Werk & Studie alle pijlers

Vervolgstudie financieren

20-05-2016 18:25 77 berichten
Ik zit in mijn afstudeerjaar en ik ga er vanuit dat ik deze succesvol af zal ronden dit jaar.

Nu wil ik graag verder studeren, ik heb al een eventuele master op het oog, maar weet nog niet aan welke universiteit. Daar ga ik me na de zomer in verdiepen. Nu is het echter zo dat ik eerst een pre-master zal moeten volgen voor ik deel mag nemen aan de master. Dat is prima. Maar voordat ik deel mag nemen aan de pre-master volgt er op de meeste universiteiten een selectie-traject van een half jaar. In dat half jaar kan ik me niet inschrijven via studielink en ook geen lening aanvragen bij DUO.



Nu wil ik na mijn afstuderen mijn best gaan doen om voldoende geld bij elkaar te sparen voor dit traject, maar dat gaat me natuurlijk nooit lukken. Heeft iemand anders wellicht ook met dit probleem te maken gehad en hoe heb jij het opgelost?
werken?
quote:gizzmo-returns schreef op 20 mei 2016 @ 18:29:

werken?wow.. Wat een inventief idee!
Alle reacties Link kopieren
Als je niks kunt lenen bij DUO, en ervoor moet sparen zou ik het uitstellen tot je voldoende geld bij elkaar hebt. In de tussentijd gewoon werken.



Is evt lenen van je ouders een optie?
quote:sandra1905 schreef op 20 mei 2016 @ 18:32:

[...]



wow.. Wat een inventief idee!Heb jij een beter plan dan?
Alle reacties Link kopieren
Inschrijven voor een andere master die je wel mag volgen en lenen?
Waarom ga je niet werken? Heb je volgens mij meer aan, ook voor je CV!
Ik mag geen enkele universitaire master volgen, omdat ik nu een hbo-opleiding volg. Ik zal dus sowieso een pre-master moeten doen.



Ik wil er uiteraard naast blijven werken, maar weet niet hoeveel uur haalbaar is. Ik ben wat gaan googlen en de meesten zeggen dat een doordeweekse baan niet te doen is. Met alleen een baantje op zaterdag kom ik er natuurlijk niet (de huur en dergelijke moeten ook betaald worden). Ik ken mezelf: ik ben geen snelle student. Het gaat dus best pittig worden en daarom is 20 uur werken niet te doen. Dat kan ik nu naast mijn hbo-opleiding ook niet. Vandaar de vraag. Met een studielening zou het goed te doen zijn, ik moet alleen dat eerste half jaar zien te overbruggen.



Ik wil na mijn afstuderen wel eerst gaan werken en sparen, maar ik zie om me heen bij afgestudeerden dat het ontzettend moeilijk rondkomen is.
Er is in mijn sector overigens weinig werk. Juist daarom wil ik ook verder studeren, om mijn kansen te vergroten. En omdat ik de baan waarvoor ik ben opgeleid niet uitdagend genoeg vind.
In het buitenland hoef je geen pre master te doen, maar dan kun je ook geen Nederlandse stufi krijgen volgens mij.



Dus ik denk of werken of lenen van familie of de master uitstellen tot je geld hebt
quote:gizzmo-returns schreef op 20 mei 2016 @ 18:35:

[...]





Heb jij een beter plan dan?

Nee

Als je geen geld hebt maar wel wat wilt, zoals TO, lijkt ook mij dat de enige optie is om te gaan werken. Je was me net voor met je antwoord!
De komende vakantieperiode extra veel gaan werken en zodoende een buffer opbouwen

of

Lenen bij familie



Anders wordt het niet wat ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Deze laatste maanden van je hbo de duo-lening op maximaal zetten om een buffer op te bouwen?



Gelukkig kon ik meteen met de pre-master beginnen wat betekent dat ik gewoon kon lenen bij duo
Ik heb het ook. Ik blijf 2 dagen per week werken, misschien 3. Mijn man verdient gelukkig genoeg om daarop terug te vallen als het echt nodig is. Maar wat dacht je van slaapdiensten in de nachtbewaking doen ergens? Dat verdient redelijk goed en komt misschien niet zo in de knoop met je studiewerk?
1 jaar werken, zuinig leven en zoveel mogelijk sparen?

Of uitrekenen wat het allerminimum is dat je nodig hebt en dat bedrag ergens in je omgeving proberen te lenen?

Desnoods bij 3 of 4 verschillende mensen een stuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 20 mei 2016 @ 18:42:

Ik mag geen enkele universitaire master volgen, omdat ik nu een hbo-opleiding volg. Ik zal dus sowieso een pre-master moeten doen.



Ik wil er uiteraard naast blijven werken, maar weet niet hoeveel uur haalbaar is. Ik ben wat gaan googlen en de meesten zeggen dat een doordeweekse baan niet te doen is. Met alleen een baantje op zaterdag kom ik er natuurlijk niet (de huur en dergelijke moeten ook betaald worden). Ik ken mezelf: ik ben geen snelle student. Het gaat dus best pittig worden en daarom is 20 uur werken niet te doen. Dat kan ik nu naast mijn hbo-opleiding ook niet. Vandaar de vraag. Met een studielening zou het goed te doen zijn, ik moet alleen dat eerste half jaar zien te overbruggen.



Ik wil na mijn afstuderen wel eerst gaan werken en sparen, maar ik zie om me heen bij afgestudeerden dat het ontzettend moeilijk rondkomen is.



Wat voor vervolgstudie wil je gaan doen? Voor veel universitaire studies geldt namelijk dat het aantal contacturen echt veel lager is dan op het HBO. Daar kan je dus prima een paar dagen pw naast werken. Of "prima".... Het kost veel inzet, maar het kan.

Ik betaalde m'n eigen studie en heb er 40 uur bij gewerkt. Dat zou ik niet direct aanraden, maar zeker als je bv horeca of thuiszorg (schoonmaken) gaat doen, dan is het qua uren sowieso aardig te combineren. Je zal wat op je sociale leven inleveren, maar ja.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon werken. Of de Jackpot winnen. Of een sugar daddy vinden.



Er zijn geen magische andere oplossingen om aan geld te komen zonder dat je schulden nog verder oplopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit_111 schreef op 20 mei 2016 @ 19:25:

[...]





Wat voor vervolgstudie wil je gaan doen? Voor veel universitaire studies geldt namelijk dat het aantal contacturen echt veel lager is dan op het HBO. Daar kan je dus prima een paar dagen pw naast werken. Of "prima".... Het kost veel inzet, maar het kan.

Ik betaalde m'n eigen studie en heb er 40 uur bij gewerkt. Dat zou ik niet direct aanraden, maar zeker als je bv horeca of thuiszorg (schoonmaken) gaat doen, dan is het qua uren sowieso aardig te combineren. Je zal wat op je sociale leven inleveren, maar ja.



40 uur per week? Wow.. Dat is naast een fulltime studie wel heel veel. Of was je niet veel tijd kwijt aan je studie? Je studie is erop gericht dat je er 40 uur per week aan werkt, persoonlijk haal ik dat meestal wel. Ik denk dat ik tussen de 30 en de 40 uur per week bezig bent. Dan nog een baan van 40 uur per week? Dat zou betekenen zo'n 80 uur per week aan werk+studie. Dat is dus ruim 11 uur per dag en 7 dagen in de week. Wauw, respect zeg. Dat zou mij nooit gelukt zijn.



TO, is het een optie om nu maximaal bij te lenen? Om zo een buffer om te bouwen?
Waarom gaat het niet lukken? Pre-master is wettelijk collegegeld tarief en 1e master ook. Dus als je het nu kan betalen, kan je dat straks ook. Vooral als je minder contacturen hebt en in het selectietraject alvast kan werken en sparen. Dat eerste halfjaar selectietraject is toch geen fulltime studeren?
quote:tinypotato schreef op 20 mei 2016 @ 19:43:

Waarom gaat het niet lukken? Pre-master is wettelijk collegegeld tarief en 1e master ook. Dus als je het nu kan betalen, kan je dat straks ook. Vooral als je minder contacturen hebt en in het selectietraject alvast kan werken en sparen. Dat eerste halfjaar selectietraject is toch geen fulltime studeren?Dit
quote:Faranya schreef op 20 mei 2016 @ 19:32:

[...]





40 uur per week? Wow.. Dat is naast een fulltime studie wel heel veel. Of was je niet veel tijd kwijt aan je studie? Je studie is erop gericht dat je er 40 uur per week aan werkt, persoonlijk haal ik dat meestal wel. Ik denk dat ik tussen de 30 en de 40 uur per week bezig bent. Dan nog een baan van 40 uur per week? Dat zou betekenen zo'n 80 uur per week aan werk+studie. Dat is dus ruim 11 uur per dag en 7 dagen in de week. Wauw, respect zeg. Dat zou mij nooit gelukt zijn.



TO, is het een optie om nu maximaal bij te lenen? Om zo een buffer om te bouwen?Tijdens het laatste jaar van m'n bachelor heb ik 45 uur gewerkt en 40 studiepunten gehaald. Zat écht geen 80 uur per week aan het werk hoor. Haalde meestal nog geen 10 uur in de week, tenzij ik practica had (en dan vooral snijzaal want dat duurde de hele dag). Die 40 uur heb ik echt nog NOOIT vol gekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 20 mei 2016 @ 19:59:

[...]





Tijdens het laatste jaar van m'n bachelor heb ik 45 uur gewerkt en 40 studiepunten gehaald. Zat écht geen 80 uur per week aan het werk hoor. Haalde meestal nog geen 10 uur in de week, tenzij ik practica had (en dan vooral snijzaal want dat duurde de hele dag). Die 40 uur heb ik echt nog NOOIT vol gekregen.



Hier hetzelfde en idem voor m'n master. Alleen tijdens stage kon ik minder werken, maar dan werkte ik er nog steeds > 20 (hele weekend + vrijdagavond).

Ik kwam meestal wel aan iets meer dan 10 euro studie per week, maar het is ook maar voor een bepaalde periode. En ik wilde graag m'n studie afmaken zonder een dikke schuld. Motiverend genoeg.
quote:tinypotato schreef op 20 mei 2016 @ 19:43:

Waarom gaat het niet lukken? Pre-master is wettelijk collegegeld tarief en 1e master ook. Dus als je het nu kan betalen, kan je dat straks ook. Vooral als je minder contacturen hebt en in het selectietraject alvast kan werken en sparen. Dat eerste halfjaar selectietraject is toch geen fulltime studeren?

Jawel. Het gaat om 25 ects in 4 maanden. Tijdens premaster en master heb ik recht op een lening, tijdens het selectie-traject dus niet. Dus wat iemand hier zei: 40 uur werken daarnaast gaat mij niet lukken. Ik heb moeite met Engels en wiskunde, dus zal tijd genoeg kwijt zijn aan de vakken. Daarnaast wil ik natuurlijk wel werken, maar meer dan 12 uur gaat dat niet worden. Ik ben helaas een langzame student heeft het verleden geleerd.



In de zomer en volgend jaar sparen ga ik proberen. Bedankt voor de reacties. Ik begrijp heus wel dat er niet ineens een geldboompje in mijn tuin staat hoor en wil er ook echt wel voor werken, maar was benieuwd naar ervaringen van anderen!
quote:lux. schreef op 20 mei 2016 @ 19:59:

[...]





Tijdens het laatste jaar van m'n bachelor heb ik 45 uur gewerkt en 40 studiepunten gehaald. Zat écht geen 80 uur per week aan het werk hoor. Haalde meestal nog geen 10 uur in de week, tenzij ik practica had (en dan vooral snijzaal want dat duurde de hele dag). Die 40 uur heb ik echt nog NOOIT vol gekregen.

Niet? Ik kom nu op het hbo al aan meer dan 40 uur per week. Maar dat komt voornamelijk door de stages en het vele werk. Het is niet perse moeilijk.



Ik heb een jaar aan de universiteit gestudeerd en kwam toen wel aan 30/35 uur per week, maar toen ging het nog om een bachelor. Blijkbaar ben jij heel intelligent en studeer je vlot
quote:spuit_111 schreef op 20 mei 2016 @ 21:09:

[...]





Hier hetzelfde en idem voor m'n master. Alleen tijdens stage kon ik minder werken, maar dan werkte ik er nog steeds > 20 (hele weekend + vrijdagavond).

Ik kwam meestal wel aan iets meer dan 10 euro studie per week, maar het is ook maar voor een bepaalde periode. En ik wilde graag m'n studie afmaken zonder een dikke schuld. Motiverend genoeg.

Dat doe ik nu ook. Maar dat is niet perse normaal of gezond hoor, al mijn docenten raden het ook af.



Maar ik gok dat ik het selectietraject wel zwaar ga vinden. Al jaren geen Engels of wiskunde (statistiek) gewend, dus wil dat wel gaan bijspijkeren, maar zal een hele kluif voor me worden. Daarnaast is het zo dat je dat selectie-traject niet kunt herkansen of er langer over mag doen. Ik wil er wel naast werken, maar ook zeker weten dat ik voldoende tijd heb voor de studie, want ik wil het graag halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven