Werk & Studie alle pijlers

Bijles bedrijf opstarten?

01-02-2016 20:51 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag dames (en een enkel heer),



Ik ben aan het bekijken of het voor mij een goed idee zal zijn om een eenmanszaak op te richten. Ik ben namelijk van plan bijlessen te geven.

Als ik het goed begrijp zal ik voor zowel de btw als de inkomstenbelasting geen ondernemer zijn aangezien ik maximaal 2500 euro verwacht te verdienen per jaar, en bijlessen (mits zij enkel een aanvulling vormen op de lesstof) zijn vrijgesteld met betrekking tot de btw regeling. Het vermogen dat ik nodig heb om het bedrijf te starten zal minimaal zijn (50 euro voor de kvk registratie) en voor zover ik nu kan zien wegen de voordelen op tegen de nadelen:



- ervaring opdoen met het hebben van een bedrijf;

- ik hou een aantal vakken actief bij;

- het zal beter verdienen dan de meeste bijbaantjes

- uiteraard lijkt het mij ontzettend leuk!



Ook denk ik dat ik er verstandig aan doe om een klein contract op te stellen met een paar algemene voorwaarden. Een vriendin van mij is jurist dus daar zullen ook geen kosten aan verbonden zijn. Daarnaast zal ik facturen moeten opstellen om een degelijke boekhouding te kunnen tonen.



Uiteraard zal ik zowel de belastingdienst als het kvk opbellen, echter wil ik wel goed voorbereid zijn voor dit gesprek en de juiste vragen weten te stellen. Daarnaast zie ik misschien een aantal dingen over het hoofd, hier mogen jullie mij uiteraard op wijzen. Graag zelfs!



Alvast bedankt ;)
The most courageous act is still to think for yourself.
Nou als je verwacht om 2500 per jaar te verdienen is dat láng niet zo veel meer dan bijbaantjes. Daarmee verdien je meestal 500 in de maand wat dus neerkomt op 6000 per jaar. Dat scheelt dus heel wat



Maar verder zit je wel goed denk ik. Goed ook dat je de vakken goed bijhoudt!



Heel veel succes gewenst
Ik dacht dat je dat gewoon kon op geven als 'werk uit overige werkzaamheden'?
Geef je nu ook bijles?



Ik heb zelf een paar jaren wiskundebijles gegeven tijdens mijn studie. Erg leuk om te doen.



Wat is het voordeel van het inschakelen van een wit betaalde zzper boven een zwart betaalde student voor de klant? Die laatsten zullen er altijd blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 01 februari 2016 @ 20:55:

Nou als je verwacht om 2500 per jaar te verdienen is dat láng niet zo veel meer dan bijbaantjes. Daarmee verdien je meestal 500 in de maand wat dus neerkomt op 6000 per jaar. Dat scheelt dus heel wat



Maar verder zit je wel goed denk ik. Goed ook dat je de vakken goed bijhoudt!



Heel veel succes gewenst Bedankt voor je reactie! Ik zal voor de bijlessen circa 10 euro per uur verdienen, daarnaast ben ik helaas niet in staat erg veel uren te maken vandaar dat het voor mij goed zal verdienen Bovendien kan ik mijn eigen uren inplannen.
The most courageous act is still to think for yourself.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 01 februari 2016 @ 20:56:

Ik dacht dat je dat gewoon kon op geven als 'werk uit overige werkzaamheden'?Dat ga ik even uitzoeken, bedankt
The most courageous act is still to think for yourself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 01 februari 2016 @ 21:02:

Geef je nu ook bijles?



Ik heb zelf een paar jaren wiskundebijles gegeven tijdens mijn studie. Erg leuk om te doen.



Wat is het voordeel van het inschakelen van een wit betaalde zzper boven een zwart betaalde student voor de klant? Die laatsten zullen er altijd blijven.Ik ben zelf ook een student en ik heb zo het vermoeden dat, als mijn aannames kloppen, ik niet duurder zal zijn dan een zwart betaalde student.
The most courageous act is still to think for yourself.
Bijles? Hoe zijn je didactische en pedagogische vaardigheden? Of ben je alleen gewoon goed in de vakken waarin je bijles wilt geven?



Waarom zouden ouders juist jou kiezen?



Mijn kinderen hebben bijles gehad van iemand met een universitaire opleiding, op dit vlak. Veertig euro per uur. Maar elke cent was het waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu overigens nog geen bijles, wel heb ik vaak lesstof uitgelegd aan medestudenten die mijn uitleg altijd erg konden waarderen.
The most courageous act is still to think for yourself.
Maar waarom wil jij het graag "wit"?



Je zou een boekhouder kunnen vragen wat het handigste is, je wordt namelijk niet altijd als ondernemer gezien, urencriterium ga je sowieso niet halen als je verwacht 2500 euro te verdienen voor 10 euro per uur.

Er zijn wel veel landelijke/regionale organisaties die bijlessen aanbieden, waarom denk jij dat ze voor jou gaan kiezen? Hoe kom je aan klanten?

Ben jezelf docent? Heb je didactische vaardigheden?
Lees even het stuk over ondernemer zijn en resultaat overige werkzaamheden op de site van de belastingdienst. Daar zit nogal een verschil in, onder andere het aantal uren dat je erin stopt (urencriterium) speelt mee of het voor de belastingdienst als resultaat overige werkzaamheden of winst uit onderneming gezien wordt. Is dit de enige bron van inkomsten die je hebt en presenteer je jezelf als ondernemer? (maak je reclame, is het de bedoeling dat je er je volledige inkomsten in de toekomst uit gaat halen?). Ook dit soort dingen zijn belangrijk en kun je nalezen op de site van de belastingdienst (row of ondernemer).
Lijkt me gewoon nogal veel gedoe om dit wit te doen. Ik zou als klant ook helemaal geen factuur hoeven. Net als bij schoonmaaksters eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 01 februari 2016 @ 21:13:

Bijles? Hoe zijn je didactische en pedagogische vaardigheden? Of ben je alleen gewoon goed in de vakken waarin je bijles wilt geven?



Waarom zouden ouders juist jou kiezen?



Mijn kinderen hebben bijles gehad van iemand met een universitaire opleiding, op dit vlak. Veertig euro per uur. Maar elke cent was het waard.Ik volg een studie waarbij erg veel aandacht wordt besteed aan didactische vaardigheden. Over pedagogische vaardigheden beschik ik (nog bijna) niet. Uiteraard ben ik goed in de vakken waarin ik bijles wil geven. Ik zal geen pakketten aanbieden, waardoor een ouder op elk moment nog kan afhaken. Ik denk dat ouders mij, voor mijn vraagprijs, best willen uitproberen. Ik zal het uiteraard anders formuleren als ik mijzelf ga aanprijzen
The most courageous act is still to think for yourself.
10 euro per uur? Ik ben docente in het VO en voor mijn collega's en mezelf is het heel normaal om rond de 30 euro per uur te vragen voor bijles
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even goed kijken naar het resultaat uit overige werkzaamheden. Ik zal minimale reclame maken. Ik wil eigenlijk enkel een Facebook pagina aanmaken en een aantal berichten plaatsen in plaatselijke aanbod/verkoop hoeken. Het is verder bedoeld als bijbaan en ik ben niet van plan hier volledige inkomsten uit te halen. Ik wil sowieso contant uitbetaald worden, dus de factuur zal een papiertje zijn met 'al voldaan.' Puur om aan de boekhoudverplichting te voldoen. Bedankt voor de reacties!
The most courageous act is still to think for yourself.
Waarom zou je jezelf met een boekhoudverplichting opzadelen?
quote:Vl43inder schreef op 01 februari 2016 @ 21:31:

Waarom zou je jezelf met een boekhoudverplichting opzadelen?omdat je dat verplicht bent
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 01 februari 2016 @ 21:24:

10 euro per uur? Ik ben docente in het VO en voor mijn collega's en mezelf is het heel normaal om rond de 30 euro per uur te vragen voor bijlesWauw, dan gaat TO het misschien nog wel druk krijgen!
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 februari 2016 @ 21:32:

[...]



omdat je dat verplicht bentAls je van plan bent om ¤2500 per jaar te verdienen en dit wit wilt doen dan hoef je de inkomsten alleen maar op te geven bij de belastingdienst, je hoeft geen facturen enzo te maken volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ben je docent of leerkracht?ik zou mijn kinderen alleen op les doen bij een ervaren leerkracht.



Welke vakken wil je gaan geven?
quote:peachy-br schreef op 01 februari 2016 @ 21:35:

[...]





Wauw, dan gaat TO het misschien nog wel druk krijgen!Of niet, ik zou iemand die slechts een tientje vraagt niet helemaal serieus nemen.
quote:Vl43inder schreef op 01 februari 2016 @ 21:40:

[...]





Als je van plan bent om ¤2500 per jaar te verdienen en dit wit wilt doen dan hoef je de inkomsten alleen maar op te geven bij de belastingdienst, je hoeft geen facturen enzo te maken volgens mij.natuurlijk wel
Meestal als je bijles geeft ben je freelancer, en dan hoef je geen hele administratie bij te houden, wel gegevens.
Alle reacties Link kopieren
Nou volgens mij wel hoor..



Moet aan allerlei eisen voldoen
Alle reacties Link kopieren
Je bent geen freelancer, maar eenmanszaak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven