Werk & Studie alle pijlers

Wel of geen eigen kantoor?

29-06-2016 14:56 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag. Wie werkt als ondernemer/zzp-er? En dan bedoel ik ondernemers die in principe overal kunnen werken.

En heeft besloten om wel of juist geen eigen kantoor te nemen. Wat was jouw reden?

Ik zit nog steeds te twijfelen.

Misschien is het ook wel de angst om ergens aan vast te zitten en de investering die ik vooraf moet doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik ben geen ondernemen/zzp'er, maar ik zou voor mezelf de volgende afweging maken:

Moet ik (veel) klanten ontvangen?

Ja --> Dan een kantoorruimte huren waar je de klanten kan ontvangen.

Nee --> Dan kan je eventueel beginnen aan de keukentafel thuis.



Klanten ontvangen zou ik thuis niet doen, je kan soms wel ergens anders afspreken (restaurant oid), maar dat wil je ook niet elke keer doen.



Volgens mij zijn er ook kantoorruimtes/pop ups die je voor kortere tijd kan huren of is dat al weer achterhaald?
Wil je klanten ontvangen?
Regus



Het is er nog
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een flink aantal zzp'ers/kleine bedrijfjes in een gezamenlijk kantoor. Ideaal: er is een kantine, je kunt receptiediensten afnemen, vergaderzalen huren, en zelfs compleet ingerichte werkplekken afnemen als je een keer een klus voor een paar uitzendkrachten hebt. En je zit tenminste niet alleen. Allemaal heel flexibel, niet per se goedkoper dan een eigen kantoor, maar voor mij veel handiger en leuker.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Het is belangrijk dat je een werkplek hebt waar je rustig kan werken, en je spullen kan opbergen. Werken aan de keukentafel blijft lastig.



Verder is het belangrijk of dat je vaak klanten op bezoek krijgt, of dat jij bij mensen op bezoek ga, of dat als via het internet / telefoon verloopt.



Het is vaak ook mogelijk om ruimte te huren in een verzamelkantoor. Dus een werkplek in een kantoorkamer met meerdere personen of eigen afgesloten kantoor. Je betaald vaak alleen voor de dagdelen die je nodig hebt. Wil je een keer overleggen pf een presentatie geven dan kan je daar een ruimte voor huren.



Je kan vaak ook extra ondersteuning inhuren. Je hebt dan ook een vast postadres zonder dat men weet waar je woont. En je werkt met meerdere mensen in een zelfde situatie. Je bouwt zo een goed netwerk op. Misschien zit er iemand tussen die websites bouwt, financiële administratie doet of goed is in pr.



Ben je lid van een beroepsvereniging? Kijk dan wat daar de voorwaarden van zijn. Volgens mij mogen bijvoorbeeld advocaten niet zonder een vast echt kantoor werken.



Kijk ook eens naar belastingen, wat voor voor- en nadelen heb je om vanuit huis te werken. En ook voor werken vanuit thuis heb je vaak een investering nodig. In ieder geval op papier, om de zo gemaakte kosten op te geven als bedrijfskosten.



Mijn advies; ga eens een cursus doen voor startende ondernemer bij een bank of KvK of instituut bij je in de buurt
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zit bij iets seats2meet-achtigs maar dan vaster en met faciliteiten, en toch qua kosten flexibel want betaal alleen als ik er ben. Heel handig en net alsof je collega's hebt. Ik zou zoiets zoeken.
Ik heb een eigen ruimte in een verzamelgebouw. Mijn reden was dat ik mijn netwerk van andere zelfstandigen wilde uitbreiden zonder al te veel naar borrels te moeten. Dat is gelukt. Daar zijn samenwerkingsprojecten en een enkele opdracht uit voortgekomen. Ik ben van mening dat je als zzp'er alleen werk van enige betekenis kan doen als je met anderen samenwerkt, dus dat was belangrijk voor mij.



Een andere reden voor mij was dat ik mijn werk dan makkelijk aan zou kunnen vullen met workshops geven. Dat kon dan in mijn eigen ruimte. Maar daar kun je ook incidenteel een ruimte voor huren, mocht dat voor jou van toepassing zijn. Het is mij maar deels gelukt, voornamelijk omdat workshops geven ook alweer het best gaat als je dat in een groter samenwerkingsverband kunt inbedden.



Sinds enige tijd heb ik een grotere ruimte, waar ik flink in heb moeten investeren. Dat heb ik nog niet terugverdiend, maar qua werkplezier haal ik het er elke dag uit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Orkenflow wat grappig dus je merkt wel dat het wat doet in zo'n gebouw te zitten. Vergeten het hele verhaal te vertellen. Ik ontvang cliënten trouwens. Ik werk al 8 jaar vanuit huis. Maar zit er nu dus aan te denken om nu wel een kantoor aan te schaffen. Ik kan dus niet met anderen zitten in een ruimte. Ik heb ook al een praktijkruimte op het oog. Ik had bijna het contract al getekend, maar kreeg toch koudwatervrees. Ook al is het een luxe probleem. Ik blijf maar malen.
Als je cliënten ontvangt, zou ik het zeker doen. Staat veel professioneler. Zorgt voor meer cliënten of mensen die meer willen betalen. Ja, kost ook wat, maar als het goed is verdien je dat terug.



Je kunt zelf wel uitrekenen wat een aanvaardbaar risico is. Het vervelende van die zakelijke ruimtes, is dat de contracten vaak meteen voor 5 jaar zijn. Als het maar voor een jaar is, zou ik het doen, dat is te overzien. Als het voor 5 jaar of langer is: iets langer rekenen.
quote:Lievelieve1982 schreef op 29 juni 2016 @ 15:24:

Bedankt voor jullie reacties. Orkenflow wat grappig dus je merkt wel dat het wat doet in zo'n gebouw te zitten. Absoluut! Je neemt jezelf serieuzer. Ik ben geneigd nu grotere klussen aan te nemen. Thuis aan de keukentafel is toch een beetje vrijblijvend bijklussen.
Alle reacties Link kopieren
Ja daar is het om te doen. Dat het professioneler staat. Het aparte is dat ik daar 7 a 8 jaar helemaal geen last van heb gehad, maar dat ik de laatste tijd toch begint te knagen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb een eigen ruimte aan huis. Dus niet letterlijk aan de keukentafel. Alhoewel ik zo ook ben begonnen.

Maar jouw reactie zet mij echt aan het denken.



Ook het geven van groepstrainingen kan ik dan makkelijker doen.
Ik ken zelfs zelfstandigen, die klussen hebben gekregen omdat ze een kantoor hadden. "Die zitten op de gracht, die moeten dus wel goed zijn," dat idee. Maar of dat buiten de grachtengordel ook werkt, dat weet ik niet.

Ook iemand die veel opdrachten kreeg van iemand die toevallig langs het naambordje liep en nieuwsgierig was geworden door de bedrijfsnaam.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha.

Maar ontvang jij klanten?
quote:Lievelieve1982 schreef op 29 juni 2016 @ 15:43:

Hahaha.

Maar ontvang jij klanten?Zelden. Maar ik doe inmiddels werk waar ik meer ruimte voor nodig heb dan thuis. Dat was ik nooit gaan doen als ik de ruimte niet had. Een ruimte geeft nieuwe mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lievelieve1982 schreef op 29 juni 2016 @ 15:32:

Ja daar is het om te doen. Dat het professioneler staat. Het aparte is dat ik daar 7 a 8 jaar helemaal geen last van heb gehad, maar dat ik de laatste tijd toch begint te knagen.



Dan doe je het toch niet. Maar wanneer er niets verandert, dan zal er ook niets veranderen. Dan zal je bedrijf door blijven kabbelen zoals dit nu ook gaat.



Zie je groei, nieuw potentie, verandering dan zou ik gaan investeren in een nieuwe ruimte. Door meer fysieke ruimte en meer professionaliteit krijg je vaak ook meer/andere klanten.



The sky is the limit
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
in mijn woonplaats zijn diverse initiatieven waarbij zzp-ers samen in 1 ruimte zitten

hele leuke sfeer
Alle reacties Link kopieren
@Hamerhaai heb je helemaal gelijk in!

@Lilalinda maar dat kan ik dus niet doen. Mijn cliënten tussen de andere zzp-ers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lievelieve1982 schreef op 29 juni 2016 @ 16:04:



@Lilalinda maar dat kan ik dus niet doen. Mijn cliënten tussen de andere zzp-ers.daar hebben ze mooie vergaderruimtes voor
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar om steeds een vergaderruimte te huren, kost veel meer dan een eigen ruimte ergens hebben. Tenminste in de stad waar ik woon.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens aan antikraak gedacht? Stuk goedkoper en je zit er minder aan vast. Ik heb al ruim vijf jaar dezelfde bedrijfsruimte antikraak: 600 m2 voor € 200 per maand, all in, op een super A-locatie. :-)
Alle reacties Link kopieren
@Hangplant daar heb ik naar gekeken. Maar ik zie geen geschikt pand in mijn stad. Net voor de zekerheid ook gekeken, o.a. bij Camelot en Interveste.Wel veel winkelpanden.

Maar klinkt goed wat jij hebt. Was je veel geld kwijt aan de inrichting?
Er bestaan bedrijfsverzamelgebouwen speciaal voor starters.

Ook voor niet-starters.



Er bestaan kantoorruimtes die per dag, per uur of per vergadering te boeken zijn. Kosten verschillen per de grootte van de ruimte en de bijgeboekte fasciliteiten.



Misschien ken je een ondernemening waar je een ruimte als onderhuurder mag huren. Komt ook wel eens voor. Met een eigen naamkaartje bij de voordeur.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt troeletje.

Maar die ruimte zijn duurder dan als ik maandelijks de kosten betaal voor een eigen ruimte.. Tenminste in mijn stad, zover ik weet.





De laatste is wellicht nog wel een mogelijkheid.

Maar opzich heb ik de ruimte al wel op het oog.

En als ik het doe, vind ik die perfect.

Maar ik durf niet zo goed.

Vandaar dat ik opzoek ben naar verhalen.

Maar ik moet zeggen dat wat Hamerhaai en Orkenflow zeiden, mij wel langzaam over een drempel hebben getrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven