Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
TO trapt af:



Vandaag bij het UWV doorgegeven dat mijn contract beëindigd wordt en dat ze dus m'n Wajong weer volledig moeten uitbetalen en daar ook de loonheffingskorting op toe moeten passen. Verder collega gemaild om de laatste dingen af te stemmen.



Daarnaast zit ik te duimen, want ik heb een sollicitatie eruit gedaan en hoop dat ik uitgenodigd wordt voor een gesprek. Verder vandaag zoeken naar vacatures en hopelijk een of twee brieven schrijven.
Wel een Wajong, maar volledig afgekeurd.



Wat rot dat je contract niet verlengd is geworden, zeg! Ik ga voor je duimen dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek.
Heb je dan geen recht op een WW-uitkering?
Leuk topic!



Jammer dat je contract niet verlengd wordt. Heel veel succes met het zoeken naar een andere leuke baan!



Hier net gehoord dat contract met een jaar verlengd wordt en zicht op vast. Ben ook 9 uur per week extra gaan werken dus ik heb nu geen recht meer op wajong. Spannend hoor, voor het eerst in 9 jaar volledig mijn eigen geld verdienen! En als het zo goed blijft gaan worden mijn uren van de zomer nogmaals uitgebreid en verdien ik gewoon bijna het dubbele van de wajang. Ongelofelijk hoeveel er dan kan veranderen in een jaar tijd.



Helaas nu thuis met een buikgriep. Echt lichamelijk ziek dus. Afgelopen jaar ben ik een keer of 3 wel eens thuis gebleven door mijn wajonggerelateerde klachten (waar ze op het werk heel relaxt mee omgaan) maar ik voel me nu dan zo schuldig. Er ligt ook heel veel werk op mij te wachten dus dat is wel lastig. Hopelijk morgen weer in staat om te gaan.
Beterschap, Skyler. En wat fijn van je werk! Wel spannend idd.
Elfje, is vrijwilligerswerk wel een optie? Of zit je al vol met therapie?



Karin: voor zover ik weet, ga ik nu terug de wajong in, geen WW dus. Maar ik ga het nog wel even uitzoeken, bedankt voor de tip!



Skyler, wat knap dat je zonder Wajong kunt! Voor mij is dat nog heel verre toekomst. Overigens herken ik wat je zegt: ziekmelden door wajong-klachten vind ik veel lastiger dan als ik gewoon buikgriep heb oid.
Alle reacties Link kopieren
-
Frambozen: ik heb het ook opgebouwd met vrijwilligerswerk. Toen kwam er bij de organisatie waar ik dat deed een betaalde vacature voorbij, ziektevervanging voor 3 maanden. Ik heb die kans aangegrepen en zo wat ervaring en op kunnen doen, plus referenties. Daarna ben ik gaan zoeken (en dat heb ik echt groots aangepakt) naar betaald werk. Gevolg: 2 x een contract van 6 maanden. In totaal heb ik er dus weer een jaar werkervaring bij, waardoor ik nu kan reageren op vacatures die een jaar werkervaring vragen (en dat zijn er opeens veel meer!).



Overigens kan het UWV je soms ook aan vrijwilligerswerk helpen. Misschien eens contact opnemen?



Ik vond de stap van niets (want ik heb ook een tijd thuisgezeten) naar 16 uur (waarvoor ik een contract had) ook best fors. Het scheelde dat ik veel thuis kon werken en zo makkelijker kon wennen en opbouwen. Misschien helpt dat ook bij jou?
Alle reacties Link kopieren
To

WW gaat voor Wajong. Dat betekent dat je eerst WW (als je daar lang genoeg voor hebt gewerkt) krijgt en als dat is afgelopen val je weer terug op je Wajong.
Alle reacties Link kopieren
-
Naar aanleiding van de tips hier even gebeld met het UWV over WW en Wajong.



Onder aan de streep is maakt het voor mij geen verschil, Wajong is waarschijnlijk zelfs iets meer dan WW en de aanvulling die ik al had. Daarnaast levert het waarschijnlijk veel geregel en gedoe op, met afdelingen die niet met elkaar communiceren. Kortom: veel stress en een hoop gedoe voor hetzelfde (of minder).
quote:Frambozen schreef op 21 februari 2017 @ 13:56:

Fijn topic!



Rot dat je helemaal bent afgekeurd Elfje. Kom je wel een beetje de dagen door?



Blueeyes ik ga ook voor je duimen dat je wordt uitgenodigd.



Skyler wat gaaf! Dat lijkt me een goed en spannend gevoel geven.



Ik ben al jong compleet afgekeurd, maar vorig jaar herkeuring gehad voor de participatie wet. Vanaf 2018 moet ik 20 uur per week gaan werken. Heb bezwaar gemaakt, maar ze blijven voet bij stuk houden. Ik ben zeker vooruit gegaan in de afgelopen jaren, maar het idee alleen al van 20 uur per week moeten werken en dan nog een leven ernaast hebben zie ik nog niet zo snel gebeuren... Ik maak mij dus onwijs zorgen erover en heb geen idee waar ik moet beginnen met de weinige ervaring die ik heb, geen diploma's en wisselende klachten (het is echt per dag bekijken). Denk erover om maar weer te beginnen met vrijwilligerswerk, en het op die manier op te bouwen. Vind het allemaal onwijs spannend.

Oh, dat is idd wel heel spannend en kan me ook wel indenken dat je het niet zo fijn vind.



Ik kom mijn dagen wel door. Doe een beetje vrijwilligerswerk en verder zit ik thuis. Niet altijd leuk, maar het is zo. En eigenlijk vind ik het na al die jaren ook wel goed zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een wajong en doe momenteel 3 halve dagen in de week vrijwilligerswerk, dat is echt iets waar ik heel veel uit kan halen. Ik zie er ook echt tegenop als ik dat niet meer kan doen, dat ga ik dan enorm missen
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 21 februari 2017 @ 14:38:

Naar aanleiding van de tips hier even gebeld met het UWV over WW en Wajong.



Onder aan de streep is maakt het voor mij geen verschil, Wajong is waarschijnlijk zelfs iets meer dan WW en de aanvulling die ik al had. Daarnaast levert het waarschijnlijk veel geregel en gedoe op, met afdelingen die niet met elkaar communiceren. Kortom: veel stress en een hoop gedoe voor hetzelfde (of minder).Goed dat je gebeld hebt. Afhankelijk van je inkomen is WW hoger, lager of gelijk aan je Wajonguitkering. Heb je al een jobcoach die je begeleidt in je zoektocht naar werk?
Ik heb ook wajong... krijg een jobcoach en dan gaan we naar iets passend kijken voor maximaal 3 dagdelen.

Nu zit ik thuis om te herstellen van psychische shit.
Boekenlegger: nee, nog geen jobcoach. Mijn vorige baan heb ik ook zonder gevonden, dus ik hoop stiekem dat dat me weer lukt. Maar ik heb begin maart een gesprek met mijn arbeidsdeskundige, en dan ga ik eens horen hoe en wat. Ik wil zelf zo snel mogelijk weer betaald aan de slag, dus daarvoor ga ik alles op alles zetten.
Dare: Welkom hier, en heel veel sterkte met je herstel. Ik hoop dat wij/dit topic/het forum je tot steun kunnen zijn!
Dankje BE, jij heel veel succes met het zoeken naar een nieuwe baan. En met het gesprek met je arbeidsdeskundige.
Ik herken het angstige gevoel wel van 'nu moet ik vanaf 2018 aan de slag'. Ook ik ben met de herkeuring 'goedgekeurd' en krijg dus vanaf 2018 nog maar 70% van het minimumloon. Opzich was ik het wel met ze eens want na jaren therapie en opnames was ik wel toe om mijn leven op een andere manier in te richten maar dan moet dat wel lukken. Ik heb al eens eerder een proefplaatsing gehad en dat is toen niet omgezet in een betaalde baan omdat het nog te vroeg was en het werk niet zo goed bij mij paste (onregelmatig werken, vroeg beginnen).



Bij deze baan heeft het uwv bemiddeld. Heel ander soort baan dan mijn vorige uitprobeersel; ). In de proefplaatsing heb ik 2 maanden maar 9 uur per week gewerkt verdeeld over 3 dagen. Daarna werd het 15 uur over 3 dagen en nu werk ik alweer een tijdje 24 uur over 4 dagen. Ik heb voor deze baan ook helemaal geen relevante diploma's (administratief werk, ik heb alleen een havo diploma en een hbo propedeuse in een totaal ander vakgebied). Maar dat was geen enkel probleem. Voor de werkzaamheden die ik moest doen heb ik korte cursussen gedaan en verder hebben collega's mij wegwijs gemaakt. Dus laat je niet tegenhouden door weinig ervaring of geen diploma's want ik had beiden ook niet!



En blueeyes, ik had ook 'gewoon' een gesprek met mijn arbeidsdeskundige en liep naar buiten met een mogelijke baan (waar ik nu dus werk) dus wie weet heeft het uwv wel een idee voor je. Maar vind het super knap dat je het zo zelfstandig aanpakt!



En de stap van niks naar betaald werk is ook heel groot en moet je niet onderschatten. Zoek dus naar een begripvolle werkgever die langzaamaan uren wil uitbreiden en meedenkt met je herstelproces en je positief benaderd. Dat maakt al zo'n verschil.



Succes allemaal!
quote:Frambozen schreef op 21 februari 2017 @ 13:56:

Fijn topic!





Ik ben al jong compleet afgekeurd, maar vorig jaar herkeuring gehad voor de participatie wet. Vanaf 2018 moet ik 20 uur per week gaan werken. Heb bezwaar gemaakt, maar ze blijven voet bij stuk houden. Ik ben zeker vooruit gegaan in de afgelopen jaren, maar het idee alleen al van 20 uur per week moeten werken en dan nog een leven ernaast hebben zie ik nog niet zo snel gebeuren... Ik maak mij dus onwijs zorgen erover en heb geen idee waar ik moet beginnen met de weinige ervaring die ik heb, geen diploma's en wisselende klachten (het is echt per dag bekijken). Denk erover om maar weer te beginnen met vrijwilligerswerk, en het op die manier op te bouwen. Vind het allemaal onwijs spannend.Is het een idee om nu al te beginnen met een opleiding/cursus?
Ik heb waarschijnlijk zojuist via een andere weg een coach gevonden!
Alle reacties Link kopieren
-
Frambozen, het beste is om je handicap/beperking proberen te accepteren en te accepteren dat dingen bij jou moeilijker gaan dan bij leeftijdsgenoten.

Ik heb ook altijd de enorme wil gehad om te studeren/werken, om maar zo normaal mogelijk te zijn. En juist daardoor lukte het jarenlang niet. Maar langzaam maar zeker leerde ik mezelf waarderen en kijken naar mijn eigen kracht. Ik ging vrijwillig 1x in de week voor het kindje van vrienden zorgen. Dat gaf mij heel veel zelfvertrouwen omdat het me dus wel lukte om iets vol te houden. Dat heb ik 1 jaar gedaan. Vlak daarna ben ik begonnen met deze baan en wat ik al schreef, in het begin maar voor 9 uur per week en inmiddels (1 jaar later) 24 uur per week. Ik was, net als iedereen hier denk ik, 18 toen ik wajong kreeg en 25 toen ik voor het eerst een stuk loon kreeg. Al met al dus ruim 7 jaar over gedaan van uitkering naar betaalde baan.



En nog gaan sommige dagen moeilijk. In november had ik een enorme terugval en ben ik anderhalve week niet naar het werk geweest. Net zoals na elke vakantie of ritme wat afwijkt van normaal het weer moeilijk is om de draad op te pakken. Morgen weer beginnen na 2 dagen ziek zijn, dat soort dingen.



Wat ik wil zeggen, het lijkt een lang traject en dat is het ook als je het voor je ziet opdoemen als een grote berg. Maar met de juiste werkplek en begeleiding (ook in je thuissituatie!) kan het echt wel lukken. Ik had ook nooit gedacht dat ik ooit mijn eigen geld zou verdienen, laat staan ooit bijna fulltime zou werken (wat nu wel in de planning zit). Heb vertrouwen en leg de lat niet te hoog. Kijk rond naar wat je leuk lijkt. Heel veel succes!
Ook hier 7 jaar, misschien nog wel meer. Hangt af vanaf wanneer je rekent.



Overigens heeft vrijwilligerswerk mij wel heel ver gebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven