Werk & Studie alle pijlers

Netwerken en visitekaartjes

02-02-2016 12:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva dames (en heren?)



Als ik tegen mijn vrienden en familie zeg dat ik niet weet hoe ik moet netwerken moeten zij vaak lachen en reageren zij haast geërgerd. Ik komt toch op de meest vreemde plekken mensen tegen die contact willen houden? Ik krijg toch altijd overal visitekaartjes van allerlei mensen? Dat is ook waar. Ik maak vaak makkelijk contact met mensen of dat nou feestjes zijn of in het openbaar vervoer. Ik word dus snel aangesproken en daarnaast vind ik het makkelijk mensen aan te spreken.



Mijn probleem is dat ik deze contacten niet goed weet warm te houden. Een voorbeeld. Afgelopen weekend kwam ik op een tentoonstelling verschillende interessante mensen tegen uit de kunstwereld waar ik oprecht een leuk gesprek mee had. Na afloop wilden ze graag nog eens een drankje doen en gaf de een zijn visitekaartje aan mij en twee anderen hun email-adres. Paar dagen later weet ik bij god niet wat ik deze mensen moet sturen. Dit is het moment dat ik dan onzeker word en mij niet wil opdringen.



Hoe pak ik dit aan? Wat sturen jullie meestal?



Misschien wel handig om te weten: Er is geen directe noodzaak tot netwerken met deze mensen. Ik wil ze graag in mijn netwerk houden omdat het a) gezellig is en het interessante mensen zijn b) omdat zij wellicht ooit iets voor mij kunnen betekenen omdat ik wel iets met kunst doe maar geen kunstenaar ben.



Alvast dank,





Hagel
daarom
Zelf ook wat gezelliger worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit genetwerkt geloof ik. Maar je zou iets kunnen schrijven als "Goedemiddag Huppeldepup, ik vond het gezellig om je gesproken te hebben op de tentoonstelling afgelopen zaterdag. " en misschien kun je dan vragen of ze een website hebben om eens naar te kijken. Of misschien je eigen website vermelden. Of laten weten dat je binnekort dit of dat organiseert, met de vraag of ze misschien ook geinteresseerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso toevoegen op LinkedIn.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur meestal na de ontmoeting een LinkedIn contactverzoek met een kort berichtje iets in de trant van 'leuk je ontmoet te hebben'. In LinkedIn maak ik dan een notitie bij het contact, niet zichtbaar voor anderen, waar ik degene heb leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 02 februari 2016 @ 12:58:

Zelf ook wat gezelliger worden?Haha.. dat zit volgens wel goed, aangezien het face to face gezellig is en zij aangeven contact te willen houden. Ik word pas na de ontmoeting verlegen omdat ik hen 'niks terug te bieden heb careerwise'.
daarom
Alle reacties Link kopieren
Je kan iets schrijven over iets wat jullie bind. Als jullie bijvoorbeeld een specifieke kunstenaar of een bepaald schilderij heel mooi of interessant vinden, zou je dat aan kunnen haken.



"Leuk dat je 'de Bonte Koe' ook zo'n prachtig werk vindt. Heb je van dezelfde schilder ook wel eens 'de Halvegare Kanarie' gezien, die in het Van Abbe hangt? Die is ook zeker de moeite waard. Mocht je het Van Abbe museum eens willen bezoeken en je hebt zin om er samen naar toe te gaan, laat het me maar weten. Ik wil er graag weer eens naar toe."
Alle reacties Link kopieren
LinkedIn.. goeie en tegelijkertijd een struikelblok. Ik heb geen LinkedIn omdat daar weer die virtuele verlegenheid terugkomt arg!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog studeer. Ik vind het daarom eng die mensen toe te voegen omdat ik bang ben dat zij mij als 'gebruiker' zullen zien. Of zullen denken: 'oh een studente, die kan ikzelf nergens voor teruggebruiken'
daarom
Alle reacties Link kopieren
quote:frisselucht schreef op 02 februari 2016 @ 13:04:

Ik stuur meestal na de ontmoeting een LinkedIn contactverzoek met een kort berichtje iets in de trant van 'leuk je ontmoet te hebben'. In LinkedIn maak ik dan een notitie bij het contact, niet zichtbaar voor anderen, waar ik degene heb leren kennen.Dit.
Onzekerheid is iets om zsm te overwinnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek dat je in real life heel sociaal bent, maar het eng vindt om op LinkedIn te gaan? Niks zo laagdrempelig als social media toch! LinkedIn is het aller makkelijkste middel om in contact te blijven met de mensen die je hebt ontmoet. Dus hup, aan de LinkedIn jij! En dat je 'nog' maar student bent maakt helemaal niets uit, iedereen start daar toch? Maak je profiel compleet met opleidingen, relevante bijbanen en stages. En post over zaken die je interesseren.
Alle reacties Link kopieren
LinkedIn is gewoon een must tegenwoordig...
Herkenbaar, ook geen tips voor je helaas, ik weet zelf ook niet hoe ik moet netwerken, wat ik iemand in vredesnaam moet gaan vragen, voor iemand kan betekenen (of een ander voor mij) in werktechnisch opzicht. LinkedIn.. Kan zeker wel iemand toevoegen maar meer dan dat diens naam dan in mijn "contacten" staat gebeurt er ook niet. Vind het ook totaal geen leuke, inspirerende of oprechte manier van contact leggen. De keren dat ik het idee had aan het netwerken te zijn voelde dat voor mij als heel onnatuurlijk, zoals smalltalk dat bijvoorbeeld ook voelt. Denk ook niet dat netwerken iets is dat iedereen als vanzelfsprekend kan maar helaas wordt het in de ene sector meer van je verlangd/geëist dan in de andere sector. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:gevondenvoorwerp schreef op 02 februari 2016 @ 13:06:

Je kan iets schrijven over iets wat jullie bind. Als jullie bijvoorbeeld een specifieke kunstenaar of een bepaald schilderij heel mooi of interessant vinden, zou je dat aan kunnen haken.



"Leuk dat je 'de Bonte Koe' ook zo'n prachtig werk vindt. Heb je van dezelfde schilder ook wel eens 'de Halvegare Kanarie' gezien, die in het Van Abbe hangt? Die is ook zeker de moeite waard. Mocht je het Van Abbe museum eens willen bezoeken en je hebt zin om er samen naar toe te gaan, laat het me maar weten. Ik wil er graag weer eens naar toe."





Dit is echt een hele goede. Het is natuurlijk wel zo dat je bij de een meer bindingsmateriaal hebt dan bij de ander. Vooral met oudere mensen is dat moeilijk omdat je ze om een of andere reden niet zo gauw uit kan nodigen om koffie te drinken of naar musea etc te gaan. Dank!



quote:JollyJ schreef op 02 februari 2016 @ 13:09:

Onzekerheid is iets om zsm te overwinnen.



Dat is waar, maar helaas niet iets wat je zo zo snel mogelijk kán overwinnen. But.. i am working on it!



quote:suuz393 schreef op 02 februari 2016 @ 13:17:

Wat gek dat je in real life heel sociaal bent, maar het eng vindt om op LinkedIn te gaan? Niks zo laagdrempelig als social media toch! LinkedIn is het aller makkelijkste middel om in contact te blijven met de mensen die je hebt ontmoet. Dus hup, aan de LinkedIn jij! En dat je 'nog' maar student bent maakt helemaal niets uit, iedereen start daar toch? Maak je profiel compleet met opleidingen, relevante bijbanen en stages. En post over zaken die je interesseren.In reallife gebruik ik humor en ook een beetje mijn charmes. Ik kan op een opening bijvoorbeeld lachend op de vraag reageren of ik zelf ook in de kunstwereld zit door te zeggen dat dat niet zo is maar dat ik wel van kunst houd. Ik vertel ze dan een beetje over wat ik studeer en wat ik interessant vind en dat vinden ze altijd heel interessant. Maar dat is dat moment. Het is gezellig en ik ben mijzelf. Ik kan dan goed lullen over het event of het onderwerp van de avond, ben geïnteresseerd waardoor ik geboeid naar iemand kan luisteren en vragen stellen. Ik maak grapjes en vertel anekdotes. Allemaal dingen die ik makkelijk vind. Maar het is natuurlijk ook zo dat ik op dat moment niets van hen nodig heb, zij spreken tenslotte mij aan. Op het moment dat ik hen iets via mail of Facebook iets wil sturen word ik verlegen. Want de rollen worden omgedraaid.
daarom
Alle reacties Link kopieren
quote:vivapimpelmees schreef op 02 februari 2016 @ 13:22:

LinkedIn is gewoon een must tegenwoordig...



Dat blijkt ja. Ik heb na dit topic besloten om mij er maar aan te wagen Wil nog niet zeggen dat NYC niet gelijk heeft. Want ook met LinkedIn is het probleem niet opgelost. Ik kan ze wel toevoegen, net zoals ik hen vaak ook op Facebook toevoeg of hun add accepteer. Maar vervolgens weet ik niet wat ik ermee aan moet. Wat stuur jij mensen na een feestje waar je heel leuk met iemand hebt staan kletsen die wellicht iets voor je kan betekenen later, maar je wilt dat niet gelijk laten schemeren?



quote:NYC schreef op 02 februari 2016 @ 13:32:

Herkenbaar, ook geen tips voor je helaas, ik weet zelf ook niet hoe ik moet netwerken, wat ik iemand in vredesnaam moet gaan vragen, voor iemand kan betekenen (of een ander voor mij) in werktechnisch opzicht. LinkedIn.. Kan zeker wel iemand toevoegen maar meer dan dat diens naam dan in mijn "contacten" staat gebeurt er ook niet. Vind het ook totaal geen leuke, inspirerende of oprechte manier van contact leggen. De keren dat ik het idee had aan het netwerken te zijn voelde dat voor mij als heel onnatuurlijk, zoals smalltalk dat bijvoorbeeld ook voelt. Denk ook niet dat netwerken iets is dat iedereen als vanzelfsprekend kan maar helaas wordt het in de ene sector meer van je verlangd/geëist dan in de andere sector. Sterkte.



Exact dit! Want ik voeg of accepteer ze wel vaak op Facebook, maar zoals je zegt.. het worden vaak niet meer dan contacten waar je verder niks mee doet. En dat is eigenlijk mijn vraag ;D



Thanks! Jij ook. En wellicht kan jij ook nuttige tips uit dit topic halen.
daarom
Zelfvertrouwen krijg je door te handelen alsof je het al hebt
Teruggebruiken? Netwerken draait toch niet om elkaar gebruiken? Dat lijkt me geen goed uitgangspunt in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
wat ik wel doe (maar niet omdat ik iets van iemand wil) is iemand een nieuwsitem doorsturen. "kijk, daar hadden we het vorige week over".

Wat je ook kan doen, is hen uitnodigen. Regel kaarten voor een kunsttentoonstelling oid, vraag ze mee.

je kunt ook mensen om hulp vragen, meeste mensen zijn heel hulpvaardig. "jij vertelde vorige week, dat je dit&dit handig had aangepakt. Mag ik eens langskomen om je mijn situatie voor te leggen?"

Houd het luchtig, eindig met iets als: als jij koffie hebt, breng ik de koeken mee
quote:hagel schreef op 02 februari 2016 @ 14:22:

[...]





Exact dit! Want ik voeg of accepteer ze wel vaak op Facebook, maar zoals je zegt.. het worden vaak niet meer dan contacten waar je verder niks mee doet. En dat is eigenlijk mijn vraag ;D



Thanks! Jij ook. En wellicht kan jij ook nuttige tips uit dit topic halen.Ik heb juist sinds begin dit jaar mijn account opgeheven omdat ik LinkedIn overrated vond. Wie had ik er nou helemaal in zitten? Vrienden, oud-studiegenoten, oud-collega's, een enkele docent van de opleiding. Met ongeveer dertig contacten maar waarvan de meest relevante personen (qua netwerk) er honderden hadden. En hoe vaak werd mijn profiel bekeken? Drie pageviews per kwartaal ofzo? Nee, ik vond het overrated. Wel interessant vond ik enkele discussiegroepen maar bij sommige groepen waar ik mij bij aan wilde sluiten kreeg ik een reactie terug dat men niet begreep waarom ik van die groep lid wilde worden... Niet makkelijk soms om een opleiding te hebben gedaan die niet heel specifiek gericht is op een bepaald vak of vakgebied.
Alle reacties Link kopieren
Wat let je om mensen na een leuke ontmoeting op LinkedIn uit te nodigen met de tekst:



Leuk om je gisteren te ontmoeten! Het lijkt me interessant om contact met je te houden op LinkedIn. Wellicht kunnen we in de toekomst nog iets voor elkaar betekenen? Groetjes, Hagel.



Volgens mij hoeft het niets meer en niets minder te zijn. Als je dan na een jaar diegene 'nodig' denkt te hebben stuur je: Hi Pietje, we hebben elkaar vorig jaar ontmoet tijdens dat leuke kunstevent. Ik ben op dit moment bezig met <blabla> en ik vroeg me af of je me kan helpen aan/met <blabla>.



Ik doe dit echt regelmatig op LinkedIn. Daar is het voor!
quote:hagel schreef op 02 februari 2016 @ 14:18:

[...]





Dit is echt een hele goede. Het is natuurlijk wel zo dat je bij de een meer bindingsmateriaal hebt dan bij de ander. Vooral met oudere mensen is dat moeilijk omdat je ze om een of andere reden niet zo gauw uit kan nodigen om koffie te drinken of naar musea etc te gaan. Waarom niet? Ik denk dat ik vanuit jouw gezichtspunt een 'ouder mens' ben, en ik zeg altijd ja op een uitnodiging voor een museum. Nou goed, het schaatsmuseum in Hindeloopen hoef ik niet 3 keer te zien, maar veel andere musea toch wel.
Als je op internet zoekt naar 'follow-up na netwerken' of iets dergelijks, vind je best veel tips!

Bijvoorbeeld: http://startmeup.nl/nieuws/wat-te-doen- ... kavond/247

http://www.lumin.nl/Follow_up_na_netwerken



Oftewel: het heeft een naam en heel veel mensen vinden dit lastig.
quote:hagel schreef op 02 februari 2016 @ 13:08:

LinkedIn.. goeie en tegelijkertijd een struikelblok. Ik heb geen LinkedIn omdat daar weer die virtuele verlegenheid terugkomt arg!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog studeer. Ik vind het daarom eng die mensen toe te voegen omdat ik bang ben dat zij mij als 'gebruiker' zullen zien. Of zullen denken: 'oh een studente, die kan ikzelf nergens voor teruggebruiken'Dat heb je mis. Ik kan zo wel 10 dingen bedenken waarom een studente mij wat te bieden zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 02 februari 2016 @ 15:17:

Wat let je om mensen na een leuke ontmoeting op LinkedIn uit te nodigen met de tekst:



Leuk om je gisteren te ontmoeten! Het lijkt me interessant om contact met je te houden op LinkedIn. Wellicht kunnen we in de toekomst nog iets voor elkaar betekenen? Groetjes, Hagel.



Volgens mij hoeft het niets meer en niets minder te zijn. Als je dan na een jaar diegene 'nodig' denkt te hebben stuur je: Hi Pietje, we hebben elkaar vorig jaar ontmoet tijdens dat leuke kunstevent. Ik ben op dit moment bezig met <blabla> en ik vroeg me af of je me kan helpen aan/met <blabla>.



Ik doe dit echt regelmatig op LinkedIn. Daar is het voor!Ik denk dat dit wel een goede is. Heel luchtig en open!
Alle reacties Link kopieren
quote:hagel schreef op 02 februari 2016 @ 13:08:

LinkedIn.. goeie en tegelijkertijd een struikelblok. Ik heb geen LinkedIn omdat daar weer die virtuele verlegenheid terugkomt arg!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog studeer. Ik vind het daarom eng die mensen toe te voegen omdat ik bang ben dat zij mij als 'gebruiker' zullen zien. Of zullen denken: 'oh een studente, die kan ikzelf nergens voor teruggebruiken'Waarvoor zouden ze dat denken? Je wilt toch juist ook nieuwe inzichten over bepaalde onderwerpen krijgen. Die krijg je niet als je alleen in je eigen cirkeltje blijft zoeken. Bedrijven nemen niet voor niets regelmatig net afgestudeerden aan. Praktisch heb je meestal niet veel aan als je ze in bestaande processen wilt inzetten, maar ze brengen wel andere kennis, inzichten en vaardigheden in een organisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven