Werk & Studie alle pijlers

Enthousiaste motivatiebrief zonder clichés

19-04-2017 16:35 58 berichten
Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd in een redelijk specifiek (maar wel breed) vakgebied. Ik heb 1,5 jaar bij een leuk bedrijf gewerkt wat goed bij me paste, maar daar moest ik helaas weg. Gelukkig vrijwel meteen wat anders gevonden, waar ik nu alweer een half jaar zit. Maar, om een kort verhaal lang te maken, hier zit ik helaas niet op m'n plek en ben dus actief op zoek naar wat anders.

Nu ben ik een vacature tegengekomen... Wauw! Ze zoeken mij gewoon! Het sluit echt perfect aan bij mijn interesses en vaardigheden. Maar nu moet ik dus een oprecht enthousiaste motivatiebrief schrijven. Ik heb inmiddels wel wat ervaring met brieven schrijven en heb een aantal keer te horen gekregen dat m'n brief erg goed was (al werd ik desondanks niet altijd uitgenodigd). Maar deze baan wil ik ECHT heel graag en die boodschap wil ik zonder al te veel clichés overbrengen...

Ik noem uit enthousiasme voorbeelden die heel kinderlijk overkomen, omdat ze of uit m'n middelbare schoolperiode of uit m'n studietijd komen. Maar het is ook een functie voor starters (0-3 jaar ervaring), dus zo raar is dat dan ook weer niet... Maar ja, ik wil professioneel overkomen, en dan val ik dus in de clichés.

Het gaat om een baan in de logistiek. Ze zoeken dus iemand die kan plannen en een analytisch vermogen heeft, en dat ben ik ten voeten uit. De branche is tevens iets waar ik al sinds ik puber ben interesse in heb.

Het is denk ik niet heel relevant voor deze post, maar de opbouw van m'n brief is als volgt:

- Wie ik ben en waarom ik hierop wil solliciteren.
- Twee alinea's met uitgebreide voorbeelden waarom ik aan twee van de punten voldoe.
- Eén alinea met waarom ik aan nog een paar punten voldoe (iets minder uitgebreid dus dan de vorige alinea's).
- Eén alinea met waarom ik dan toch echt die waardevolle toevoeging voor hun bedrijf ben.
- Afsluiting waarin ik aangeef dat ik ze voldoende heb geïnformeerd en gemotiveerd heb om me uit te nodigen voor een gesprek, waarin ik m'n enthousiasme graag deel.

Ik begin mijn brief echter met een cliché:
"Met veel enthousiasme las ik de vacature voor XXXX: deze functie past perfect bij mij!"

En ik wil vertellen waarom ze míj moeten hebben:
"Daarvoor krijgt u een leergierige en flexibele medewerker, die zich gemakkelijk aanpast, maar bovendien ook gezellig is."

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden. Ik wou wel de nodige details meegeven omdat ik op zich geen moeite heb met het schrijven van een brief, maar wel met een brief voor de perfecte baan.

Ik ben dus op zoek naar tips hoe ik m'n enthousiasme goed kan delen zonder al te veel clichés en om die twee zinnen iets beter te laten klinken :)

Edit, één maand later: IK HEB DE BAAN! Bedankt voor de adviezen allemaal! :thumbsup:
anoniem_653ba3ea03728 wijzigde dit bericht op 24-05-2017 10:11
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AUB geen !!! gebruiken dat komt niet professioneel over



Sorry ik lees hier niet waarom je de functie zo geweldig vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je enthousiasme niet temperen, maar de ervaring leert dat men eerst je cv leest en daarna pas je brief. Als je cv niet aansluit op hun wensen, wordt de brief ook niet meer gelezen.



Zorg ervoor dat hetgeen zij zoeken, opgelicht wordt uit jouw cv.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees juist altijd eerst de brief. Als die me niet bevalt, vind ik het CV al niet meer interessant. Maar ik zoek dan ook communicatief vaardige mensen. Dan is die brief een mooie graadmeter.



Ik vind overigens niks mis met de standaardzin van 'vol enthousiasme'. Je moet immers ergens mee beginnen en ik heb supergoede brieven gelezen, maar daar is de beginzin me niet specifiek van bij gebleven. Al zou ik geen uitroeptekens gebruiken.



Ik zou overigens volkomen afhaken op iemand die 'gezelligheid' als reden noemt om je aan te nemen. Vind ik totaal irrelevant en zou ik dus niet noemen in je brief. Ambitieus, bereid te leren, verder willen ontwikkelen, bijdragen aan het bedrijf, helemaal top. Maar niet gezellig.



Wat ik nog mis in je opbouw is waarom je juist daar wil werken. Dus waarom is de branche leuk? Waarom juist dat bedrijf? Of zit dat in je eerste alinea?
Alle reacties Link kopieren
Oh en wat goed werkt is om in je CV, na je persoonlijke gegevens, een stukje over jezelf op te nemen. Dus een korte beschrijven met termen die ook weer in je brief terugkomen (leergierig, ambitieus, weet ik het). Voor het geval wel eerst je CV wordt gelezen, dan kan je je daar ook al een beetje meer voorstellen. Zinnetje of drie/vier max.
Mensen die ik ken en aan de "andere kant" van de tafel zitten lezen allemaal eerst een cv. De brief vinden ze nooit zo boeiend, inhoudelijk dan. Wordt wel even nagelezen op spelling en zinsopbouw.
Wordt die brief niet te lang met zoveel alinea's? Wat kan helpen is jezelf proberen steviger neer te zetten in minder woorden. Dit ben ik, en dit wil ik. En dat wil ik alleen maar bij jullie doen omdat...



Probeer op die manier duidelijk te maken waarom de combinatie tussen jou en de functie zo goed zou zijn. Voor beiden een meerwaarde, zeg maar. In plaats van alleen maar "neem mij! neem mij!"



En wat ik mis is een blik op de toekomst. Wat ben je verder nog van plan daar? Verder studeren? Jezelf ontwikkelen binnen het bedrijf? Helpen iets specifieks op te bouwen? Wat halen ze met jou in huis voor de lange termijn? Wat is je visie? Hiermee laat je ook gelijk zien dat je je verdiept hebt in het bedrijf. Jij bent namelijk degene die op de trein wil springen die al rijdt.
Carrièretijger.nl staat vol handige tips, voorbeeldbrieven en deskundigen. Misschien vind je daar nog handige info
Alle reacties Link kopieren
Al eerder genoemd: haal 'gezellig' weg.... Het is aan hen om te beoordelen of ze je gezellig vinden, niet aan jezelf om te zeggen dat je gezellig bent.

Ik ben altijd erg van de zakelijke sollicitaties. Mijn brieven waren nooit langer dan 3 alinea's.

Krijg regelmatig brieven te zien van sollicitanten, maar knap zelf altijd enorm af op brieven van mensen die zich zo perfect vinden voor de baan. Een bescheiden omschrijving van affiniteit en een opsomming van eigenschappen.... Dan beslis ik wel of ik je geschikt vind...
Alle reacties Link kopieren
quote:Maan86 schreef op 19 april 2017 @ 17:37:

Al eerder genoemd: haal 'gezellig' weg.... Het is aan hen om te beoordelen of ze je gezellig vinden, niet aan jezelf om te zeggen dat je gezellig bent.

Ik ben altijd erg van de zakelijke sollicitaties. Mijn brieven waren nooit langer dan 3 alinea's.

Krijg regelmatig brieven te zien van sollicitanten, maar knap zelf altijd enorm af op brieven van mensen die zich zo perfect vinden voor de baan. Een bescheiden omschrijving van affiniteit en een opsomming van eigenschappen.... Dan beslis ik wel of ik je geschikt vind...Dit. En pas op het te modern maken van je cv. Gekleurde vlakken, speciaal papier met een luchtje, semi profi, maar net niet foto, etc. Ik ben pas weer begonnen met solliciteren omdat ik iets anders wil en krijg juist complimenten (en uitnodigingen) over mijn klassieke cv. Al zal dat wellicht ook aan de richting liggen waar je in zoekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:dannas schreef op 19 april 2017 @ 16:56:

Oh en wat goed werkt is om in je CV, na je persoonlijke gegevens, een stukje over jezelf op te nemen. Dus een korte beschrijven met termen die ook weer in je brief terugkomen (leergierig, ambitieus, weet ik het). Voor het geval wel eerst je CV wordt gelezen, dan kan je je daar ook al een beetje meer voorstellen. Zinnetje of drie/vier max.

Dit.

Ik heb een inhoudelijke functie maar daarnaast beleidstaken en wordt altijd betrokken bij brievenselecties. Ik let op de combinatie van een goed en overzichtelijk CV waar iemand ook nog enkele kernwoorden over zichzelf aan toegevoegd heeft die aansluiten bij wat we zoeken.

Als dat me aanspreekt lees ik de brief. Daar mogen wat mij betreft best wat cliché's in, je moet toch iets en een sollicitatiebrief is ten dele al snel een cliché.
.
Alle reacties Link kopieren
Maak een CV waaruit blijkt dat ze niet om je heen kunnen. In de begeleiden email zet je alleen maar waar je voor solliciteert en verwijs je verder naar je CV.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en iets waaruit blijkt dat je je hebt verdiept in bedrijf/werkwijze en niet alleen maar de vacature hebt gelezen. Noem een methodiek waar ze mee werken of refereer naar iets van een visie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 19 april 2017 @ 17:21:

Mensen die ik ken en aan de "andere kant" van de tafel zitten lezen allemaal eerst een cv. De brief vinden ze nooit zo boeiend, inhoudelijk dan. Wordt wel even nagelezen op spelling en zinsopbouw.Mijn ervaring is dat bij startersfuncties wel vaker naar de brief wordt gekeken, omdat iemand dan nog niet per se veel relevante werkervaring heeft en er verschillende profielen zijn die op een startersfunctie kunnen aansluiten. En in de brief komt dan ook terug waarom en hoe
"maar bovendien ook gezellig is." is geen correct Nederlands. Maar je hebt al de tip gehad om sowieso gezellig weg te halen. Mocht het een bedrijf zijn dat gezelligheid waardeert kun je naar mijn idee beter meer specifiek woorden gebruiken in plaats van 'gezellig' dat is eigenlijk heel breed en nietszeggend.



Het kan helpen om feeling te krijgen voor het bedrijf (wat is de schrijfstijl van de vacature en de website?) en daarop aan te sluiten.



En zeg het gewoon zoals je het hier neerzet:

'Jullie zoeken iemand die kan plannen en analytisch vermogen heeft (of wat er ook in de tekst staat) en dat ben ik ten voeten uit.' Vervolgens laat je zien waaruit blijkt dat jij dat bent. Prima toch?



En aan clichés ontkom je vaak toch niet in een brief, het is toch wel fijn als je enthousiast bent. Als je brief maar niet van clichés aan elkaar hangt. En beperk het tot maximaal 1 A4.
Alle reacties Link kopieren
Nee echt niet je brief zo beginnen, is echt te standaard.

Zou dan eerder een opening doen van :

"Leergierig, ambitieus en analytisch, dat zijn de eigenschappen die mij omschrijven als persoon. Sinds een halfjaar ben ik werkzaam bij bedrijf x als x. Helaas betreft dit een tijdelijke functie en ben ik op zoek naar een nieuwe functie in een dynamische internationale omgeving (althans, ga er nu voor gemak even vanuit dat het een internationaal bedrijf is).Na het succesvol behalen van mijn diploma xxx aan de Hogeschool/Universiteit xxxx ben ik 1.5 jaar werkzaam geweest als x binnen bedrijf x.

Daarna korte uitleg over je functies en je eigenschappen toelichten die relevant zijn bij deze functie.

Dan goed verwoorden waarom je voor deze functie geschikt ben en waarom dit bedrijf.
Bedankt voor de tips heb even geen tijd om overal op te reageren, maar heb in ieder geval al de volgende dingen geleerd: geen 'gezellig', geen uitroepteken, benoemen waarom ik juist daar wil werken (zal een andere alinea verwijderen of de rest inkorten) en CV goed laten aansluiten op functie.



Een paar open deuren, maar altijd goed om eraan herinnerd te worden. Ik had hiervoor ook wat mazzel omdat ik op functies solliciteerde waar een specifieke opleiding voor is die maar weinig mensen hebben en ik daarnaast een vrouw ben in een mannenwereld. Maar dit is een functie waar ze niet die opleiding voor vragen (alleen affiniteit met) en heb dus mogelijk ook veel meer concurrentie (overigens gaat het wel om meerdere plaatsen, maar dan moet ik er nog steeds wel uitspringen).



En ik heb geen hip CV. Gewoon een nette in een redelijk standaard lay-out (met een zakelijke pasfoto, dat wel).
Ik heb laatst nog een brief geschreven (en mocht ook op gesprek komen) die begon met:



Met veel plezier solliciteer ik op de functie van XXX bij XXX. Het plezier komt door het feit dat ik niet had gedacht een functie tegen te komen die precies dat wat ik nu in mijn werk doe verenigt met de ervaringen en vaardigheden die ik in eerdere (vrijwilligers)functies al heb opgedaan.



Misschien heb je er nog wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Een tegengeluid voor de uitroeptekens: ik gebruik die wel en sinds ik ze gebruik word ik altijd uitgenodigd voor gesprekken, hoewel dat misschien toeval is. Ik denk dat het wel helpt over te brengen wie ik ben, ik praat ook in uitroeptekens namelijk . Ik werk ook nog eens in een zeer behoudende sector (juridische sector/financiële sector).



Ik denk dat bedrijven het ook wel leuk vinden als je een korte 'profielschets' van jezelf in je cv zet. Ze hebben dan wat meer info over jou zonder dat ze je sollicitatiebrief hoeven te lezen.



Ik begin zelf met iets van 'ik werd enthousiast na het lezen van de vacature, want dit is een baan voor mij'. Ik denk dat het heel belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven in je brief want dertien in een dozijn brieven zijn er al genoeg.
Ik lees altijd eerst de motivatiebrief, als die heel standaard of formeel is kan er nog zo'n mooi cv zijn maar dan leg ik het toch aan de kant. Wat er voor mij uit springt is het ongewone. Zo ben ik zelf ooit mijn motivatiebrief begonnen met een bestaand gedicht wat helemaal op mij en de vacature van toepassing was. Ongeveer 700 mensen hadden er gereageerd waarvan er 150 doorgingen naar een tweede ronde en daar zat ik bij. Tijdens het gesprek kreeg ik complimenten dat ze niet eerder zo'n brief hadden gekregen en er enorm door verrast waren. Dit was voor de meest formele organisatie op hbo niveau dus kun je nagaan...



Verder niet teveel tekst gebruiken, de lezer screent eigenlijk heel snel en bepaald na het lezen van de eerste regels of het interessant genoeg is of niet. Dus kies een pakkende tekst die goed laat zien wie je bent dan komt het vast goed. Succes :-)
Alle reacties Link kopieren
Motivatiebrief vind ik juist superbelangrijk....cv is zakelijk en zegt toch weinig. Hooguit afvinken of iemand wel of geen ervaring heeft.



Als je een goed verhaal heb, laat je niet persee beperken door 1A4tje....belangrijker is dat men een indruk krijgt wie je bent en waarom je solliciteert. Okee...3 A4tjes is weer erg lang, maar ik heb een hekel aan zeer korte briefjes ...op 1 A4tje kan je alleen maar cliches kwijt volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin mijn sollicitaties altijd in de trant van: ik kreeg uw vacature doorstuurd van een oud-collega (mits deze openbaar is gepubliceerd) of het nu waar is of niet Geeft in ieder geval het idee dat naast jijzelf tenminste één ander je geschikt vind voor de functie.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist niet in clichés vervallen en dicht bij jezelf blijven. Lekker in je eigen woorden, beginnen met waarom je juist zo enthousiast van de baan wordt en daarna nog enkele concrete voorbeelden/competenties/ervaring benoemen waarom jij past voor de functie.



Voor mij is motivatie juist heel belangrijk maar dan wel vanuit jezelf geschreven. Geen cliché brief. En het gros is dat wel dus zo kan je bij mij ieg echt opvallen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Eigenlijk ben ik enkel uitgenodigd voor gesprekken als ik korte brieven stuurde. Gewoon een begeleidend schrijven voor mijn CV.



Mijn CV heeft een mooie lay out, is overzichtelijk, en geen standaard sjabloon. En geeft een samenvatting van mijn persoonlijkheid.



Het begeleidende schrijven was nooit met motivatie om daar te willen werken. Dat is immers al duidelijk omdat ik solliciteer. Het was meer een verzoek om uitgenodigd te worden voor een gesprek.



Dus ik begon met: Graag kom ik binnenkort bij u langs voor een persoonlijk gesprek om met elkaar te spreken over de functie van....

En een korte alinea met voordelen van die functie voor mij. Zoals bepaalde werkzaamheden, de werktijden of de locatie. Gewoon eerlijk zoals het is. Je weet immers nog niets over bedrijfscultuur, teamsamenstelling etc.



Bijgaand vindt u mijn CV met een overzicht van blablabla. waaruit blijkt dat ik over voldoende ervaring en competenties beschik om de functie snel zelfstandig uit te kunnen voeren.



Immers: Ik weet pas of ik die baan wil na een gesprek te hebben gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven