Werk & Studie alle pijlers

angst om ziek te melden

20-02-2017 08:00 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames van Viva

Vandaag heb ik me ziek gemeld en mn baas heeft te kennen gegeven er nu wel ‘‘zat’’ van te zijn en dat ik maar gezonder moest leven want hij is nooit ziek. In het afgelopen jaar heb ik me 3 keer ziekgemeld. Ik ben de kostwinner in huis. Dat gebruikt hij vaak als argument als ik me ziek meldt.
Waarom heb je je ziek gemeld, waar heb je last van?



En wat bedoel je met dat argument dat hij gebruikt over dat jij kostwinner bent?
Alle reacties Link kopieren
Ziek is ziek of je nu kostwinner bent of niet.



Zolang jij je maar pas ziek meldt als je echt ziek bent is er niets aan de hand. Kan wel zijn dat je werkgever de arbodienst gaat inschakelen voor een verzuimgesprek aangezien je je in 1 jaar tijd 3 keer hebt ziekgemeld.
Hoe gaat het verder op je werk?
Alle reacties Link kopieren
Als he ziek bent, ben je ziek. Heb je al eens een gesprek gehad met de arbo-arts, aangezien je baas vindt dat je vaak ziek bent?
Ziek is ziek. Al vind de een zich sneller heel ziek dan de ander.



Hoe dat in jouw geval is weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je ziek bent, ben je ziek. Daar kan je niks aan doen. Wat heb je precies? Heeft je baas misschien de indruk dat het niet zo erg is wat je mankeert?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb griep te pakken. Ik meld me pas ziek als het erger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen hebben gewoon de pech dat ze vaker ziek zijn dan anderen. De mensen met het geluk dat ze bijna nooit ziek zijn moeten zich dat eens gaan realiseren. Niemand is voor de lol ziek.
Alle reacties Link kopieren
Ziek is ziek hoor, laat die arbo maar komen toch? Ga anders even kletsen bij je huisarts zodat je je afspraak aan kunt wijzen als back up? Niet dat ik dit soort praktijken zomaar aan zou raden maar aangezien je baas een beetje overkomt als een hork..? Gewoon even je huisarts bellen als jou dat nodig lijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:20-20-20 schreef op 20 februari 2017 @ 08:21:

Ik heb griep te pakken. Ik meld me pas ziek als het erger wordt.Dat is balen en ook gewoon niks aan te doen. Jammer voor je baas, maar het is niet anders. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is ook de regel als je je 3x ziek meld in een jaar wordt de arbo ingeschakeld ongeacht de duurte van je ziek zijn.



Ik vind 3x in een jaar ziek ook best veel. Maar dat is bekeken hoe vaak ik me ziek meld.



Beterschap en ga het gesprek met je baas aan. En eventueel arbo arts.
Alle reacties Link kopieren
Wat een eikel zeg je baas. Ik ben wel eens 7x ziek geweest in een jaar omdat ik de pech had 4x migraine te hebben een dag, 2x buikgriep en een keel 'gewone' griep. Tja, kan gebeuren. Kreeg klein gesprekje met werkgever die even vroeg of er niks anders aan de hand was maar ik had gewoon pech dat jaar.
Internagelaktisch
Ik vind 3 keer in een jaar ook veel. Maar de reactie van je baas is niet netjes, als je echt ziek bent kun je daar niets aan doen.

Bij ons is het ook regel dat de arbo ingeschakeld wordt bij je 3e ziekmelding in een jaar, dus ik zou inderdaad rekening houden met zoiets.
Alle reacties Link kopieren
In een jaar of in DIT jaar. Dat maakt wel een verschil. Het jaar is nog geen 2 maanden oud en dan al drie keer ziek gemeld. Tja zou ik als werkgever ook niet blij van worden
Alle reacties Link kopieren
Ziekte en pijn zijn subjectieve gevoelens dus je kan niet oordelen over andermans discomfort. Het gaat m.i. dus om wantrouwen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld zijn medewerkers 1x per jaar ziek dacht ik. Dat betekent dat er mensen zijn die vaker ziek zijn, maar ook minder vaak. Persoonlijk vind ik 3x per 12 maanden ziek wel vaak. Maar ik heb dan ook het geluk geen chronische ziekte/migraine oid te hebben.



Wat wel mijn ervaring is, is dat de 1 zich sneller ziek meldt dan de ander en dat kan voor een werkgever/collega behoorlijk vervelend zijn. Af en toe even doorbijten kan soms echt geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Nogal een botte reactie van je baas. En de opmerking over 'gezonder leven', dat is natuurlijk wel out of line.



Nou is drie maal in een jaar ziek zijn wel aan de hoge kant. En het totale verzuim speelt misschien ook een rol. TO, ben je drie keer een dag ziek geweest, of drie maal meerdere dagen? Het maakt nog al verschil of je drie dagen per jaar ziek thuis blijft of in totaal drie weken.



Hoe zit het met je ziekteverzuim in vorige jaren?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens tegen een werkneemster die heel stoer zat te verkondigen dat ze geen groente en fruit at, rookte en erg ongezond leefde een opmerking gemaakt dat ze ook een verantwoordelijkheid heeft naar haar werk heeft en wellicht wat beter voor zichzelf moet zorgen.



Ik weet natuurlijk de voorgeschiedenis van jouw ziekmelding niet, maar als het je zo dwars zit dat je er een topic voor opent dan zou ik maar eens in gesprek met je baas gaan hierover.
Alle reacties Link kopieren
Drie keer per jaar is inderdaad aan de hoge kant, maar soms kun je ook gewoon pech hebben, hè? Dat zo'n een baas een beetje kribbig reageert, kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk. Misschien was hij net stik-chagrijnig op dat moment. Of heeft hij vervelende ervaringen met TO's ziektegevallen. Lastig oordelen zo op afstand. Maar ik blijf erbij, als je écht ziek bent, dan is het niet anders, hoef je je dus ook niet schuldig te voelen en kun je met een gerust hart de arboarts bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Drie keer is best veel maar ook dat kan inderdaad 'pech' zijn. Ik werk nu 5 jaar bij werkgever en laatste 6 maanden al 2x een week ziekgeweest vs 1 week zien de 4.5 jaar ervoor. Pech dus.

Maar Arbo zou inderdaad een goede optie zijn.



Werk je bij klein bedrijfje? Als wanneer jij plotseling wegvalt (zoals bij ziekte) er bij werkgever een probleem onstaat en dit is 3e keer kan ik ergens de irritatie wel begrijpen. Ik ben ook wel eens boos geweest dat collega weer ziek was (ook in 1jaar heel vaak, domme pech in combinatie met te drukke instabiele thuissituatie) ik begreep haar volledig maar toen het inderdaad de 3e keer was, werd ik ook chagerijnig omdat ik wist dat het overwerken werd om alles bij te houden terwijl ik die week een vrije middag wilde opnemen die ik weer moest intrekken. Maar ondanks dat is een opmerking zoals hij maakt niet netjes.
Alle reacties Link kopieren
Mee eens dat de een meer pech heeft dan de ander. Stress, jong kind op kinderdagverblijf, kan allemaal meespelen.

3x dit jaar is idd wel veel dus een gesprekje lijkt me wel handig maar je baas hoeft er niet zo een lul over te zijn.
quote:Cherubijn schreef op 20 februari 2017 @ 10:35:

Mee eens dat de een meer pech heeft dan de ander. Stress, jong kind op kinderdagverblijf, kan allemaal meespelen.

3x dit jaar is idd wel veel dus een gesprekje lijkt me wel handig maar je baas hoeft er niet zo een lul over te zijn.Ik heb nog geen kinderen.... maar hoezo, wordt je daar ziek van?
Alle reacties Link kopieren
quote:Siepel schreef op 20 februari 2017 @ 10:38:

[...]





Ik heb nog geen kinderen.... maar hoezo, wordt je daar ziek van?Wij wel. Normaal nooit ziek maar sindsdien bijna elke (buik)griep te pakken
Alle reacties Link kopieren
De ziekmeldingen waren in 2016 over het hele jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven