Werk & Studie alle pijlers

Minder vakantiegeld

18-05-2017 10:41 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg net mijn loonstrook en tot mijn verbazing zie ik dat ik minder vakantiegeld heb gekregen dan vorig jaar.
Nu ben ik sinds oktober 2016 meer gaan werken en per 1 januari 2017 iets omhoog gegaan met mijn salaris en reiskosten, dus ik had verwacht dat ik meer vakantiegeld zou krijgen dan vorig jaar. Het scheelt met vorig jaar 180 euro.
Degene die erover gaat is er maandag weer, maar ik wilde alvast hier advies vragen of dit inderdaad kan kloppen?
Alle reacties Link kopieren
ik weet t niet maar het best is om het inderdaad na te vragen,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Staat er op je loonstroken niet iets als 'tot nu toe opgebouwd vakantiegeld'? Is die opbouw per maand verhoogd vanaf het moment dat je meer ging werken en je salaris steeg?
Alle reacties Link kopieren
is eerder ook wel gebeurd, dan hebben ze weer iets belastingtechnisch aangepast ;-(

Ik heb het nog niet dus heb geen idee hoe het bij mij is.
Wordt er dit jaar ook zoveel loonheffing ingehouden? Bij mij was het vorig jaar 48% en bij mijn vriend zelfs 56%. Veel meer dan het reguliere bijzondere tarief dus.
Is de uitruil reiskosten wel toegepast?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
18-05-2017 10:53
Wordt er dit jaar ook zoveel loonheffing ingehouden? Bij mij was het vorig jaar 48% en bij mijn vriend zelfs 56%. Veel meer dan het reguliere bijzondere tarief dus.
dat is altijd zo met vakantie geld
guppekop schreef:
18-05-2017 10:59
dat is altijd zo met vakantie geld
Nee hoor. 52% was altijd het maximum maar vorig jaar was de belastingverzwaring mbt de arbeidskorting nog niet meegenomen in de tabellen. Je zou toch verwachten dat dat nu wel is aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanaf oktober 2 uur per week meer gaan werken.
In september was mijn opbouw 126.64, in oktober 117, in november 130, in december 134, in januari (salarisverhoging) 133, februari 135, maart 133, april ook 133.

Als ik het vergelijk met vorig jaar zie ik dit op mijn loonstrook:
2016 - Bruto 1520 - inhouding 158 - bruto 1348 inhouding 121
2017 -Bruto 1669 - inhouding 158 - bruto 1555 inhouding 711

Met name dus de inhouding is fors hoger dan vorig jaar.
Wat zijn die eerste bedragen in je overzichtje. Normaal wordt dus bij dit soort bedragen 42% ingehouden van je vakantiegeld. 158 euro van 1669 is zelfs in het normale tarief laag.
Alle reacties Link kopieren
De eerste kolom is de bruto norm (salaris) 2e kolom staat inhouding, 3e kolom br. bijz.(loon - inhouding) en 4e kolom inhouding.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel er wordt ingehouden hangt toch af van je werkgever? Mijn vorige werkgever rekende altijd precies uit wat mijn jaarloon zou worden en wat dus de hoogste schaal zou worden en gebruikte die schaal voor de belasting over het vakantiegeld. Het klopt altijd heel goed. Mijn huidige werkgever gebruikt de schaal waarin je het jaar ervoor bent uitgekomen. Ik ben in november 2016 begonnen, dus dit jaar gebruiken ze de laagste schaal over mijn vakantiegeld, terwijl ze al weten dat ik over het hele jaar hoger uit ga komen. Dus ik moet zelf wat geld achter de hand houden om volgend jaar terug te betalen bij de inkomstenbelasting. Volgend jaar zullen ze dus ineens veel meer in gaan houden op mijn vakantiegeld terwijl mijn loon niet veel zal stijgen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Die laatste inhouding is heel bijzonder, 711 euro van de 1555?
Alle reacties Link kopieren
Je moet even uitrekenen wat je jaarloon was van juni 2016 tm mei 2017. Dat is het jaarloon waar je 8% vakantiegeld over krijgt. Deze 8% is het bruto vakantiebedrag. Daarnaast kun je op jouw loonstrook zien wat jouw verwacht jaarsalaris is. Op basis daarvan wordt bepaald wat het bijzondere tarief is (met andere woorden, hoeveel procent belasting je moet afstaan). Mocht volgend jaar blijken dat je teveel belasting hebt betaald, kun je dit terugvragen bij de belastingdienst op het moment dat je aangifte gaat doen.

De kolom met de percentages per jaarinkomen kun je op de site van de belastingdienst terugvinden. Omdat de loonheffingskorting afhankelijk is van de hoogte van het inkomen, moet er nog een verrekeningspercentage toegepast worden. Deze vind je ook op die site.

Bv. Standaard betaal je met jouw inkomen bijvoorbeeld 40,8% belasting over je vakantiegeld. Omdat je nog een verrekeningspercentage moet toepassen omdat je loonheffingkorting krijgt, moet je het verrekeningspercentage van 4,79% hierbij optellen. De belasting die je dan betaalt over vakantiegeld is 45,59%.

Als ik kijk naar jouw cijfers, verdien je bruto 1555 euro vakantiegeld. Als jij inderdaad in bovenstaande schaal valt, is jouw belastinginhouding 709 euro. Dat lijkt redelijk te kloppen met jouw gedeelde cijfers.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vond ik ook Marana, maar geen idee waarom dat zo is.

Gioia mijn werkgever is zowel in 2016 als in 2017 hetzelfde. Alleen de salaris is iets gestegen.
Vorig jaar is dus te weinig ingehouden van je vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Flessenpost, het blijft ingewikkeld. Vorig jaar is er dus kennelijk te weinig ingehouden van mijn salaris.

Ik heb even een foto erbij gedaan. Maar als ik het goed begrijp klopt het gewoon?

Alle reacties Link kopieren
Hmmm foto is niet te zien (stom forum).
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
18-05-2017 12:14
Bedankt Flessenpost, het blijft ingewikkeld. Vorig jaar is er dus kennelijk te weinig ingehouden van mijn salaris.

Ik heb even een foto erbij gedaan. Maar als ik het goed begrijp klopt het gewoon?
Ik zie geen foto. Ik weet niet of het klopt, omdat ik niet weet wat het jaarinkomen van je is + het daadwerkelijke vakantiegeld. Het is in ieder geval geen raar bedrag qua inhouding, dus het lijkt te kloppen.

Eventueel mag je me de bedragen PM'en, zal ik voor je controleren of het klopt. Of, als je dat liever doet, gebruik een rekentool op internet.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een foto plaatsen, als ik op voorbeeld klik zie ik hem wel, maar als ik hem post verdwijnt het.

Ik pm je anders wel.

Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar hoeft er niet perse te weinig zijn ingehouden. Dat ligt ook aan je inkomen van vorig jaar. Heffingskortingen spelen ook een rol. Zie bijvoorbeeld tabel NIbud:

https://www.nibud.nl/consumenten/vakantiegeld-hoeveel/
Alle reacties Link kopieren
[url]
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
18-05-2017 12:27
Vorig jaar hoeft er niet perse te weinig zijn ingehouden. Dat ligt ook aan je inkomen van vorig jaar. Heffingskortingen spelen ook een rol. Zie bijvoorbeeld tabel NIbud:

https://www.nibud.nl/consumenten/vakantiegeld-hoeveel/
Klopt, vorig jaar is ook correct.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
18-05-2017 12:34
[url]
Ik heb gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
Is er niet vorig jaar meer 'uitgeruild' me vergoeding woonwerk verkeer ofzo?
De inhouding van dit jaar lijkt een stuk logischer dan van vorig jaar. Ik reken idd altijd dat de helft ongeveer naar de belasting gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven