Werk & Studie alle pijlers

Zelfstandige worden.

31-05-2016 12:11 27 berichten
Op mijn werk heerst een vervelende sfeer. Ik zit in een zakelijke, commerciele sector en bij elk bedrijf zal deze sfeer heersen. Inhoudelijk vind ik het werk leuk maar het haantjes gedrag,gemaakte zelfverzekerdheid en bijbehorende jaloezie komt mijn neus uit. En dus droom ik ervan zelfstandige te worden.



Wat me tegen houdt is mijn kinderwens. Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die dit toch hebben doorgezet. Is zelfstandige een beetje te combineren met een jong gezin? Hoe deden jullie het met opvang?
Zelfstandige in wat?



En je hebt een kinderwens m.a.w. er zijn nog niet eens kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Zelfstandige als wat? Een prostituee is (in de betere gevallen) ook een zelfstandige. Je kan ook ZZPen in de beveiliging, ben je hele nachten weg. Of op projectbasis uitlenen aan bedrijven door het hele land. Zijn allemaal hele andere scenario's



Dus wat ga je doen?
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt nogal welk werk dat je doet. Maar in principe werkt opvang niet anders dan wanneer je in loondienst bent: de tijden dat je (allebei?) werkt, zoek je opvang.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het opbouwen van een bedrijf misschien moeilijk is als je ook je gezin aan het opbouwen bent. Ik weet dat ik de eerste paar jaar van mijn bedrijf tegen bijna elke opdracht en vraag van opdrachtgevers ja zei, om op te bouwen. Ik werkte VEEL uren en ik heb er zelfs een keer een vakantie voor afgezegd. Nu de boel een jaar of tien loopt, gaat het wat makkelijker - maar toch, mijn werk gaat meestal voor leuke dingen en afleidingen kan ik op een geplande werkdag niet echt gebruiken.
Wat eten we vanavond?
quote:makreel schreef op 31 mei 2016 @ 13:21:

Ik denk dat het opbouwen van een bedrijf misschien moeilijk is als je ook je gezin aan het opbouwen bent. Ik weet dat ik de eerste paar jaar van mijn bedrijf tegen bijna elke opdracht en vraag van opdrachtgevers ja zei, om op te bouwen. Ik werkte VEEL uren en ik heb er zelfs een keer een vakantie voor afgezegd. Nu de boel een jaar of tien loopt, gaat het wat makkelijker - maar toch, mijn werk gaat meestal voor leuke dingen en afleidingen kan ik op een geplande werkdag niet echt gebruiken.Tja, dit is dan ook iets heel persoonlijks. Mijn werk gaat bijv absoluut niet voor leuke dingen en ben ik het om 15.00 uur zat, dan ga ik naar huis en schrijf ik minder uren of werk ik nog een paar uurtjes vanuit huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens Loisnvt: als het kan, doe ik dat ook.

Maar het kan niet altijd. En ik kan het niet altijd plannen.

Soms heb ik een werkdag met deadlines en als ik kinderen zou hebben die juist dan extra aandacht nodig hebben, om wat voor reden dan ook, dan is dat lastig te regelen. Dus die flexibiliteit heb ik wel - maar niet altijd, dus ik kan er niet op rekenen.
Wat eten we vanavond?
quote:makreel schreef op 31 mei 2016 @ 13:54:

Ik ben het met je eens Loisnvt: als het kan, doe ik dat ook.

Maar het kan niet altijd. En ik kan het niet altijd plannen.

Soms heb ik een werkdag met deadlines en als ik kinderen zou hebben die juist dan extra aandacht nodig hebben, om wat voor reden dan ook, dan is dat lastig te regelen. Dus die flexibiliteit heb ik wel - maar niet altijd, dus ik kan er niet op rekenen.Maar dat heeft toch niets met werk als zelfstandige te maken? Dit soort dingen kunnen sowieso altijd voorkomen als je werkt, ook in vast dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er dus echt vanaf wat.

Ik vond en vind het juist heel goed combineren! Ik bepaal grotendeels mijn werktijden etc. Maar dat houdt wel in dat ik vaak als de kinderen op bed zijn nog aan het werken ben.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mezelf gezien kan het prima. Ik ben in 2013 voor mezelf begonnen en vorig jaar mei moeder geworden van een klein ventje.

Voor mij is de situatie perfect zoals hij. Mijn man werkt wisseldiensten en mijn werktijden varieren ook waardoor ons mannetje maar weinig tijd naar de opvang hoeft. Alleen als we allebei werken, is hij weg.

ECHTER...en deze is belangrijk: dit komt met name vanwege het soort werk wat ik doe. Ik geef namelijk priveles vanuit huis. Dus ik heb bijvoorbeeld ook in de schoolvakanties weinig werk wat een voordeel is met kinderen. Wanneer je dus werkt met opdrachten, deadlines hebt, veel afspraken buiten de deur moet hebben enz..wordt dat al lastiger. Wat daarnaast wel helpt is dat je kunt werken als het jou uit komt. Je kunt je administratoe bijvoorbeeld ook savonds doen, als je kinderen in bed liggen..of in het weekend werken als je partner thuis is. Die keuze is aan jou.
Alle reacties Link kopieren
als zelfstandige moet je net zo goed uren draaien om voldoende inkomen te generen.



En (thuis) werken en gelijktijdig op de kinderen passen, dat gaat niet.



Zelfstandige zijn is een mindset. Vaak, zeker in het begin, heb je veel niet declarabele uren, je bent bezig om klanten binnen te krijgen. Staat alles goed op de rit, dan kan je makkelijker vaste werktijden maken, zodat je voor die tijden kinderopvang kan regelen.



Als zelfstandige ben je wel alleen voor alles verantwoordelijk. Komt werk niet af, dan kan je dit niet doorsturen naar je collega. Ben je ziek zwak of misselijke => niet werken is geen inkomen, etc.



ZZP-er zijn is geweldig, maar dit moet een positieve keuze zijn, geen negatieve keuze.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Opvangkosten zijn aftrekbaar. Je moet alleen wel een urenverantwoording bijhouden, want het aantal afgenomen opvanguren mag natuurlijk niet hoger zijn dan het aantal uren dat je steekt in je bedrijf.
quote:meaki schreef op 31 mei 2016 @ 15:23:

Opvangkosten zijn aftrekbaar. Je moet alleen wel een urenverantwoording bijhouden, want het aantal afgenomen opvanguren mag natuurlijk niet hoger zijn dan het aantal uren dat je steekt in je bedrijf.Telt reisuren naar de opvang ook?
Een aanvulling wat ook niet onbelangrijk is. Mijn man verdiend meer dan genoeg om van rond te komen. Zelfstandige worden zal puur zijn omdat ik ook graag wil blijven werken. Ik hoef niet heel veel stresuren hoeven te maken om de vaste lasten te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er helemaal aan wat je gaat doen.
quote:blackberry1980 schreef op 31 mei 2016 @ 18:18:

Het ligt er helemaal aan wat je gaat doen.Dat stukje wil ik graag prive houden om herkenbaarheid te voorkomen want ik geef al veel over mijn relatie en kinderperikelen prijs. daarom ben ik echt op zoek naar de persoonlijke verhalen. Omdat ik niet fulltime hoef te werken kan ik lering trekken uit ervaringen uit allerlei branches.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 31 mei 2016 @ 18:05:

[...]





Telt reisuren naar de opvang ook?Dat zijn privé kosten helaas
quote:meaki schreef op 31 mei 2016 @ 18:27:

[...]



Dat zijn privé kosten helaas Jammer. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die uren in balans blijven? Werkt het bij medewerkers in loondienst ook zo dat de reisuren exclusief is?
quote:Sophiever schreef op 31 mei 2016 @ 18:28:

[...]





Jammer. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die uren in balans blijven? Werkt het bij medewerkers in loondienst ook zo dat de reisuren exclusief is?Natuurlijk, wat dacht jij dan? Verdiep je eerst eens in wat zaken voordat je roept dat je iets graag wil. Ik reis bijv 3 uur per dag met het OV als ZZP'er. Er was geen mogelijkheid om mijn reisuren te declareren, daarom heb ik reiskosten uitonderhandeld én een hoger uurtarief ter compensatie.
quote:Sophiever schreef op 31 mei 2016 @ 18:06:

Een aanvulling wat ook niet onbelangrijk is. Mijn man verdiend meer dan genoeg om van rond te komen. Zelfstandige worden zal puur zijn omdat ik ook graag wil blijven werken. Ik hoef niet heel veel stresuren hoeven te maken om de vaste lasten te betalen.



OK. In dat geval: doe het niet. Ik heb zelf geen kinderen, maar ken veel zelfstandigen met een jong gezin. Meest vrouwen. Als hun man meer dan genoeg verdient en zij (nog) niet, is het netto resultaat dat ze voor de kinderen en het huishouden gaan zorgen, en hun eigen werk er paniekerig een beetje bij doen. De hele dag schuldgevoel, nooit iets af. Er zijn altijd wel activiteiten op school of creche waar ze toch echt bij moeten zijn. Dat kleine spul is ook aan de lopende band ziek of snotterig, en de ouders krijgen elk virus ook lekker mee. De ene vriendin slaapt nauwelijks, de andere werkt nauwelijks. Eentje heeft een ernstig ziek kind, wie stopt er met werken? Niet haar partner... Een is inmiddels gescheiden, al jaren zelfstandig, wil in deze situatie niets liever dan weer in loondienst.



Een andere vriendin was kostwinner (als zelfstandige) en kreeg gehandicapt kind: burn-out gekregen, nu na jaren nog steeds niet de oude.



Goed, ik snap dat ik nauwelijks objectief ben, maar de jonge moeders die ik ken hebben geen plaats in hun hoofd voor ondernemen.
quote:loisnvt schreef op 31 mei 2016 @ 18:38:

[...]





Natuurlijk, wat dacht jij dan? Verdiep je eerst eens in wat zaken voordat je roept dat je iets graag wil. Ik reis bijv 3 uur per dag met het OV als ZZP'er. Er was geen mogelijkheid om mijn reisuren te declareren, daarom heb ik reiskosten uitonderhandeld én een hoger uurtarief ter compensatie.



Ik ging er vanuit dat je toeslag over het totale afgenomen uren kinderopvang krijgt en dat de reistijd die je van je werkt tot aan de opvang locatie meegenomen werd mits dit overeen komt met de effectieve kilometer afstand.



De vraagstelling was ook meer in de trant van kinderdagverblijf, gastouder in of uit huis, inwonende nanny etc.
Als ik het goed begrijp wil je werken om 'aan het werk te blijven', niet om onafhankelijk te zijn en te blijven? Dan zie ik het, in jouw geval, als een betaalde hobby (als je zelfstandige wil worden). Ga dan vrijwilligers werk doen of zoek een parttime vaste baan is mijn tip. Je verkijkt je er enorm op wat er allemaal bij komt kijken, bij het zelfstandig ondernemerschap!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 31 mei 2016 @ 18:28:

[...]





Jammer. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die uren in balans blijven? Werkt het bij medewerkers in loondienst ook zo dat de reisuren exclusief is?Gewerkte uren als u ondernemer bent



Bent u zelfstandig ondernemer? Dan zijn de gewerkte uren: de uren die u op jaarbasis besteedt aan uw bedrijf. Bijvoorbeeld de uren die u in rekening brengt bij uw klanten, de uren die u besteedt aan de bedrijfsadministratie en de uren die u nodig hebt om offertes te maken of uw website bij te houden. En ook cursussen en trainingen die u volgt voor uw bedrijf. Ziekte en reistijd naar uw klanten mag u ook meetellen. Reistijd voor woon-werkverkeer mag u niet meerekenen als gewerkte uren.



Houd er rekening mee dat u gewerkte uren aannemelijk moet kunnen maken, bijvoorbeeld met een urenadministratie.



Wisselende uren



Hebt u wisselende werkuren? Bijvoorbeeld omdat u zzp'er bent of een nul-urencontract hebt? Neem dan het gemiddelde aantal uren dat u in een jaar werkt.



Bron



Niemand krijgt het vervoer naar de kinderopvang vergoed, ook niet als je in dienstverband werkt.



Ik denk dat je best eens research doet naar de administratieve kant van het zelfstandige zijn. De Belastingdienst website bijvoorbeeld, en kijk ook eens naar workshops en seminars die de KVK organiseert.
Bedankt Meaki, lief van je.



Research naar het administratieve wilde ik bewaren voor een later stadium en me eerst richten op hoe ik een bedrijf hebben voor me zie en kijken hoe het in de praktijk voor anderen is/was. En me dan op het administratieve richten. Ik heb wel ondernemersvaardigheden gedaan in een grijs verleden( +/- 15 jaar) Helemaal blanco ben k daarin niet maar wel het verre van up to date.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook bezig met het starten als zelfstandige, maar dan in België. Ik was 8 jaar geleden zzp'er in Nederland, dus ik ben niet heel bekend met de regelgeving in NL van tegenwoordig



Ben al een maandje bezig met mijn ondernemingsplan en op dit moment de laatste hand aan het leggen aan het financiële gedeelte. Zeer veel research gedaan naar het administratieve gedeelte, wat mijn kosten zijn, wat ik mezelf als salaris wil uitkeren, hoeveel belasting ik dan ongeveer zou moeten betalen, hoeveel ik moet omzetten (per jaar/maand/week/dag) om dat te realiseren. Ik ga dit ook combineren met de zorg voor een bijna 6-jarige. Het is dus belangrijk voor mij dat ik voldoende omzet kan draaien in de uren dat ik beschikbaar ben voor werk, omdat ik alleen ben. En ik ben mij er dus ook van bewust dat ik wel eens opvang zal moeten regelen, als ik naar een klant moet, of als ik een deadline moet halen, want ik kan niet werken als mijn kind er is.



Kortom, je privé situatie is zeker een grote factor in de haalbaarheid van je idee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven