kopieren
@Digitalis

Grappig en zooo standaard dat je dat zegt... Laten we zeggen dat er genoeg tijd voor is om te sjansen maar ik heb net als stes ook een vriendje thuis dus ik ben er niet mee bezig.



@stes

hoi jij vliegt bij klm zeker?Ik bij mini cityhopper,over 2 jaar ga ik door. Wel fijn dat je vaak eerder gebeld wordt voor je reserve dienst want bij ons niet hoor! En ik heb om de 6 weken blokreserve van 5 dagen.



@blackbetty

Veel van ons wonen niet in de randstad maar zoeken een adresje in de buurt voor reservediensten waar je dus een uur tijd hebt om op schiphol te komen de rest van je rooster weet je van te voren.
Alle reacties Link kopieren
Dat heen en weer geloop, met die taxfree karretjes... Ik kan me niet voorstellen dat dit op een vlucht van NYC naar LA ook allemaal gebeurt. Kan het een beetje rustiger?
Alle reacties Link kopieren
Digitalis: als eenvoudige P&O-er die zijdelings een beetje geintroduceerd is in het pilotenwereldje, krijg je ook sjans genoeg, hoor. Vooral van de piloten die vracht vliegen en dus geen stewardessen hebben :-p. Keertje mee uit? ;-)



ff serieus: Ik ken een aantal piloten van (erg) dichtbij. De cliche's kloppen wel een beetje (als ik het vraag aan de - soms voormalig- vrijgezelle piloten). Maarre, tja, in welke beroepsgroep niet? Op een simpel kantoor gebeurt er ook vaak van-alles-en-nog-wat...



Ik heb een ex die (vracht)piloot is en een goede vriend van mij is captain bij Transavia. Die laatste krijgt beslist duizend keer meer sjans dan vrachtpiloten ;-) En inderdaad voornamelijk van stewardessen...

Mijn excuses voor diegenen die ik nu beledig, maar ik vind dat wel een beetje (nogal!) kansloos.

Heb genoeg verhalen gehoord van piloten-met-gezin die even een stess (lees: meerdere stessen) willen neuken, maar uiteindelijk braaf bij hun gezin blijven.

Voor een aantal stewardessen geldt overigens hetzelfde, hoor; ik heb echt hele leuke vrouwen ontmoet die enthousiast waren over hun baan, maar ook erg verknocht waren aan hun vriend / man/ gezin thuis.



TO: ik geloof dus dat de vooroordelen in zekere zin wel kloppen; immers, op internationale vluchten heb je genoeg kans om vreemd te gaan, als je dat zou willen. (Maarre, voor de partners thuis geldt dat natuurlijk ook andersom (6) X-D).
Alle reacties Link kopieren
En waarom zouden we ook alweer nieuwsgierig zijn naar stewardessen?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Tja overal zijn cliché's. Ik heb genoeg gezien maar in andere beroepen zal het hetzelfde zijn. Je kiest er zelf voor of je gaat scharrelen of niet. Vaak zijn het bij ons de nieuwe piepnge stessen die veel naar de piloten trekken maar die halen het einde van hun proeftijd vaak niet. Zoals ik al eerder zei zijn veel van ons al onder de pannen en hebben we het vaak over het thuisfront. Ik merk dat mensen die niet vliegen hier niet echt op kunnen antwoorden omdat je het simpelweg niet meemaakt. Ik zie veel zakenmensen die met ons ergens zijn heen gevlogen dan ook in ons hotel slapen, waarbij een scharrel al zit te wachten in de lobby. Dus overal gebeurt het.
Alle reacties Link kopieren
En soms, heel soms, gebeurt het dat een stewardess een piloot ontmoet en lang en gelukkig leven. Want die piloten én stewardessen heb je ook!!!! (oh en de mijne was trouwens ook gezagvoerder...)
Alle reacties Link kopieren
@ mayou

tuurlijk zo zie je maar!
Alle reacties Link kopieren
stes schreef op 22 september 2008 @ 13:43:

uh.. er zijn ook nog andere piloten dan de gezagvoerder aan boord.. Maar je gaat voor de vier gouden strepen?? Als je er voor open staat kan je vast een heleboel sjans krijgen.. ( je ziet er zelf wel een beetje uit neem ik aan??) ik kan het je niet vertellen, ik en lesbisch en helaas zitten er niet een hele hoop lekkere wijven in de cockpit. gelukkig heb ik er thuis wel een zitten :love:




LOL X-D





Ik heb het meest moeite met de onvoorstelbare vermoeidheid.

De vermoeidheid is echt niet te vergelijken met een zware baan op de grond. De hoogte, de drukcabine, minder zuurstof en het tijdverschil maken het anders.

Een vriend van me overweegt ook te gaan vliegen en zei dat 'ie het wel gewend is om veel uren te maken: 5 dagen per week kantoorbaan + 1 avond per week horeca. Dat is vermoeiend, maar na een lange, drukke vlucht is elk vezeltje in je lichaam vermoeid met een hoofdletter V (en ERMOEID). Misselijk van vermoeidheid vraag ik mezelf regelmatig af of ik dit allemaal wel wil :-|



Sommige mensen (passagiers) gaan even een uurtje liggen omdat ze net van een vakantievlucht komen - dan hebben ze een uur of 6 gevlogen en zijn dan een week van streek en uit ritme. Kijk dan 's naar een vlucht Amsterdam - Peking: 10 uur heen en dan 24 uur later 11 uur terug. Hoezo bioritme? O.o Dat is iets waar volgens mij niemand aan kan wennen - de een kan er alleen beter mee omgaan dan een ander.



En dan de eeuwige verhalen rond stewardessen die piloten proberen te schaken.... pfffffff

Het heeft allemaal met instelling te maken. Als je het type bent dat graag met iedereen neukt, dan kan je dat ook makkelijk bewerkstelligen. Mannen hebben (net als honden) een neus voor loopse teefjes ;-) Maar dat geldt in de luchtvaart net zoals in alle andere branches. Waar gewillige doosjes zijn, zijn doorgaans ook gewillige pikken te vinden en vice versa.



Ik vlieg nu 2 jaar en heb gelukkig nog nooit iets beleefd waarvan men zou kunnen smullen. Gewoon geen zin in, ben niet het type om me zo te gedragen en ik heb een geweldige vriend waar ik heel blij mee ben :heart: en heb dus geen behoefte om 'een piloot aan de haak te slaan'. Al zou ik vrijgezel en zoekende zijn, dan nog zou ik het niet binnen de cockpit willen vinden!

Zonder de instelling een gewillig doosje te zijn, krijg je ook niet dat soort aandacht. Dat geldt toch ook overal? Als je met wulpse blik in de supermarkt in de rij staat, krijg je eerder respons dan als je gewoon in de rij staat te balen omdat je weer 's in de rij staat ;-)



Voor ik ging vliegen heb ik bij een ministerie gewerkt. En trust me: daar wordt pas geneukt. In het archief, in vergaderkamers, buiten kantooruren in kamers die zich ervoor dienen, op toiletten, in serverruimtes. Nee.... wat dat betreft verliezen de vliegenden het beslist van de ambtenaars!
Alle reacties Link kopieren
Dag Lizzl,



Mis je je vriend erg wanneer je werkt? Dat is wat mij doet twijfelen om te solliciteren...
Alle reacties Link kopieren
tanagra schreef op 28 september 2008 @ 19:27:

Dag Lizzl,



Mis je je vriend erg wanneer je werkt? Dat is wat mij doet twijfelen om te solliciteren...




Dat is een beetje afhankelijk van hoe je gewoonlijks omgaat met gemis - woon je samen, zien jullie elkaar dagelijks of (al dan niet door omstandigheden) maar een paar keer per week, mis je iemand snel of kan je je prima vermaken zonder je partner.



Ik heb iig geen last van het missen van mijn vriend of van wie dan ook (vrienden/familie). Uiteraard bedenk ik me op een terrasje in New York of op het strand van Bonaire of, of, of ( ;-) ) dat het wel heel gezellig zou zijn geweest als hij erbij zou zijn... (En soms kan dat ook - iemand meenemen).



Nou moet ik wel zeggen dat ik overigens bij voorkeur geen reizen heb die langer dan 5 dagen duren - dus dag 1 vertrek, dag 5 weer thuis. Als ik een enkele keer iets in mijn rooster zou krijgen wat langer zou duren, dan zou dat balen zijn maar voor mij geen reden om heimwee te krijgen of dagelijks aan de telefoon te hangen.



Aangezien je bij de KLM je rooster prima grotendeels zelf kunt maken, kan je dus bijvoorbeeld op zo'n manier reizen aanvragen, waardoor je het grootste deel van de week thuis bent.

Ik neem voor het gemak een voorbeeld van een vlucht naar Hongkong: dat is een 4 om 7, dus 4 dagen aan het werk en dan 7 dagen vrij. Op dag 1 moet je rond half 2 'smiddags op Schiphol zijn, zo'n 2 uur later vertrek je en vlieg je zo'n 11 uur. Na aankomst heb je 48 uur vrij (totaal zelf in te vullen), waarna je weer naar huis vliegt. Je bent dan aan het eind van dag 4 weer thuis.

Zoals je ziet kan je je partner dus op dag 1 'smorgens nog zien, op dag 2 en 3 ben je op de route en op dag 4 ben je weer saampjes :heart: Vanaf de volgende dag begint je reisverlof en dat is in dit geval 7 dagen.



Of je kiest voor veel binnen Europa vliegen - dan zou je ook elke avond thuis kunnen zijn, of 1 tot max 3 (of was het nou 4?) nachtjes ergens slapen,



Er is gewoon heel veel mogelijk wat betreft je rooster zelf plannen en dat is zoooo'n luxe :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je antwoord. Het maakt inderdaad een heel verschil als je je rooster zelf kan plannen. Is dat al vanaf je aangenomen bent, of moet je daarvoor je vast contract hebben?
Alle reacties Link kopieren
@ Je kan bij KLM Cityhopper je aanvraagjes doen na je proeftijd van 2 maanden. Tegenwoordig heb je bij ons ook 5 daagses dus met 4 nightstops. Dat is best zwaar want je doet soms 4 streches per dag met rond 12 uur rust of meer.

Ik mis mijn vriend wel op een normale manier dus niet dat we elke dag bellen wel een smsje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven